Martin Visser wonen 15 dank aan de Chinees Met Martin Visser (1922-2009), meubeldesigner en kunstverzamelaar, geldt voor hedendaagse ontwerpers nog altijd als hét voorbeeld van een creatieve geest. Een portret van deze genereuze creatieveling, over wiens persoon en werk een omvangrijke tentoonstelling wordt gehouden. door Suzanne Dijkstra vrijdag 25 mei 2012 Niet eik tweede huisje staat in mondain Monte Carlo of in ongerept Varmland. De meeste staan in eigen tuin. door Jan van Mullem y» rrj En het glazen plafonnetje op de sterrenhemel. Wat rustge vend voor een meditatiehuisje. „Alleen in naam. Het klinkt wel Oosters, haha. We me diteren er niet, nooit gedaan. Maar we zouden het er kunnen doen. Mjan - snel voor Marjan - en ik zitten er in de zomer. Lezen, wijntje drinken, praten. Alleen bij mooi weer; er is geen deur of isolatie. De wanden waren eerst ook slecht. Het Chinese hout was binnen de kortste keren verrot. Ik heb het vervangen door be tonplaten. Nu stort het hopelijk nooit meer in." Reageren en aanmelden? wonen@wegener.nl Anno nu geldt Martin Visser nog altijd als grote inspirator voor kunstliefhebbers en meu belontwerpers. Bijvoorbeeld voor Jurgen Bey, van ontwerp- duo Makkink Bey. „Ik heb Martin Visser slechts een paar keer mogen ontmoeten. Zijn vrouw was mijn docente. Het was bijzonder dat hij altijd nieuwsgierig is gebleven. Vanaf het begin was het werk van Vis ser modernistisch en tot op het laatst is hij vernieuwend blijven werken. Ook was hij erg gene reus. Hij gaf creativiteit van an deren ook de ruimte. Hij is een van mijn idolen. Ik hoop mij over twintig jaar in dezelfde po sitie te bevinden in de kunst en vormgeving. Die nieuwsgierig heid en frisheid kan voor elke ontwerper inspirerend zijn." De tentoonstelling over werk en. leven van Martin Visser is tot en met 9 september te bezoeken in het Bonnefantenmuseum Maas tricht. www.martinvisser.org www.bonnefanten.nl www.studiomakkinkbey.nl www.spêctrumdesign.nl waarschijnlijk ook voortkwam uit zijn achtergrond als bouwkundig tekenaar. Oorspronkelijk was hij van plan in het familiebedrijf aan nemersbedrijf Visser, te stappen. Dat is echter nooit gebeurd. Veel van Vissers meubels ogen in dustrieel. Een goed voorbeeld zijn de fauteuils SZ oi en SZ 02. De bui zen van het frame zijn niet gebo gen, maar doorgezaagd en in een hoek gelast. De invloed van Berla- ge en het functionalisme, waar mee Visser in zijn jeugd thuis via meubels en boeken al kennismaak te, zijn vanaf eind jaren zeventig goed in zijn werk te herkennen. Geen onnodige versieringen en niet meer materiaal gebruiken dan nodig is. Visser was destijds hoofdconserva tor moderne kunst aan museum Boijmans Van Beuningen. Hij be gon in die tijd weer te ontwerpen. De meubels uit die periode zijn minder streng en bijna barok. Ook werd zijn werk kleurrijker. Dat was de invloed van zijn vrouw Jo ke van der Heijden, een bekende textielontwerpster, met wie Visser in de jaren tachtig samenwerkte. Duidelijk is ook dat hij zich liet in spireren door de kunstwerken waarmee hij zich in die periode had omringd. Zo hebben kunst en meubels hem altijd beïnvloed. Een aantal van de metalen meu bels van Martin Visser is uit de col lectie van Spectrum genomen of zelfs nooit verhandeld. De erven Visser hebben samen met Werner Schippers van het bedrijf Instaal uit Bergeijk een bescheiden collec tie uitgebracht. Onderdeel hiervan is de Bumpertafel, het laatste ont werp dat Visser heeft gemaakt. Schippers heeft het prototype van de tafel nog samen met Visser uit gewerkt. De collectie wordt op be scheiden wijze gepresenteerd en is via www.martinvisser.org te koop. MARTIN VISSER IN METAAL Terwijl je nog niet wist wat je ermee wilde. „Nee, nou... vaag. We waren destijds, in 1992, net terug van een fiets tocht door China. Of ei genlijk hebben we Chi na net niet gered. We zijn op 100 kilometer van de grens blijven ste ken, maar dat doet er verder niet toe. In ie der geval waren we al zeer geïnteresseerd in Aziatische cultuur. Dus toen de kans kwam die typisch Chinese stuk ken uit het restaurant te halen, gratis nog wel, hebben we niet ge aarzeld. Op de dag dat we hadden afgespro ken te komen slopen, zaten er echter nog gas ten te eten. Vond de ei genaar geen probleem, maar wij voelden ons enigszins opgelaten." Anita Jaspers (rechts) en partner Mjan van der Heijden in hun 'meditatiehuisje', foto's AJ En toen? Hoe kwam het van een partij sloopmate riaal tot meditatiehuisje? „Daar zijn jaren over heen gegaan. De 'gou den' platen, het dakje, de randjes: alles heeft lang in de kelder van ons huis gelegen. Tot, spontaan, dat plan voor een tuinhuis kwam. We hebben veel ma teriaal hergebruikt, aangevuld met glazen wanden en een glazen dak in de nok. De opening van ons huisje heeft uitzicht op de ondergaande zon, in het westen." Afgezien van een zakje sambal en een sporadische aanval van maagzuur krijg ik nooit iets gratis van 'mijn' Chinees... Anita Jaspers: „Ha, nee, dit was een bijzondere situa tie. We zaten te eten bij de Chinees in Eist, toen we een briefje zagen hangen: 'wij gaan verbouwen'. Bleek dat een* deel van het interieur zou worden gesloopt. Onder meer een Chinees afdakje, goudkleurige platen met afbeeldingen van draken en handbewerkte, rood gekleurde meanderrandjes van een soort triplex. Daar naast ook veel meuk, platen van waaibomenhout. Maar toch, we vonden het mooi genoeg om te durven vragen of wij het mochten hebben." NAMEN Anita Jaspers (49) en Mjan van der Heijden (48) BEROEPEN Anita: functionaris bij Steunpunt Autisme en Onderwijs, Mjan: vestigingsmanager kinderopvang WOON PLAATS Slijk-Ewijk TWEEDE HUISJE sinds 1997 FUNCTIE 'tweede huiskamer'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 45