In het spoor van Tuinzorgen Handige hamer vrijdag 25 mei 2012 Korstmos op struik, foto RvdK Het internet is een ze gen, ook op minge bied. Wil je weten hoe de plant heet die je in de berm zag bloeien, dan heb je de naam in een paar minuten achterhaald. Als je goed kunt zoeken tenmin ste, want ik had een buur man die bij hoog en laag be weerde dat hij een pistachenotenboom in zijn tuin had. Daar was deze speurneus via het internet achter gekomen. Heb je een zieke plant, dan kun je het internet beter hele maal niet raadplegen, want meestal kom je op een tuinfo- rum terecht waarop een scala aan tegengestelde meningen wordt verkocht door anonieme mensen met namen als 'Pro fessor Speklap' of'Vingertje Vlug'. Neem bijvoorbeeld de grijze uitslag op het blad van een druivenstruik. Kijk je op internet, dan beland je in een moeras van gewauwel over echte, of onechte meeldauw, een schimmelziekte, terwijl die uitslag in 90 procent van de gevallen niet door een schimmel maar een mijt wordt veroorzaakt. Ik heb sterk de indruk dat velen door de vloed aan niet altijd correcte informatie op internet alleen maar meer in de war raken. Ie wórdt er bezorgd en somber van. Terwijl dat meestal niet nodig is. Die onterechte bezorgdheid komt treffend tot ui ting in een mailtje van een mevrouw uit Beunin- gen: 'Ik heb 'mos'-begroeiing op mijn bessenstrui ken. Ziet er niet goed uit. Waar wijst dat op? Ver zwakken die struiken erdoor en kan ik de bessen- struiken beter vervangen? De zwarte bes wil ik stek ken, maar de vraag is of deze struik nog wel gezond is door de begroeiing?' Zoek je in dit geval op inter net naar 'mos op bessenstruiken', dan vind je het advies de kwaal te bestrijden met mosdoder of ijzer- illlfi sulfaat. De vragenstelster heeft geen foto meege stuurd, maar ik wil wedden dat het niet om een mos gaat, maar om een onschuldig korstmos. Want inder daad: op bessenstruiken groeien vaak de mooiste korstmos sen, vooral als die bessen niet regelmatig worden gesnoeid. In dit geval gaat het waarschijnlijk om groot dooiermos, een korstmos dat veel voorkomt in gebieden waarin de am- moniakuitstoot hoog is, bijvoorbeeld door intensieve vee houderij. Er wordt wel eens gezegd dat korstmossen een in dicator zijn van schone lucht, maar er zijn uitzonderingen, en dit is er een van. Deze korstmossen zijn overigens vol strekt onschadelijk omdat ze hun voedsel uit de vuile lucht halen en niet uit de bessenstruiken. Ik zou zeggen: geniet er van, in plaats van erover te tobben. Kijk er eens naar met een vergrootglas - een koraalrif is er niets bij. Wat betreft het stekken van de zwarte bes: knip als de bes sen rijp zijn alle takken die bessen dragen kort af Op die: manier kun je zonder bukken op je gemak aan de tuintafel bessen plukken. De struik zal meteen weer uitlopen. Grote kans dat je de aldus verjongde struik niet meer wilt stek ken. Mocht het toch nodig zijn, neem dan in het najaar stek ken van jonge scheuten die na de snoei zijn j Een hebbedingetje is soms voor al handig. Zoals de Neo-hamer van Jung Soo Park, student 'in dustrial design' aan het Pratt In stitute in Brooklyn, New York. Wat zijn hamer (prijs onbekend) zo slim maakt, is de magneet die onderin' de steel zit; Die magneet houdt elke spijker binnen hand bereik, dus zoeken haar een ge vallen exemplaar of onhandig grabbelen naar een in de broek zak gestopte spijker hoeft niet meer. Jung Soo Park ziet vooral voordelen voor de amateurklus ser. 'Vooral bij het beklimmen van een ladder is het een pro bleem de hamer mee te nemen, te klimmen en ook nog een ge schikte plek te vinden voor de spijkers'. Of ook de professionele klusser er heil in ziet, is twijfel- achtig. Die houdt de spijker waar- schijnlijk net zo lief stoer tussen zijn lippen geklemd. www.jungsoopark.com/neo H' ^erzamelaar, ont- (v) K werper, vrije geest'. Met deze m woorden betitelt hetBonnefan- tenmuseum Mar tin Visser. De komende maanden wijdt het museum een omvangrij ke tentoonstelling aan hem. En te recht. Afgelopen januari zou Martin Vis ser 90 jaar zijn geworden. In 2009 is hij overleden, maar hij leeft nog altijd voort in de kunst en de architectuur. En uiteraard in 'meubelland'. Want velen ken nen Visser van de BR 02, oftewel de Bank Rusten nummer 2, in de volksmond 'slaapbank'. Al is het maar omdat Jan, Jans en de kinde ren er nog altijd op zitten in de stripverhalen in de Libelle. De slaapbank is nog altijd één van de meestverkochte ontwerpen van meubelmerk Spectrum. Alles wat Visser door de jaren heen aan kunstobjecten heeft ver zameld, behoort tot de canon van de kunst van na de jaren zestig. Visser voelde zich met name aan getrokken tot opkomende ont werpers. Vaak was die liefde we derzijds, want de kunstenaars werden op hun beurt geïnspi reerd door Vissers werk, interes ses en contacten met fabrikanten. Het Bonnefantenmuseum vulde maar liefst elf afdelingen met ver zamelingen en eigen werk van Martin Visser. Hij werd geroemd om zijn goede smaak. Alleen al zijn woning in de bossen van Bprgeijk sprak tot de verbeelding. De Rietveldwoning was een toon beeld van stijl. Zeker door de late re uitbreiding, ontworpen door Aldo van Eyck. Al in zijn jeugd had Visser oog voor kunst en meubelontwerp. Die voorliefde werd extra aange wakkerd door een ontmoeting met Gerrit Rietveld, die op dat moment bezig was met het ma ken van een aluminium vouw stoel. In NRC Handelsblad zei Visser in 2006 dat hij zichzelf in de eerste plaats als een kunstverzamelaar zag, maar dat meubels ontwer pen ook een 'ernstige zaak' voor hem was. Alleen voelde dat echt als werken. Hij zag andere ont werpers, onder wie Friso Kramer, als zijn 'meerderen'. Kort na de Tweede Wereldoorlog begon Visser met het ontwerpen van meubels voor een vriend. In eerste instantie lukte het hem niet ze verder aan de man te bren gen. Tot de inkoper van de Bijen korf oog kreeg voor zijn collectie. Hij kocht de complete partij op en kort daarna trad Visser in dienst bij het Amsterdamse wa renhuis, als inkoper van strakke, vooruitstrevende meubels. Hij werkte er zeven jaar om vervol gens ontwerper te worden bij het in de jaren vijftig opgerichte merk 't Spectrum. Visser werd vervolgens als 'hoofd collectievorming' de drijvende kracht achter het succes van de functionele ontwerpen van 't Spectrum (nu bekend onder de naam Spectrum). Hij ontwierp iconische meubels en slaagde erin andere goede ontwerpers aan het merk te binden. Zoals Kho Liang Ie, Friso Kramer en Benno Prem- sela. Visser is altijd bescheiden geble ven. Dat sinds i960 gemiddeld el ke dag één van zijn slaapbanken wordt verkocht, kon hij zich nau welijks voorstellen. Hij had er zelf ook geen in huis, want al dat 'rus ten' sprak de creatieve geest niet aan. De ontwerpen van Visser zijn zichtbaar technisch vernuftig en eenvoudig van vorm. Vanaf de ja ren zestig werden zijn creaties wat vrijer, experimenteler. Opval lend genoeg ogen de meubels uit die tijd tegenwoordig gedateerder dan zijn eerdere collectie. Visser werkte uiterst ambachtelijk, wat Foto's: 1. In het midden de 'bumpertafel II' in lage, brede uit voering. Deze uit voering heeft een verchroomd on derstel en glazen blad. Te koop via Martinvisser.org. 2. Beroemde Slaap bank, nog steeds in de collectie van Spectrum. 3. Martin Visser. 4. Lattenbank van Martin Visser. foto's Geert Jan van Rooij/PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44