Peugeot doet met 208 een stap terug 17 Hyundai verhoogt Toyota let met Prius overtuigingskracht i20 Wagon op C02-regels vrijdag 25 mei 2012 We moeten allemaal een stap terug doen, de nieuwe Peugeot 208 speelt daar keurig op in. De opvolger van de 207 is compacter, lichter van gewicht en daardoor zuiniger. door Tony Vos Tegen de trend in, maar passend in deze tijd is de Peugeot 208 ruim 8 centimeter korter en hebben de in genieurs bij de 1.6 e-HDi 122 kilo van het gewicht kunnen afsnoepen. Binnen de bescheiden maten heeft Peugeot aan het compacte segment een chic ogende drie- en vijfdeurs toegevoegd. Met beschaafde chro men accenten, een bescheiden front en tal van details die door hun distinctie aandacht trekken. Vooral de bijzonder gevormde ach terlichten, het vleugeltje aan de mistlampen en de knik aan de bovenkant van de kop lampen. Typisch voor een Peugeot van dit formaat is de centraal in de achterbumper geplaatste mistlamp. De fraaie indruk die de 208 maakt, wordt in het interieur verder doorgezet. Sterker, er is echt iets bijzonders van gemaakt. Om in te spelen op de trend van het tegen de voor ruit projecteren van de belangrijkste dash boardfuncties, heeft de 208 een instrumen tarium dat hoger en verder weg is geplaatst. Peugeot 2081.6 e-HDi Kleiner, lichter en vooral slimmer. Bagage 285 liter. Gewicht 1.055 kg. Diesel 1.6 I, 92 pk. Vanaf 13-290 euro, 1.6 e-HDi Allure 5d 20.800 euro.| Plus: uitstraling, start/stop, originaliteit. Min: motorgeluid, slechts 20 procent bijtelling. Dat betekent dat de berijder de benodigde informatie niet afleest door, maar over het stuur, dat opmerkelijk klein is. Desondanks wordt het middendeel van de instrumenten deels afgeschermd, maar daar zitten alleen minder belangrijke knoppen. De vormgeving binnenin is dik in orde, met een aardige kleurschakering en contrasteren de materialen. Het kleinere formaat is niet direct terug te vinden in de binnenruimte. Die is voorin helemaal in orde. Bij langere voorpassagiers is de beenruimte achterin niet overdreven,/ maar de hoofdruimte doet prima mee. Ook het bagagevolume is ten op zichte van de 207 iets toegenomen. Peugeot heeft nieuwe motoren voor de 208, zoals twee driecilinder benzines, maar zit ook met de 1.4 HDI diesel binnen de nor men voor belastingvrijstelling. Toch is merk baar dat in de productie de nadruk ligt op de 1.6 e-HDi, vooral de versie met 92 pk. Standaard heeft deze motor, net als de ande re varianten, een start- en stopsysteem. Een prettigere uitvoering van deze vinding zijn we nog niet eerder tegengekomen. Al onder de 20 kilometer per uur uitrollend slaat de motor af Als het verkeerslicht op groen gaat, springt de motor direct na aanraking van het koppelingspedaal weer aan, zonder dat te voelen of nadrukkelijk te horen. Daarentegen is de 1.6 e-HDi bij een koude start en als er vlot wordt geaccelereerd, een behoorlijk hoorbare machine. Menig concur rent bewijst dat dit beter kan. Bovendien is de 1.6 de topdiesel in het programma, waar van je op dit vlak meer mag verwachten. Wat verbruik betreft, is de 1.6 e-HDi weer een bewijs dat de huidige C02-meting am per overeenkomt met het praktij kverbruik. Deze relatief grote diesel komt keurig boven de 1 op 19 uit, waar kleinere, belastingvrije diesels hetzelfde praktijkresultaat geven. Al leen is volgens de officiële meting is het ver schil veel groter, waardoor de 1.6 e-HDi net niet in de prijzen valt met belastingvrijstel ling en lagere bijtelling. Dat deze diesel de zwaarste uit de stal is, blijkt onder meer uit het veergedrag. Vooral op drempels ge draagt de voorkant zich behoorlijk stug, ter wijl de achterkant nergens moeite mee lijkt te hebben. Wat besturing betreft, laat de 208 geen steken vallen. Op de snelweg is het een prettige auto, die volop comfort biedt en bij hogere snelheden zijn stabiele karak ter toont. Al met al is de nieuwe 208 een ver rassende nieuwkomer. De 1.6 e-HDi in Allu re-uitvoering als vijfdeurs kost 20.800 euro. De nieuwe Peugeot 208 oogt zeer uitgebalanceerd, met chique details. foto's Automedia In tegenstelling tot Peugeot levert Citroën haar C3 met dezelfde aandrijflijn wel met belastingvrijstelling. Bagage 287-1.120 liter. Gewicht 1.055 kg. Diesel 1.6 I, 90 pk. Plus: interieurvolume, rijcomfort, 14 procent bijtelling. Man: beenruimte achterbank. Opel Corsa 1.3 CDTi ecoFlex Opel speelt ook zijn rol on der de belastingvrije diesels, met de Corsa die door het wegvallen van de bpm betaal baar is. Bagage 285-1.050 li ter. Gewicht 1.100 kg. Diesel 1.3 I, 95 pk. aUtliH.L-imW.JBBr Plus: vlotte vormgeving, kleurgebruik interieur, prijs. Mam: motorgeluid. al 30 Vanaf 13.340 euro, 1.6 TDI Comfortline 5d 20.740 euro. VW Polo 1.6 TDI Comfortline Een van dé voorbeelden in deze klasse, die vooral als 1.2 TDI driecilinder wordt verkocht. De 1.6 is gecivili- seerder. Bagage 280-952 li ter. Gewicht 1.065 kg. Diesel 1.6 I, 90 pk. Plus: afwerking, rijgedrag, praktijkverbruik. Min: geen 14 procent bijtelling. door Willem de Volder Met de nieuwe 1.1 liter drie cilinder dieselmotor mag de Hyundai i20 belasting technisch interessant zijn (eer waarde 84 gram per kilometer), het gros van de kopers zal in eer ste instantie kiezen voor een benzi neversie. Hyundai levert de drie- en de vijf deurs ook met 1.2 (85 pk) en 1.4 li ter (100 pk) benzinemotor. Vooral de vijfdeurs 1.2 First Edition gaat volgens een woordvoerder van het merk vanaf de start hoge ogen gooien. De rijke uitrusting en de prijs van 11.995 euro liggen daar volgens hem aan ten grondslag. Bovendien is die versie tot 2014 wegenbelastingvrij en vrij van* bpm tot 1 juli. Voor laatstgenoem de datum een koopbeslissing ne men, is een must om de verscherp te regelgeving te omzeilen. Het compacte Hyundai-model was na drie jaar toe aan een face lift. Zowel binnen- als buitenkant zijn aangepakt. Door de nieuw vormgegeven grille, koplampen en bumper is de auto meer in lijn van de grote broers i30 en i40. De ge- facelifte i20 straalt in alle opzich ten meer kracht uit dan zijn voor ganger. Hyundai levert het model, afhankelijk van motorisering, met een vijf- of zesbak of een viertraps automaat. Tijdens een fikse rit met de 1.4 liter weerlegt de auto de minder hooggespannen verwach tingen en hij heeft een keurig inte rieur door hoogwaardig materiaal gebruik. Hyundai levert de i20 behalve als First Edition ook als i-Motion (van af 12.995 euro) en i-Vision (vanaf 14.495 euro). De absolute instap per is de 1.2 driedeurs: 11.295 euro. Per 1 juli liggen alle genoemde be dragen hoger in verband met de bpm. De Hyundai 120 begint dan bij 11.995 euro en vraagt 700 euro extra voor de vijfdeurs. Hyundai i20: facelift. foto Hyundai door Willem de Volder Toyota verruimt het aanbod met de hybride Prius Wa gon. De forse zevenpersoons auto is voorzien van de derde gene ratie Full Hybrid-techniek. Dat be tekent onder meer toepassing van lithium-ion-batterijen. Die zijn compact, zitten in de middencon sole tussen de voorstoelen en dat maakt de weg vrij voor een bagage ruimte van 505 liter, met de derde zitrij plat. Kopers zullen ook ge charmeerd-zijn van het verbruik: 4,1 liter per 100 kilometer. De nieuwe Prius Wagon heeft een C02-uitstoot van 96 gram per kilo meter, goed voor 14 procent fiscale bijtelling voor de zakelijke rijder. De importeur vroeg Toyota de au- Prius Wagon: ruim. foto WdeV to door te ontwikkelen, waardoor 95 gram per kilometer mogelijk is. Die versie wordt in oktober ver wacht en Toyota sorteert daarmee voor op de verscherpte C02-re- gels, die in januari 2013 worden doorgevoerd en waarbij de 14 pro cent bijteliing van kracht blijft. Ook is de auto tot 2014 vrij van bpm en motorrijtuigbelasting. Net als alle andere hybrides van Toyota kan de Prius Wagon in vier standen worden gereden. De auto voelt in gebruik zwaar aan, maar de combi 1.8 liter benzinemotor/ elektromotor heeft weinig proble men met de ruimtewagen, die 15,5 centimeter langer is dan de ge wone Prius. De nieuweling is voor zien van Pitch and Bounce Con trol. Dat onderdrukt de bewegin gen van de koets op oneven weg dek, met meer rijcomfort als ge volg. Dat is al op hoog niveau met fijne stoelen en veel veiligheids- en communicatievoorzieningen. Toyota verwacht dit jaar meer dan vierduizend exemplaren te verko pen. De instapprijs is 30.990 euro. De Aspiration is er vanaf 32.750 eu ro en een businessversie staat van af 37.500 euro in de prijslijst. Dacia Dokker gaat voor ruimte en functie Nieuwkomer bij Dacia is de Dok ker, die net als de Lodgy in het Ma rokkaanse Tanger wordt geprodu ceerd. De auto houdt keurig het midden tussen de huidige Logan MCV en een Renault Kangoo. Er komt zowel een personen- als be- steluitvoering met nog niet nader genoemde zuinige motoren. Peugeot 508 HYbrid4 blijft langer belastingvrij Peugeot sleutelde aan de techniek van de nieuwe 508 HYbrid4 en bracht zo de C02-uitstoot verder terug. Die bereikt nu een waarde waardoor belastingvrijstelling en 14 procent bijtelling niet tot 1 juli, maar nog het hele jaar te genieten vallen. De prijs stijgt per 1 juli wel naar minimaal 40.670 euro. Ford Fiesta Metal krijgt een permanente status De sportieve Ford Fiesta Metal was bedoeld als limited edition (driehonderd stuks, wit of zwart in Nederland), maar komt - met 134 pk sterke 1.6 liter motor - toch in het permanente leveringspro gramma. De kleurkeuze is groter. Prijzen beginnen bij 19.107 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17