Peugeot doet met
208 een stap terug
17
Hyundai verhoogt Toyota let met Prius
overtuigingskracht i20 Wagon op C02-regels
vrijdag 25 mei 2012
We moeten allemaal een stap terug
doen, de nieuwe Peugeot 208 speelt
daar keurig op in. De opvolger van
de 207 is compacter, lichter van
gewicht en daardoor zuiniger.
door Tony Vos
Tegen de trend in, maar passend in
deze tijd is de Peugeot 208 ruim
8 centimeter korter en hebben de in
genieurs bij de 1.6 e-HDi 122 kilo van
het gewicht kunnen afsnoepen. Binnen de
bescheiden maten heeft Peugeot aan het
compacte segment een chic ogende drie- en
vijfdeurs toegevoegd. Met beschaafde chro
men accenten, een bescheiden front en tal
van details die door hun distinctie aandacht
trekken. Vooral de bijzonder gevormde ach
terlichten, het vleugeltje aan de mistlampen
en de knik aan de bovenkant van de kop
lampen. Typisch voor een Peugeot van dit
formaat is de centraal in de achterbumper
geplaatste mistlamp.
De fraaie indruk die de 208 maakt, wordt in
het interieur verder doorgezet. Sterker, er is
echt iets bijzonders van gemaakt. Om in te
spelen op de trend van het tegen de voor
ruit projecteren van de belangrijkste dash
boardfuncties, heeft de 208 een instrumen
tarium dat hoger en verder weg is geplaatst.
Peugeot 2081.6 e-HDi
Kleiner, lichter en vooral slimmer. Bagage 285 liter.
Gewicht 1.055 kg. Diesel 1.6 I, 92 pk.
Vanaf 13-290 euro, 1.6 e-HDi Allure 5d 20.800 euro.|
Plus: uitstraling, start/stop, originaliteit.
Min: motorgeluid, slechts 20 procent bijtelling.
Dat betekent dat de berijder de benodigde
informatie niet afleest door, maar over het
stuur, dat opmerkelijk klein is. Desondanks
wordt het middendeel van de instrumenten
deels afgeschermd, maar daar zitten alleen
minder belangrijke knoppen.
De vormgeving binnenin is dik in orde, met
een aardige kleurschakering en contrasteren
de materialen. Het kleinere formaat is niet
direct terug te vinden in de binnenruimte.
Die is voorin helemaal in orde. Bij langere
voorpassagiers is de beenruimte achterin
niet overdreven,/ maar de hoofdruimte doet
prima mee. Ook het bagagevolume is ten op
zichte van de 207 iets toegenomen.
Peugeot heeft nieuwe motoren voor de 208,
zoals twee driecilinder benzines, maar zit
ook met de 1.4 HDI diesel binnen de nor
men voor belastingvrijstelling. Toch is merk
baar dat in de productie de nadruk ligt op
de 1.6 e-HDi, vooral de versie met 92 pk.
Standaard heeft deze motor, net als de ande
re varianten, een start- en stopsysteem. Een
prettigere uitvoering van deze vinding zijn
we nog niet eerder tegengekomen. Al onder
de 20 kilometer per uur uitrollend slaat de
motor af Als het verkeerslicht op groen
gaat, springt de motor direct na aanraking
van het koppelingspedaal weer aan, zonder
dat te voelen of nadrukkelijk te horen.
Daarentegen is de 1.6 e-HDi bij een koude
start en als er vlot wordt geaccelereerd, een
behoorlijk hoorbare machine. Menig concur
rent bewijst dat dit beter kan. Bovendien is
de 1.6 de topdiesel in het programma, waar
van je op dit vlak meer mag verwachten.
Wat verbruik betreft, is de 1.6 e-HDi weer
een bewijs dat de huidige C02-meting am
per overeenkomt met het praktij kverbruik.
Deze relatief grote diesel komt keurig boven
de 1 op 19 uit, waar kleinere, belastingvrije
diesels hetzelfde praktijkresultaat geven. Al
leen is volgens de officiële meting is het ver
schil veel groter, waardoor de 1.6 e-HDi net
niet in de prijzen valt met belastingvrijstel
ling en lagere bijtelling. Dat deze diesel de
zwaarste uit de stal is, blijkt onder meer uit
het veergedrag. Vooral op drempels ge
draagt de voorkant zich behoorlijk stug, ter
wijl de achterkant nergens moeite mee lijkt
te hebben. Wat besturing betreft, laat de
208 geen steken vallen. Op de snelweg is het
een prettige auto, die volop comfort biedt
en bij hogere snelheden zijn stabiele karak
ter toont. Al met al is de nieuwe 208 een ver
rassende nieuwkomer. De 1.6 e-HDi in Allu
re-uitvoering als vijfdeurs kost 20.800 euro.
De nieuwe Peugeot 208 oogt zeer uitgebalanceerd, met chique details.
foto's Automedia
In tegenstelling tot Peugeot
levert Citroën haar C3 met
dezelfde aandrijflijn wel met
belastingvrijstelling. Bagage
287-1.120 liter. Gewicht
1.055 kg. Diesel 1.6 I, 90 pk.
Plus: interieurvolume, rijcomfort, 14 procent bijtelling.
Man: beenruimte achterbank.
Opel Corsa 1.3 CDTi ecoFlex
Opel speelt ook zijn rol on
der de belastingvrije diesels,
met de Corsa die door het
wegvallen van de bpm betaal
baar is. Bagage 285-1.050 li
ter. Gewicht 1.100 kg. Diesel
1.3 I, 95 pk.
aUtliH.L-imW.JBBr
Plus: vlotte vormgeving, kleurgebruik interieur, prijs.
Mam: motorgeluid.
al 30
Vanaf 13.340 euro, 1.6 TDI Comfortline 5d 20.740 euro.
VW Polo 1.6 TDI Comfortline
Een van dé voorbeelden in
deze klasse, die vooral als
1.2 TDI driecilinder wordt
verkocht. De 1.6 is gecivili-
seerder. Bagage 280-952 li
ter. Gewicht 1.065 kg. Diesel
1.6 I, 90 pk.
Plus: afwerking, rijgedrag, praktijkverbruik.
Min: geen 14 procent bijtelling.
door Willem de Volder
Met de nieuwe 1.1 liter drie
cilinder dieselmotor mag
de Hyundai i20 belasting
technisch interessant zijn (eer
waarde 84 gram per kilometer),
het gros van de kopers zal in eer
ste instantie kiezen voor een benzi
neversie.
Hyundai levert de drie- en de vijf
deurs ook met 1.2 (85 pk) en 1.4 li
ter (100 pk) benzinemotor. Vooral
de vijfdeurs 1.2 First Edition gaat
volgens een woordvoerder van het
merk vanaf de start hoge ogen
gooien. De rijke uitrusting en de
prijs van 11.995 euro liggen daar
volgens hem aan ten grondslag.
Bovendien is die versie tot 2014
wegenbelastingvrij en vrij van*
bpm tot 1 juli. Voor laatstgenoem
de datum een koopbeslissing ne
men, is een must om de verscherp
te regelgeving te omzeilen.
Het compacte Hyundai-model
was na drie jaar toe aan een face
lift. Zowel binnen- als buitenkant
zijn aangepakt. Door de nieuw
vormgegeven grille, koplampen en
bumper is de auto meer in lijn van
de grote broers i30 en i40. De ge-
facelifte i20 straalt in alle opzich
ten meer kracht uit dan zijn voor
ganger. Hyundai levert het model,
afhankelijk van motorisering, met
een vijf- of zesbak of een viertraps
automaat. Tijdens een fikse rit met
de 1.4 liter weerlegt de auto de
minder hooggespannen verwach
tingen en hij heeft een keurig inte
rieur door hoogwaardig materiaal
gebruik.
Hyundai levert de i20 behalve als
First Edition ook als i-Motion (van
af 12.995 euro) en i-Vision (vanaf
14.495 euro). De absolute instap
per is de 1.2 driedeurs: 11.295 euro.
Per 1 juli liggen alle genoemde be
dragen hoger in verband met de
bpm. De Hyundai 120 begint dan
bij 11.995 euro en vraagt 700 euro
extra voor de vijfdeurs.
Hyundai i20: facelift. foto Hyundai
door Willem de Volder
Toyota verruimt het aanbod
met de hybride Prius Wa
gon. De forse zevenpersoons
auto is voorzien van de derde gene
ratie Full Hybrid-techniek. Dat be
tekent onder meer toepassing van
lithium-ion-batterijen. Die zijn
compact, zitten in de middencon
sole tussen de voorstoelen en dat
maakt de weg vrij voor een bagage
ruimte van 505 liter, met de derde
zitrij plat. Kopers zullen ook ge
charmeerd-zijn van het verbruik:
4,1 liter per 100 kilometer.
De nieuwe Prius Wagon heeft een
C02-uitstoot van 96 gram per kilo
meter, goed voor 14 procent fiscale
bijtelling voor de zakelijke rijder.
De importeur vroeg Toyota de au-
Prius Wagon: ruim. foto WdeV
to door te ontwikkelen, waardoor
95 gram per kilometer mogelijk is.
Die versie wordt in oktober ver
wacht en Toyota sorteert daarmee
voor op de verscherpte C02-re-
gels, die in januari 2013 worden
doorgevoerd en waarbij de 14 pro
cent bijteliing van kracht blijft.
Ook is de auto tot 2014 vrij van
bpm en motorrijtuigbelasting.
Net als alle andere hybrides van
Toyota kan de Prius Wagon in vier
standen worden gereden. De auto
voelt in gebruik zwaar aan, maar
de combi 1.8 liter benzinemotor/
elektromotor heeft weinig proble
men met de ruimtewagen, die
15,5 centimeter langer is dan de ge
wone Prius. De nieuweling is voor
zien van Pitch and Bounce Con
trol. Dat onderdrukt de bewegin
gen van de koets op oneven weg
dek, met meer rijcomfort als ge
volg. Dat is al op hoog niveau met
fijne stoelen en veel veiligheids-
en communicatievoorzieningen.
Toyota verwacht dit jaar meer dan
vierduizend exemplaren te verko
pen. De instapprijs is 30.990 euro.
De Aspiration is er vanaf 32.750 eu
ro en een businessversie staat van
af 37.500 euro in de prijslijst.
Dacia Dokker gaat
voor ruimte en functie
Nieuwkomer bij Dacia is de Dok
ker, die net als de Lodgy in het Ma
rokkaanse Tanger wordt geprodu
ceerd. De auto houdt keurig het
midden tussen de huidige Logan
MCV en een Renault Kangoo. Er
komt zowel een personen- als be-
steluitvoering met nog niet nader
genoemde zuinige motoren.
Peugeot 508 HYbrid4
blijft langer belastingvrij
Peugeot sleutelde aan de techniek
van de nieuwe 508 HYbrid4 en
bracht zo de C02-uitstoot verder
terug. Die bereikt nu een waarde
waardoor belastingvrijstelling en
14 procent bijtelling niet tot 1 juli,
maar nog het hele jaar te genieten
vallen. De prijs stijgt per 1 juli wel
naar minimaal 40.670 euro.
Ford Fiesta Metal krijgt
een permanente status
De sportieve Ford Fiesta Metal
was bedoeld als limited edition
(driehonderd stuks, wit of zwart
in Nederland), maar komt - met
134 pk sterke 1.6 liter motor - toch
in het permanente leveringspro
gramma. De kleurkeuze is groter.
Prijzen beginnen bij 19.107 euro.