14boeken gebeurd Niet schrikken maar er is iets vervelends Moord heeft iets ambachtelijks vrijdag 25 mei 2012 - V» Sanneke van Hassel vangt mensen in hun alledaags bestaan, op het moment dat er iets onverwachts gebeurt. Ezels is wreed, op een onnadrukkelijke manier. door Karin Overmars n Ezels, de derde verhalenbundel van Sanneke van Hassel (1971), komen veel jonge moeders voor. Ook de andere per sonages - een Chinese loempiaverkoper, de leidster van een kinderdagverblijf- gaan gebukt onder een zekere sleur, al zijn ze zich daar nauwelijks van bewust. Dat is sleur, nietwaar. Van Hassel vangt deze men sen op het moment dat er even iets onver wachts gebeurt. Niets schokkends, het zijn alledaagse voorvallen - een ontmoeting, een wandeltocht, een telefoontje van een oude vriend - die de boel plotseling doen kante len. In Indian Time ontvlucht een jonge moeder haar troosteloze bestaan door de nacht in een hotel door te brengen met een wild vreemde indiaan. Het is een verhaal dat doet verlangen naar een roman. Maar toen ik me een voorstelling probeerde te maken van die roman - hoe zou het verder gaan met de indiaan en de vrouw, zou haar man er achter komen, zouden ze allemaal heel ongelukkig worden, of toch ietsje gelukki ger? - besefte ik dat alles al was gezegd. Soms zit dat 'alles' in een klein zinnetje. Over de toevallige ontmoeting met de indi aan lezen we: 'Z'n schaduw reikte tot aan haar schoenen en leidde naar een paar suè- de mocassins. Daarboven droeg hij leren broekspijpen met franjes langs de Zijnaden'. We zien de man voor ons in al zijn exoti sche glorie. Maar dan volgt deze zin, een as sociatie van de vrouw: 'Het indianenpak van Heintje dat ze voor Sinterklaas had ge kocht.' Dodelijk. Maar de vrouw zet door: ze ruikt het avontuur. In een hotel heeft ze niets te zoeken, laat staan met die rare indi aan, maar dan is het al te laat. In deze verhalen is het steeds net te laat. Je kunt het ook anders zeggen: in Ezels wor den de personages door een klein voorval gedwongen een kritische blik op zichzelf te werpen en op het leven dat ze leiden, en het was voor iedereen beter geweest als ze dat niet hadden gedaan. Met desillusies valt goed te leven, zolang je er niet over na denkt. In zekere zin geldt dat ook voor het moeder schap. Jonge kinderen zijn in Ezels veelvul dig aanwezig; niet als tastbare wezens, maar als een soort monotone zoem op de achter grond: ze zijn er en ze gaan nooit meer weg. Wat moet je erover zeggen? Toch wordt het moederschap niet afgeschilderd als een val strik - het is misschien wel erger: zodra je de valstrik benoemt, houd je hèt niet meer vol. Een oudere moeder wandelt alleen door En geland, vastbesloten even los te komen van haar oudste zoon, een klassiek probleemge val. Maar het arme mens kan wandelen en uitwaaien wat ze wil, die zoon laat haar niet los. Van Hassel schrijft er doeltreffend om heen; de zoon zit veilig thuis, de moeder ge niet nadrukkelijk van het landschap en de weldadige stilte, maar onderhuids dreunt de onrust. En ja hoor, telefoon: 'Niet schrikken maar er is iets vervelends gebeurd', zegt haar echtgenoot. Op een bepaalde manier werkt dit verhaal op de lachspieren, hoe tra gisch en navoelbaar het ook is. Het maakt dan niet meer uit wat de moeder doet, naar huis terugkeren of doorwandelen, want dit is haar leven, en bij dat leven hoort die zoon. De verhalen in Ezels stemmen weemoedig en tegelijkertijd hebben ze iets wreeds. Je gunt die mensen het beste, ze doen alle maal vreselijk hun best, maar steeds eindigt een onbenullig voorval in een kleine cata strofe. Niet zozeer omdat alles plotseling an ders is - was het maar waar, dat zou tenmin ste leven in de brouwerij brengen, een kans op avontuur. In Ezels komen de personages juist tot het verbijsterende inzicht dat dit het dan is, hun leven. Hier zullen ze het mee moeten doen. Vroeger leek dat nooit een probleem. Maar toen kwam Van Hassel langs en stuurde een indiaan op ze af Wreed. Maar heel fijn om te lezen. Sanneke van Hassel - Ezels. De Bezige Bij, 12,90 euro. FREDERIK C. (fragment) - De straf hangt af van hoe je het zegt. De man in het zwart is een stemming in pak en zijn nachtrust, zijn vrouw, zijn ontbijt, de kwaliteit van de koffie ter plaatse: allesbepalend. ESTER NAOMI PERQUIN (geb. 1980) door Mario Molegraaf Ester Naomi Perquin, afkom stig uit Zierikzee, heeft aan een schrijversvakschool ge studeerd en om die studie te beta len, was ze gevangenbewaarder. Waar heeft ze méér geleerd? Door Celinspecties, haar derde bundel na Servetten halfstok (2007) en Na mens de-ander (2009), ga je vermoe den dat het eerder in de gevange nis dan op de school is geweest. Het boek bevat wat de titel be looft: een blik in de cellen van ty pes als Frans van A. en Jakob de B., maar vooral in hun gedachten- leven. Als gedichtenlezer denk je onver mijdelijk steeds aan andere gedich ten. In dit geval aan misschien het mooiste gevangenisgedicht uit de wereldliteratuur, Beauty and Decay van de altijd onmatige Fritzi Harm- sen van Beek (1927-2007). Het gaat over een moeder die haar zoon in de gevangenis bezoekt. Hij zit daar, naar eigen zeggen, 'wel min of meer terecht'. Waarom is het zo'n ontroerend gedicht? Omdat het is gevoeld. Perquins gedichten zijn anders van aard. Ze mogen dan op de ob servaties van een cipier berusten, ze zijn gemaakt. Ik is geen ik in de ze gedichten. 'Liet me argeloos val len die dag in andermans leven', begint ze. Om ieder misverstand uit te sluiten, is de hoofdpersoon in het tweede gedicht een man, 'je posters naakt en gewillig zaad in je hand'. Toch komen ze heel dichtbij. De inbreker bijvoorbeeld die over al binnendringt maar nergens iets steelt, het toppunt van ro mantiek. Zelfs dege ne die vertelt dat 'moord iets ambach telijks heeft als goede zelfgemaakte worst met kruidnagel en stukjes been.' Frederik C. beseft, zie het hierbij afgedrukte fragment, dat ook rech ters mensen zijn. Zo komen wij er achter dat misdadigers, lieden met wie we ons liever niet vereenzelvi gen, zelfs in hun merkwaardigste neigingen verdacht veel op ons lij ken. Daarom is dit werk verontrus ts TSR-NA-'O Ml PERQUIN CcbriiïeihtJ tend, heeft het soms het effect, zoals Es ter Naomi Perquin het ergens noemt, 'dat je je schaamde dat je je niet vaker schaamde dat je had uitgeslapen, dat je net een nieuwe dro ger was gaan kopen en vanavond pizza at'. Gemaakte poëzie die toch vaak over komt als gevoelde poëzie. Bestu deerde gedichten die nauwelijks onderdoen voor spontane gedich ten. Ester Naomi Perquin - Celinspec ties. Van Oorschot, 14,50 euro. In een van de verhalen uit de bundel Ezels wandelt een vrouw alleen door Engeland, in een poging los te komen van haar oudste zoon. foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 14