Worden en zijn in mplfi
één beeld verenigd UCCIU
13
www.pzc.nl/uit
selectie
SCHOUW
donderdag 24 mei 2012
Thys, Gees Van Dijke
RafThys (BÉ), Paul C.ees
(BE) en Marinus van Dijke
(NL) werken met verschillen
de middelen aan presentaties,
waarin beweging en verstil
ling elkaar in evenwicht hou
den.
Hun werk is onderzoekend
van aard.
Het element tijd speelt
steeds een rol, net als de tegen
stelling natuur-cultuur.
Urs Pfannenmüller
Urs Pfannenmüller maakt ter plek
ke aquarellen van landschappen
die intrigeren door een nadrukke
lijke kunstmatigheid. In het atelier
ontstaan dwarse combinaties van
voorwerpen, vaak afval, die opge
nomen worden in composities die
de tegenstelling cultuur-natuur
zichtbaar maken, waarbij de laat
ste het onderspit lijkt te delven.
T/m 29/6. Pand 3, Gentsebreedstr. 3,
Philippine. Do.-vr. 13-16.30 uur.
Neem met uw kinderen
eens deel aan
gezonde of hete workshops
bij de
WESTERSCHOUWEN
van 16 t/m 24 juni 2012
Zie hoe in het
Kunstschouw Magazine
www.kunstschouw.nl
Renee Mink
Renee Mink speelt in haar sculptu
ren met illusie en werkelijkheid, in
steen en hout. Zij exposeert met
zesanderen: Margriet de Vries, Pau
la Mosmans, Hans Keukelaar, Mira
Peters, Inge de Groot en Elt de
Boer in het Covra-kantoor. Een ex
positie vol afwisseling. Modern
vakmanschap, fantasie, vitaliteit
en verstilling.
T/m 20/6. Covra, Spanjeweg 1,
Nieuwdorp. Ma t/m vr 9-17 uur.
Bewaerschole
Anders kijken na het beluisteren
van klanken. Dat is wat de ten
toonstelling van Esther en Gerben
Kokmeijer kan opleveren. Zij pre
senteren geluiden van omgekapte
bomen op vinyl en via aan balken
opgehangen luidsprekers. De dra
den en speakers lijken takken en
vruchten van de bomen van wie
ze het geluid laten horen.
T/m 24/6. Bewaerschole, Weststr. 18,
BurghHaamstede. Wo.-zo. 14-17 uur.
Machteld Solinger tast al schilde
rend haar onderwerp af Dat vindt
ze na iets in haar omgeving te heb-'
ben gezien vooral in wat er op het
doek gebeurt. Vormen en patro
nen ontstaan en verdwijnen tot er
een moment van balans is. Dat
draagt de sporen van wat was en
wijst tevens naar wat nog kan ko
men.
T/m 16/6. Caesuur, Lange Noordstraat
67. Vr. en za. 14-17 uur.
Machteld Solinger
Nico Out gaat elke week 0|
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Geconcentreerd, raak en
subtiel. Dat kenmerkt
het werk van de kunste
naars die momenteel
bij Galerie van den Berge expose
ren. Ze nodigen mij uit tot scherp
waarnemen.
RafThys (1958) schildert met sche
merige grijzen, vale zwarten en
hier en daar een streepje wit com
posities waarnaar ik blijf kijken.
Omdat er in die beperking zoveel
nuances zichtbaar zijn en omdat
ik steeds het gevoel heb dat er zich
in die vlekken een herkenbaar
beeld bevindt, zonder dat ik het
met mijn ogen kan grijpen. Dat is
spannend. Ik vergelijk het met me
herinneren van een droom waar
van ik even een flard zie passeren
die zich daarna weer snel uit mijn
blikveld losmaakt, zonder dat ik
tijd heb er betekenis aan te geven.
Met deze werkwijze zoekt Raf
Thys zich een positie in de schil
derkunst. Die beeldt iets af, roept
emotie op, brengt een idee tot uit
drukking of is gewoon mooi om te
zien. Zijn schilderijen zijn niets
van dat alles en dragen het tegelij
kertijd allemaal in zich. Thys
neemt me mee naar een moment
waarop het zijn en het niet-zijn sa
menvallen.
Ik zie dat op een andere manier
ook bij Paul Gees (1949). Bij hem
gaat het altijd om een letterlijke fy
sieke spanning. Hij zaagt bijvoor
beeld een houten of multiplex
plaat op een aantal plaatsen in en
wringt een steen in een van de
zaagsneden die daardoor open
gaat staan.
De combinatie van het strak ge
zaagde hout en de ongepolijste
steen is een tegenstelling die van
Werk van Paul Gees
alles omvat: actief en passief, hard
en zacht, beweging en stilstand,
open en gesloten, mannelijk en
vrouwelijk. In alle bescheidenheid
verbeelden ze dus de krachten die
in ons bestaan werkzaam zijn. Ster
ker nog: ons bestaan wordt erdoor
bepaald en valt er zelfs mee sa
men. Gees verenigt worden en
zijn in één beeld. Subliem werk,
zeldzaam mooi.
In de projectruimte presenteert
Marinus van Dijke (1952) een regis
tratie van een tocht over het water
langs de kust van Schouwen. Ge
woonlijk verkent hij het duinge
bied te voet en vindt dat wande
len zijn weerslag in films, foto's en
tekeningen. Daarin speelt hij bij
voorbeeld met de hoogtelijnen
waarin op kaarten de duinen wor
den aangeduid en maakt hij de ver
anderingen in het landschap zicht
baar.
Nu projecteert hij vanaf een
schommelende boot gemaakte
beelden. Hij trekt de golvende bo
venrand van het duin over op pa
pier. Doordat het schip op en neer
gaat, worden de lijnen een soort
grafiek die doet denken aan de re
gistratie van een aardbeving. Hij
presenteert die lijnen in een boek
en heeft ze ook als aparte bladzij
den, gescheiden door een lichtgrijs
kader, tegen de wand gehangen.
T/m 23/6. Galerie Van den Berge,
Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12-17
uur. Van 30/5 t/m 3/6 gesloten
wegens deelname KunstRAI.
Dat is interessanter dan het boek,
omdat je in één keer de diversiteit
van de lijnen overziet en eigenlijk
een verzameling filmstills voor je
hebt. Verder werkt de tegenstel
ling tussen de tastende lijnen en
de strakke kaders mooi.
Ook hier verschijnt weer de tegen
stelling natuur-cultuur. Toch weet
ik niet zeker of ik de uitkomst van
dit project spannend genoeg vind
om als herinnering te beklijven.
De tijd zal het leren.