Worden en zijn in mplfi één beeld verenigd UCCIU 13 www.pzc.nl/uit selectie SCHOUW donderdag 24 mei 2012 Thys, Gees Van Dijke RafThys (BÉ), Paul C.ees (BE) en Marinus van Dijke (NL) werken met verschillen de middelen aan presentaties, waarin beweging en verstil ling elkaar in evenwicht hou den. Hun werk is onderzoekend van aard. Het element tijd speelt steeds een rol, net als de tegen stelling natuur-cultuur. Urs Pfannenmüller Urs Pfannenmüller maakt ter plek ke aquarellen van landschappen die intrigeren door een nadrukke lijke kunstmatigheid. In het atelier ontstaan dwarse combinaties van voorwerpen, vaak afval, die opge nomen worden in composities die de tegenstelling cultuur-natuur zichtbaar maken, waarbij de laat ste het onderspit lijkt te delven. T/m 29/6. Pand 3, Gentsebreedstr. 3, Philippine. Do.-vr. 13-16.30 uur. Neem met uw kinderen eens deel aan gezonde of hete workshops bij de WESTERSCHOUWEN van 16 t/m 24 juni 2012 Zie hoe in het Kunstschouw Magazine www.kunstschouw.nl Renee Mink Renee Mink speelt in haar sculptu ren met illusie en werkelijkheid, in steen en hout. Zij exposeert met zesanderen: Margriet de Vries, Pau la Mosmans, Hans Keukelaar, Mira Peters, Inge de Groot en Elt de Boer in het Covra-kantoor. Een ex positie vol afwisseling. Modern vakmanschap, fantasie, vitaliteit en verstilling. T/m 20/6. Covra, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Ma t/m vr 9-17 uur. Bewaerschole Anders kijken na het beluisteren van klanken. Dat is wat de ten toonstelling van Esther en Gerben Kokmeijer kan opleveren. Zij pre senteren geluiden van omgekapte bomen op vinyl en via aan balken opgehangen luidsprekers. De dra den en speakers lijken takken en vruchten van de bomen van wie ze het geluid laten horen. T/m 24/6. Bewaerschole, Weststr. 18, BurghHaamstede. Wo.-zo. 14-17 uur. Machteld Solinger tast al schilde rend haar onderwerp af Dat vindt ze na iets in haar omgeving te heb-' ben gezien vooral in wat er op het doek gebeurt. Vormen en patro nen ontstaan en verdwijnen tot er een moment van balans is. Dat draagt de sporen van wat was en wijst tevens naar wat nog kan ko men. T/m 16/6. Caesuur, Lange Noordstraat 67. Vr. en za. 14-17 uur. Machteld Solinger Nico Out gaat elke week 0| zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Geconcentreerd, raak en subtiel. Dat kenmerkt het werk van de kunste naars die momenteel bij Galerie van den Berge expose ren. Ze nodigen mij uit tot scherp waarnemen. RafThys (1958) schildert met sche merige grijzen, vale zwarten en hier en daar een streepje wit com posities waarnaar ik blijf kijken. Omdat er in die beperking zoveel nuances zichtbaar zijn en omdat ik steeds het gevoel heb dat er zich in die vlekken een herkenbaar beeld bevindt, zonder dat ik het met mijn ogen kan grijpen. Dat is spannend. Ik vergelijk het met me herinneren van een droom waar van ik even een flard zie passeren die zich daarna weer snel uit mijn blikveld losmaakt, zonder dat ik tijd heb er betekenis aan te geven. Met deze werkwijze zoekt Raf Thys zich een positie in de schil derkunst. Die beeldt iets af, roept emotie op, brengt een idee tot uit drukking of is gewoon mooi om te zien. Zijn schilderijen zijn niets van dat alles en dragen het tegelij kertijd allemaal in zich. Thys neemt me mee naar een moment waarop het zijn en het niet-zijn sa menvallen. Ik zie dat op een andere manier ook bij Paul Gees (1949). Bij hem gaat het altijd om een letterlijke fy sieke spanning. Hij zaagt bijvoor beeld een houten of multiplex plaat op een aantal plaatsen in en wringt een steen in een van de zaagsneden die daardoor open gaat staan. De combinatie van het strak ge zaagde hout en de ongepolijste steen is een tegenstelling die van Werk van Paul Gees alles omvat: actief en passief, hard en zacht, beweging en stilstand, open en gesloten, mannelijk en vrouwelijk. In alle bescheidenheid verbeelden ze dus de krachten die in ons bestaan werkzaam zijn. Ster ker nog: ons bestaan wordt erdoor bepaald en valt er zelfs mee sa men. Gees verenigt worden en zijn in één beeld. Subliem werk, zeldzaam mooi. In de projectruimte presenteert Marinus van Dijke (1952) een regis tratie van een tocht over het water langs de kust van Schouwen. Ge woonlijk verkent hij het duinge bied te voet en vindt dat wande len zijn weerslag in films, foto's en tekeningen. Daarin speelt hij bij voorbeeld met de hoogtelijnen waarin op kaarten de duinen wor den aangeduid en maakt hij de ver anderingen in het landschap zicht baar. Nu projecteert hij vanaf een schommelende boot gemaakte beelden. Hij trekt de golvende bo venrand van het duin over op pa pier. Doordat het schip op en neer gaat, worden de lijnen een soort grafiek die doet denken aan de re gistratie van een aardbeving. Hij presenteert die lijnen in een boek en heeft ze ook als aparte bladzij den, gescheiden door een lichtgrijs kader, tegen de wand gehangen. T/m 23/6. Galerie Van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12-17 uur. Van 30/5 t/m 3/6 gesloten wegens deelname KunstRAI. Dat is interessanter dan het boek, omdat je in één keer de diversiteit van de lijnen overziet en eigenlijk een verzameling filmstills voor je hebt. Verder werkt de tegenstel ling tussen de tastende lijnen en de strakke kaders mooi. Ook hier verschijnt weer de tegen stelling natuur-cultuur. Toch weet ik niet zeker of ik de uitkomst van dit project spannend genoeg vind om als herinnering te beklijven. De tijd zal het leren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 53