uit 13 Compositie moet het beste in bandleden bovenhalen podium door Mischa Beckers T azzgitarist Reinier Baas (1985) I wordt gerekend tot Neder- lands meest veelbelovende jon ge muzikanten. Zijn kwintet gaf hij de eigenzinnige naam More Socially Relevant Jazz Music En semble. Zondag speelt dit kwin tet tijdens het International Jazz festival op het Abdij plein. Het organisch geluid van hun de buutalbum More Socially Rele vant Jazz Music is een samensmel ting van technische inventiviteit en kunde en sterke songstructu ren. Het plezier en vakmanschap spatten ervan af Zonder pianist en met twee altsaxofonisten daagt Baas zichzelf daarbij extra uit. De gitarist speelt en compo neert op een heel eigen manier. Maar als er geen Jesse van Ruller of Martijn van Iterson voor hem waren geweest, dan had deze plaat anders geklonken. We kun nen luisteren naar een schat aan informatie, zodat je niet elk con cept zelf hoeft uit te vinden, zo wil hij maar zeggen. „Je kunt proberen om op de schouders van je voorgangers te klimmen", stelt Baas. „Door te luisteren naar vorige generaties kun je een beeld vormen van wat je mooi vindt. Dat kan van alles zijn. Iemands klankkleur, concep tuele dingen zoals hoe je een solo opbouwt en hoe je een idee uit werkt, of iemands intentie en de manier waarop hij of zij iets over brengt. Dat zijn allemaal dingen die terugkomen in je eigen spel en je helpen om je eigen taal te ontwikkelen." Bij zijn eigen composities gaat het in veel gevallen allereerst om een enkel idee: een paar maten muziek die hij in een volledige bezetting hoort, of een flard van een melodie, een baslijn, of wat dan ook. „Dat ene idee is ideali ter het uitgangspunt voor de hele compositie. Daar ga ik dan mee klooien totdat er een vorm ont staat waarvan ik het idee heb dat die organisch is. Hierbij gebruik ik soms technieken die gebaseerd zijn op klassieke stukken." Baas is daarbij streng: „Een com positie moet aan nogal wat voor waarden voldoen voordat die ge speeld wordt: het moet een sfeer hebben die iets toevoegt aan een lfveset of aan een album, elke keer anders uitgevoerd kunnen worden en het beste in de bandle den naar boven halen." Hoewel het debuutalbum nog niet zo lang uit is, werkt Baas al aan een opvolger. „Het wordt een wat meer doorgecomponeerde plaat, waarbij ik ga proberen om de stukken op elkaar aan te laten sluiten. Een beetje zoals bij een klassieke symfonie. Het is de be doeling dat de plaat als een ver haal gaat klinken door bijvoor beeld thema's op allerlei manie ren terug te laten komen. Dat wil niet zeggen dat er minder ruimte is voor improvisatie." In Middelburg speelt het ensem ble werk van beide albums. Daar na stoomt Baas door naar de vol gende serie optredens met dit kwintet bijvoorbeeld op het North Sea Jazz Festival. More Socially Relevant Jazz Music Ensemble, zondag, Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 16.00 uur. wilt bereiken als muzikant. Het is fantastisch als dat doorschijnt naar de luisteraar. Ik componeer voor namelijk op piano en misschien ge bruik ik die wel als een percus sie-instrument, wat het eigenlijk is. Ik houd ervan wanneer verschil lende patronen samenwerken in verschillende lagen." Voor het album stond Öström niet alleen aan de basis van de stukken, hij arrangeerde ze, speelde de drums in en produceerde de opna mes. „Je kunt zeggen dat ik aan het hoofd van elke,afdeling stond maar ik had geweldige muzikan ten die snapten wat ik wilde. Ik koos die muzikanten omdat ik van hun persoonlijke geluid en aanpak hield. In principe arrangeerde ik elk nummer, behalve Ballad for E. Het prachtige arrangement daar voor is gemaakt door Pat Methe ny." Het nummer is natuurlijk een eer betoon aan zijn overleden vriend Esbjörn Svensson. Toen Öström het schreef, wist hij onmiddellijk dat hij het moest opnemen met Metheny en E.S.T.-bassist Berg- lund. „Dat nummer is natuurlijk heel special, maar eigenlijk kon ik het Pat al horen spelen terwijl ik het aan het componeren was. Soms kun je al geluiden horen vöór de eigenlijke nummers maar meestal gebeurt het tegelijkertijd. Als je in een tijdje in een band zit, kun je beginnen te componeren voor een specifieke muzikant en zijn of haar specifieke geluid. Hopelijk is dat het geval bij mijn volgende al bum." Magnus Öström Quartet, zaterdag, Abdijplein Middelburg. Aanvang 17:45u Bezetting: Magnus Öström (drums), Andreas Hourdakis (gitaar), Jonas Östholm (vervangt Gustaf Karlöf op piano/keyboards), Martin Hoeper (vervangt Thobias Gabrielson op bas) aarden in een climax. De luisteraar wordt telkens, als het ware, in een flow meegenomen. „Mijn manier van componeren is heel intuïtief. Ik houd van de term flow, want dat is precies wat je donderdag 24 mei 2012 Reinier Baas (tweede van links) met zijn kwintet. Groovend trio met de jonge trombonevirtu oos Nils Wolgram 20.45 uur: Night Dreamer Quintet 9 21.30 uur: Richard Bona's Mandekan Cubano Met wie speelde deze in Kameroen geboren virtuoos op de basgitaar niet? Van Joe Za- winul tot Mike Stern en van Chaka Khan tot Pat Metheny. In Middelburg treedt hij op met zijn nieuwe Afro-Cubaanse sextet. Een ritmisch feestje. 9 23.00 uur: DJ Sandstorm (Arrow Jazz) MAANDAG 28 ME! Abdijpleën 12.00 uur: International Junior Jazz Award 12.45 uur: Big Band Meeting. Blue Jeans Big Band 13.45 uur: International Junior Jazz Award 14.30 uur: Big Band Meeting. Big Band Enterprise 15.30 uur: International Junior Jazz Basgitarist Richard Bona is dit jaar van een van de grote publiekstrekkers. Award 16.15 uur: Big Band Meeting. The New Orpheans featuring Marjon van Iwaarden 17.15 uur: International Junior Jazz Award 18.00 uur: DJ Sandstorm (Arrow Jazz) 18.30 uur: Winnaar International Ju nior Jazz Award; Winnaar publieksprijs Gerrit Schoenmakers Award Zeeuws Museum 9 15.30 uur: Trio Just Friends De optredens op Markt en maandag op het Abdijplein zijn gratis. Voor het Abdijplein moet zaterdag en zondag entree worden betaald. Een dag kaart kost €27,50, een kaart voor beide dagen €39,50. Studentenkaart- houders en jongeren (12 t/m 18 jaar) betalen 17,50 voor een dagkaart. Meer informatie over het jazzfestival op www.jazzfestivalmiddelburg.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 43