uit 13
Compositie moet het beste
in bandleden bovenhalen
podium
door Mischa Beckers
T azzgitarist Reinier Baas (1985)
I wordt gerekend tot Neder-
lands meest veelbelovende jon
ge muzikanten. Zijn kwintet gaf
hij de eigenzinnige naam More
Socially Relevant Jazz Music En
semble. Zondag speelt dit kwin
tet tijdens het International Jazz
festival op het Abdij plein.
Het organisch geluid van hun de
buutalbum More Socially Rele
vant Jazz Music is een samensmel
ting van technische inventiviteit
en kunde en sterke songstructu
ren. Het plezier en vakmanschap
spatten ervan af Zonder pianist
en met twee altsaxofonisten
daagt Baas zichzelf daarbij extra
uit. De gitarist speelt en compo
neert op een heel eigen manier.
Maar als er geen Jesse van Ruller
of Martijn van Iterson voor hem
waren geweest, dan had deze
plaat anders geklonken. We kun
nen luisteren naar een schat aan
informatie, zodat je niet elk con
cept zelf hoeft uit te vinden, zo
wil hij maar zeggen.
„Je kunt proberen om op de
schouders van je voorgangers te
klimmen", stelt Baas. „Door te
luisteren naar vorige generaties
kun je een beeld vormen van wat
je mooi vindt. Dat kan van alles
zijn. Iemands klankkleur, concep
tuele dingen zoals hoe je een solo
opbouwt en hoe je een idee uit
werkt, of iemands intentie en de
manier waarop hij of zij iets over
brengt. Dat zijn allemaal dingen
die terugkomen in je eigen spel
en je helpen om je eigen taal te
ontwikkelen."
Bij zijn eigen composities gaat
het in veel gevallen allereerst om
een enkel idee: een paar maten
muziek die hij in een volledige
bezetting hoort, of een flard van
een melodie, een baslijn, of wat
dan ook. „Dat ene idee is ideali
ter het uitgangspunt voor de hele
compositie. Daar ga ik dan mee
klooien totdat er een vorm ont
staat waarvan ik het idee heb dat
die organisch is. Hierbij gebruik
ik soms technieken die gebaseerd
zijn op klassieke stukken."
Baas is daarbij streng: „Een com
positie moet aan nogal wat voor
waarden voldoen voordat die ge
speeld wordt: het moet een sfeer
hebben die iets toevoegt aan een
lfveset of aan een album, elke
keer anders uitgevoerd kunnen
worden en het beste in de bandle
den naar boven halen."
Hoewel het debuutalbum nog
niet zo lang uit is, werkt Baas al
aan een opvolger. „Het wordt een
wat meer doorgecomponeerde
plaat, waarbij ik ga proberen om
de stukken op elkaar aan te laten
sluiten. Een beetje zoals bij een
klassieke symfonie. Het is de be
doeling dat de plaat als een ver
haal gaat klinken door bijvoor
beeld thema's op allerlei manie
ren terug te laten komen. Dat wil
niet zeggen dat er minder ruimte
is voor improvisatie."
In Middelburg speelt het ensem
ble werk van beide albums. Daar
na stoomt Baas door naar de vol
gende serie optredens met dit
kwintet bijvoorbeeld op het
North Sea Jazz Festival.
More Socially Relevant Jazz Music
Ensemble, zondag, Abdijplein,
Middelburg. Aanvang: 16.00 uur.
wilt bereiken als muzikant. Het is
fantastisch als dat doorschijnt naar
de luisteraar. Ik componeer voor
namelijk op piano en misschien ge
bruik ik die wel als een percus
sie-instrument, wat het eigenlijk
is. Ik houd ervan wanneer verschil
lende patronen samenwerken in
verschillende lagen."
Voor het album stond Öström niet
alleen aan de basis van de stukken,
hij arrangeerde ze, speelde de
drums in en produceerde de opna
mes. „Je kunt zeggen dat ik aan
het hoofd van elke,afdeling stond
maar ik had geweldige muzikan
ten die snapten wat ik wilde. Ik
koos die muzikanten omdat ik van
hun persoonlijke geluid en aanpak
hield. In principe arrangeerde ik
elk nummer, behalve Ballad for E.
Het prachtige arrangement daar
voor is gemaakt door Pat Methe
ny."
Het nummer is natuurlijk een eer
betoon aan zijn overleden vriend
Esbjörn Svensson. Toen Öström
het schreef, wist hij onmiddellijk
dat hij het moest opnemen met
Metheny en E.S.T.-bassist Berg-
lund.
„Dat nummer is natuurlijk heel
special, maar eigenlijk kon ik het
Pat al horen spelen terwijl ik het
aan het componeren was. Soms
kun je al geluiden horen vöór de
eigenlijke nummers maar meestal
gebeurt het tegelijkertijd. Als je in
een tijdje in een band zit, kun je
beginnen te componeren voor een
specifieke muzikant en zijn of
haar specifieke geluid. Hopelijk is
dat het geval bij mijn volgende al
bum."
Magnus Öström Quartet, zaterdag,
Abdijplein Middelburg. Aanvang
17:45u
Bezetting: Magnus Öström (drums),
Andreas Hourdakis (gitaar), Jonas
Östholm (vervangt Gustaf Karlöf op
piano/keyboards), Martin Hoeper
(vervangt Thobias Gabrielson op bas)
aarden in een climax. De luisteraar
wordt telkens, als het ware, in een
flow meegenomen.
„Mijn manier van componeren is
heel intuïtief. Ik houd van de term
flow, want dat is precies wat je
donderdag 24 mei 2012
Reinier Baas (tweede van links) met zijn kwintet.
Groovend trio met de jonge trombonevirtu
oos Nils Wolgram
20.45 uur: Night Dreamer Quintet
9 21.30 uur: Richard Bona's Mandekan
Cubano
Met wie speelde deze in Kameroen geboren
virtuoos op de basgitaar niet? Van Joe Za-
winul tot Mike Stern en van Chaka Khan tot
Pat Metheny. In Middelburg treedt hij op
met zijn nieuwe Afro-Cubaanse sextet. Een
ritmisch feestje.
9 23.00 uur: DJ Sandstorm (Arrow Jazz)
MAANDAG 28 ME!
Abdijpleën
12.00 uur: International Junior Jazz
Award
12.45 uur: Big Band Meeting. Blue
Jeans Big Band
13.45 uur: International Junior Jazz
Award
14.30 uur: Big Band Meeting. Big Band
Enterprise
15.30 uur: International Junior Jazz
Basgitarist Richard Bona is dit jaar van een van de grote publiekstrekkers.
Award
16.15 uur: Big Band Meeting. The New
Orpheans featuring Marjon van Iwaarden
17.15 uur: International Junior Jazz
Award
18.00 uur: DJ Sandstorm (Arrow Jazz)
18.30 uur: Winnaar International Ju
nior Jazz Award; Winnaar publieksprijs
Gerrit Schoenmakers Award
Zeeuws Museum
9 15.30 uur: Trio Just Friends
De optredens op Markt en maandag op
het Abdijplein zijn gratis.
Voor het Abdijplein moet zaterdag en
zondag entree worden betaald. Een dag
kaart kost €27,50, een kaart voor beide
dagen €39,50. Studentenkaart- houders
en jongeren (12 t/m 18 jaar) betalen
17,50 voor een dagkaart.
Meer informatie over het jazzfestival op
www.jazzfestivalmiddelburg.nl