'Wolkenkrabber' van Heerema HAVENDAG ZATERDAG 27 2JUNI2012 SCHELDEP00RT Schrijfster nachtje in boekhandel VLISSINGEN-OOST Draagconstructie voor gasplatform Noordzee is 160 meter hoog en weegt 9000 ton Duits was te lang donderdag 24 mei 2012 KV zeeland KJI seaports Port Promotion Council Havennummer 1010 Beleef de haven als motor van de Zeeuwse economie. Maak kennis met bedrijven uit het havengebied die er voor zorgen dat de economische motor van de provincie Zeeland doorloopt. Bedrijven zetten tijdens de Open Havendag hun poorten open! Ontdek de mogelijkheden van een haan die je nooit dacht in de haven te kunnen vinden. Of adem gewoon de sfeer en dynamiek van de haven in door zelf mee te maken wat er in de haven speelt. door Frank Balkenende VLISSINGEN-OOST - Bij de Heerema Fabrication Group bouwen ze ko lossale constructies voor de ofFsho- re-industrie.-Elke keer weer groter en zwaarder. Ze haalden er on langs zelf het programma Mega Rigs van Discovery Channel mee. Nu bereikt HFG een nieuwe mijl paal. Zaterdagochtend vertrekt van de kade in Vlissingen-Oost de grootste onderbouw voor een plat form uit de geschiedenis van het bedrijf Om zes uur 's ochtend gaan de trossen los en zet de jacket, zoals dat in vaktermen heet, koers naar Noorwegen. Bij Heerema zijn ze er apetrots op. Ontwerp, technische voorberei ding en bouw vergden twee jaar. Gemiddeld hebben er voortdu rend 175 mensen aan gewerkt. Nu ligt er een imposante, gele kolos op een ponton. De ingewikkelde buizenconstructie meet 160 meter en dat is bijna dezelfde maat als het hoogste gebouw van Rotter dam: Maastoren (ruim 164 meter). Nog een record voor Heerema. De draagconstructie weegt dik negen duizend ton. Dat is het gewicht van vijftig Boeing 747's bij elkaar. „En veel meer is niet mogelijk om dat er gewoonweg geen kraan schip is dat deze jacket op zijn plaats kan hijsen. Er zijn dus gren zen aan het gewicht van dit soort constructies. De kunst was dan ook het gewicht laag te houden, bijvoorbeeld met dunnere wand dikte, zonder dat de buizen door golfslag verbuigen. Daarom heb ben we de constructie op 44 plaat sen versterkt", zegt Cees Spaans, hoofd technologie bij HFG. Het was een precisiekarwei om het gevaarte op de bak te krijgen die naar de plek van bestemming zal worden gesleept. HFG gebruikt daarvoor speciale trailers. In totaal kwamen er 2800 wielen aan te pas om het gevaarte op de drijvende bak te zetten. „Je maakt daarbij ge bruik van gunstig tij. Al met al kost het toch een uur of vier." De voor het Noorse staatsenergie- bedrijf Statoil gebouwde jacket, krijgt een plaats op het gasveld Va- lemon, 160 kilometer ten westen van de Noorse stad Bergen. Het grootste kraanschip ter wereld, de 'Thialf van zusterbedrijf Heerema Marine Contractors in Leiden, hijst de jacket rechtop en vervol gens netjes op zijn plaats. De 'to ren' wordt met zestien palen van zestig meter lang in de Noordzee bodem verankerd. De komende twee jaar wordt uit sluitend geboord. Daarna begint de echte gas- en condensaatpro ductie en ook pas tegen die tijd wordt een definitief, in Korea gefa briceerd, dek op het onderstel ge zet. Dit verhaal en een fotoserie zijn be schikbaar op de i-Pad-app van de PZC. GOES - Schrijfster Manon Uphoff laat zich een nachtje opsluiten in boekhandel De Koperen Tuin in Goes. Dat gebeurt vrijdag 15 juni. Aanleiding is een bericht van Up hoff op Twitter: 'Het zou zo jam mer zijn als de mooie'boekhandels in Nederland moeten sluiten. En hoe moet het dan met mijn kin derdroom: een hele nacht, alleen, in een grote boekhandel.' Manda Heddema, eigenaar van De Kope ren Tuin, nodigde de schrijfster di rect uit te komen logeren. Er komt een bed in de winkel te staan, zodat de auteur kan slapen. Uphoff zal tijdens de nacht ook een verhaal schrijven over haar er varingen. Haar bezigheden zullen vanaf de straat de hele nacht zicht baar zijn voor het publiek. Voordat Uphoff alleen wordt gela ten, is er tussen 20.30 en 22.00 een publiek gedeelte. Lezers kunnen de schrijfster verhaaltjes-voor-het- slapen-gaan voorlezen. Verschillen de bekende Zeeuwen hebben toe gezegd te willen lezen, onder wie burgemeester René Verhulst. Manon Uphoff zal ook vertellen over haar nieuwe boek, De ochtend valt, dat rond deze tijd zal verschij nen. Tevens zal ze daar fragmen ten uit voorlezen. Marjo was niet de enige die het examen Duits te lang vond. Meer dan 4000 vwo'ers hebben zich woens dag beklaagd over het eindexamen Duits. Het overgrote deel van de klagende scholieren vond het exa men duidelijk te lang. Dat meldde het Landelijk Aktie Ko- mitee Scholieren (LAKS). „Taaiexa mens tellen meestal zo'n 40 vra gen, maar deze keer waren het er wel 50. Daardoor kwamen veel leerlingen in tijdnood", aldus Alde- rik Oosthoek van het LAKS. Het LAKS zal het uitzonderlijk gro te aantal klachten over de lengte van het examen Duits meenemen in de zogeheten normbesprekin gen. Tijdens deze gesprekken met het Cito en het College voor Examens probeert het scholierencomité de normeringen voor de landelijke examens te beïnvloeden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 27