'Wolkenkrabber' van Heerema
HAVENDAG
ZATERDAG
27
2JUNI2012
SCHELDEP00RT
Schrijfster
nachtje in
boekhandel
VLISSINGEN-OOST
Draagconstructie voor gasplatform Noordzee is 160 meter hoog en weegt 9000 ton
Duits was te lang
donderdag 24 mei 2012
KV zeeland
KJI seaports
Port Promotion
Council
Havennummer 1010
Beleef de haven als
motor van de Zeeuwse
economie. Maak kennis met
bedrijven uit het havengebied die er voor zorgen dat de
economische motor van de provincie Zeeland doorloopt.
Bedrijven zetten tijdens de Open Havendag hun poorten
open! Ontdek de mogelijkheden van een haan die je nooit
dacht in de haven te kunnen vinden. Of adem gewoon
de sfeer en dynamiek van de haven in door zelf mee te
maken wat er in de haven speelt.
door Frank Balkenende
VLISSINGEN-OOST - Bij de Heerema
Fabrication Group bouwen ze ko
lossale constructies voor de ofFsho-
re-industrie.-Elke keer weer groter
en zwaarder. Ze haalden er on
langs zelf het programma Mega
Rigs van Discovery Channel mee.
Nu bereikt HFG een nieuwe mijl
paal. Zaterdagochtend vertrekt van
de kade in Vlissingen-Oost de
grootste onderbouw voor een plat
form uit de geschiedenis van het
bedrijf Om zes uur 's ochtend
gaan de trossen los en zet de
jacket, zoals dat in vaktermen
heet, koers naar Noorwegen.
Bij Heerema zijn ze er apetrots op.
Ontwerp, technische voorberei
ding en bouw vergden twee jaar.
Gemiddeld hebben er voortdu
rend 175 mensen aan gewerkt. Nu
ligt er een imposante, gele kolos
op een ponton. De ingewikkelde
buizenconstructie meet 160 meter
en dat is bijna dezelfde maat als
het hoogste gebouw van Rotter
dam: Maastoren (ruim 164 meter).
Nog een record voor Heerema. De
draagconstructie weegt dik negen
duizend ton. Dat is het gewicht
van vijftig Boeing 747's bij elkaar.
„En veel meer is niet mogelijk om
dat er gewoonweg geen kraan
schip is dat deze jacket op zijn
plaats kan hijsen. Er zijn dus gren
zen aan het gewicht van dit soort
constructies. De kunst was dan
ook het gewicht laag te houden,
bijvoorbeeld met dunnere wand
dikte, zonder dat de buizen door
golfslag verbuigen. Daarom heb
ben we de constructie op 44 plaat
sen versterkt", zegt Cees Spaans,
hoofd technologie bij HFG.
Het was een precisiekarwei om
het gevaarte op de bak te krijgen
die naar de plek van bestemming
zal worden gesleept. HFG gebruikt
daarvoor speciale trailers. In totaal
kwamen er 2800 wielen aan te pas
om het gevaarte op de drijvende
bak te zetten. „Je maakt daarbij ge
bruik van gunstig tij. Al met al
kost het toch een uur of vier."
De voor het Noorse staatsenergie-
bedrijf Statoil gebouwde jacket,
krijgt een plaats op het gasveld Va-
lemon, 160 kilometer ten westen
van de Noorse stad Bergen. Het
grootste kraanschip ter wereld, de
'Thialf van zusterbedrijf Heerema
Marine Contractors in Leiden,
hijst de jacket rechtop en vervol
gens netjes op zijn plaats. De 'to
ren' wordt met zestien palen van
zestig meter lang in de Noordzee
bodem verankerd.
De komende twee jaar wordt uit
sluitend geboord. Daarna begint
de echte gas- en condensaatpro
ductie en ook pas tegen die tijd
wordt een definitief, in Korea gefa
briceerd, dek op het onderstel ge
zet.
Dit verhaal en een fotoserie zijn be
schikbaar op de i-Pad-app van de
PZC.
GOES - Schrijfster Manon Uphoff
laat zich een nachtje opsluiten in
boekhandel De Koperen Tuin in
Goes. Dat gebeurt vrijdag 15 juni.
Aanleiding is een bericht van Up
hoff op Twitter: 'Het zou zo jam
mer zijn als de mooie'boekhandels
in Nederland moeten sluiten. En
hoe moet het dan met mijn kin
derdroom: een hele nacht, alleen,
in een grote boekhandel.' Manda
Heddema, eigenaar van De Kope
ren Tuin, nodigde de schrijfster di
rect uit te komen logeren.
Er komt een bed in de winkel te
staan, zodat de auteur kan slapen.
Uphoff zal tijdens de nacht ook
een verhaal schrijven over haar er
varingen. Haar bezigheden zullen
vanaf de straat de hele nacht zicht
baar zijn voor het publiek.
Voordat Uphoff alleen wordt gela
ten, is er tussen 20.30 en 22.00 een
publiek gedeelte. Lezers kunnen
de schrijfster verhaaltjes-voor-het-
slapen-gaan voorlezen. Verschillen
de bekende Zeeuwen hebben toe
gezegd te willen lezen, onder wie
burgemeester René Verhulst.
Manon Uphoff zal ook vertellen
over haar nieuwe boek, De ochtend
valt, dat rond deze tijd zal verschij
nen. Tevens zal ze daar fragmen
ten uit voorlezen.
Marjo was niet de enige
die het examen Duits te
lang vond. Meer dan
4000 vwo'ers hebben zich woens
dag beklaagd over het eindexamen
Duits. Het overgrote deel van de
klagende scholieren vond het exa
men duidelijk te lang.
Dat meldde het Landelijk Aktie Ko-
mitee Scholieren (LAKS). „Taaiexa
mens tellen meestal zo'n 40 vra
gen, maar deze keer waren het er
wel 50. Daardoor kwamen veel
leerlingen in tijdnood", aldus Alde-
rik Oosthoek van het LAKS.
Het LAKS zal het uitzonderlijk gro
te aantal klachten over de lengte
van het examen Duits meenemen
in de zogeheten normbesprekin
gen.
Tijdens deze gesprekken met het
Cito en het College voor Examens
probeert het scholierencomité de
normeringen voor de landelijke
examens te beïnvloeden.