io luchtvaart
Niet elk vliegveld
Nog nooit telden
de Nederlandse
vliegvelden zoveel
passagiers als vorig
jaar. Toch zijn er te
veel luchthavens in
ons land, menen
deskundigen. „La
ten we Europees
denken."
Schiphol
T TTST
donderdag 24 mei 2012
door Niek Opten
Crisis of geen crisis,
we willen toch vlie
gen. In 2008 en
2009 kampte de
luchtvaartbranche
weliswaar met een
kleine teruggang, maar die dip is
vorig jaar weer helemaal goed ge
maakt, zo bleek eerder deze
maand. Bijna 54 miljoen passa
giers werden vorig jaar geteld op
de zeven nationale vliegvelden die
Nederland rijk is, een stijging van
maar liefst 11 procent vergeleken
met het jaar daarvoor. Nog nooit
kwamen en gingen zoveel mensen
door de lucht in ons land. Niet
gek, want het succes van low cost
carriers als Ryanair en Easyjet is
nog niet uitgewerkt. Een retour
vlucht naar de zon is meestal yoor-
deliger dan een rit naar het zuiden
met de auto of touringcar.
De passagiersgroei zal nog wel
even doorzetten, verwachten des
kundigen. Want zelfs als de Euro
pese markt achterblijft, dan is er al
tijd nog de opkomende midden
klasse in landen als India en Chi
na. Die pakt steeds vaker het vlieg
tuig om de wereld te verkennen.
Deze optimistische vooruitzichten
doen de harten van luchthavendi
recteuren sneller kloppen. Alle ze
ven nationale vliegvelden die Ne
derland telt, van het internationa
le Schiphol tot het landelijke Eel-
de, hebben uitbreidingsplannen.
Maar hoe realistisch is dat? „Het is
belangrijk voor de bv Nederland
'Het aandeel zakenvluchten
is te laag op de meeste
regionale vliegvelden'
dat we goed bereikbaar zijn via de
lucht. Maar dat is geen rechtvaardi
ging om zeven vliegvelden open te
houden", zegt luchtvaarteconoom
Hans Heerkens van de Universiteit
Twente.
Eelde en Twente zijn de zwakke
broeders, zegt ook Jan Veldhuis
van SEO Economisch onderzoek
in Amsterdam. Maastricht heeft
het ook zwaar, maar die legt zich
De luchtvaart is 'cruciaal' voor onze economie, zo staat in de laatste Luchtvaartnota
(2009). Nederland telt zeven vliegvelden van nationale betekenis. Zij dragen bij aan de in
ternationale bereikbaarheid van Nederland en zorgen voor versterking van de regionale
economie, aldus de nota.
AMSTERDAM AIRPORT SCHIPHOL
Verwerkte vorig jaar bijna 50 miljoen
passagiers met ruim 420.000 vluchten.
De internationale luchthaven loopt te
gen haar milieugrenzen aan. Volgens af
spraak mag Schiphol in 2020 maxi
maal 510.000 vluchten afhandelen, ter
wijl er 580.000 worden verwacht. Eind
hoven en Lelystad moeten dit verschil
opvangen, adviseerde een commissie
onder leiding van Hans Alders eerder
dit jaar.
LELYSTAD AIRPORT
Is 'het grootste vliegveld voor kleinere
vliegtuigen' en in gebruik voor zaken-
vluchten en vliegscholen. Als het een
satelliet wordt van Schiphol zou het
jaarlijks 45.000 passagiersvluchten kun
nen verzorgen. Volgens demissionair
staatssecretaris Joop Atsma (lucht
vaart) moeten maatschappijen verleid
worden om hun vluchten te verplaat
sen van Schiphol naar Lelystad. Des
noods moeten ze geweigerd worden
op Schiphol.
EINDHOVEN AIRPORT
Het succesvolste jongetje uit de klas:
in vijfjaar tijd heeft dit vliegveld zijn
passagiersaantal meer dan verdubbeld
tot 2,6 miljoen. Met dank aan het gro
te achterland met belangrijke economi
sche functies. Enkele prijsvechters ge
bruiken Eindhoven als uitvalsbasis.
Breidt komende jaren de terminal uit.
Het vliegveld loopt eind dit jaar tegen
grenzen van geluidscapaciteit aan,
maar uitbreiding van de vergunning is
in de maak.
50.000.000
49.000.000
48.000.000
47.000.000
46.000.000
45.000.000
44.000.000
43.000.000
42.000.000
41.000.000
40.000.000
2.000.000
1.750.000
1.500.000
2006
3.000.000
I
2.750.000
- - J
2.500.000
2.250.000
2007 2008 2009 2010 2011
SndhovenAirpori
1.250.000
1.000.000
750.000