io luchtvaart Niet elk vliegveld Nog nooit telden de Nederlandse vliegvelden zoveel passagiers als vorig jaar. Toch zijn er te veel luchthavens in ons land, menen deskundigen. „La ten we Europees denken." Schiphol T TTST donderdag 24 mei 2012 door Niek Opten Crisis of geen crisis, we willen toch vlie gen. In 2008 en 2009 kampte de luchtvaartbranche weliswaar met een kleine teruggang, maar die dip is vorig jaar weer helemaal goed ge maakt, zo bleek eerder deze maand. Bijna 54 miljoen passa giers werden vorig jaar geteld op de zeven nationale vliegvelden die Nederland rijk is, een stijging van maar liefst 11 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Nog nooit kwamen en gingen zoveel mensen door de lucht in ons land. Niet gek, want het succes van low cost carriers als Ryanair en Easyjet is nog niet uitgewerkt. Een retour vlucht naar de zon is meestal yoor- deliger dan een rit naar het zuiden met de auto of touringcar. De passagiersgroei zal nog wel even doorzetten, verwachten des kundigen. Want zelfs als de Euro pese markt achterblijft, dan is er al tijd nog de opkomende midden klasse in landen als India en Chi na. Die pakt steeds vaker het vlieg tuig om de wereld te verkennen. Deze optimistische vooruitzichten doen de harten van luchthavendi recteuren sneller kloppen. Alle ze ven nationale vliegvelden die Ne derland telt, van het internationa le Schiphol tot het landelijke Eel- de, hebben uitbreidingsplannen. Maar hoe realistisch is dat? „Het is belangrijk voor de bv Nederland 'Het aandeel zakenvluchten is te laag op de meeste regionale vliegvelden' dat we goed bereikbaar zijn via de lucht. Maar dat is geen rechtvaardi ging om zeven vliegvelden open te houden", zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Universiteit Twente. Eelde en Twente zijn de zwakke broeders, zegt ook Jan Veldhuis van SEO Economisch onderzoek in Amsterdam. Maastricht heeft het ook zwaar, maar die legt zich De luchtvaart is 'cruciaal' voor onze economie, zo staat in de laatste Luchtvaartnota (2009). Nederland telt zeven vliegvelden van nationale betekenis. Zij dragen bij aan de in ternationale bereikbaarheid van Nederland en zorgen voor versterking van de regionale economie, aldus de nota. AMSTERDAM AIRPORT SCHIPHOL Verwerkte vorig jaar bijna 50 miljoen passagiers met ruim 420.000 vluchten. De internationale luchthaven loopt te gen haar milieugrenzen aan. Volgens af spraak mag Schiphol in 2020 maxi maal 510.000 vluchten afhandelen, ter wijl er 580.000 worden verwacht. Eind hoven en Lelystad moeten dit verschil opvangen, adviseerde een commissie onder leiding van Hans Alders eerder dit jaar. LELYSTAD AIRPORT Is 'het grootste vliegveld voor kleinere vliegtuigen' en in gebruik voor zaken- vluchten en vliegscholen. Als het een satelliet wordt van Schiphol zou het jaarlijks 45.000 passagiersvluchten kun nen verzorgen. Volgens demissionair staatssecretaris Joop Atsma (lucht vaart) moeten maatschappijen verleid worden om hun vluchten te verplaat sen van Schiphol naar Lelystad. Des noods moeten ze geweigerd worden op Schiphol. EINDHOVEN AIRPORT Het succesvolste jongetje uit de klas: in vijfjaar tijd heeft dit vliegveld zijn passagiersaantal meer dan verdubbeld tot 2,6 miljoen. Met dank aan het gro te achterland met belangrijke economi sche functies. Enkele prijsvechters ge bruiken Eindhoven als uitvalsbasis. Breidt komende jaren de terminal uit. Het vliegveld loopt eind dit jaar tegen grenzen van geluidscapaciteit aan, maar uitbreiding van de vergunning is in de maak. 50.000.000 49.000.000 48.000.000 47.000.000 46.000.000 45.000.000 44.000.000 43.000.000 42.000.000 41.000.000 40.000.000 2.000.000 1.750.000 1.500.000 2006 3.000.000 I 2.750.000 - - J 2.500.000 2.250.000 2007 2008 2009 2010 2011 SndhovenAirpori 1.250.000 1.000.000 750.000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10