Snelheid bij het solliciteren
Verbrugge is een eredivisiespeler
Matches
Bestaansrecht
Warm hart
Grondlegger
OP E/Vyy
Vlissingen
Door Henk van de Voorde
Tempo-Team is op de Open Havendag de spin in het
web om een goede match te bewerkstelligen tussen
werkgever en werknemer. De toonaangevende uitzend
organisatie leidt net als in voorgaande edities weer een
'sp'eedmeet', waarbij mensen in een ongedwongen sfeer
kennis kunnen maken met diverse bedrijven en banen
in het Zeeuwse havengebied. Tempo-Team vervult een
ondersteunende rol bij de zoektocht naar geschikte kan
didaten voor de openstaande vacatures bij de bedrijven
in het Zeeuwse havengebied. „Primaire doelstelling van
de 'speedmeet' is om snelheid in de sollicitatieprocedure
op gang te brengen. Op de Open Havendag kan
men zich zo laagdrempelig mogelijk laten informeren
met betrekking tot passend werk. We richten ons niet
alleen op werkzoekenden, maar ook op bestaande
werknemers die van baan willen veranderen. Na de
eerste kennismaking met onze intercedenten, worden de
kandidaten tijdens de speedmeet direct in contact met
de betrokken werkgever gebracht. Bij een klik verzorgen
wij vervolgens de opvolging van de match", aldus Tessa
van Waarde, senior manager bij Tempo-Team in de regio
Goes, Middelburg,Vlissingen.
Er is in Zeeland een bewustwordingscampagne gaande
om de belangrijke economische waarde van het haven
en industriegebied onder de aandacht van de jeugd te
brengen. Een goede zaak volgens Tessa, maar ook voor
oudére werknemers is er volgens haar volop perspectief
in de haven. „Het is belangrijk om te anticiperen op de
vergrijzing, anders krijgen we een behoorlijk tekort aan
personeel. De krapte op de arbeidsmarkt wordt nu nog
niet zo ervaren omdat het met de economie minder gaat.
Er wordt bijvoorbeeld veel minder ingeleend dan drie
jaar geleden. Als echter de economie weer gaat aantrek
ken, dreigt een flinke krapte op de arbeidsmarkt. Mede
daarom ondersteunen we ook van harte matches tussen
bedrijven en werknemers van bijvoorbeeld 45 jaar of
ouder. 'Te oud' is het beeld dat heerst over (potentiële)
werknemers van deze doelgroep. Echter, als men alleen
maar geïnteresseerd zou zijn in jongeren van rond de
twintig, zouden de meeste bedrijven vel te weinig pas
send personeel aan kunnen trekken."
Als uitzendorganisatie is Tempo-Team gebaat bij een zo
groot mogelijke flexibele schil in het bedrijfsleven. „Dat is
ons bestaansrecht, maar ook voor de bedrijven zelf is het
een goede zaak. Het aanhouden van een flexibele schil
is belangrijk om ook in economisch mindere tijden klap
pen op te vangen. In de afgelopen jaren hebben diverse
bedrijven een te kleine flexibele schil opgebouwd, wat
ten koste is gegaan van de vaste schil mét gedwongen
ontslagen tot gevolg." Tempo-Team is marktleider in Zee
land en staat garant voor een goede selectie, prima ar
beidsvoorwaarden en gedegen opleidingen en trainingen
om de flexibele arbeidskrachten waar nodig te upgraden.
Men leidt flexwerkers onder andere op tot logistiek me
dewerker op verschillende niveau's of tot procesoperator
Vapro a, b en c. Tempo-Team acht, ondanks de enorme
vlucht van het internet, persoonlijk contact op de arbeids
markt erg belangrijk. De speedmeet is dan ook koren op
de molen. Tempo-Team heeft een schat aan kennis en
ervaring opgebouwd in een brede waaier van sectoren.
Zo is men sterk in logistiek, industrie, food, horeca
catering, financiële dienstverlening, callcenters, ge
zondheidszorg en overheid. „In de haven is er heel veel
projectmatig werk, met een moeilijke 'forecast'. Pieken
in de productie worden pas heel kort van tevoren door
gegeven. Onze organisatie is dusdanig ingericht dat we
goed kunnen anticiperen op de grilligheid van de markt,
op de kort cyclische flexbehoefte in het havengebied.
Op de Open Havendag richten we ons op alle voor
komende vacatures bij de havenbedrijven", verklaart
Tessa van Waarde.
De speedmeet equipe van Tempo-Team. met 2e van
links senior manager Tessa van Waarde.
De Zeeuwse havens hebben in 2011 een recordoverslag
gerealiseerd van 35 miljoen ton. Hiervan neemt logistieke
dienstverlener Verbrugge Terminals, gesitueerd in de ha
vens van Vlissingen en Terneuzen, maar liefst een derde
voor zijn rekening. Er werken bij Verbrugge ongeveer
1.200 mensen. De groei van de op- en overslag deed
zich het sterkste gelden in de goederensoort stukgoed
(breakbuik), met forest producten als hout en cellulose.
Dit segment is corebusiness voor Verbrugge, maar ook
in sectoren als staal, non-ferro producten en witte bulk
(fosfaten, meststoffen) is men sterk vertegenwoordigd.
De strategische ligging, de variatie in marktproducten,
en last but not least de uitstekende arbeidsethos, zorgen
ervoor dat Verbrugge ondanks alles gestaag door blijft
groeien. „Verbrugge heeft een goede mix van cyclische
en anticyclische producten. We hebben de afgelopen
jaren flink in opslagcapaciteit geïnvesteerd en blijven ook
dit jaar investeren. Zo hebben we aan de Scaldiahaven
Foto: Sky Pictures
onze opslagcapaciteit voor cellulose flink uitgebreid en
worden er momenteel in Vlissingen nog enkele loodsen
gebouwd. In Terneuzen gaan we binnen afzienbare tijd
de Verbrugge Liquid Terminal (VLT) bouwen, voor de
opslag van vloeibare meststoffen", aldus Rob Quartel,
general manager bij Verbrugge Terminals in Vlissingen.
De staalindustrie heeft duidelijk te leiden onder de eco
nomische crisis, maar de vraag naar diverse non-ferro
producten (alle metalen behalve ijzer en staal) neemt
juist toe. De logistieke behandeling van producten als
aluminium, koper, lood, nikkel, tin en zink is anticyclisch.
De vraag naar bijvoorbeeld staal is drastisch teruggelo
pen, met name door de Europese crisis. Hierdoor is er
minder vraag naar grondstoffen die échter wel moeten
worden opgeslagen, in afwachting van fysieke verkoop.
De voorraden moeten dus langer blijven opgeslagen.
Verbrugge is een logistieke dienstverlener in de ruime zin
des woords met een opslagcapaciteit van ruim 900.000
vierkante meter, verspreid over zo'n tachtig loodsen.
Verbrugge Terminals draagt de Open Havendag een
warm hart toe. „Wij zijn met onze hele ziel en zaligheid
aan de Zeeuwse havens verbonden. Wij zijn qua locatie
en mensen sterk afhankelijk van de regio. Ook in de
toekomst willen we graag over voldoende vakbekwame
mensen kunnen beschikken. We zijn een topdienstver-
lener in een beperkt aantal markten en productgroepen.
Wij nemen mensen veelal zelf in dienst, terwijl ze in Ant
werpen vaak worden ingehuurd via een havenpool. Het
risico is datje iedere dag werk moet hebben voor deze
mensen, maar het grote voordeel is dat ze echt bij ons
horen. Er is daardoor veel meer verbondenheid tussen
de mensen en hun werk. Daardoor kunnen we ook een
hoger kwaliteitsniveau aan onze klanten aanbieden. We
kunnen niet alles, maar in de markten waarin we excel
leren willen we eredivisie blijven spelen. De Zeeuwse ha
vens kenmerken zich door de strategische ligging en de
goede achterlandverbindingen. Bovendien is de goede
samenwerking met Zeeland Seaports heel belangrijk. We
hebben een havenbeheerder die met ons meedenkt",
legt Rob Quartel uit.
Grondlegger van de onderneming is Anton Verbrugge die
eind jaren vijftig van de vorige eeuw met één vrachtwa
gen begon en zijn bedrijf uit liet groeien tot een inter
nationaal opererend transportbedrijf. Onder leiding van
zoon Martin heeft Verbrugge Terminals zich ontwikkeld
tot een multimodale setviceprovider van allure. Naast
laden en lossen van zeeschepen, binnenvaartschepen,
vrachtwagens en spoorwagons, verricht Verbrugge ook
veel toegevoegde waarde activiteiten. „We zijn samen
met onze klanten blijven doorgroeien. Je ziet de we
reld om ons heen veranderen. In de takken van sport
waarin wij actief zijn, zie je een enorme schaalvergroting.
Tegelijkertijd neemt ook de concurrentie toe. Niet alleen
de havens om ons heen zijn tegenwoordig concurrenten,
maar in feite alle havens. We moeten ons dus in posi
tieve zin blijven onderscheiden. De kracht van het bedrijf
is naast de locatie en de medewerkers, de dynamiek van
Martin Verbrugge. Hij kan als directeur-eigenaar snel en
eigenhandig beslissingen nemen, waardoor zeer flexibel
kan worden ingespeeld op veranderende omstandighe
den in de markt."