Snelheid bij het solliciteren Verbrugge is een eredivisiespeler Matches Bestaansrecht Warm hart Grondlegger OP E/Vyy Vlissingen Door Henk van de Voorde Tempo-Team is op de Open Havendag de spin in het web om een goede match te bewerkstelligen tussen werkgever en werknemer. De toonaangevende uitzend organisatie leidt net als in voorgaande edities weer een 'sp'eedmeet', waarbij mensen in een ongedwongen sfeer kennis kunnen maken met diverse bedrijven en banen in het Zeeuwse havengebied. Tempo-Team vervult een ondersteunende rol bij de zoektocht naar geschikte kan didaten voor de openstaande vacatures bij de bedrijven in het Zeeuwse havengebied. „Primaire doelstelling van de 'speedmeet' is om snelheid in de sollicitatieprocedure op gang te brengen. Op de Open Havendag kan men zich zo laagdrempelig mogelijk laten informeren met betrekking tot passend werk. We richten ons niet alleen op werkzoekenden, maar ook op bestaande werknemers die van baan willen veranderen. Na de eerste kennismaking met onze intercedenten, worden de kandidaten tijdens de speedmeet direct in contact met de betrokken werkgever gebracht. Bij een klik verzorgen wij vervolgens de opvolging van de match", aldus Tessa van Waarde, senior manager bij Tempo-Team in de regio Goes, Middelburg,Vlissingen. Er is in Zeeland een bewustwordingscampagne gaande om de belangrijke economische waarde van het haven en industriegebied onder de aandacht van de jeugd te brengen. Een goede zaak volgens Tessa, maar ook voor oudére werknemers is er volgens haar volop perspectief in de haven. „Het is belangrijk om te anticiperen op de vergrijzing, anders krijgen we een behoorlijk tekort aan personeel. De krapte op de arbeidsmarkt wordt nu nog niet zo ervaren omdat het met de economie minder gaat. Er wordt bijvoorbeeld veel minder ingeleend dan drie jaar geleden. Als echter de economie weer gaat aantrek ken, dreigt een flinke krapte op de arbeidsmarkt. Mede daarom ondersteunen we ook van harte matches tussen bedrijven en werknemers van bijvoorbeeld 45 jaar of ouder. 'Te oud' is het beeld dat heerst over (potentiële) werknemers van deze doelgroep. Echter, als men alleen maar geïnteresseerd zou zijn in jongeren van rond de twintig, zouden de meeste bedrijven vel te weinig pas send personeel aan kunnen trekken." Als uitzendorganisatie is Tempo-Team gebaat bij een zo groot mogelijke flexibele schil in het bedrijfsleven. „Dat is ons bestaansrecht, maar ook voor de bedrijven zelf is het een goede zaak. Het aanhouden van een flexibele schil is belangrijk om ook in economisch mindere tijden klap pen op te vangen. In de afgelopen jaren hebben diverse bedrijven een te kleine flexibele schil opgebouwd, wat ten koste is gegaan van de vaste schil mét gedwongen ontslagen tot gevolg." Tempo-Team is marktleider in Zee land en staat garant voor een goede selectie, prima ar beidsvoorwaarden en gedegen opleidingen en trainingen om de flexibele arbeidskrachten waar nodig te upgraden. Men leidt flexwerkers onder andere op tot logistiek me dewerker op verschillende niveau's of tot procesoperator Vapro a, b en c. Tempo-Team acht, ondanks de enorme vlucht van het internet, persoonlijk contact op de arbeids markt erg belangrijk. De speedmeet is dan ook koren op de molen. Tempo-Team heeft een schat aan kennis en ervaring opgebouwd in een brede waaier van sectoren. Zo is men sterk in logistiek, industrie, food, horeca catering, financiële dienstverlening, callcenters, ge zondheidszorg en overheid. „In de haven is er heel veel projectmatig werk, met een moeilijke 'forecast'. Pieken in de productie worden pas heel kort van tevoren door gegeven. Onze organisatie is dusdanig ingericht dat we goed kunnen anticiperen op de grilligheid van de markt, op de kort cyclische flexbehoefte in het havengebied. Op de Open Havendag richten we ons op alle voor komende vacatures bij de havenbedrijven", verklaart Tessa van Waarde. De speedmeet equipe van Tempo-Team. met 2e van links senior manager Tessa van Waarde. De Zeeuwse havens hebben in 2011 een recordoverslag gerealiseerd van 35 miljoen ton. Hiervan neemt logistieke dienstverlener Verbrugge Terminals, gesitueerd in de ha vens van Vlissingen en Terneuzen, maar liefst een derde voor zijn rekening. Er werken bij Verbrugge ongeveer 1.200 mensen. De groei van de op- en overslag deed zich het sterkste gelden in de goederensoort stukgoed (breakbuik), met forest producten als hout en cellulose. Dit segment is corebusiness voor Verbrugge, maar ook in sectoren als staal, non-ferro producten en witte bulk (fosfaten, meststoffen) is men sterk vertegenwoordigd. De strategische ligging, de variatie in marktproducten, en last but not least de uitstekende arbeidsethos, zorgen ervoor dat Verbrugge ondanks alles gestaag door blijft groeien. „Verbrugge heeft een goede mix van cyclische en anticyclische producten. We hebben de afgelopen jaren flink in opslagcapaciteit geïnvesteerd en blijven ook dit jaar investeren. Zo hebben we aan de Scaldiahaven Foto: Sky Pictures onze opslagcapaciteit voor cellulose flink uitgebreid en worden er momenteel in Vlissingen nog enkele loodsen gebouwd. In Terneuzen gaan we binnen afzienbare tijd de Verbrugge Liquid Terminal (VLT) bouwen, voor de opslag van vloeibare meststoffen", aldus Rob Quartel, general manager bij Verbrugge Terminals in Vlissingen. De staalindustrie heeft duidelijk te leiden onder de eco nomische crisis, maar de vraag naar diverse non-ferro producten (alle metalen behalve ijzer en staal) neemt juist toe. De logistieke behandeling van producten als aluminium, koper, lood, nikkel, tin en zink is anticyclisch. De vraag naar bijvoorbeeld staal is drastisch teruggelo pen, met name door de Europese crisis. Hierdoor is er minder vraag naar grondstoffen die échter wel moeten worden opgeslagen, in afwachting van fysieke verkoop. De voorraden moeten dus langer blijven opgeslagen. Verbrugge is een logistieke dienstverlener in de ruime zin des woords met een opslagcapaciteit van ruim 900.000 vierkante meter, verspreid over zo'n tachtig loodsen. Verbrugge Terminals draagt de Open Havendag een warm hart toe. „Wij zijn met onze hele ziel en zaligheid aan de Zeeuwse havens verbonden. Wij zijn qua locatie en mensen sterk afhankelijk van de regio. Ook in de toekomst willen we graag over voldoende vakbekwame mensen kunnen beschikken. We zijn een topdienstver- lener in een beperkt aantal markten en productgroepen. Wij nemen mensen veelal zelf in dienst, terwijl ze in Ant werpen vaak worden ingehuurd via een havenpool. Het risico is datje iedere dag werk moet hebben voor deze mensen, maar het grote voordeel is dat ze echt bij ons horen. Er is daardoor veel meer verbondenheid tussen de mensen en hun werk. Daardoor kunnen we ook een hoger kwaliteitsniveau aan onze klanten aanbieden. We kunnen niet alles, maar in de markten waarin we excel leren willen we eredivisie blijven spelen. De Zeeuwse ha vens kenmerken zich door de strategische ligging en de goede achterlandverbindingen. Bovendien is de goede samenwerking met Zeeland Seaports heel belangrijk. We hebben een havenbeheerder die met ons meedenkt", legt Rob Quartel uit. Grondlegger van de onderneming is Anton Verbrugge die eind jaren vijftig van de vorige eeuw met één vrachtwa gen begon en zijn bedrijf uit liet groeien tot een inter nationaal opererend transportbedrijf. Onder leiding van zoon Martin heeft Verbrugge Terminals zich ontwikkeld tot een multimodale setviceprovider van allure. Naast laden en lossen van zeeschepen, binnenvaartschepen, vrachtwagens en spoorwagons, verricht Verbrugge ook veel toegevoegde waarde activiteiten. „We zijn samen met onze klanten blijven doorgroeien. Je ziet de we reld om ons heen veranderen. In de takken van sport waarin wij actief zijn, zie je een enorme schaalvergroting. Tegelijkertijd neemt ook de concurrentie toe. Niet alleen de havens om ons heen zijn tegenwoordig concurrenten, maar in feite alle havens. We moeten ons dus in posi tieve zin blijven onderscheiden. De kracht van het bedrijf is naast de locatie en de medewerkers, de dynamiek van Martin Verbrugge. Hij kan als directeur-eigenaar snel en eigenhandig beslissingen nemen, waardoor zeer flexibel kan worden ingespeeld op veranderende omstandighe den in de markt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 47