Zeeuwse havens hebben veel te bieden 5 OPE/Vyy Vlissingen De Open Havendag is een prima gelegenheid om een breed publiek te tonen wat je in je mars hebt, vindt com mercieel directeur Dick Gilhuis van Zeeland Seaports. En dat is heel wat, constateert hij. Een halfjaar is hij in Zeeland aan de slag en in die tijd is hij vooral onder de indruk geraakt van het ondernemerschap in de Zeeuwse havens. "Zeeland heeft zoveel te bieden." Door Peter Oggel Commercieel directeur Dick Gilhuis van Zeeland Seaports. Foto: Mark Neelemans "Kansen zat dus", concludeert Dick Gilhuis met een glimlach. Zojuist heeft hij vanuit zijn functie van commer cieel directeur van Zeeland Seaports een uiteenzetting gegeven over de Zeeuwse havens, inclusief een kijkje in de toekomst. Zijn analyse getuigt vooral van optimisme, van respect ook voor wat de havens als relatief kleine speler tussen Rotterdam en Ahtwerpen presteren. En daar mag je, zegt hij onomwonden, best trots op zijn. En dat moetje dan ook hardop durven zeggen. Want de Zeeuwse havens zijn naar zijn oordeel veel te beschei den, daar komt de kern van zijn verhaal samengevat eigenlijk op neer. Een nieuwkomer in de provincie Zeeland, die met een frisse blik om zich heen kijkt. Dat biedt doorgaans perspectief op verandering. De eerste maanden in zijn nieuwe functie hebben Gilhuis vooral vol bewondering doen opkijken. De havenbedrijven, het ondernemer schap, de dynamiek, de samenwerking, vanzelfsprekend de prestaties - dat dwingt ontzag af, zegt hij. "Een van de snelst groeiende havengebieden van Europa. Wat in de Zeeuwse havens gebeurt, is echt substantieel. Maar wie weet dat?" Dit laatste lijkt een koele constatering, maar Dick Gilhuis rekent het tot zijn taken om daar wat aan te gaan doen. "Zeeland moet als havengebied prominenter op de kaart", is zijn stelling. De Open Havendag op zaterdag 2 juni ziet hij als een van de middelen om dat te realiseren. Maar er is meer nodig. Gilhuis' opdracht is om de Zeeuw se havens wereldwijd te profileren en te positioneren. In die zin speelt hij een sleutelrol in de ontwikkeling en uit voering van een commerciële strategie. Populair gezegd: hoe verkoop je de Zeeuwse havens op wereldschaal? Meer promotie, meer bekendheid, gebruik maken van je sterke punten -vanzelfsprekend vergezeld van een duidelijk verhaal. Zeeland Seaports wil vooruit. Afgelo pen jaar realiseerden de Zeeuwse havens met ruim 35 miljoen ton een absoluut overslagrecord; niettemin reikt de ambitie verder: 50 miljoen ton zeevracht in 2020, als het even kan. Gilhuis schrikt niet van die getallen, verre van. "Het ha vengebied in Zeeland is relatief onbekend. Het is het kip- en-het-eiverhaal. Vertel wie je bent, en watje te bieden hebt. Onbekend maakt onbemind." Het gaat om naamsbekendheid, misschien nog wel meer om dienstverlening, service en prestatie. En ook om ont wikkeling, zegt Gilhuis. De aanleg van de Westerschelde Container Terminal (WCT) bijvoorbeeld. Al een jaar of tien op de agenda, maar hij vindt het volkomen terecht dat Zeeland Seaports en het Zeeuwse provinciebestuur de terminal niet loslaten. Waarmee hij vooral wil zeggen: kansen zien, en die ook benutten, want daar gaat het om. Met een cliché: stilstand is achteruitgang, dus is een containerterminal noodzaak, is zijn boodschap, ondanks of juist misschien wel dankzij de huidige overcapaciteit in de containeroverslag. Gilhuis: "Wereldwijd gaan steeds meer goederen op transport in containers, zowel vloeibare lading als droog massagoed. De groei zal dê komende jaren aanhouden. In de Europese Unie leven 500 miljoen consumenten; die hebben allemaal producten nodig. Die terminal is een must, niet alleen voor acquisitie maar ook voor de eco nomische ontwikkeling van Zeeland. Met de WCT had Zeeland al een miljoen teu (standaardcontainers) ver werkt, daar ben ik vrij zeker van. De Zeeuwse logistieke unique selling points om bedrijven en rederijen aan te trekken. De strategische ligging aan de monding van de Westerschelde natuurlijk, prima nautische toegankelijk heid aan diep vaarwater, de hoge arbeidsmoraal, con currerende tarieven, de uitstekende verbindingen naar het Europese achterland via een netwerk van spoor-, weg- en waterverbindingen. Transport via pijpleidingen ook. "Met die plussen moeten we de komende jaren kun nen scoren", is Gilhuis optimistisch. "Optimaal faciliteren, er is hier nog ruimte. Bovendien heeft Zeeland Seaports als relatief klein havenbedrijf korte lijnen. We zijn flexibel en direct." Misschien dat in de reclamespot voor de Zeeuwse ha vens -een kleine 5000 hectare in omvang, 250 bedrijven- éen belangrijke meerwaarde doorgaans wat onderbelicht blijft. Dick Gilhuis noemt die meermaals: congestievrij, wat zoveel wil zeggen als een gegarandeerde vlotte overslag van goederen. Geen obstakels, geen hinder, geen wachttijden - reders, tel uitje winst. "Want de keuze voor een haven is ook een kwestie van kosten- batenanalyse." Hij is overtuigd dat de aanleg van het kanaal Seine Nord in Frankrijk (klaar in 2016) en het nieuwe zeesluizencom- plex voor Zeeland (2020) volop nieuwe kansen bieden voor vervoer over water. De verbinding koppelt de twee grote vaargebieden Seine delta met Rijn Schelde delta en promoveert Zeeland daarmee min of meer tot de voordeur van Parijs. Daarnaast onderstreept hij ook de potentie van het railgoederenvervoer. Vanuit de Zeeuwse havens gaat nu nog slechts zo'n tien procent van het totale goederen vervoer via het spoor. Volgens Gilhuis heeft het spoor bij verladers te weinig bekendheid. Hij wil daar de komende tijd meer aandacht aan schenken, waarbij ook de ont sluiting vanuit de Zeeuwse havens naar het achterland moet verbeteren, inclusief aansluiting op het Europese netwerk. Het is maar om te zeggen: er is een hoop te doen, "Want Zeeland heeft zoveel te bieden." dienstverleners zitten evenmin stil en investeren ook in faciliteiten om groeiende goederenstromen te kunnen verwerken. Want wil je bijblijven, dan moetje mee. Hij benadrukt in dit verband nog maar eens de sterke kanten van de Zeeuwse havens, in managementjargon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 41