Zeeuwse havens
hebben veel te bieden
5
OPE/Vyy
Vlissingen
De Open Havendag is een
prima gelegenheid om een
breed publiek te tonen wat je
in je mars hebt, vindt com
mercieel directeur Dick Gilhuis
van Zeeland Seaports. En dat
is heel wat, constateert hij.
Een halfjaar is hij in Zeeland
aan de slag en in die tijd is hij
vooral onder de indruk geraakt
van het ondernemerschap in
de Zeeuwse havens. "Zeeland
heeft zoveel te bieden."
Door Peter Oggel
Commercieel directeur Dick Gilhuis van Zeeland Seaports.
Foto: Mark Neelemans
"Kansen zat dus", concludeert Dick Gilhuis met een
glimlach. Zojuist heeft hij vanuit zijn functie van commer
cieel directeur van Zeeland Seaports een uiteenzetting
gegeven over de Zeeuwse havens, inclusief een kijkje in
de toekomst. Zijn analyse getuigt vooral van optimisme,
van respect ook voor wat de havens als relatief kleine
speler tussen Rotterdam en Ahtwerpen presteren.
En daar mag je, zegt hij onomwonden, best trots op zijn.
En dat moetje dan ook hardop durven zeggen. Want de
Zeeuwse havens zijn naar zijn oordeel veel te beschei
den, daar komt de kern van zijn verhaal samengevat
eigenlijk op neer.
Een nieuwkomer in de provincie Zeeland, die met een
frisse blik om zich heen kijkt. Dat biedt doorgaans
perspectief op verandering. De eerste maanden in zijn
nieuwe functie hebben Gilhuis vooral vol bewondering
doen opkijken. De havenbedrijven, het ondernemer
schap, de dynamiek, de samenwerking, vanzelfsprekend
de prestaties - dat dwingt ontzag af, zegt hij. "Een van de
snelst groeiende havengebieden van Europa. Wat in de
Zeeuwse havens gebeurt, is echt substantieel. Maar wie
weet dat?"
Dit laatste lijkt een koele constatering, maar Dick Gilhuis
rekent het tot zijn taken om daar wat aan te gaan doen.
"Zeeland moet als havengebied prominenter op de
kaart", is zijn stelling. De Open Havendag op zaterdag 2
juni ziet hij als een van de middelen om dat te realiseren.
Maar er is meer nodig. Gilhuis' opdracht is om de Zeeuw
se havens wereldwijd te profileren en te positioneren. In
die zin speelt hij een sleutelrol in de ontwikkeling en uit
voering van een commerciële strategie. Populair gezegd:
hoe verkoop je de Zeeuwse havens op wereldschaal?
Meer promotie, meer bekendheid, gebruik maken van
je sterke punten -vanzelfsprekend vergezeld van een
duidelijk verhaal. Zeeland Seaports wil vooruit. Afgelo
pen jaar realiseerden de Zeeuwse havens met ruim 35
miljoen ton een absoluut overslagrecord; niettemin reikt
de ambitie verder: 50 miljoen ton zeevracht in 2020, als
het even kan.
Gilhuis schrikt niet van die getallen, verre van. "Het ha
vengebied in Zeeland is relatief onbekend. Het is het kip-
en-het-eiverhaal. Vertel wie je bent, en watje te bieden
hebt. Onbekend maakt onbemind."
Het gaat om naamsbekendheid, misschien nog wel meer
om dienstverlening, service en prestatie. En ook om ont
wikkeling, zegt Gilhuis. De aanleg van de Westerschelde
Container Terminal (WCT) bijvoorbeeld. Al een jaar of
tien op de agenda, maar hij vindt het volkomen terecht
dat Zeeland Seaports en het Zeeuwse provinciebestuur
de terminal niet loslaten. Waarmee hij vooral wil zeggen:
kansen zien, en die ook benutten, want daar gaat het
om. Met een cliché: stilstand is achteruitgang, dus is een
containerterminal noodzaak, is zijn boodschap, ondanks
of juist misschien wel dankzij de huidige overcapaciteit in
de containeroverslag.
Gilhuis: "Wereldwijd gaan steeds meer goederen op
transport in containers, zowel vloeibare lading als droog
massagoed. De groei zal dê komende jaren aanhouden.
In de Europese Unie leven 500 miljoen consumenten;
die hebben allemaal producten nodig. Die terminal is een
must, niet alleen voor acquisitie maar ook voor de eco
nomische ontwikkeling van Zeeland. Met de WCT had
Zeeland al een miljoen teu (standaardcontainers) ver
werkt, daar ben ik vrij zeker van. De Zeeuwse logistieke
unique selling points om bedrijven en rederijen aan te
trekken. De strategische ligging aan de monding van de
Westerschelde natuurlijk, prima nautische toegankelijk
heid aan diep vaarwater, de hoge arbeidsmoraal, con
currerende tarieven, de uitstekende verbindingen naar
het Europese achterland via een netwerk van spoor-,
weg- en waterverbindingen. Transport via pijpleidingen
ook. "Met die plussen moeten we de komende jaren kun
nen scoren", is Gilhuis optimistisch. "Optimaal faciliteren,
er is hier nog ruimte. Bovendien heeft Zeeland Seaports
als relatief klein havenbedrijf korte lijnen. We zijn flexibel
en direct."
Misschien dat in de reclamespot voor de Zeeuwse ha
vens -een kleine 5000 hectare in omvang, 250 bedrijven-
éen belangrijke meerwaarde doorgaans wat onderbelicht
blijft. Dick Gilhuis noemt die meermaals: congestievrij,
wat zoveel wil zeggen als een gegarandeerde vlotte
overslag van goederen. Geen obstakels, geen hinder,
geen wachttijden - reders, tel uitje winst. "Want de
keuze voor een haven is ook een kwestie van kosten-
batenanalyse."
Hij is overtuigd dat de aanleg van het kanaal Seine Nord
in Frankrijk (klaar in 2016) en het nieuwe zeesluizencom-
plex voor Zeeland (2020) volop nieuwe kansen bieden
voor vervoer over water. De verbinding koppelt de twee
grote vaargebieden Seine delta met Rijn Schelde delta
en promoveert Zeeland daarmee min of meer tot de
voordeur van Parijs.
Daarnaast onderstreept hij ook de potentie van het
railgoederenvervoer. Vanuit de Zeeuwse havens gaat nu
nog slechts zo'n tien procent van het totale goederen
vervoer via het spoor. Volgens Gilhuis heeft het spoor bij
verladers te weinig bekendheid. Hij wil daar de komende
tijd meer aandacht aan schenken, waarbij ook de ont
sluiting vanuit de Zeeuwse havens naar het achterland
moet verbeteren, inclusief aansluiting op het Europese
netwerk.
Het is maar om te zeggen: er is een hoop te doen,
"Want Zeeland heeft zoveel te bieden."
dienstverleners zitten evenmin stil en investeren ook in
faciliteiten om groeiende goederenstromen te kunnen
verwerken. Want wil je bijblijven, dan moetje mee.
Hij benadrukt in dit verband nog maar eens de sterke
kanten van de Zeeuwse havens, in managementjargon