Geketend aan handen en voeten
prominent
RELAX '10 DAAGSE
zeeland 125
2e Pinksterdag geopend!
Bezoek een winkel bij u in de buurt
Bon voor een gratis brochure
Voormalig
KSG-directeur
Mulock Houwer
overleden
Gevolgen beleid
gehandicapten
Deze week 15% korting op talloze showroommodellen!
woensdag 23 mei 2012
door Jan van Damme
Het schip de Eenigheid van
de Middelburgse Commer
cie Compagnie (MCC) ver
trok op 1 oktober 1761 voor een
reis naar de Afrikaanse kust om sla
ven te halen. Vandaar naar de Cari
ben en weer terug, een traditione
le driehoeksreis. Zes derdejaars
studenten van de Roosevelt Aca
demy (RA) in Middelburg doken
het Zeeuws Archief in om aan de
hand van nagelaten journalen een
reconstructie van die reis te ma
ken. Donderdag verzorgen ze een
publieke presentatie in het voor
malige stadhuis in Middelburg.
Zon uniek stukje Zeeuwse geschie
denis, daar zal veel belangstelling
voor zijn - hopen de studenten.
Het initiatief voor het geschiede
nisproject onder leiding van Wil
lem van den Broeke ligt bij het
Zeeuws Archief Daar wordt de
boekhouding van de MCC be
waard. Vorig jaar werd die nalaten
schap opgenomen op de UNESCO
werelderfgoedlijst voor documen
ten. Het archief vroeg de RA of stu
denten alle,stukken van het sla
venschip Eenigheid in het Engels
konden vertalen. Die opdracht
vond Van den Broeke te beperkt:
„We zijn geen vertaalbureau." Die
vertaling is overigens wel gemaakt
en komt binnenkort beschikbaar
op een speciale site.
Irma Kerkhoven, Carrelli van Hui
ten, Janna oud Ammerveld, Pauli
ne Smolders, Max Smeets en Nick
Bakker deden onderzoek naar de
bouw van het schip, de beman
ning, de lading op weg naar Afri
ka, het inkopen van de slaven, de
leefomstandigheden tijdens de
oversteek naar het Caribisch ge
bied, de verkoop van de slaven en
de retourlading. Twee van hen be
steedden aandacht aan onderwer
pen die de reis" in een ruimer ka
der plaatsen: de relatie tussen de
weersomstandigheden en de sterf
te aan boord, en de salariëring van
het personeel vergeleken met ande
re compagnieën.
In 1755 werd de kiel voor de Eenig
heid gelegd op de MCC-werf in
Middelburg. De bouw nam bijna
vier jaar in beslag - relatief lang.
Voor de bouw werden veel tweede
handsmaterialen gebruikt, van spij
kers tot en met zeilen. Het schip
was 22,5 meter lang, 6,9 metér
wijd en stak 3,2 meter diep. Voor
de handel in Afrika waren onder
meer geweren, buskruit, wijn, ta
bak en pijpen ingeladen. Tijdens
de bestudeerde reis kwamen er 131
slaven aan boord. Opstanden zorg
den in die jaren voor veel beroe
ring op de Caribische plantages.
Dat was waarschijnlijk de reden
dat de slaven tijdens de hele reis
geketend werden - aan handen en
voeten en twee aan twee. Ze zaten
opeengepakt in hun eigen uitwerp
selen, werden mishandeld en ver
kracht. De medische zorg, zo blijkt
uit het chirurgijnsjournaal, was on
dermaats. Pokken, mazelen,
scheurbeuk, dysenterie, het kwam
allemaal voor.
De Eenigheid had geluk, tijdens de
oversteek van Afrika naar de Cari
ben was het rustig weer en kon
den de gevangenen gelucht wor
den. Het aantal sterfgevallen bleef
op 10 procent steken, zo'n 2 pro
cent onder het gemiddelde van
dat soort reizen. Van de 36 beman
ningsleden lieten er zes het leven,
zodat er procentueel meer zeelie
den dan slaven stierven. De MCC
was een relatief gulle werkgever,
scheepslieden verdienden ander
half keer zoveel als bij andere on
dernemingen. En er waren car
rièremogelijkheden. Stuurman Da
niël Pruymelaar werd later kapi
tein. Van de Cariben werd cacao
en suiker meegenomen. De Eenig
heid verging na de vijfde reis in
1767 op de Maas bij Den Briel.
De studenten zijn enthousiast
over het 'echte' archiefonderzoek.
Een vondst in een stapel vergeelde
papieren is nog eens iets anders
dan googelen op internet. Wat de
slavenhandel betreft hoeven we
ons volgens hen niet schuldig te
voelen: dat systeem bestond we
reldwijd eeuwenlang, op die ma
nier geld verdienen was legitiem.
Presentatie project Eenigheid: donder
dag 14 uur in de raadzaal van het
voormalig stadhuis Middelburg.
De Eenigheid op een schilderij in
het oude stadhuis van Middelburg.
Gratis brochure? 0341 - 26 06 76 www.prominent.nu
Specialist in lekker ritten
Alle filialen zijn 's avonds op afspraak geopend,
per dag, 6 dagen per week telefonisch bereikbaar.
Gorinchem 02253 Spijksedijl: 24b Spijkenlsse Lucebert straat 38
Heerlen In dè Cramer 21
Hengelo twnm Vosboerweg 16
Hoogeveen Groenewegenstraat 4
Hoogezand Hazenleger7
Alkmaar Rijnstraat 117
Almere Markerkant 10032c
Amstelveen Handweg 133
Amersfoort Nljverheldsweg 53a
Arnhem Ringoven 16
Beneden-Leeuwen Heemstraweg 46 Houten Duwboot 22d
Best Elndhovenseweg 30 Katwijk Lageweg 35e
Breda Grenssteen 15 Leeuwarden Wlllemskade 22
Cruquius Spaarneweg 26 Naarden Energiestraat 14a
Capelle a/d IJssel Hoofdweg 4 Nunspeet Laan 24
Doetinchem Havenstraat 150 Purmerend Netwerk 1
Den Haag 05333 Waldorpstraat 204 Ridderkerk Noordenweg 6
Emmen Nijbracht 47 Roden Westeresch 8
Goes Albert Plesmanweg rc Roermond ca-mim Burghoffweg
Uden Industrielaan 17c
Veenendaal Groeneveldselaan 19
Venlo Nijmeegseweg 12
Vroomshoop Afrlkalaan ic
Waalwijk Prof. Zeemanweg 3
Waddinxveen Mercurlusweg 15
Wateringen '5 Gravenzandseweg 28
Weert Roermondseweg 58b
Wijchen Edisonstraat 1
Wolvega Industrieweg 10c
Zaandam Westzijde 172a
Zutphen Gerritsenweg 8 1'<v» °f
Zwo|le Sta.dionpleln 6 (In FC Zwolle stadion)
Eerst thuis
proefzitten?
Niets is zo prettig als de i
producten vrijblijvend bij i
u thuis uitte proberen.Zo
ziet u direct of het past!
0341 - 26 06 76
JA, stuur mij de gratis uitgebreide zitcomfort brochure.
Naam Dhr Mevr
•Adres -
Postcode
P'aats 1
-Telefoon
E-mail I v
-P*c I
Zonder postzegel opsturen naar.- Prominent, Antw. nr. 707,8070 WB Nunspeet
MIDDELBURG - Johan Hendrik Mu
lock Houwer, voormalige directeur
van de Schelde in Vlissingen, is af
gelopen zondag overleden, drie da
gen na zijn 96e verjaardag,
Mulock Houwer kwam in 1942 als
tekenaar-constructeur in dienst bij
de Koninklijke Schelde Groep.
„Onder de indruk van de techni
sche prestaties en de prettige om
gang met mensen, maar ook van
het Vlissingen in de dertiger jaren,
besloot ik op niet zo briljante voor
waarden in dienst te treden. Ik
werd daarom niet geheel serieus
genomen, wat blijkt uit de tijd die
verstreek voor ik werd opgeno
men in het pensioenfonds", zei hij
daarover bij zijn afscheid in 1979.
De laatste achttien jaar van zijn
carrière was hij directeur van de
Schelde. Een tijd dat het de Vlis-
singse scheepswerf, ondanks alle
RSV-perikelen, voor de wind ging.
Vlak na Mulock Houwers afscheid
splitste RSV de scheepsbouw af.
Voor zijn tijd bij de Schelde zat
Mulock Houwer in het onderwijs.
Hij was docent natuurkunde op
de HTS en was één van de initia
tiefnemers van de bundeling van
hbo-studies in Zeeland. Ook was
hij betrokken bij de Maatschappij
voor Nijverheid Handel.
HEINKENSZAND - Klaverblad Zee
land en Platform VG houden
woensdag 30 mei in Heinkens-
zand een informatiebijeenkomst
voor familieleden en belangenbe
hartigers van mensen met een ver
standelijke beperking. Gemeenten
krijgen meer taken op het gebied
van zorg en sociale zaken. De orga
nisaties willen betrokkenen infor
meren over de gevolgen. Aanmel
den kan tot 28 mei via www.plat-
formvg.nl of via 0481-374589.
Tijdens de Relax 10-daagse is het extra aantrekkelijk om uw eigen fauteuil te bestellen. Prominent
introduceert vele nieuwe modellen fauteuils en banken en daarom moeten we ruimte maken in
onze showrooms, Daarom hebben we eenmalig een unieke actie: 15% korting op talloze show
roommodellen!* Kom tot en met 28 mei naar de showroom of bel 0341 - 26 06 76 voor een gratis
brochure of een vrijblijvende demonstratie bij u thuis.
r&lax&H
Geldig op uitlopende showroommodellen. Niet geldig i.c.m. de Prommi Club, twist® collectie of andere acties.