io I schuldencrisis 440.000.000.000 500.000.01 45 miljard euro 40 miljard euro per 1 juli 2012 Europees Financieel StabiliteitsFaciliteit Tijdelijk financieel vangnet voor eurolanden waarvan inmiddels ruim 200 miljard euro aan leningen zijn toegezegd aan Griekenland, Ierland en Portugal Europees StabiiiteitsMecbanisme Noodfonds voor in financiële moeilijkheden geraakte eurolanden Een groeiend aantal politieke partijen keert zich tegen snelle instemming met het permanente noodfonds ESM. Er staat veel op het spel. woensdag 23 mei 2012 Een cheque vol door Frits Bloemendaal Geeft Nederland, als het instemt met het verdrag voor het nieuwe Europese nood fonds (ESM), een blanco cheque aan dat fonds om tientallen miljarden euro's uit de staatskas te halen om andere lidsta ten te redden? Of heeft het parle ment de touwtjes ferm in handen en is de democratische controle voldoende verzekerd? Die vraag staat centraal in een Tweede Ka merdebat, dat gisteravond is begon nen en vandaag wordt voortgezet. De felste criticus van het verdrag is de PW van Geert Wilders, die zelfs de rechter heeft ingeschakeld om de besluitvorming uit te stel len. Maar ook de SP, Christen- Unie, SGP en Partij voor de Die ren vinden de democratische con trole onvoldoende om het verdrag goed te keuren. Een Kamermeer derheid vindt echter dat Neder land het verdrag mag onderteke nen. Daarmee is nog niet het ongelijk van de critici bewezen. Op de de mocratische inbedding van het fonds valt wel degelijk wat aan te merken, blijkt onder meer uit het advies van de Raad van State. Die zet grote vraagtekens bij de demo cratische en juridische controle. Het fonds, schrijft de Raad, is niet ingebed in de bestaande Europese instellingen, maar wordt beheerd door de 17 lidstaten die de euro als münt hebben. Het kan daardoor niet binnen EU-verband ter verant woording worden geroepen. Het fonds en zijn personeel hebben ju ridische immuniteit, en het Euro pees Parlement, de Europese Com missie en de Europese Centrale Bank hebben er niets over te zeg gen. De Europese Rekenkamer heeft geen bevoegdheid om de re keningen te controleren en het Eu ropese Hof van Justitie kan enkel als scheidsrechter optreden bij een geschil. Maar het grootste bezwaar is het gebrek aan democratische contro le. Dat heeft te maken met de ma nier waarop besluiten worden ge nomen. Het fonds omvat straks 700 miljard euro. Daarvan moet 80 miljard euro, Waarvan 4,6 mil jard euro van Nederland, door de deelnemende landen op een reke ning worden gestort. Dit dient als buffer voor de financiële verplich tingen van het fonds. De rest van de 700 miljard euro is een garant stelling. Nederland staat voor 40 miljard euro (inclusief de eerdere 4,6 miljard euro) garant. In principe kan dat geld alleen ter redding van een euroland worden ingezet als alle deelnemende lan den daarmee instemmen. Neder land heeft dus een vetorecht. Voor het besluit over de manier waarop dat geld wordt ingezet, is geen una nimiteit nodig: 80 procent van de stemmen is genoeg. Hier kan Ne derland dus worden overstemd. De kritiek gaat echter vooral over de noodprocedure die in het ver drag is opgenomen. Als er een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10