van economische lente
Bi
l
tjm.
'~1
19 mei 2012
deOndernemer m
Ondanks alle kommer en kwel blijven de Zeeuwse experts de
moed erin houden. Ze blijven het gemiddeld op een voldoende
houden, 6,0. Dat in tegenstelling tot hun collega's in West- Bra
bant, waar de barometer in een maand tijd redelijk ver onder
de zes duikelde.
Bij de experts die maandelijks hun cijfer geven voor de Zeéuw-
se economie zien we deze maand weer twee nieuwe gezichten.
Gillis Poppe, directeur van Auto Poppe, laat vanaf nu zijn licht
schijnen over de branche waar hij zo goed thuis in is. Hij opent
meteen maar met een dikke voldoende, 6,3.
Nog optimistischer is de tweede nieuweling, Henk de Haas.
Henk de Haas is sinds april de nieuwe voorzitter van Zeeland
Port promotion Council (ZPPC). Hij volgt voormalig secreta
ris Alex Nelis van die club op. Zijn eerste cijfer is een 6,8. De
grootste optimist van de maand is Ronald Reunis van Philips.
j Henk de Haas
ij ZPPC
Léon de Lobel
DTZ Zadelhoff
Paul Fermont
Faase Fermont
Willem jonkmans
Jou
Kristel Groenenboom
Container Service
We hebben weer een nieuw pa
nellid voor de barometer. Henk
de Haas (60), voorzitter van Zee
land Port Promotion Council.
Hij neemt de taak over van Alex
Nelis, voormalig secretaris van
ZPPC. Die wilde zijn mening ge
ven, maar zei vooraf datals de
nieuwe voorzitter er was, hij met
alle plezier de lantaarn aan hem
zou doorgeven'. Dat is nu ge
beurt. Henk de Haas is al enige
tijd in functie. Begin april is hij
door de algemene 'contribuan
tenvergadering' van ZPPC geïn
stalleerd.
De haas is eigenlijk politicus. Hij
was jarenlang onder meer wet
houder in Vlissingen. In die func
tie heeft hij de nodige affiniteit
gekregen met de Zeeuwse ha
vens. Hij zat dertien jaar in het
bestuur van Zeeland Seaports,
'ook in die tijd al werd gepleit
voor adequate containerfacilitei
ten in Zeeland om ook op ter
mijn concurrerend te kunnen
zijn. 'Politiek is de komst van de
WCT steeds uitgesteld en onder
zocht. Je kan echter ook iets
doodonderzoeken', zei hij on
langs in een interview met deOn
dernemer.
Volgende maand zal De Haas
zijn eerste bijdrage leveren. Hij
gaf al wel alvast een cijfer: 6,8.
West Brabant is opnieuw uitge
roepen tot logistieke hotspot dat
is wel positief en iets waar we
ons weer aan op kunnen trek
ken. De uitslag verbaast mij niet
want qua logistiek doen we het
goed. Dat blijkt ook uit het feit
dat DTZ Breda in 2011 landelijk
de nummer 1 was wat betreft de
afzet van logistieke meters. Een
leuke opsteker. Waar we goed in
zijn moeten we koesteren en ver
der uitbouwen. Bedrijven blij
ven interesseren voor de regio is
daarbij essentieel. Op logistiek ge
bied gebeurt dit en gaat dit blijk
baar goed maar wat kantoren be
treft blijven we achter. We zul
len daar iets aan moeten doen. In
noveren dat is belangrijk. Zeker
nu nieuw aanbod hard opdroogt
en het realiseren van nieuwe kan
toren niet eenvoudig is. Het
nieuwe werken, optimalisatie
van het aantal vierkante meters
in gebruik en duurzaamheid zijn
actuele onderwerpen. Eigenaren
zijn absoluut bereid om daarin
mee te denken en kantoorgebrui
kers hierin tegemoet te komen.
Er hangt echter ook een prijs
kaartje aan en onder het motto le
ven en laten leven moetje daar
over met elkaar van gedachten
wisselen. Toe aan nieuwe verant
woorde huisvesting dan is nu de
tijd om zaken te doen.
V
Nieuwe hypotheeknemers heb
ben vanaf 1 januari 2013 alleen
nog recht op hypotheek
renteaftrek als ze een annuïteiten
hypotheek afsluiten. Dit bete
kent dat het volledige hypotheek
bedrag binnen dertig jaar moet
zijn afgelost. Het nieuwe hypo
theekregime geldt niet voor be
staande leningen. Of het ak
koord in' deze vorm standhoudt,
zal pas blijken na-de verkiezin
gen op 12 september.. Starters
zijn de motor voor de huidige
woningmarkt. Zonder starters
worden geen andere woningen
verkocht in de duurdere segmen
ten. Daarom blijf ikj pleiten voor
(overheids)subsidie voor starters
binnen de bestaande bouw, zo
dat er een keten kan komen'van
transacties, van jong tot oud en
goedkoop tot duur en van rijwo-
ning tot vrijstaand en apparte
ment. Indien men de^starters, zo
als het er nu naar uitziet verder
beknot in haar mogelijkheden,
zal, in combinatie met de andere
factoren zoals onzekerheid rond
om de economie, de woning
markt verder óp slot raken. De
woningmarkt is geen markt op
zich maar draagt zorg voor om
zet in vele andere bedrijfstakken.
Ook deze bedrijfstakken hebben
belang bij een meer florissante
markt. Het aanhouden van de
overdrachtsbelasting van 2%
voor woningen is zeer positief,
maar wordt teniet gedaan door al
le andere maatregelen die op kor
te termijn gaan gelden.
,r.
Bouwend Nederland en o/g ver
bonden bedrijven gaan door het
diepste dieptepunt sinds jaren. 35
procent meer faillissementen in
de branche in 2012. En ik vrees
dat we er nog dieper ingaan.
Hoe dat zo? BTW 2 procent.
Enig idee, wat dat voor een opsla
gen zijn op kapitaalgoederen?
Een overheid die miljarden uit
onze economie haalt. Maatrege
len stem je af op de situatie, niet
op "regeltjes van 10 jaar geleden.
Bang voor Europese boetes, die
de Nederlandse regering destijds
zelfheeft geëist. Zie de reacties
in Griekenland en de veranderin
gen in Frankrijk op te grote
druk. Bang dat de rente omhoog
g^at voor Nederland? Waarom?
Gemis aan. vertrouwen? Welke,
van wie? Ons bedrijfsleven, onze
consument?
Banken die niet kunnen en/of
niet willen financieren, daarmee
investeringen, zoals de koop van
o/g lamleggen, waardoor ze de
waarde van dat onroerend goed,
hun eigen belangrijkste zeker
heid, verder onder druk zetten.
Ze verdrinken zichzelf en
Wat is er mis mee om wat langza
mer en in betere tijden de tekor
ten in te lopen? Wat is erger
voor de volgende generatie: een
economie die draait en hen kan
sen biedt, maar nog wel wat
goed te maken heeft, of een fail
liete boedel.
Het kan niet genoeg gezegd wor
den, maar de val van het kabinet
maakt ons deze maand erg som
ber. Aanbestedingen worden
voor de zoveelste keer uitgesteld.
We waren al niet blij met de stij
gingen van brandstofkosten,
loonkosten en natuurlijk de ge
bruikelijke vakantiegelden in
juni. De verschepingskosten van
China naar Europa stijgen aan
zienlijk met als gevolg dure im
port. Deze prijsstijging heeft een
nog onverklaarbare reden aange
zien de vraag in de markt nog
steeds achterblijft. Dachten we
niet dat we (vorig jaar) hoorden
fluisteren dat de crisis bijna over
was Zorgen over pensioenen,
personeelstekort blijven aanspe
len in de metaal. De gemiddelde
leeftijd van een werknemer in
onze branche is 47 jaar. Proble
men van instroom van jonge leer
lingen blijven bestaan. Om de
aandacht af te leiden probeert de
sector zaken doen met buiten-
land te promoten. Daar zou nog
verborgen potentieel liggen voor
onze metaalcollega's. Maar ik
moet toch toegeven dat we van
onze Griekse, Franse, Italiaanse
en Spaanse buren ook niet erg
vrolijk worden. Enigste kans dat
we ons iets meer met de Belgen
verbonden voelen aangezien
wij nu ook weten hoe het is om
geen regering te hebben.