Winkelgebieden nog niet
klaar voor de toekomst
t
Een aantrekkelijk
winkelaanbod is es
sentieel voor de leef
baarheid. Onderne
mer en overheid kun
nen het tij keren
De UAV2012
HAANS
19 mei 2012 deOndernemer Qj
Chris Rutten
KvK Zuidwest-Nederland
Goes is een van de weinige winkelgebieden die de concurrentie met het internetwinkelen wel aan kan.
In Zuidwest-Nederland is slechts
een vijfde van alle kernwinkelge
bieden op dit moment goed opge
wassen tegen ontwikkelingen zo
als het nieuwe winkelen via inter
net. Dit zijn vooral de grote ker
nen zoals Breda, Middelburg,
Bergen op Zoom en Goes.
Kleinere kernen die een gunstige uit
gangspositie hebben voor de omgang
met komende trends en ontwikkelin
gen zijn Oosterhout, Tholen en Sint
Maartensdijk. Dit blijkt uit onder
zoek dat BRO in opdracht van de Ka
mer van Koophandel Zuidwest-Ne
derland heeft gedaan naar trends en
ontwikkelingen in 94 winkelgebie
den in de regio.
Er gebeurt de laatste jaren bijzonder
veel in de detailhandel. Online winke
len is versneld opgekomen, schaalver
groting heeft zich doorgezet, er zijn
nieuwe winkelformules bijgekomen
en bestaande zijn verdwenen, klanten
zijn mobieler en via internet zijn zij
veel beter geïnformeerd dan voor
heen. Daarnaast is de bevolkingssa
menstelling veranderd: er is sprake
van vergrijzing, soms zelfs krimp. Der
gelijke trends en ontwikkelingen heb
ben gevolgen voor het winkelland
schap. In hoeverre zijn de verschillen
de winkelcentra in Zuidwest-Neder
land opgewassen tegen de dingen die
gaan komen? Hoe weerbaar zijn ze?
Een derde van de kernwinkelgebie
den in Zuidwest-Nederland is maar
matig opgewassen tegen de verande
ringen in koop- en winkelgedrag on
der invloed van internet. Dit zijn
voornamelijk kleine(re) kernen in de
Weerbaarheid centrumgebieden Zëêfand
Matig weerbaar
Weerbaar
Goed weerbaar 1
Aardenburg
Arnemuiden
St. Annaland
Burgh-Haamstede
Colijnsplaat
Axel
St. Philipsland
Domburg
IJzendijke
Breskens
Terneuzen
Goes
Kortgene
Brouwershaven
Veere
Heinkenszand
Koudekerke
Bruinisse
Vlissingen
Hulst
Meliskerke
Cadzand
Vrouwenpolder
Krabbendijke
Oost Souburg
Hoek
Westkapelle
Middelburg
Oostburg
Kamperland
Wissenkerke
Nieuwerkerk
Oosterland
Kapelle
Zaamslag
Renesse
Oud-Vossemeer
Kruiningen
Zierikzee
Sluis
's Gravenpolder
Philippine
Zoutelande
St. Maartensdijk
's Heerenbroek
Rilland
Tholen
Scha rend ij ke
Sas van Gent
Yerseke
Schoondijke
Serooskerke
St. jansteen
Wemeldinge
buurt van meer winkelaanbod en/of
waar de bevolking niet toeneemt of
zelfs krimpt. In Zeeland zijn dit bij
voorbeeld centrale winkelgebieden in
Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren en
Noord-Beveland. In West-Brabant
betreft het onder andere kernen in de
gemeenten Drimmelen, Rucphen en
Steenbergen.
Een winkelkern die niet (goed) is op
gewassen tegen toekomstige trends en
ontwikkelingen is minder aantrekke
lijk voor de ondernemers die geves
tigd zijn in deze gebieden. Het heeft
consequenties voor de aantrekkelijk
heid van het centrum en dus voor het
aantal (potentiële) klanten. Een aan
trekkelijk winkelaanbod is echter ook
essentieel voor de leefbaarheid in de
gemeente en dus is het ook de over
heid die consequenties zal ervaren.
Leefbaarheid is namelijk van belang
voor een aantrekkelijk vestigingskli
maat. Als de leefbaarheid afneemt zal
ook de bevolking afnemen en zullen
grote bedrijven en investeerders hun
interesse verliezen.
Omgaan met de huidige trends en
ontwikkelingen is dus van belang
voor zowel ondernemer als overheid.
Omdat de huidige uitdagingen creatie
ve oplossingen vereisen is samenwer
king tussen de verschillende partijen
onontbeerlijk. Ondernemers zullen in
moeten spelen op ontwikkelingen
rond het veranderende consumenten
gedrag. Dit zal impact hebben op hun
gehele bedrijfsvoering. De overheid
zal kritisch naar beleidskeuzes moeten
kijken om de innovatieve onderne
mers ook de nodige ruimte en toe
komstperspectief te geven. Indivi
dueel is het tij niet te keren, samen
wel.
mr. A.J.A. Dielissen (Toine)
Advocaat en partner
Haans Advocaten Bergen op Zoom
In de bouwpraktijk wordt al jaren gebruik gemaakt van de UAV (Uniforme Admini
stratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken). De laatste versie was al
weer van 1989, welke nu is gemoderniseerd met de recent ingevoerde UAV 2012.
Deze actualisatie was nodig, gezien de invoering van de Titel Aanneming van
Werk in het Burgerlijk Wetboek in 2003, het opkomen van nieuwe contractsvor-
men zoals de UAV-GC 2005, en de uitleg van de artikelen van de UAV 1989 door
de Raad van Arbitrage voor de Bouw.
Op lopende overeenkomsten zijn de UAV 2012 natuurlijk niet van toepassing,
maar het is de verwachting dat bij nieuwe overeenkomsten de UAV 2012 - terecht -
frequent gebruikt gaan worden.
Terecht, omdat de UAV 2012 een goede basis zijn voor een vlot lopend bouw
traject, waarbij de rechten en plichten van de betrokken partijen duidelijk en in
evenwicht zijn.
Alhoewel de UAV 2012 ten opzichte van de UAV 1989 niet drastisch gewijzigd
zijn, zijn er toch aanpassingen waarop gelet moet worden. Zoals bij de ver
antwoordelijkheid voor de door de opdrachtgever voorgeschreven leverancier
en onderaannemer, de omvang van aansprakelijkheid van de aannemer na de
oplevering, de wijze van keuring van bouwstoffen, de waarschuwingsplicht van de
aannemer voor uit wijziging of
meerwerk voortvloeiende prijs
verhoging. Deze onderdelen zijn
dermate gewijzigd dat het raad
zaam is deze goed te bekijken en
zich zo nodig te laten informeren,
om goed met de UAV 2012 te
BERGEN OP ZOOM EN ROOSENDAAL kunnen werken.
ADVOCATEN
WWW. HAANSADVOCATEN .NL