Kennisplatform voor bedrijfsovername Inter Scaldes vertelt. Restaurant Inter Scaldes Projecten Bedrijfsovername 19 mei 2012 deOndernemer EU Jeroen Verstraeten: ',De gedachte 'mijn pensioen is mijn bedrijf' is al lang achterhaald.' Verschillende lokale onderne mers in Zeeuws-Vlaanderen op leeftijd kunnen maar moeilijk rond komen omdat ze hun be drijf niet op tijd verkopen. Vaak vinden ze de biedingen te laag, gaan daardoor langer door en be ginnen dan te kwakkelen TERNEUZEN - Ze eten zo hun pensioen op en zijn aangewezen op een AOW uitkering. Kortom er is sprake van 'Pensioendrama Risico's' in Zeeuws-Vlaanderen wanneer de winkel of onderneming te laat wordt verkocht. Uitgangspunten bij deze risico's zijn met name dat de oudere ondernemer te lang wacht met de verkoop van het bedrijf, meestal is de hoop op een ho gere prijs op langere termijn; vaak on gegrond, zeker in de huidige econo mische situatie. Verder blijkt dat de ondernemer die blijft doorgaan, vaak minder goed presteert met als groot ri sico dat het bedrijf afglijdt en niet te verkopen is. De ondernemer loopt hierdoor gevaar zijn pensioen te ver spelen en uiteindelijk leidt dit tot de dreiging van sluiting van het bedrijf. Kortom een ongewenste situatie voor de regionale economie die gekeerd moet worden. Dit is dan ook de re den voor het ontstaan van het Kennis platform Bedrijfsovername. „We zien met name dat lokale Zeeuws-Vlaamse MKB'ers niet ade quaat op de pensioendrama risico's worden gewezen. De grotere onder nemers hebben meestal een bank of accountant die hen opmerkzaam maakt", aldus Jeroen Verdurmen, voorzitter van JK in Bedrijf. Samen met mede commissieleden Lino de Jong, Sven van der Meijden, Bas Op- rins en Peter Lindenhovius heeft hij de taak op zich genomen om ook de MKB'er te voorzien van de juiste in formatie ten aanzien van de problema tiek die komt kijken bij bedrijfopvol- ging. „We willen zo met name een alarm laten afgaan bij bijvoorbeeld de m L Jeroen Verdurmen: 'Alarm laten afgaan bij de plaatselijke bakker en slager.' Foto's: Mark Neelemans plaatselijke bakker en slager, deze functies zijn in menige Zeeuws-Vlaamse plaats o zo belang rijk en dienen gecontinueerd te wor den met het oog op de leefbaarheid", verklaart Jeroen Verdurmen, zelf werkzaam bij tissue fabrikant Geor gia-Pacific als national account mana ger foodservice en horeca in België en Luxemburg. Waardering onderneming De waarde van het bedrijf kan verder dalen onder invloed van een kritische opstelling van banken. Kopers krijgen een overname niet gemakkelijk gefi nancierd. Banken hanteren een 'down-side scenario': ze willen weten wat er gebeurt als de omzet opeens met tien of twintig procent daalt, zo als zich voordeed tijdens de jongste re cessie. De onderneming kan daarmee dertig tot vijftig procent in waarde da len. Het blijft uiteindelijk de vraag wat een koper voor een bedrijf wil neertellen. Wat de verkoop extra be moeilijkt is het gebrek aan gegadig den voor mkb-bedrijven. Start-ups Kopers van een bestaande onderne ming hebben een grotere overlevings kans dan starters, concludeert onder zoek. Na vijfjaar is 96 procent vart de kopers nog actief, tegenover de helft van de starters Junior Kamer Zeeuws Vlaanderen is onderdeel van Junior Chamber Inter national dat een wereldomvattende trainingsorganisatie is van jonge ambi tieuze mensen tot veertig jaar die hun sociale en zakelijke netwerk verster ken. Het trainingsaspect speelt even eens een belangrijke rol. Zeeuws Vlaamse JK-leden organiseren daartoe gezamenlijk allerlei regionale projec ten waarvan de JK Boost en JK in Be drijf de belangrijkste zijn. De JK-le den komen uit alle denkbare branches en beroepsgroepen. Het gehalte aan ondernemers en mensen met een lei dinggevende functie is hoog. Het lid maatschap staat open voor zowel man nen als vrouwen. Claudia Jannis Brevet delen graag met u, wat hen bezig houdt in de Gastronomiedeze week is Claudia aan het woord: Broodje gezond (verstand) De zomer breekt aan en hiermee start op Inter Scaldes altijd het sei zoen met de internationale wensen en voor ons de uitdaging om zo goed mogelijk hieraan te voldoen. In de loop der jaren zijn mij een aantal verschillen in opvattingen, maar ook interessante verschillen in culinaire beleving opgevallen. Amerikanen zijn doorgaans geïnteresseerd in één ding; 'low calories'. Dit resulteert in de meeste gevallen in een groene salade vooraf, bui ten de kaart om en een licht hoofdgerecht zonder vet en sauzen apart, weinig tot geen boter, veel groente alleen in water gekookt. Misschien komt dit beeld niet zo gauw bij u op; Amerika, de bakermat van de hamburgers en fastfood, maar deze dikmakers hebben een andere groe pering aan het denken gezet, wat resulteert in het andere uiterste. Een uitdaging voor Jannis dus! Overigens zijn de Amerikanen zeer dankbare en tevreden gasten, ze klagen nooit en alles in Zeeland is'lovely'. Ze kopen gretig ons kookboek Art Cuisine en ook de doosjes maca- rons verdwijnen als sneeuw voor de zon in de koffers als souvenir. Japanse gasten zijn altijd te bekoren met rauwe vis, onze tartaar van coquilles met zwarte truffel bijvoorbeeld. Zij zijn tevens echt geïnteres seerd in de huisspecialiteiten. In de meeste gevallen hebben zij dan ook thuis in Japan al bestudeerd, wat onze specialiteiten zijn, dus kunnen ze zonder een menukaart gezien te hebben al vragen naar gerechten van onze kaart. De kreeft gegaard in Sauternes, is de grote favoriet, evenals de oesters met Bunnahabhain whisky. Spaanse en Italiaanse gasten, het zuidelijk temperament, prefereren olijfolie boven boter op tafel en willen vooral laat aan tafel; 21.00 uur is vaak nog te vroeg voor hen. Engelse gasten zijn interessant. Het Engelse culinair toerisme is de laat ste jaren fors toegenomen in aantal en het lijkt alsof de Engelsen een inhaalslag zijn begonnen in de gastronomie.Waarschijnlijk geïnspireerd door kookprogramma's en televisiekoks als Gordon Ramsey en Jamie Oliver. Zij deinzen niet terug voor kaviaar en truffel en drinken graag goede wijn.'Culinair verantwoord' is wel zeer belangrijk voor de En gelsen, dit zou ook wel eens door de invloed van Jamie met zijn verant woorde voeding kunnen komen. Dat de Engelse chefs niet controver sieel te werk kunnen gaan, blijkt uit een bericht uit de Daily Telegraph, waarin de restauranteigenaar van the Hadley Bowling Inn in Droitwich werd bedreigd door dierenrechten activisten, die zijn bedrijf met Mo- lotov cocktails wilden vernielen nadat een terrine van eekhoorn op zijn menukaart prijkte. Tevens komt het duurste broodje ter wereld uit Engeland. In het Lon- dens warenhuis Selfridges kan men in het bezit komen van het voor verpakte zuurdesembroodje van Michelinsterrenchef Scott McDonald. Voor het duurste broodje dient 90 pond oftewel I 15,00 te worden neergeteld. Wie nu denkt, dat het broodje behangen zal zijn met blad goud en vele grammen kaviaar heeft het mis. De culinair verantwoorde sandwich bestaat uit o.a. een plakje Wagyu biefstuk, foie gras, Brie de Meaux, mosterd confit, Engelse pruimtomaatjes en groene sla. Zeld zame koper? Wekelijks verkoopt het warenhuis zo'n 8 exemplaren van dit voorverpakte broodje'gezond' (verstand).... Zandweg 2,4416 NA KRUININGEN Reserveren 01 13-381753

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 93