Kennisplatform voor
bedrijfsovername
Inter Scaldes vertelt.
Restaurant Inter Scaldes
Projecten Bedrijfsovername
19 mei 2012 deOndernemer EU
Jeroen Verstraeten: ',De gedachte 'mijn pensioen is mijn bedrijf' is al lang achterhaald.'
Verschillende lokale onderne
mers in Zeeuws-Vlaanderen op
leeftijd kunnen maar moeilijk
rond komen omdat ze hun be
drijf niet op tijd verkopen. Vaak
vinden ze de biedingen te laag,
gaan daardoor langer door en be
ginnen dan te kwakkelen
TERNEUZEN - Ze eten zo hun
pensioen op en zijn aangewezen op
een AOW uitkering. Kortom er is
sprake van 'Pensioendrama Risico's'
in Zeeuws-Vlaanderen wanneer de
winkel of onderneming te laat wordt
verkocht.
Uitgangspunten bij deze risico's zijn
met name dat de oudere ondernemer
te lang wacht met de verkoop van het
bedrijf, meestal is de hoop op een ho
gere prijs op langere termijn; vaak on
gegrond, zeker in de huidige econo
mische situatie. Verder blijkt dat de
ondernemer die blijft doorgaan, vaak
minder goed presteert met als groot ri
sico dat het bedrijf afglijdt en niet te
verkopen is. De ondernemer loopt
hierdoor gevaar zijn pensioen te ver
spelen en uiteindelijk leidt dit tot de
dreiging van sluiting van het bedrijf.
Kortom een ongewenste situatie voor
de regionale economie die gekeerd
moet worden. Dit is dan ook de re
den voor het ontstaan van het Kennis
platform Bedrijfsovername.
„We zien met name dat lokale
Zeeuws-Vlaamse MKB'ers niet ade
quaat op de pensioendrama risico's
worden gewezen. De grotere onder
nemers hebben meestal een bank of
accountant die hen opmerkzaam
maakt", aldus Jeroen Verdurmen,
voorzitter van JK in Bedrijf. Samen
met mede commissieleden Lino de
Jong, Sven van der Meijden, Bas Op-
rins en Peter Lindenhovius heeft hij
de taak op zich genomen om ook de
MKB'er te voorzien van de juiste in
formatie ten aanzien van de problema
tiek die komt kijken bij bedrijfopvol-
ging. „We willen zo met name een
alarm laten afgaan bij bijvoorbeeld de
m
L
Jeroen Verdurmen: 'Alarm laten afgaan bij de plaatselijke bakker
en slager.' Foto's: Mark Neelemans
plaatselijke bakker en slager, deze
functies zijn in menige
Zeeuws-Vlaamse plaats o zo belang
rijk en dienen gecontinueerd te wor
den met het oog op de leefbaarheid",
verklaart Jeroen Verdurmen, zelf
werkzaam bij tissue fabrikant Geor
gia-Pacific als national account mana
ger foodservice en horeca in België
en Luxemburg.
Waardering onderneming
De waarde van het bedrijf kan verder
dalen onder invloed van een kritische
opstelling van banken. Kopers krijgen
een overname niet gemakkelijk gefi
nancierd. Banken hanteren een
'down-side scenario': ze willen weten
wat er gebeurt als de omzet opeens
met tien of twintig procent daalt, zo
als zich voordeed tijdens de jongste re
cessie. De onderneming kan daarmee
dertig tot vijftig procent in waarde da
len. Het blijft uiteindelijk de vraag
wat een koper voor een bedrijf wil
neertellen. Wat de verkoop extra be
moeilijkt is het gebrek aan gegadig
den voor mkb-bedrijven.
Start-ups
Kopers van een bestaande onderne
ming hebben een grotere overlevings
kans dan starters, concludeert onder
zoek. Na vijfjaar is 96 procent vart de
kopers nog actief, tegenover de helft
van de starters
Junior Kamer Zeeuws Vlaanderen is
onderdeel van Junior Chamber Inter
national dat een wereldomvattende
trainingsorganisatie is van jonge ambi
tieuze mensen tot veertig jaar die hun
sociale en zakelijke netwerk verster
ken. Het trainingsaspect speelt even
eens een belangrijke rol. Zeeuws
Vlaamse JK-leden organiseren daartoe
gezamenlijk allerlei regionale projec
ten waarvan de JK Boost en JK in Be
drijf de belangrijkste zijn. De JK-le
den komen uit alle denkbare branches
en beroepsgroepen. Het gehalte aan
ondernemers en mensen met een lei
dinggevende functie is hoog. Het lid
maatschap staat open voor zowel man
nen als vrouwen.
Claudia Jannis Brevet delen graag met u, wat hen bezig houdt
in de Gastronomiedeze week is Claudia aan het woord:
Broodje gezond (verstand)
De zomer breekt aan en hiermee start op Inter Scaldes altijd het sei
zoen met de internationale wensen en voor ons de uitdaging om zo
goed mogelijk hieraan te voldoen. In de loop der jaren zijn mij een
aantal verschillen in opvattingen, maar ook interessante verschillen in
culinaire beleving opgevallen.
Amerikanen zijn doorgaans geïnteresseerd in één ding; 'low calories'.
Dit resulteert in de meeste gevallen in een groene salade vooraf, bui
ten de kaart om en een licht hoofdgerecht zonder vet en sauzen apart,
weinig tot geen boter, veel groente alleen in water gekookt. Misschien
komt dit beeld niet zo gauw bij u op; Amerika, de bakermat van de
hamburgers en fastfood, maar deze dikmakers hebben een andere groe
pering aan het denken gezet, wat resulteert in het andere uiterste. Een
uitdaging voor Jannis dus! Overigens zijn de Amerikanen zeer dankbare
en tevreden gasten, ze klagen nooit en alles in Zeeland is'lovely'.
Ze kopen gretig ons kookboek Art Cuisine en ook de doosjes maca-
rons verdwijnen als sneeuw voor de zon in de koffers als souvenir.
Japanse gasten zijn altijd te bekoren met rauwe vis, onze tartaar van
coquilles met zwarte truffel bijvoorbeeld. Zij zijn tevens echt geïnteres
seerd in de huisspecialiteiten. In de meeste gevallen hebben zij dan ook
thuis in Japan al bestudeerd, wat onze specialiteiten zijn, dus kunnen ze
zonder een menukaart gezien te hebben al vragen naar gerechten van
onze kaart.
De kreeft gegaard in Sauternes, is de grote favoriet, evenals de oesters
met Bunnahabhain whisky. Spaanse en Italiaanse gasten, het zuidelijk
temperament, prefereren olijfolie boven boter op tafel en willen vooral
laat aan tafel; 21.00 uur is vaak nog te vroeg voor hen.
Engelse gasten zijn interessant. Het Engelse culinair toerisme is de laat
ste jaren fors toegenomen in aantal en het lijkt alsof de Engelsen een
inhaalslag zijn begonnen in de gastronomie.Waarschijnlijk geïnspireerd
door kookprogramma's en televisiekoks als Gordon Ramsey en Jamie
Oliver. Zij deinzen niet terug voor kaviaar en truffel en drinken graag
goede wijn.'Culinair verantwoord' is wel zeer belangrijk voor de En
gelsen, dit zou ook wel eens door de invloed van Jamie met zijn verant
woorde voeding kunnen komen. Dat de Engelse chefs niet controver
sieel te werk kunnen gaan, blijkt uit een bericht uit de Daily Telegraph,
waarin de restauranteigenaar van the Hadley Bowling Inn in Droitwich
werd bedreigd door dierenrechten activisten, die zijn bedrijf met Mo-
lotov cocktails wilden vernielen nadat een terrine van eekhoorn op zijn
menukaart prijkte.
Tevens komt het duurste broodje ter wereld uit Engeland. In het Lon-
dens warenhuis Selfridges kan men in het bezit komen van het voor
verpakte zuurdesembroodje van Michelinsterrenchef Scott McDonald.
Voor het duurste broodje dient 90 pond oftewel I 15,00 te worden
neergeteld. Wie nu denkt, dat het broodje behangen zal zijn met blad
goud en vele grammen kaviaar heeft het mis. De culinair verantwoorde
sandwich bestaat uit o.a. een plakje Wagyu biefstuk, foie gras, Brie de
Meaux, mosterd confit, Engelse pruimtomaatjes en groene sla. Zeld
zame koper? Wekelijks verkoopt het warenhuis zo'n 8 exemplaren van
dit voorverpakte broodje'gezond' (verstand)....
Zandweg 2,4416 NA KRUININGEN
Reserveren 01 13-381753