reizeiii4 SS- *T Douane m t In een kantoortje wordt de camera nauwkeuriger bekeken Afgelegen zijn de Galapagoseilanden in de Stille Oceaan allang niet meer. Maar wie dit Darwinparadijs wil bezoeken, moet flink wat geld en geduld hebben. Geen gemakkelijke toeristenbestemming dus, reizen@wegener.nl 024-3650360 Zaterdag 19 mei 2012 ■«■I Op het vliegveld van Lima, de hoofdstad van Peru, ben je niet zonder slag of stoot door de douane. Het poortje naar de vrijheid heeft een knop waar op elke bezoeker moet drukken. Gaat een groen lampje branden, dan is de doorgang vrij. Licht een rood lampje op, dan moet de bagage ter controle worden doorgelicht Het wordt rood. We schuiven aan in de rij der pechvogels en leg gen na lang wachten de spullen op de lopende band. De ca meratas moet opengemaakt worden. Een beambte vraagt of het een duur apparaat betreft. Ik laat in het midden wat de precieze prijs is, maar dat het een aardige cent kost, moet ik wel toegeven. De man schudt het hoofd en beveelt me om hem te volgen. Ik voel een lichte vorm van nattigheid. De grootste ellende begint meestal met een onschuldige vraag. In een kantoortje wordt de camera nauwkeuriger bekeken. Ik heb nog geen idee wat mij boven het hoofd hangt. Naast mij staan meer reizigers te wachten. Ook zij kijken niet blij. Een Amerikaanse jongen wordt bij een loket geroepen. Even later hoor ik hem luid schreeuwen. De tranen staan in zijn ogen. Hij blijkt 1.200 dollar te moeten betalen om met zijn wedstrijdsurfplank het land binnen te mogen. Betaalt hij niet, dan wordt de plank verbeurdverklaard. Even later ontstaat ook aan een ander loket tumult. Een vrouw uit In dia heeft een rekening van fioo dollar gepresenteerd gekre gen voor het invoeren van haar bagage. Ze is her daar niet mee eens. Enige ongerustheid maakt zich van mij meester. Niet voor niets, blijkt even later. Een in tens chagrijnige medewerkster velt liet vonnis. Ik moet een boete van 12.000 dollar betalen voor het invoeren van de cameraspullen. Kom ik niet over de brug, dan vervalt de apparatuur acuut aan de heldhaftige republiek Peru. Mijn hart slaat een paar slagen over en zweet begint op het voorhoofd te pa relen. Het liefst wil ik ontploften van woede, maar met grote, geestelijke krachtsinspanning lukt het mij de boosheid te veranderen in deemoedige slijmerig heid. Verslagen smeek ik 0111 mededogen. Daarbij benadruk ik het humanitaire karakter van mijn missie in Peru. De vrouw in uniform is onwrikbaar: 12.000 dollar graag, ik spring hoog en ik spring laag, maar er helpt geen zoete lieve Gerritje aan. Al jammerend ga ik er blijkbaar steeds deernis wekkender uitzien, want een collega van mijn plaaggeest be moeit zich ermee. De dames smoezen wat met elkaar en dan vragen ze om de typenaam van mijn camera. Op basis daarvan wordt de hoogte van de boete bepaald. Doorgaans bedraagt die 50 procent van de nieuwprijs. Ongerust bere ken ik de te verwachten ellende. De helft van de nieuw prijs, meer dan 20.000 euro. Uit alle macht probeer ik een type camera te bedenken dat veel goedkoper is. Het lukt me niet. I iet is een Sony HD, zeg ik met trillende stem. De pro fessionele aanduiding verzwijg ik bewust. Er wordt gezocht in lange lijsten die over het computerscherm scrollen. De douanière komt dreigend terug naar liet loket. De boete is definitief bepaald. Ik houd de adem in. Gebaseerd op de goedkoopste HD camera die is gevonden, wordt van mij 400 dollar geëist. De vrouw wijst op het mini-cameraatje (zonder foto) in de lijst. Opluchting slaat mij om het hart, maar ik laat niets merken. 400 dollar, herhaal ik sombet. Met bedroefd gelaat betaal ik. Even later krijg ik de camera terug en sluit aan in de rij voor het douanepoortje. Weer druk ik op de knop. Groen. Ik mag doorlopen. Een paar ste vige koppen koffie later is de rust in mijn lijf terug. I11 de taxi op weg naar het hotel zin ik op mogelijkheden de scha de verder te beperken. Uiteindelijk blijft er een idee over eind. In mijn kamer ga ik snel aan de slag. Om het geleden verlies te compenseren, kruip ik achter de laptop. Een paar uur later zal deze column klaar zijn en is de rekening min of meer vereffend. De camera staat vertrouwd te glimmen aan het voeteneind van mijn bed. Ik ga opgelucht slapen. Eindredactie: De artikelen in deze bijlage komen Carel Thijssen tot stand onder verantwoordelijk- redactie.reizen@wegener.nl heid van de redactie. Daarvoor Vormgeving: werkt zij soms samen met Mark Reijntjes reisorganisaties en verkeersbureaus. Advertentieverkoop: De redactie behoudt echter de Wegener Media Nationale Verkoop volledige zeggenschap over de verkoop.dagbladen@wegener.nl redactionele inhoud. Het paradijs Er klinkt gesnuif en ge brom in de struiken. Niet iedereen in ons reisgezel schap laat zich er aanvan kelijk door afleiden. Het is ook wat om een reuzenschild- pad, die tot aan de knieën reikt, tot op enkele passen te benaderen. De gids, tevens natuurpolitie- agent, is meteen alert en leidt ons door de bosjes naar de bron van het geluid. Zelfs voor hem is het beeld van twee parende reuzen- schildpadden niet alledaags. Niet dat het paar veel succes heeft. Ze ker niet als het kolossale mannetje na veel gesnuif het vrouwtje in schildpadslowmotion achterstevo ren bestijgt. De belofte dat op de Galapagos eilanden de fauna tot heel dichtbij {alt te benaderen, lijkt vooraf op reisfolderproza. Maar zodra de Ga- lapagosganger zich realiseert dat die keien langs de weg helemaal geen stenen zijn maar reuzen- schildpadden, weet hij dat het klopt. De eilanden, die op een kleine 1.000 kilometer uit de kust van Zuid-Amerika liggen, zijn onlos makelijk verbonden met Charles Darwin en zijn schip, de Beagle. Nam diens bezoek bijna twee jaar in beslag, momenteel liggen de ei landen op een uur of dertien rei zen van Amsterdam. KLM vliegt sinds november rechtstreeks naar Ecuador. Vanuit de hoofdstad Qui to zijn de eilanden met de lokale luchtvaartmaatschappijen Tame en Aerogal binnen anderhalf uur te bereiken. Dat betekent niet dat je op de bon nefooi naar het eilandparadijs SANTIAGO SANTA CRUZ kunt. De Galapagoseilanden kun nen alleen worden bezocht onder begeleiding van een gids. De reis is ook alleen te boeken bij de lokale reisorganisatie, via hun Nederland se vertegenwoordiging. Bovendien heeft de Ecuadoriaanse regering het aantal bezoekers gelimiteerd om de kwetsbare natuur niet in ge vaar te brengen. Die grens van 120.000 bezoekers per jaar wordt overigens consequent ruim over schreden: vorig jaar waren het er 160.000. De Galapagos zijn dus niet be paald een gemakkelijke toeristen bestemming. Maar ze maken de be lofte van een onvergelijkbare va kantie meer dan waar. De dertien grote en ruim veertig onbewoon de eilanden van de archipel ver schillen als dag en nacht. Ze bie den een bizarre verzameling plan ten - waarvan circa tweehonderd alleen daar voorkomen - en die ren, waarvan de reuzenschildpad- den het bekendst en de pinguïns op de evenaar het opvallendst zijn. Al meteen bij aankomst op de airstrip van het eiland Baltra valt op hoe afwijkend de natuur op de Galapagos is. Het dorre, kale ei landje oogt weinig uitnodigend, maar na een korte overvaart arrive ren we op het naastgelegen eiland Santa Cruz, waar een groene bom lijkt te zijn ontploft. Landschap en begroeiing zijn overweldigend. Santa Cruz is niet het grootste ei land van de archipel, maar vormt wel de hoofdbestemming. Hier staan de belangrijkste hotels. Hier ligt de enige serieuze stad van de eilanden, Puerto Ayora, en hier vandaan vertrekken de meeste cruisebootjes naar de andere eilan den. Maar Santa Cruz heeft zelf ook voldoende te bieden. Al onder weg naar het hotel houdt de gids halt bij een gat in de grond, met een doorsnee van enkele honder den meters en wanden die lood recht de diepte in gaan. Het is een overblijfsel van de vulkanische oor- GALAPAGOSEILANDEN SAN CRISTOBAL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 70