Goes wil ook open asfaltbeton bij Sas OntknopoD ig doss er spoorbak ndert 22 eelan Gemeenten ki gen weer extra taken óm de zorg APS LLs^CWEJ?K Jeans \m)i 50 KORTING Twitterverbod in Vlissingse raad wordt niet door iedereen nageleefd VOOR AL OU Kasteeltuin Slot Baarland open jL ZC voor publiek zaterdag 19 mei 2012 door Luc Oggel WILHELMINADORP - Burgemeester en wethouders van Goes willen dat waterschap Scheldestromen bij het Goese Sas een onderhoudsweg van zogeheten open asfaltbeton aanlegt, zodat het groene karakter van de dijk behouden blijft. Het dagelijks gemeentebestuur heeft die wens deze week neerge legd bij waterschapsbestuurder Guiljam van der Schelde tijdens een bezoek aan de dijkversterkings werkzaamheden die daar momen teel worden uitgevoerd. Over die klus is een hoop te doen geweest, aangezien Goes niet blij is met het feit dat de dijk wordt voorzien van een drie meter brede asfaltweg voor toekomstig onderhoud. De dijk is een geliefde plek onder re creanten, maar het groene karak ter wordt door de onderhoudsweg ernstig aangetast, stelden B en W eind vorig jaar al. Goes had zich uiteindelijk neergelegd bij de komst van de asfaltweg, maar uit een soortgelijke kwestie op Tholen blijkt dat het toch anders kan. Het dijktraject Hollarepolder/Joanna Mariapolder bij Sint-Annaland door Mieke van der Jagt GOES - Naar schatting 1750 mensen in de Oosterschelderegio die zelf standig wonen maar ondersteu ning nodig hebben van hulpverle ners, zijn vanaf 2013 op de gemeen ten aangewezen. In een poging op de zorg te bezuinigen, wordt de zo genaamde extfamurale zorg over geheveld van AWBZ naar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Als het kabinet de bezui niging tenminste doorzet. De gemeenten in de Oosterschel deregio bereiden zich voor op die nieuwe taak .door alvast een aantal uitganspunten vast te stellen. Lei- VLISSINGEN - Raadsleden, ambtena ren en griffiers in Vlissingen mo gen niet langer twitteren tijdens vergaderingen. Volgens het regle ment van orde is het 'hinderlijk ge bruik van mobiele telefoons of an dere communicatiemiddelen die inbreuk kunnen maken op de or de van de vergadering', niet toege staan in de vergaderzaal, met inbe grip van de publieke tribune. „Het is niet respectvol als iemand tij- schilderwerken r W'J-hheiik Goes wil spoortunnel onder de stad in verband met verwachte toename van het aantal goederentreinen. wordt volgend jaar verbeterd en ook daar komt een permanente onderhoudsweg, maar die wordt afgewerkt met grof open steenas- falt. Dat materiaal raakt binnen drie jaar weer begroeid, zodat de dijk toch weer een groene uitstra ling krijgt. „Dat willen wij ook wel", zegt wethouder Loes Meeu- wisse. Goes had al eerder gepleit voor grasbetonplaten of het afdek ken van het asfalt met een laagje grond dat vervolgens zou worden ingezaaid. Daar wilde het water schap echter niet in mee, omdat gras zich niet goed zou ontwikke len in open asfaltbeton. Een laagje grond over het asfalt werkt niet, omdat er onder slechte weersom standigheden kans is op slipgevaar van het materieel. „Maar als het op Tholen wel kan, dan moet het hier ook kunnen", redeneert Meeuwisse. Van der Schelde van het water schap heeft toegezegd te zullen be kijken of de onderhoudsweg op het dijkvak Kattendijke- Goese Sas ook kan worden uitgevoerd als bij Sint-Annaland. Vanwege de dijkversterkingswerk zaamheden is het strandje bij het Goese Sas deze zomer afgesloten. Oprichting Belangenvereniging Aanwonenden Spoorlijn (BAS). De vereniging functioneert naast Gedender Beu, die zich tegen de komst van de Westerschelde Container Terminal richt. Voor BAS is de aantasting van het woongenot het hoofdbelang. BAS richt handhavingverzoe ken aan gemeenten Goes, Kapelle en Reimerswaal omdat spoorlawaai meer dc verdubbeld is sinds spoorwegbeheerder ProRai aan Cobelfret een vergu n n i 1 heeft verleend om meermaals per dag met voll en lege goederenwagons over het spoor te rijden dend wordt wat nog mensen wil len en kunnen. Zelfredzaamheid moet bevorderd worden. Om kwetsbare mensen weer de regie over hun leven te laten krijgen, moeten betekenisvolle sociale net werken worden geschapen en moeten hulpverleners een grote signalerende rol krijgen in dorpen en wijken. Vanaf 1 januari worden cliënten dus bij de gemeente ge keurd, voor het eerst of opnieuw. Op 11 juni is er een informatiebij eenkomst voor raadsleden en le den van advies- en cliëntenraden. Allemaal moeten ze in hun begro ting rekening houden met de nieu we taak. dens de discussie daar, ook nog er gens anders is een discussie is ver wikkeld", aldus een voorlichter van de gemeente. De voorzitter van de vergadering moet er voortaan op toezien dat de regel wordt gehandhaafd. Die heeft dat ook al laten weten. Tot dusver heeft niet iedereen zich daar aan gehouden. Publiek en pers mogen 'in principe' nog wel twitteren. Telefoon: 0113 - 85 13 86 info@apsschilderwerken.nl www.apsschilderwerken.nl door Luc Oggel I I Het spoorproject in Goes mag met recht een hoofdpijndossier worden genoemd. Na jaren van I I voorbereiding zal de gemeenteraad eind deze maand zeer waarschijnlijk een streep zetten door een belangrijk onderdeel ervan, een spoorbak om geluids- en trillingshinder van goederentreinen die door de stad rijden tegen te gaan. Uit onderzoeken is gebleken dat de bak niet het gewenste effect heeft en daarom stellen B en W de-raad voor om definitief van de aanleg af te zien. Achter de schermen doet de Belangenvereniging Aanwonenden Spoorlijn (BAS) echter een ultieme poging om de raad op andere gedachten te brengen. De spoorbak. Het op papier grootste infrastructurele project uit de Goese geschiedenis is zelf bijna geschiede nis. Oorzaak: onderzoeksbureaus TNO en Peutz - de laatste is al de kwestie betrokken sinds 2003, toen toenmalig PvdA-wethouder Thijs 't Hart het woord spoorbak voor het eerst in de mond nam - hebben becijferd dat de voorziening niet het effect heeft wat B en W voor ogen hadden, namelijk een afname van trillingen en geluid met minimaal de helft. Een uitkomst waar de BAS zich niet bij neerlegt. Volgens de vereniging bevatten de rapporten, en dan met name dat van TNO, 'ongerijmdheden', zoals voorzitter Peter Gruijters het noemt. Vooral het feit dat van de verschillende uitkom sten het gemiddelde is genomen, is volgens ingenieur Gruijters iets waar je 'op de universiteit om wordt uitgelachen'. „Als proeven daar verschillende uitkomsten hebben, is dat juist reden voor verder onderzoek." Was alleen afgegaan op de conclusies van Peutz, dan was de kans dat de bak zou worden aangelegd een stuk groter. Het bureau komt tot een demping van 1,9, waar 2 (50 procent) wat betreft B en W het minimum is. TNO kwam beduidend lager uit, op 1,4. „TNO heeft echter gerekend meteen veel minder sterke betonfactor dan was afgesproken en bovendien een beduidend slappere bodemgesteldheid aangenomen", stelt Gruijters. Op 28 maart heeft op het stadskantoor een overleg plaatsgevonden tussen de betrokken partijen over de vraagtekens die BAS heeft bij de uitkomsten van de rapporten. Ondanks een schriftelijke bevestiging liet de vertegenwoordiger van TNO verstek gaan. Dat gesprek is BAARLAND - De kasteeltuin van Slot Baarland is zondag geopend voor het publiek van 13.30 tot 17.30 uur. De zorgvuldig aangelegde kasteel tuin ligt sfeervol rond de slot gracht van het voormalige jachtslot van de ambachtsheer van Baarland. De naastgelegen middel eeuwse kerk is ook te bezichtigen. Het bezichtigen van de tuin is gra tis. Een vrijwillige bijdrage voor het onderhoud van de kerk wordt op prijs gesteld. De kasteeltuin is ook op zondag 27 en maandag 28 mei en op de zon dagen 3 en 10 juni geopend voor het publiek. telefonisch gevoerd. Het bedrijf blijft echter achter de onderzoeksresultaten staan. Peutz wees tijdens de bijeenkomst op een bij het Duitse Sinzheim aangelegde spoorbak, die een spectaculair resultaat laat zien mede door gebruik van een in de bak zelf aangebrachte ballastmat. Gruijters: „Ga daar eens kijken", zou ik tegen het college willen zeggen." Is al gebeurd in 2008, reageert wethouder Loes Meeuw isse. „En daar hebben we ook geen verwachtingen van." Zij erkent dat de uitkomsten van de rapporten ook voor de gemeente zeer teleurstellend waren. Toch valt Goes ook wat te verwijten, vindt Meeuwisse achteraf. „We hadden indertijd bij het raadsbesluit om de bak aan te leggen (februari 2010, red.) meer moeten wijzen op de risico's die toen ai in rapporten stonden." Meeuwisse wijst op het belang om snel duidelijkheid te verschaffen richting de andere partijen in het spoorpro ject, dat behalve het terugdringen van overlast ook voorziet in het verbeteren van de bereikbaarheid van Goes. Daarvoor wordt onder meer een onderdoorgang van het spoor in de Van Hertumweg aangelegd. „Het convenant loopt tot 1 juli. Daarna bestaat de kans dat partijen zich terugtrekken en dus een deel van de financiering vervalt." Hoewel de BAS vindt dat de bak zonder meer moet worden aangelegd, beseft Gruijters dat de vereniging zich erbij zal moeten neerleggen als de gemeenteraad •besluit er niet mee verder te gaan. „Maar dan zitten 155 huishoudens met de gebakken peren. ProRail zal een nieuw saneringsvoorstel moeten indienen bij de gemeente Goes en bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Bij de bezwaarprocedure tegen de huidige beschikking van de staatssecretaris is vanuit het ministerie toegegeven dat wanneer de spoorbak niet doorgaat, de procedure voor een deel opnieuw moet. Het zal dus nog een behoorlijk tijd duren voordat de eerste maatregelen tegen geluidsoverlast ter hoogte van de geplande spoorbak genomen zullen worden. Maar inmiddels is het wel al negen jaar geleden dat de eerste goederentreinen met geluid- en trillingsoverlast door Goes reden." De raadscommissie discussieert op 24 mei over het voorstel om niet verder te gaan met de bak. Het definiteve besluit valt tijdens de debatraad van 31 mei. Iedere dag om 19.00 uur het PZC videojournaal www.pzc.nl STOPT MET VESTIGING OOST-SOUBURG OP DE GEHELE COLLECTIE niet in combinatie met andere acties I alleen geldig bij deze vestiging

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 132