Goes wil ook open
asfaltbeton bij Sas
OntknopoD ig doss er
spoorbak ndert
22 eelan
Gemeenten ki gen weer
extra taken óm de zorg
APS
LLs^CWEJ?K
Jeans \m)i
50 KORTING
Twitterverbod in Vlissingse raad
wordt niet door iedereen nageleefd
VOOR AL OU
Kasteeltuin Slot
Baarland open jL ZC
voor publiek
zaterdag 19 mei 2012
door Luc Oggel
WILHELMINADORP - Burgemeester
en wethouders van Goes willen
dat waterschap Scheldestromen bij
het Goese Sas een onderhoudsweg
van zogeheten open asfaltbeton
aanlegt, zodat het groene karakter
van de dijk behouden blijft.
Het dagelijks gemeentebestuur
heeft die wens deze week neerge
legd bij waterschapsbestuurder
Guiljam van der Schelde tijdens
een bezoek aan de dijkversterkings
werkzaamheden die daar momen
teel worden uitgevoerd. Over die
klus is een hoop te doen geweest,
aangezien Goes niet blij is met het
feit dat de dijk wordt voorzien van
een drie meter brede asfaltweg
voor toekomstig onderhoud. De
dijk is een geliefde plek onder re
creanten, maar het groene karak
ter wordt door de onderhoudsweg
ernstig aangetast, stelden B en W
eind vorig jaar al. Goes had zich
uiteindelijk neergelegd bij de
komst van de asfaltweg, maar uit
een soortgelijke kwestie op Tholen
blijkt dat het toch anders kan. Het
dijktraject Hollarepolder/Joanna
Mariapolder bij Sint-Annaland
door Mieke van der Jagt
GOES - Naar schatting 1750 mensen
in de Oosterschelderegio die zelf
standig wonen maar ondersteu
ning nodig hebben van hulpverle
ners, zijn vanaf 2013 op de gemeen
ten aangewezen. In een poging op
de zorg te bezuinigen, wordt de zo
genaamde extfamurale zorg over
geheveld van AWBZ naar de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning
(WMO). Als het kabinet de bezui
niging tenminste doorzet.
De gemeenten in de Oosterschel
deregio bereiden zich voor op die
nieuwe taak .door alvast een aantal
uitganspunten vast te stellen. Lei-
VLISSINGEN - Raadsleden, ambtena
ren en griffiers in Vlissingen mo
gen niet langer twitteren tijdens
vergaderingen. Volgens het regle
ment van orde is het 'hinderlijk ge
bruik van mobiele telefoons of an
dere communicatiemiddelen die
inbreuk kunnen maken op de or
de van de vergadering', niet toege
staan in de vergaderzaal, met inbe
grip van de publieke tribune. „Het
is niet respectvol als iemand tij-
schilderwerken
r W'J-hheiik
Goes wil spoortunnel onder
de stad in verband met
verwachte toename van het
aantal goederentreinen.
wordt volgend jaar verbeterd en
ook daar komt een permanente
onderhoudsweg, maar die wordt
afgewerkt met grof open steenas-
falt. Dat materiaal raakt binnen
drie jaar weer begroeid, zodat de
dijk toch weer een groene uitstra
ling krijgt. „Dat willen wij ook
wel", zegt wethouder Loes Meeu-
wisse. Goes had al eerder gepleit
voor grasbetonplaten of het afdek
ken van het asfalt met een laagje
grond dat vervolgens zou worden
ingezaaid. Daar wilde het water
schap echter niet in mee, omdat
gras zich niet goed zou ontwikke
len in open asfaltbeton. Een laagje
grond over het asfalt werkt niet,
omdat er onder slechte weersom
standigheden kans is op slipgevaar
van het materieel. „Maar als het
op Tholen wel kan, dan moet het
hier ook kunnen", redeneert
Meeuwisse.
Van der Schelde van het water
schap heeft toegezegd te zullen be
kijken of de onderhoudsweg op
het dijkvak Kattendijke- Goese Sas
ook kan worden uitgevoerd als bij
Sint-Annaland.
Vanwege de dijkversterkingswerk
zaamheden is het strandje bij het
Goese Sas deze zomer afgesloten.
Oprichting Belangenvereniging
Aanwonenden Spoorlijn (BAS).
De vereniging functioneert naast
Gedender Beu, die zich tegen de
komst van de Westerschelde
Container Terminal richt. Voor
BAS is de aantasting van het
woongenot het hoofdbelang.
BAS richt handhavingverzoe
ken aan gemeenten Goes,
Kapelle en Reimerswaal
omdat spoorlawaai meer dc
verdubbeld is sinds
spoorwegbeheerder ProRai
aan Cobelfret een vergu n n i 1
heeft verleend om
meermaals per dag met voll
en lege goederenwagons
over het spoor te rijden
dend wordt wat nog mensen wil
len en kunnen. Zelfredzaamheid
moet bevorderd worden. Om
kwetsbare mensen weer de regie
over hun leven te laten krijgen,
moeten betekenisvolle sociale net
werken worden geschapen en
moeten hulpverleners een grote
signalerende rol krijgen in dorpen
en wijken. Vanaf 1 januari worden
cliënten dus bij de gemeente ge
keurd, voor het eerst of opnieuw.
Op 11 juni is er een informatiebij
eenkomst voor raadsleden en le
den van advies- en cliëntenraden.
Allemaal moeten ze in hun begro
ting rekening houden met de nieu
we taak.
dens de discussie daar, ook nog er
gens anders is een discussie is ver
wikkeld", aldus een voorlichter
van de gemeente.
De voorzitter van de vergadering
moet er voortaan op toezien dat
de regel wordt gehandhaafd. Die
heeft dat ook al laten weten. Tot
dusver heeft niet iedereen zich
daar aan gehouden. Publiek en
pers mogen 'in principe' nog wel
twitteren.
Telefoon: 0113 - 85 13 86 info@apsschilderwerken.nl
www.apsschilderwerken.nl
door Luc Oggel
I I Het spoorproject in Goes mag met recht een
hoofdpijndossier worden genoemd. Na jaren van
I I voorbereiding zal de gemeenteraad eind deze
maand zeer waarschijnlijk een streep zetten door een
belangrijk onderdeel ervan, een spoorbak om geluids- en
trillingshinder van goederentreinen die door de stad
rijden tegen te gaan. Uit onderzoeken is gebleken dat de
bak niet het gewenste effect heeft en daarom stellen B
en W de-raad voor om definitief van de aanleg af te zien.
Achter de schermen doet de Belangenvereniging
Aanwonenden Spoorlijn (BAS) echter een ultieme
poging om de raad op andere gedachten te brengen.
De spoorbak. Het op papier grootste infrastructurele
project uit de Goese geschiedenis is zelf bijna geschiede
nis. Oorzaak: onderzoeksbureaus TNO en Peutz - de
laatste is al de kwestie betrokken sinds 2003, toen
toenmalig PvdA-wethouder Thijs 't Hart het woord
spoorbak voor het eerst in de mond nam - hebben
becijferd dat de voorziening niet het effect heeft wat B
en W voor ogen hadden, namelijk een afname van
trillingen en geluid met minimaal de helft. Een uitkomst
waar de BAS zich niet bij neerlegt. Volgens de vereniging
bevatten de rapporten, en dan met name dat van TNO,
'ongerijmdheden', zoals voorzitter Peter Gruijters het
noemt. Vooral het feit dat van de verschillende uitkom
sten het gemiddelde is genomen, is volgens ingenieur
Gruijters iets waar je 'op de universiteit om wordt
uitgelachen'. „Als proeven daar verschillende uitkomsten
hebben, is dat juist reden voor verder onderzoek."
Was alleen afgegaan op de conclusies van Peutz, dan was
de kans dat de bak zou worden aangelegd een stuk
groter. Het bureau komt tot een demping van 1,9, waar 2
(50 procent) wat betreft B en W het minimum is. TNO
kwam beduidend lager uit, op 1,4. „TNO heeft echter
gerekend meteen veel minder sterke betonfactor dan
was afgesproken en bovendien een beduidend slappere
bodemgesteldheid aangenomen", stelt Gruijters.
Op 28 maart heeft op het stadskantoor een overleg
plaatsgevonden tussen de betrokken partijen over de
vraagtekens die BAS heeft bij de uitkomsten van de
rapporten. Ondanks een schriftelijke bevestiging liet de
vertegenwoordiger van TNO verstek gaan. Dat gesprek is
BAARLAND - De kasteeltuin van
Slot Baarland is zondag geopend
voor het publiek van 13.30 tot 17.30
uur.
De zorgvuldig aangelegde kasteel
tuin ligt sfeervol rond de slot
gracht van het voormalige
jachtslot van de ambachtsheer van
Baarland. De naastgelegen middel
eeuwse kerk is ook te bezichtigen.
Het bezichtigen van de tuin is gra
tis. Een vrijwillige bijdrage voor
het onderhoud van de kerk wordt
op prijs gesteld.
De kasteeltuin is ook op zondag 27
en maandag 28 mei en op de zon
dagen 3 en 10 juni geopend voor
het publiek.
telefonisch gevoerd. Het bedrijf blijft echter achter de
onderzoeksresultaten staan. Peutz wees tijdens de
bijeenkomst op een bij het Duitse Sinzheim aangelegde
spoorbak, die een spectaculair resultaat laat zien mede
door gebruik van een in de bak zelf aangebrachte
ballastmat. Gruijters: „Ga daar eens kijken", zou ik tegen
het college willen zeggen."
Is al gebeurd in 2008, reageert wethouder Loes Meeuw
isse. „En daar hebben we ook geen verwachtingen van."
Zij erkent dat de uitkomsten van de rapporten ook voor
de gemeente zeer teleurstellend waren. Toch valt Goes
ook wat te verwijten, vindt Meeuwisse achteraf. „We
hadden indertijd bij het raadsbesluit om de bak aan te
leggen (februari 2010, red.) meer moeten wijzen op de
risico's die toen ai in rapporten stonden."
Meeuwisse wijst op het belang om snel duidelijkheid te
verschaffen richting de andere partijen in het spoorpro
ject, dat behalve het terugdringen van overlast ook
voorziet in het verbeteren van de bereikbaarheid van
Goes. Daarvoor wordt onder meer een onderdoorgang
van het spoor in de Van Hertumweg aangelegd. „Het
convenant loopt tot 1 juli. Daarna bestaat de kans dat
partijen zich terugtrekken en dus een deel van de
financiering vervalt."
Hoewel de BAS vindt dat de bak zonder meer moet
worden aangelegd, beseft Gruijters dat de vereniging
zich erbij zal moeten neerleggen als de gemeenteraad
•besluit er niet mee verder te gaan. „Maar dan zitten 155
huishoudens met de gebakken peren. ProRail zal een
nieuw saneringsvoorstel moeten indienen bij de
gemeente Goes en bij het ministerie van Infrastructuur
en Milieu. Bij de bezwaarprocedure tegen de huidige
beschikking van de staatssecretaris is vanuit het
ministerie toegegeven dat wanneer de spoorbak niet
doorgaat, de procedure voor een deel opnieuw moet.
Het zal dus nog een behoorlijk tijd duren voordat de
eerste maatregelen tegen geluidsoverlast ter hoogte van
de geplande spoorbak genomen zullen worden. Maar
inmiddels is het wel al negen jaar geleden dat de eerste
goederentreinen met geluid- en trillingsoverlast door
Goes reden."
De raadscommissie discussieert op 24 mei over het
voorstel om niet verder te gaan met de bak. Het
definiteve besluit valt tijdens de debatraad van 31 mei.
Iedere dag om 19.00 uur
het PZC videojournaal
www.pzc.nl
STOPT MET VESTIGING OOST-SOUBURG
OP DE GEHELE COLLECTIE
niet in combinatie met andere acties I alleen geldig bij deze vestiging