Roet in herstructureringsplannen
Special:
Ondernemer
Bouw en bedrijfshuisvesting
19 mei 2012 deOndernemer
In Zeeland is 479 hectare bedrijventerrein verouderd. De provincie wil daar wat aan doen. Foto: Denvon Media
De herstructurering van de bedrij
venterreinen Stadshavens in Vlis-
singen en Arnestein in Middel
burg ligt voorlopig stil. De be
trokken partijen, waaronder de
gemeenten en de provincie Zee
land, willen eerst afwachten wat
de definitieve plannen zijn van
Den Haag voor de mogelijke
komst van een nieuwe mariniers
kazerne naar Vlissingen.
Tekst: Dennis Rijsbergen
VLISSINGEN - Verouderde bedrij
venterreinen krijgen steeds meer aan
dacht van de overheden. Ook in Zee
land ontstond enkele jaren geleden
het besef dat veel nieuw terrein in ont
wikkeling of in voorbereiding is, ter
wijl op bestaande terreinen nog vol
doende ruimte blijkt te zijn. Omdat
veel terreinen verouderd zijn, willen
bedrijven echter liever verhuizen naar
nieuwe. En het aanleggen van nieu
we terreinen is voor beheerders (vaak
gemeenten) goedkoper en eenvoudi
ger dan herstructurering van verou
derde terreinen. Hiermee is de cirkel
rond: door de moeizame aanpak van
verouderde terreinen worden meer
nieuwe terreinen aangelegd op waar
devolle open plekken in het land
schap. De provincie zette in het kader
van het Zeeuwse Omgevingsplan dan
ook een herstructureringsprogramma
op om verouderde terreinen aan te
pakken. Van het Rijk kreeg Zeeland
160 miljoen euro om die oude gebie
den aan te pakken. Uit een inventari
satie bleek dat in totaal 325 hectare
aan bedrijventerreinen in Zeeland
wel een opknapbeurt kon gebruiken.
In 2010 werden vier bedrijventerrei
nen aangewezen als prioriteit. Het
ging om Amestein in Middelburg (50
hectare), Stadshavens in-Vlissingen
(60 hectare), De Poel III in Goes (8
hectare) en Poelpolder in Sas van
Gent (8 hectare).
De herstructurering van dat laatste ter
rein is inmiddels zo goed als afgerond,
meldt John Jaspers, beleidsmedewer
ker ruimtelijke ontwikkeling van de
provincie Zeeland. "Dat heeft drie
hectare aan grond opgeleverd. Die
grond wordt feitelijk doorverkocht
aan Zeeland Seaports. Die zoekt er ge
gadigden voor." Ook de facelift van
De Poel III in Goes loopt redelijk op
schema. "Ook daar zitten we in de fi
nale afronding. Er is wel iets vertra
ging geweest vanwege de aanbeste
ding van de inrichting van het open
baar groen, maar ik verwacht dat de
werkzaamheden voor de zomer ge
reed zijn."
Ingewikkeld
Wat ingewikkelder liggen de zaken
omtrent de herstructurering van de
andere twee prioriteitterreinen: Stads
havens en Amestein. Voor het Vlis-
singse bedrijventerrein ligt al een mas-
terplan klaar, maar de plannen om er
eventueel een nieuwe marinierskazer
ne te vestigen, noodzaken de betrok
ken partijen dat masterplan voorlopig
in de koelkast te zetten. Het onlangs
gevallen kabinet had besloten de mari
nierskazerne van Doorn naar Vlissin
gen te verhuizen. Locatie, juist ja...
Stadshavens. Na de val van het kabi
net zijn ook de plannen voor de ver
huizing van de kazerne op een laag
pitje gezet. En dat betekent wachten,
zegt Jaspers. "We willen eerst duide
lijkheid uit Den Haag. Afhankelijk
van het definitieve besluit gaan we be
kijken wat de consequenties zijn voor
de herstructurering van het bedrijven
terrein. Hoeveel ruimte neemt de ka
zerne in beslag? Wat voor invloed
heeft de nieuwe kazerne op de rest
van de omgeving? We weten het niet
en dus moeten we pas op de plaats ma
ken."
Sneeuwbaleffect
Door een soort sneeuwbaleffect gaat
ook de facelift van Arnestein voorlo
pig nog niet door. De herstructure
ring van dat terrein behelst onder
meer de verhuizing van Buizenhandel
Herstaco. Die heeft er tien hectare in
gebruik. Het bedrijf zou volgens de
provincie het best naar Vlissingen
kunnen verhuizen. Naar, jawel...
Stadshavens. Maar daar komt waar
schijnlijk dus de nieuwe kazerne. "De
eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat
de onderhandelingen met Herstaco
over een verhuizing in een impasse
zitten. Maar zelfs al zou Herstaco wil
len verhuizen naar Vlissingen, dan is
nog de vraag of de marinierskazerne
er nu wel komt of niet." En 'dus ziet
het er niet naar uit dat binnen afzien
bare tijd de watersportboulevard en
de kadehaven zoals oorspronkelijk be
doeld worden-aangelegd in Amestein,
In Kaart
In Zeeland is ongeveer 2300
hectare grond bestemd als be
drijventerrein (zeehaventerrei
nen zijn daarbij niet meegere
kend)
Jaarlijks is de afgelopen jaren
gemiddeld ongeveer 25 hectare
nieuw terrein uitgegeven,
479 hectare bedrijventerrein is
verouderd. Dat is zo'n 1000
voetbalvelden.
Een deel van het probleem
(154 hectare) wordt opgelost
door woningbouwplannen als
Goese Schans en het Vlissingse
Scheldekwartier.
Van de 325 hectare die dan
overblijven werd ruim 100 hec
tare aangewezen als prioriteit.
Voor een vijfde gebied, 't Sas
in Zierikzee, komen naar ver
wachting nog dit jaar plannen
voor een fikse herstructurering.
Mocht na de verkiezingen blijken dat
de nieuwe kazerne er toch niet komt,
dan kan het Vlissingse bedrijventer
rein snel worden aangepakt, stelt Jas
pers. "Dan kan het masterplan weer
van pas komen, met misschien een
paar wijzigingen. Maar dan kunnen
we in elk geval op concrete plekken
beginnen." Voor Amestein zijn de on
derhandelingen met Herstaco cru
ciaal. Daar lijkt echter weinig schot in
te zitten. Het bedrijfliet eind vorig
jaar al weten niet meer te willen ver
huizen en te onderzoeken of een los-
kade op het huidige terrein in Middel
burg kan worden aangelegd.
Verbetering van de wegen, een aspect van revitalisering van bedrijventerreinen.