Roet in herstructureringsplannen Special: Ondernemer Bouw en bedrijfshuisvesting 19 mei 2012 deOndernemer In Zeeland is 479 hectare bedrijventerrein verouderd. De provincie wil daar wat aan doen. Foto: Denvon Media De herstructurering van de bedrij venterreinen Stadshavens in Vlis- singen en Arnestein in Middel burg ligt voorlopig stil. De be trokken partijen, waaronder de gemeenten en de provincie Zee land, willen eerst afwachten wat de definitieve plannen zijn van Den Haag voor de mogelijke komst van een nieuwe mariniers kazerne naar Vlissingen. Tekst: Dennis Rijsbergen VLISSINGEN - Verouderde bedrij venterreinen krijgen steeds meer aan dacht van de overheden. Ook in Zee land ontstond enkele jaren geleden het besef dat veel nieuw terrein in ont wikkeling of in voorbereiding is, ter wijl op bestaande terreinen nog vol doende ruimte blijkt te zijn. Omdat veel terreinen verouderd zijn, willen bedrijven echter liever verhuizen naar nieuwe. En het aanleggen van nieu we terreinen is voor beheerders (vaak gemeenten) goedkoper en eenvoudi ger dan herstructurering van verou derde terreinen. Hiermee is de cirkel rond: door de moeizame aanpak van verouderde terreinen worden meer nieuwe terreinen aangelegd op waar devolle open plekken in het land schap. De provincie zette in het kader van het Zeeuwse Omgevingsplan dan ook een herstructureringsprogramma op om verouderde terreinen aan te pakken. Van het Rijk kreeg Zeeland 160 miljoen euro om die oude gebie den aan te pakken. Uit een inventari satie bleek dat in totaal 325 hectare aan bedrijventerreinen in Zeeland wel een opknapbeurt kon gebruiken. In 2010 werden vier bedrijventerrei nen aangewezen als prioriteit. Het ging om Amestein in Middelburg (50 hectare), Stadshavens in-Vlissingen (60 hectare), De Poel III in Goes (8 hectare) en Poelpolder in Sas van Gent (8 hectare). De herstructurering van dat laatste ter rein is inmiddels zo goed als afgerond, meldt John Jaspers, beleidsmedewer ker ruimtelijke ontwikkeling van de provincie Zeeland. "Dat heeft drie hectare aan grond opgeleverd. Die grond wordt feitelijk doorverkocht aan Zeeland Seaports. Die zoekt er ge gadigden voor." Ook de facelift van De Poel III in Goes loopt redelijk op schema. "Ook daar zitten we in de fi nale afronding. Er is wel iets vertra ging geweest vanwege de aanbeste ding van de inrichting van het open baar groen, maar ik verwacht dat de werkzaamheden voor de zomer ge reed zijn." Ingewikkeld Wat ingewikkelder liggen de zaken omtrent de herstructurering van de andere twee prioriteitterreinen: Stads havens en Amestein. Voor het Vlis- singse bedrijventerrein ligt al een mas- terplan klaar, maar de plannen om er eventueel een nieuwe marinierskazer ne te vestigen, noodzaken de betrok ken partijen dat masterplan voorlopig in de koelkast te zetten. Het onlangs gevallen kabinet had besloten de mari nierskazerne van Doorn naar Vlissin gen te verhuizen. Locatie, juist ja... Stadshavens. Na de val van het kabi net zijn ook de plannen voor de ver huizing van de kazerne op een laag pitje gezet. En dat betekent wachten, zegt Jaspers. "We willen eerst duide lijkheid uit Den Haag. Afhankelijk van het definitieve besluit gaan we be kijken wat de consequenties zijn voor de herstructurering van het bedrijven terrein. Hoeveel ruimte neemt de ka zerne in beslag? Wat voor invloed heeft de nieuwe kazerne op de rest van de omgeving? We weten het niet en dus moeten we pas op de plaats ma ken." Sneeuwbaleffect Door een soort sneeuwbaleffect gaat ook de facelift van Arnestein voorlo pig nog niet door. De herstructure ring van dat terrein behelst onder meer de verhuizing van Buizenhandel Herstaco. Die heeft er tien hectare in gebruik. Het bedrijf zou volgens de provincie het best naar Vlissingen kunnen verhuizen. Naar, jawel... Stadshavens. Maar daar komt waar schijnlijk dus de nieuwe kazerne. "De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de onderhandelingen met Herstaco over een verhuizing in een impasse zitten. Maar zelfs al zou Herstaco wil len verhuizen naar Vlissingen, dan is nog de vraag of de marinierskazerne er nu wel komt of niet." En 'dus ziet het er niet naar uit dat binnen afzien bare tijd de watersportboulevard en de kadehaven zoals oorspronkelijk be doeld worden-aangelegd in Amestein, In Kaart In Zeeland is ongeveer 2300 hectare grond bestemd als be drijventerrein (zeehaventerrei nen zijn daarbij niet meegere kend) Jaarlijks is de afgelopen jaren gemiddeld ongeveer 25 hectare nieuw terrein uitgegeven, 479 hectare bedrijventerrein is verouderd. Dat is zo'n 1000 voetbalvelden. Een deel van het probleem (154 hectare) wordt opgelost door woningbouwplannen als Goese Schans en het Vlissingse Scheldekwartier. Van de 325 hectare die dan overblijven werd ruim 100 hec tare aangewezen als prioriteit. Voor een vijfde gebied, 't Sas in Zierikzee, komen naar ver wachting nog dit jaar plannen voor een fikse herstructurering. Mocht na de verkiezingen blijken dat de nieuwe kazerne er toch niet komt, dan kan het Vlissingse bedrijventer rein snel worden aangepakt, stelt Jas pers. "Dan kan het masterplan weer van pas komen, met misschien een paar wijzigingen. Maar dan kunnen we in elk geval op concrete plekken beginnen." Voor Amestein zijn de on derhandelingen met Herstaco cru ciaal. Daar lijkt echter weinig schot in te zitten. Het bedrijfliet eind vorig jaar al weten niet meer te willen ver huizen en te onderzoeken of een los- kade op het huidige terrein in Middel burg kan worden aangelegd. Verbetering van de wegen, een aspect van revitalisering van bedrijventerreinen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 123