Morres heeft grootse plannen Special: flndernemer Bouw en bedrijfshuisvesting 19 mei 2012 deOndernemer Door de financiële slagkracht van De Mandemakers Groep kan Morres zijn plannen verwezenlijken. Morres Wonen heeft grote plan nen. Altijd al gehad, maar door de financiële slagkracht van De Mandemakers Groep (DMG) is Li fe Style Village ook realistisch. Het toekomstige woonthemacen- trum te Hulst van bijna 90.000 vierkante meter, is het grootste retailproject van Nederland, te vergelijken met de Amsterdamse woonboulevard Villa Arena. Waarschijnlijk kan de bouw eind 2013 aanvangen. Tekst: Henk van de Voorde HULST - Het huidige woonwaren- huis Morres Wonen bestrijkt 'slechts' 40.000 vierkante meter. De winkel heeftin de afgelopen jaren, onder lei ding van algemeen directeur Waker van de Griendt, al een heuse facelift ondergaan. Het zieltogende Morres van weleer, uitmondend in een faillis sement in 2009, is getransformeerd in een krachtige onderneming. Het bezoekersaantal van Morres Wo nen in Hulst is in 2011 in vergelijking met een jaar eerder ongeveer twintig procent gestegen. Het overgrote deel van de bezoekers is afkomstig uit Bel gië, maar ook uit Brabant en de Rand stad komt een stijgend aantal mensen een dagje 'Morressen'. Bij binnen komst valt meteen de uitnodigende winkel op. De inrichting is gemoder niseerd en het assortiment is flink uit gebreid. „We willen een fullservice woonwarenhuis zijn, met alles op het gebied van wonen onder één dak. Op zich is een oppervlakte van 40.000 vierkante meter al bijzonder. Daar mee is Morres het grootste woonwa renhuis van de Benelux. De winkel heeft heel veel horeca-elementen in zich. Onze bezoekers hebben vaak ge spaard voor een bepaalde aankoop. Een dagje Morressen moet voor hen een feestje zijn", aldus Walter van de Griendt (52). De Brabander, afkom stig uit Vlijmen, is de aangewezen man om retail en horeca met elkaar te verenigen. Hij werkte na de Hogere Hotelschool in Maastricht als mana ger voor dë hotelketens Sheraton en Mercure. Vervolgens werkte hij 18 jaar bij de Bijenkorf in Amsterdam, 'de Hogeschool van de retail'. Hier was hij onder andere directeur Food and Beverage. Nadat hij ook nog twee jaar werkzaam was als lid van de Raad van Bestuur van reisorganisatie Tui, werd Van de Griendt in 2006 door de familie Morres gevraagd om het Hulster bedrijf te reorganiseren. Ben Mandemakers Anno 2012 is Walter van de Griendt algemeen directeur en medeaandeel houder van het moderne woonwaren huis Morres Wonen. „Slechts een klein minderheids'aandeel", bena drukt hij. Het overgrote deel van de Morres-aandelen is namelijk in han den van Ben Mandemakers uit Waal wijk. Een echte selfmademan, die ooit in een oude schuur keukens be gon te vervaardigen. De Mandema kers Groep (DMG) is uitgegroeid tot marktleider in Nederland op het ge bied van keukens, meubels en sani tair. DMG heeft ruim 200 filialen, bijna 5.000 medewerkers en draait een omzet van ongeveer 1 miljard eu ro per jaar. Voor het voetballend pu bliek is Ben Mandemakers vooral be kend als de redder van RKC Waal wijk. De club die op sterven na dood was, maar desondanks promoveerde naar de eerste divisie. In plaats van het lachertje te zijn in de eredivisie, plaatste, het 'wonder van Waalwijk' zich zelfs voor de play-offs voor Euro pees voetbal. ,,Het motto van Ben Mandemakers is 'retail is detail'. Het is belangrijk om dicht bij de materie te zijn. Het unie ke aan deze captain of industry is dat hij zowel strategisch als operationeel heel sterk is. Het is een visionair die altijd veel affiniteit met de werkvloer heeft gehouden." Ook Walter van de Griendt begeeft zich veel onder de consumenten en de medewerkers. Soms serveert hij bij Morres in restau rant La Elacè zelfs de wijn, om meer te weten te komen over wat er leeft onder de klanten. „We leven in een belevingseconomie. Shoppen is bele ven, geïnspireerd raken. Samen met DMG willen we Morres in volle glo rie terug op de kaart zetten en verder uitbouwen. De formule van Morres is nooit klaar. Het nieuwe concept biedt alles voor wonen en leven in en om het huis. We richten ons op het hele gezin, met ook een prachtige Kidsclub. Vroeger kwam de klant één keer per jaar langs voor een nieuw bankstel. Ik wil echter dat de klant een inspirerend warenhuis als Morres vier keer per jaar bezoekt. 'Living has become fashion'. Mensen reizen veel en bezoeken vaak prachtige hotels. Vaak is het 'dat zou ik thuis ook wel willen'. Daar willen wij in voorzien." Koopstad Het Life Style Village moet de zo vu rig gewenste koppeling met de bin nenstad en de Nieuwe Bierkaai te weegbrengen. Van groot belangvoor de uitstraling van Hulst als koopstad. Life Style Village wordt met de nieu we rotonde, tegenover de hoofdin gang van Morres,. ontsloten. Het me gaproject voorziet in maximaal 87.000 vierkante meter aan winkels, waarvan (maximaal) 6.300 bouw markt 7.600 tuincentrum. Er wordt uiteraard ook ruime parkeergelegen heid gerealiseerd. Het Life Style Villa- ge zal worden gevonnd door diverse woonthemawinkels, gecombineerd met horeca en leisure. Daarnaast zal er op het terrein ruimte komen voor grootschalige detailhandel. Walter van de Griendt, algemeen directeur van Morres.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 121