Junior Kamer slaat met BO2 nieuwe weg in U| deondememer 19 mei 2012 Evenement BO in het kwadraat Vorig jaar vierde de Junior Ka mer Zeeuwsch- Vlaanderen zijn veertigjarig bestaan. Even werd er stilgestaan bij het jubileum, te ruggekeken naar de historie. Nu is het vizier weer op de toekomst gericht: nieuwe plannen, nieuwe ideeën, meer dan ooit. Met als ab solute prioriteit: BO2, de opvol ger van BOOST. Innovatief, spraakmakend, creatief. Durf eens 'out of the box' te denken. Tekst: Ron Gregoor TERNEUZEN - Voorzitter van de Junior Kamer Zeeuws- Vlaanderen is dit jaar Raphael Verbrugge, in het da gelijks leven After Sales Manager bij Kraker Trailers in Axel, Europa's toonaangevende fabrikant van schuif- vloeropleggers. Hij is binnen Kraker Trailers verantwoordelijk voor de after sales. Om een goede service te kunnen verlenen, is een soepel opere rend servicenetwerk onmisbaar. Binnen de Junior Kamer Zeeuws- Vlaanderen is er een aantal commis sies actief. De belangrijkste commissie is wel het BO2 evenement. "Het grootste en spraakmakende business to business evenement van de regio, waar wij meer dan trots op zijn." Een "andere belangrijke commissie bin nen de Junior Kamer is JK in Bednjf. Deze commissie organiseert dit na jaar, in september, een symposium over bedrijfsopvolging. Verbrugge: "Wij zien bedrijfsopvol ging als een belangrijk agendapunt binnen onze Kamer. Ondernemer schap hoeft niet te eindigen met het sluiten van de deuren met een bord op de gevel opheffingsuitverkoop". Wij willen iedereen, die daarmee te maken kan krijgen, zowel aan verko pers zijde als aan kopers zijde met dit symposium aan het denken zetten. Een inzicht geven over wat er alle maal bij komt kijken tijdens -zo'n proces. Emoties, waar je mee te maken krijgt. Je organisatie moet er klaar voor zijn, hoe doe je dat. Hoe kijkt een koper en hoe een verkoper aan tegen de overdracht. We willen alle kanten belichten, die zich tij dens zo'n proces voor kunnen doen. Want zeker ook voor Zeeuws- Vlaanderen is bedrijfsopvolging een belangrijk item gezien de voorziene vergrijzing." Gewaagd En dan hebben we natuurlijk de com-, missie BO2, de commissie die verre weg het grootste business-to-business evenement in Zeeuws- Vlaanderen organiseert. Al jaren, van BOV (Beste Ondernemers Visie) via BOS (Busi ness on Stage) en BOOST (nieuwe bedrijven) naar nu BO2, trekt het eve nement gigantisch veel aandacht en bezoekers. Na vijfjaar BOOST slaat de Junior Kamer nu een andere weg in. Raphael Verbrugge was in 2007 de voorzitter van de commissie, die voor het eerst de BOOST organiseer de. Ilse de Smit is de voorzitter, die nu voor het eerst BO2 organiseert. f*h Meer informatie via www.go2bo.nl doen. "Vier kernwoorden, die staan voor BO2: vernieuwend, streekgebon den, stimulerend en inspirerend", legt Ilse de Smit uit. "Probeer 'out of the box' te denken. Niets is te gek. Ga uit van Zeeuws- Vlaanderen als cen trum van de wereld. Ga eens kijken watje daarmee allemaal kunt. Het is een uitgangspunt met ideeën, die la ter uitgewerkt worden. En de uitda ging aan ondernemers en overheid is: kijk watje kunt gebruiken en benut dat." De ideeën moeten het ondernemer schap in Zeeuws- Vlaanderen stimule ren. Wat gaat BO2 doen? Tijdens het evenement op vrijdag 30 november nodigt de organisatie drie visionairs uit, die niet-alledaagse ideeën presen teren over drie thema's: toerisme, in dustrie en zorg. "Thema's, die voor onze provincie en onze streek belang rijk zijn. Die visionairs komen niet uit Zeeland. Wij vinden het juist goed om eens van buitenaf naar onze problematiek te kijken. We zeggen ze ook dat niets te gek is, ze krijgen de vrije hand. Mits het verhaal natuurlijk wel logisch in elkaar steekt. We heb ben de visionairs gevonden via ons uitgebreide netwerk." Raphael Verbrugge en Ilse de Smit: Op een kruispunt van nieuwe wegen. Foto: Mark Ncelemans Ilse de Smit is in het dagelijks leven Coördinator Marketing en Promotie bij de VW Zeeuws-Vlaanderen. Ilse de Smit is dit jaar dus de voorzitter van de commissie die het nieuwe eve nement mag organiseren. Een. hele uitdaging, vindt ook zij. Vooral ook omdat het idee best gewaagd is. "BOOST was een succes. We heb ben veel bijgedragen aan de mogelijk heid van jonge ondernemers om een nieuw bedrijf te beginnen. Maar na vijfjaar kwamen we tot de conclusie dat het tijd was voor iets anders. Het bleek lastig om voor te borduren op het BOOST-event. Eigenlijk lopen we al sinds vorig jaar met het idee rond om een ander B2B-concept neer te zetten." Na aardig wat brainstormsessies werd het uiteindelijk BO2: Business Oppor tunity in het kwadraat. Nu eens niet de ondernemer die centraal staat, maar het idee. Een of meerdere idee ën waar ondernemers, maar ook over heden of onderwijsinstellingen uitein delijk hun voordeel mee kunnen Maar daarmee zijn we er nog niet. Om daadwerkelijk een bijdrage te le veren aan de ontwikkeling van Zeeuws- Vlaanderen krijgen drie stu denten, het jaar daarop, de opdracht om naar aanleiding van de gepresen teerde visies een haalbaarheidsonder zoek te doen. Dat moet dan uiteraard gebeuren in het kader van zijn/haar -studie. De commissie zal de studenten koppelen aan bijpassende bedrijven, waar hij/zij stage kan lopen. Tijdens de volgende editie van BO2, in 2013, presenteren de studenten de resulta ten van de haalbaarheidsstudies. Bij de ondernemers uit onze regio ligt dan de uitdaging om die resultaten op te pakken en te kijken wat zij daarmee kunnen doen. Tijdens BO2 - 2013 wordt ver volgens weer het beste idee van drie nieuwe thema's gekozen. Ook daarmee gaan dan weer stu denten aan de slag. Uiteraard heeft de commissie van Il se de Smit al links en rechts geïnfor meerd naar de haalbaarheid van een dergelijk concept. "Uiteraard, want een dergelijk evenement en project kost veel geld. Daar zoeken we na tuurlijk sponsors voor. I let idee wordt positief ontvangen. Veel bedrij ven zijn er enthousiast over en heb ben hun steun al toegezegd. De ver schillende sponsorpakketten bieden uitgebreide mogelijkheden. Wc heb ben er alle vertrouwen in."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 108