auto 117 Ford Focus krijgt turboboost Ook Mercedes C-klasse profiteert van innovaties Nederlander Jos van As houdt BMW's 'scherp' vrijdag 18 mei 2012 Ford maakt in de hele wereld serieus werk van terugdringing van het brandstofverbruik van haar mo dellen. Vandaar de hoog efficiënte driecilinder turbo in de Focus. door Totty Vos We raken er al aan gewend dat voor vlotte prestaties een cilin derinhoud van 2 liter of meer niet meer nodig is. Na de die sels heeft de turbocompressor in de volle breedte zijn intrede gedaan bij benzinemo toren. Door de verhoging van het vermogen en het koppel kan de cilinderinhoud wor den teruggebracht. Voordeel: als prestaties worden gevraagd, zoals bijvoorbeeld bij acce lereren, is de levendigheid van een aanzien lijk grotere motor voorhanden. Bij stationai re snelheden functioneert een kleine turbo motor als een krachtbron met een beschei den inhoud en dat moet een gunstige in vloed hebben op het brandstofverbruik. Ford heeft in Nederland haast gemaakt met de lancering van de nieuwe 1.0-liter drieci linder Ecoboost-motor. Dat is gedaan omdat de 100 pk-versie nog tot 1 juli voldoet aan de normen voor vrijstelling van bpm en we genbelasting en bij zakelijk gebruik een bij Ford Focus 1,0 Ecoboost Goede mix prestaties en zuinigheid. Bagage 363- 1.148 liter. Gewicht 1.176 kg. Benzine 1.0 1,100 pk. Plus: rijgedrag, uitstraling, prestaties. .Mön: praktijkverbruik. telling van 14 procent. Daarna vervalt dat en blijft alleen 20 procent bijtelling over. Een driecilinder met een dergelijk kleine in houd lijkt te bescheiden voor een fors uitge vallen middenklasser als de Focus. Maar schijn bedriegt: het is vooral het prettige koppel van 190 Nm bij 1.400 toeren per mi nuut dat de uitstekende souplesse en bijbe horende prestaties verklaart. De auto accele reert in 12,5 seconden naar de 100 kilometer per uur en zet een topsnelheid neer van 185. Uiteraard haalde Ford alles uit de kast om het brandstofverbruik optimaal te verlagen. Denk aan een start- en stopsysteem en scha kelindicator. Dat lever-t volgens Ford een ge middeld verbruik op van 1 liter benzine op 20,8 kilometer. Maar in dagelijkse omstan digheden komt dat net tegen de 1 op 15 uit. Dat is jammer, omdat het in tegenspraak - lijkt met de techniek. Driecilinders staan vooral bekend om hun enigszins rauwe motorgeluid en de trillin De nieuwe Ford Focus heeft een geavanceerde driecilinder turbomotor. foto's Automedia gen die het blok doorgeeft aan de carrosse rie. Op dat punt hebben de ingenieurs van Ford knap werk geleverd. Tijdens het rijden is de motor nauwelijks hoorbaar; ook hin derlijke trillingen blijken volledig te worden uitgefilterd. Wat dat betreft, zijn we ervan overtuigd dat Ford de komende tijd veel pro fijt heeft van deze nieuwe motor. In de zo mer verschijnt nog een versie met 125 pk. Door de goede prestaties en het lage geluids niveau draagt de nieuwe Ecoboost-motor bij aan het algehele comfort van de auto. Ui teraard is de kleine motor lichter dan de 1.6 die wordt vervangen, maar de auto wordt niet té lichtvoetig. Het onderstel luis tert nauwgezet naar de commando's die met het stuur worden gegeven. De afstem ming van vering en demping zijn voldoen de comfortabel, maar de auto spreidt ook voldoende scherpte en dynamiek ten toon. De vijfdeurs Focus is een frisse verschijning, met niet alleen een originele lijn aan de bui tenkant, maar ook een eigen stijlin het inte rieur. Het dashboardontwerp is door de ve le knoppen hier en daar wel wat te druk. De auto heeft goede stoelen en biedt ge noeg ruimte aan inzittenden en bagage. Op dit moment levert Ford de Focus 1.0 Eco boost vanaf 19.595 euro in een speciale lease variant, terwijl Titanium de meest complete is, voor 23.095 euro. Ford levert de 1.0 Eco boost uitsluitend als vijfdeurs hatchback, omdat de Wagon niet aan de normen voor vrijstelling voldoet. Uiteraard komt de mo tor later dit jaar wel in de andere carrosserie varianten beschikbaar. T ©pal Astra 1.4 Fors bemeten middenklasser met uitstekend afgestemd onderstel en een ruime keu- ze aan louter viercilinder mo- toren. Bagage 370-1.235 li ter. Gewicht 1.288 kg. Benzi-» ne 1.4 1,100 pk. - vt> .sawa Vanaf 18.395 euro, 1.4 100 pk Cosmo 22.345 euro. Peugeot 308 Fraai, afgewerkte middenklas ser, die al weer enkele jaren meedraait. Geen extra zuini ge benzinemotor in het aan bod. Bagage 348-1.201 liter, j Gewicht 1.262 kg. Benzine 1.6 1,120 pk. I Vanaf 21.630 euro, Access 1.6 VTi 22.630 euro. CONCURRENT Volkswagen Colf Plus: onderstel, binnenruimte, vormgeving interieur. Min: geen extra zuinige benzineversie. Plus: interieurinrichting, ruimteaanbod, rijcomfort. Min: vanafprijs, verbruik. Op papier minder zuinig dan de nieuwe Focus-motor, maar is in de praktijk wel de gelijk een spaarzaam type. Bagage 350-1.305 liter. Gewicht 1.134 kg. Benzine 1.2 1,105 pk. Vanaf 18.535 euro, 1.2 TSI Highline 23.635 euro. Plus: afwerking, praktijkverbruik, prestaties. Min: draait al even mee. door Willem de Volder Mercedes heeft de G-klasse opgewaardeerd. Dat treft ook de AMG-versies van het model dat al sinds 1979 in pro ductie is. Bij het zien van de stoere G-klasse verwacht je misschien geen ledlichten en een Command Online-infotainsysteem met navi gatie en internettoegang. Toch krijgt de stoere icoon dit allemaal. Mercedes greep de facelift ook aan om een brede range assistentie- systemen aan de optielijst van de G-klasse toe te voegen, zoals Blind Spot Assist (dodehoekassistent), Parktronic en Distronic Plus voor het voorkomen van kop-staartbot- singen. Behalve de ledverlichting trekken de anders vormgegeven buitenspiegels de aandacht en het interieur ademt meer klasse uit door het nieuwe dashboard en de fraaie middenconsole. Ook zijn er meer luxe materialen toegepast. De instapper is de G 350 BlueTec (V6 turbodiesel, 211 pk, 540 Nm), goed voor een verbruik van 11,2 li ter per 100 kilometer en leverbaar als stationwagon met een lange wielbasis. Laatstgenoemde geldt ook voor de G 500 (5,5 liter V8 benzine, 388 pk), maar die is er ook als cabrio met korte wielbasis. Nieuw zijn de G 63 en G 65. Die AMG-versies onderscheiden zich door een andere grille, bumpers met grote luchtinlaten, 20 inch wielen met rode remklauwen en door de motoren: respectievelijk 5.5 liter V8 met 544 pk en 6.0 liter biturbo V12 met 612 pk. De prijzen liegen er niet om. In stapper G 350 BlueTec is er vanaf 1'57-154 euro. Prijzig, maar toch 6.186 voordeliger dan de vorige. De G 500 staat vanaf 184.426 euro in de prijslijst, terwijl de driedeurs cabrio 1.041 euro meer kost. De AMG's kosten respectievelijk 210.911 (31.776 euro goedkoper dan de vorige) en 391327 euro. door Tony Vos Nederland lijkt als autonatie geen belangrijke rol te spe len. Toch maken landgeno ten op prominente posities bij veel fabrikanten de dienst uit. Meest be kend zijn de ontwerpers, maar ook mensen met een technische achtergrond hebben hun weg in ternationaal gevonden. We spreken bij de lancering van de nieuwe BMW 6-serie Gran Coupé Amsterdammer Jos van As. Hij is, geheel in lijn met zijn ach ter naamfbij het Duitse merk ver antwoordelijk voor het onderstel. „Ik ben verantwoordelijk voor de wielophanging en daaraan gekop peld rijgedrag. Ik vind dat ondanks de steeds meer verfijnde elektroni G-klasse: prijzig. foto Mercedes BMW-techneut Jos van As. foto PR ca een auto ook zonder deze za- ken optimaal moet functioneren." Op het testcircuit toonde Van As al eerder de grenzen van het on derstel van de huidige 7-serie, als alle elektronische hulpmiddelen uit staan. „Iedere auto in onze lijn krijgt een andere afstemming. Ster ker nog, de afstemming verschilt per type en motorvariant;" Aan de nieuwe BMW 6-serie Gran Coupé had Van As weinig werk. „De wielophanging is dezelfde als bij de bestaande tweedeurs coupé. De wielbasis is langer, om meer ruimte op de achterbank te krij gen. Omdat deze nieuwe versie va ker met vier inzittenden zal wor den gebruikt, hebben we daarom de afstemming van de achteras iets comfortabeler gemaakt." Geen vraag over ondersteltechniek is Van As te veel. Hij heeft altijd wel een stukje papier bij de hand waarop hij aan de hand van een voudige tekeningen en schema's het basisprincipe kan uitleggen. „Elektrische stuurbekrachtiging minder goed dan hydraulisch? On zin", zegt hij overtuigd en noemt alle componenten op die mede in vloed hebben op het stuurgedrag. BMW 1 -serie krijgt driedeurs carrosserie BMW breidt de i-serie uit met een driedeurs carrosserie. Er komt ook een nieuwe basismotor bij in de 114L De 1.6 liter turbo le vert in deze versie 102 pk/180 Nm. Behalve goede prestaties gaat deze versie voor 20 procent bij telling en een gunstige vanafprijs van 24.990 euro. Carroll Shelby leeft voort in autowereld De Amerikaanse tuner Carroll Shelby is op 89-jarige leeftijd over leden. Bij presentaties van snelle Ford Mustangs was hij, ook op ho ge leeftijd, altijd bereid tot toelich ting. Shelby begon in 1962 met de Amerikaanse versie van de AC Co bra en was betrokken bij veel op gepepte Ford-modellen. Mini krijgt GP-versie in gelimiteerde oplage De Mini Cooper krijgt een specia le GP-versie, waarvan tweedui zend exemplaren gebouwd wor den. De auto mist de achterbank en krijgt afstelbare race-ophan ging. De remmen zijn op niveau, net als het uiterlijk. Later dit jaar worden specificaties vrijgegeven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17