auto 117
Ford Focus
krijgt turboboost
Ook Mercedes C-klasse
profiteert van innovaties
Nederlander Jos van As
houdt BMW's 'scherp'
vrijdag 18 mei 2012
Ford maakt in de hele wereld
serieus werk van terugdringing van
het brandstofverbruik van haar mo
dellen. Vandaar de hoog efficiënte
driecilinder turbo in de Focus.
door Totty Vos
We raken er al aan gewend dat
voor vlotte prestaties een cilin
derinhoud van 2 liter of meer
niet meer nodig is. Na de die
sels heeft de turbocompressor in de volle
breedte zijn intrede gedaan bij benzinemo
toren. Door de verhoging van het vermogen
en het koppel kan de cilinderinhoud wor
den teruggebracht. Voordeel: als prestaties
worden gevraagd, zoals bijvoorbeeld bij acce
lereren, is de levendigheid van een aanzien
lijk grotere motor voorhanden. Bij stationai
re snelheden functioneert een kleine turbo
motor als een krachtbron met een beschei
den inhoud en dat moet een gunstige in
vloed hebben op het brandstofverbruik.
Ford heeft in Nederland haast gemaakt met
de lancering van de nieuwe 1.0-liter drieci
linder Ecoboost-motor. Dat is gedaan omdat
de 100 pk-versie nog tot 1 juli voldoet aan
de normen voor vrijstelling van bpm en we
genbelasting en bij zakelijk gebruik een bij
Ford Focus 1,0 Ecoboost
Goede mix prestaties en zuinigheid. Bagage 363-
1.148 liter. Gewicht 1.176 kg. Benzine 1.0 1,100 pk.
Plus: rijgedrag, uitstraling, prestaties.
.Mön: praktijkverbruik.
telling van 14 procent. Daarna vervalt dat en
blijft alleen 20 procent bijtelling over.
Een driecilinder met een dergelijk kleine in
houd lijkt te bescheiden voor een fors uitge
vallen middenklasser als de Focus. Maar
schijn bedriegt: het is vooral het prettige
koppel van 190 Nm bij 1.400 toeren per mi
nuut dat de uitstekende souplesse en bijbe
horende prestaties verklaart. De auto accele
reert in 12,5 seconden naar de 100 kilometer
per uur en zet een topsnelheid neer van 185.
Uiteraard haalde Ford alles uit de kast om
het brandstofverbruik optimaal te verlagen.
Denk aan een start- en stopsysteem en scha
kelindicator. Dat lever-t volgens Ford een ge
middeld verbruik op van 1 liter benzine op
20,8 kilometer. Maar in dagelijkse omstan
digheden komt dat net tegen de 1 op 15 uit.
Dat is jammer, omdat het in tegenspraak -
lijkt met de techniek.
Driecilinders staan vooral bekend om hun
enigszins rauwe motorgeluid en de trillin
De nieuwe Ford Focus heeft een geavanceerde driecilinder turbomotor.
foto's Automedia
gen die het blok doorgeeft aan de carrosse
rie. Op dat punt hebben de ingenieurs van
Ford knap werk geleverd. Tijdens het rijden
is de motor nauwelijks hoorbaar; ook hin
derlijke trillingen blijken volledig te worden
uitgefilterd. Wat dat betreft, zijn we ervan
overtuigd dat Ford de komende tijd veel pro
fijt heeft van deze nieuwe motor. In de zo
mer verschijnt nog een versie met 125 pk.
Door de goede prestaties en het lage geluids
niveau draagt de nieuwe Ecoboost-motor
bij aan het algehele comfort van de auto. Ui
teraard is de kleine motor lichter dan de
1.6 die wordt vervangen, maar de auto
wordt niet té lichtvoetig. Het onderstel luis
tert nauwgezet naar de commando's die
met het stuur worden gegeven. De afstem
ming van vering en demping zijn voldoen
de comfortabel, maar de auto spreidt ook
voldoende scherpte en dynamiek ten toon.
De vijfdeurs Focus is een frisse verschijning,
met niet alleen een originele lijn aan de bui
tenkant, maar ook een eigen stijlin het inte
rieur. Het dashboardontwerp is door de ve
le knoppen hier en daar wel wat te druk.
De auto heeft goede stoelen en biedt ge
noeg ruimte aan inzittenden en bagage.
Op dit moment levert Ford de Focus 1.0 Eco
boost vanaf 19.595 euro in een speciale lease
variant, terwijl Titanium de meest complete
is, voor 23.095 euro. Ford levert de 1.0 Eco
boost uitsluitend als vijfdeurs hatchback,
omdat de Wagon niet aan de normen voor
vrijstelling voldoet. Uiteraard komt de mo
tor later dit jaar wel in de andere carrosserie
varianten beschikbaar.
T ©pal Astra 1.4
Fors bemeten middenklasser
met uitstekend afgestemd
onderstel en een ruime keu-
ze aan louter viercilinder mo-
toren. Bagage 370-1.235 li
ter. Gewicht 1.288 kg. Benzi-»
ne 1.4 1,100 pk.
- vt> .sawa
Vanaf 18.395 euro, 1.4 100 pk Cosmo 22.345 euro.
Peugeot 308
Fraai, afgewerkte middenklas
ser, die al weer enkele jaren
meedraait. Geen extra zuini
ge benzinemotor in het aan
bod. Bagage 348-1.201 liter, j
Gewicht 1.262 kg. Benzine
1.6 1,120 pk.
I Vanaf 21.630 euro, Access 1.6 VTi 22.630 euro.
CONCURRENT Volkswagen Colf
Plus: onderstel, binnenruimte, vormgeving interieur.
Min: geen extra zuinige benzineversie.
Plus: interieurinrichting, ruimteaanbod, rijcomfort.
Min: vanafprijs, verbruik.
Op papier minder zuinig dan
de nieuwe Focus-motor,
maar is in de praktijk wel de
gelijk een spaarzaam type.
Bagage 350-1.305 liter.
Gewicht 1.134 kg. Benzine
1.2 1,105 pk.
Vanaf 18.535 euro, 1.2 TSI Highline 23.635 euro.
Plus: afwerking, praktijkverbruik, prestaties.
Min: draait al even mee.
door Willem de Volder
Mercedes heeft de G-klasse
opgewaardeerd. Dat treft
ook de AMG-versies van
het model dat al sinds 1979 in pro
ductie is. Bij het zien van de stoere
G-klasse verwacht je misschien
geen ledlichten en een Command
Online-infotainsysteem met navi
gatie en internettoegang. Toch
krijgt de stoere icoon dit allemaal.
Mercedes greep de facelift ook aan
om een brede range assistentie-
systemen aan de optielijst van de
G-klasse toe te voegen, zoals Blind
Spot Assist (dodehoekassistent),
Parktronic en Distronic Plus voor
het voorkomen van kop-staartbot-
singen. Behalve de ledverlichting
trekken de anders vormgegeven
buitenspiegels de aandacht en het
interieur ademt meer klasse uit
door het nieuwe dashboard en de
fraaie middenconsole. Ook zijn er
meer luxe materialen toegepast.
De instapper is de G 350 BlueTec
(V6 turbodiesel, 211 pk, 540 Nm),
goed voor een verbruik van 11,2 li
ter per 100 kilometer en leverbaar
als stationwagon met een lange
wielbasis. Laatstgenoemde geldt
ook voor de G 500 (5,5 liter V8
benzine, 388 pk), maar die is er
ook als cabrio met korte wielbasis.
Nieuw zijn de G 63 en G 65. Die
AMG-versies onderscheiden zich
door een andere grille, bumpers
met grote luchtinlaten, 20 inch
wielen met rode remklauwen en
door de motoren: respectievelijk
5.5 liter V8 met 544 pk en 6.0 liter
biturbo V12 met 612 pk.
De prijzen liegen er niet om. In
stapper G 350 BlueTec is er vanaf
1'57-154 euro. Prijzig, maar toch
6.186 voordeliger dan de vorige.
De G 500 staat vanaf 184.426 euro
in de prijslijst, terwijl de driedeurs
cabrio 1.041 euro meer kost. De
AMG's kosten respectievelijk
210.911 (31.776 euro goedkoper dan
de vorige) en 391327 euro.
door Tony Vos
Nederland lijkt als autonatie
geen belangrijke rol te spe
len. Toch maken landgeno
ten op prominente posities bij veel
fabrikanten de dienst uit. Meest be
kend zijn de ontwerpers, maar
ook mensen met een technische
achtergrond hebben hun weg in
ternationaal gevonden.
We spreken bij de lancering van
de nieuwe BMW 6-serie Gran
Coupé Amsterdammer Jos van As.
Hij is, geheel in lijn met zijn ach
ter naamfbij het Duitse merk ver
antwoordelijk voor het onderstel.
„Ik ben verantwoordelijk voor de
wielophanging en daaraan gekop
peld rijgedrag. Ik vind dat ondanks
de steeds meer verfijnde elektroni
G-klasse: prijzig. foto Mercedes BMW-techneut Jos van As. foto PR
ca een auto ook zonder deze za-
ken optimaal moet functioneren."
Op het testcircuit toonde Van As
al eerder de grenzen van het on
derstel van de huidige 7-serie, als
alle elektronische hulpmiddelen
uit staan. „Iedere auto in onze lijn
krijgt een andere afstemming. Ster
ker nog, de afstemming verschilt
per type en motorvariant;"
Aan de nieuwe BMW 6-serie Gran
Coupé had Van As weinig werk.
„De wielophanging is dezelfde als
bij de bestaande tweedeurs coupé.
De wielbasis is langer, om meer
ruimte op de achterbank te krij
gen. Omdat deze nieuwe versie va
ker met vier inzittenden zal wor
den gebruikt, hebben we daarom
de afstemming van de achteras
iets comfortabeler gemaakt."
Geen vraag over ondersteltechniek
is Van As te veel. Hij heeft altijd
wel een stukje papier bij de hand
waarop hij aan de hand van een
voudige tekeningen en schema's
het basisprincipe kan uitleggen.
„Elektrische stuurbekrachtiging
minder goed dan hydraulisch? On
zin", zegt hij overtuigd en noemt
alle componenten op die mede in
vloed hebben op het stuurgedrag.
BMW 1 -serie krijgt
driedeurs carrosserie
BMW breidt de i-serie uit met
een driedeurs carrosserie. Er
komt ook een nieuwe basismotor
bij in de 114L De 1.6 liter turbo le
vert in deze versie 102 pk/180 Nm.
Behalve goede prestaties gaat deze
versie voor 20 procent bij telling
en een gunstige vanafprijs van
24.990 euro.
Carroll Shelby leeft
voort in autowereld
De Amerikaanse tuner Carroll
Shelby is op 89-jarige leeftijd over
leden. Bij presentaties van snelle
Ford Mustangs was hij, ook op ho
ge leeftijd, altijd bereid tot toelich
ting. Shelby begon in 1962 met de
Amerikaanse versie van de AC Co
bra en was betrokken bij veel op
gepepte Ford-modellen.
Mini krijgt GP-versie
in gelimiteerde oplage
De Mini Cooper krijgt een specia
le GP-versie, waarvan tweedui
zend exemplaren gebouwd wor
den. De auto mist de achterbank
en krijgt afstelbare race-ophan
ging. De remmen zijn op niveau,
net als het uiterlijk. Later dit jaar
worden specificaties vrijgegeven.