34 Gasprijs Delta 5,5 procent Oranjecampagnes in de startblokken economie 115 weekendcompany' Binnenkort meer telefoonlijnen internetsrvelHeid no Qcbq/u£ije,i6 msiüoia, 2 dagen Roompot Marinapark Volendam! I Nabij centrum Volendam V f Aan het IJsselmeer tod!»-;-' Geldig t/m 31 augustus 2012 - 50 www.weekendcompany.nl kpn.com/za.keli.jk 0800 0403 Dure handelsprijs doorberekend Originaliteit winkelacties in aanloop naar EK voetbal ver te zoeken woensdag 16 mei 2012 vanaf sluit je aan 1 x overnachting in hotelkamer 1x ontbijt vanJÊ-50^ Korting 31% Reserveren via: 0900 700 7004 0,25 p.n ma/vr09.00- 21.00 uur za 10.00 uur-16.00 uurzo 12.00 -16.00 ui Pnjso.b.v; 2-persoonsbezelling en'excl.reserveringskosten 12,50 per.boeking Kijk voor de volledige voorwaarden öp de website Let op! Alleen op 16 mei tussen 0.00 en 23.59 uur te boeken. Donja Odijk bron: Delta door Marcel! Modde MIDDELBURG - Het Zeeuwse ener giebedrijf Delta verhoogt de gasprijs vanaf 1 juli met 5,5 pro cent. Het gaat om contracten met variabele prijsafspraken. De jaarre kening van deze klanten stijgt daar door gemiddeld met 42 euro. Klanten die hun leveringsprijs voor één jaar vast hadden staan, zijn volgens. Delta goedkoper uit. Voor mensen met een doorlopend drie jaarcontract verandert er niets. De variabele elektriciteitsprijs blijft gehandhaaft op het huidige niveau. Ook de andere energiebedrijven hebben een hogere gasrelcening aangekondigd. Nuon komt zelfs uit op een verhoging van acht pro cent. Ze schrijven de maatregel toe aan gestegen gas- en olieprijzen op de Europese handelsmarkten. Wel iswaar daalde de marktprijs de af gelopen weken, maar die ontwik keling is te laat om nog te kunnen meewegen in de halfjaarlijkse bij sturing. Woordvoerder Arendo Schreurs van Delta durft op voorhand niet te zeggen of de lagere handelsprijs januari ook weer zal worden verre kend met de klanten. „Dat hangt af van een complex aantal factoren op de internationale markt en on der welke omstandigheden we nu kunnen inkopen. Maar in vergelij king met onze concurrenten sla gen wij er regelmatig in lagere in koopprijzen te bedingen", aldus Schreurs. Uit een overzicht blijkt dat Delta de gasprijs de afgelopen acht jaar dertien keer heeft verhoogd. Drie keer (2007 en 2010) zag het ener giebedrijf reden een verlaging toe te passen ten bate van de klant. Ontwikkeling gasprijs Delta /mndexct. btw 4 Met het Ondememerspakket Internet IP-bellen Zelf online Aanpassen Nu. rne! gratis installatie Altijd.gra®'zafeüjte helpdesk' K.PN werkt voor ondernemers door Bemt de lange De Oranjekoorts heeft drie weken voor het EK voetbal nog geen epidemische vormen aangenomen. Als het aan winke liers, producenten en marketeers ligt komt daar echter snel verande ring in. Voor zo'n honderd Oran je-campagnes is inmiddels vrij ge ruisloos het startschot gegeven. Hebbedingen als de motorkap leeuw, de EK-kratstoel, de Oranje juichmouw en de iPhone Opener vinden inmiddels hun weg naar de voetbalfans. Wat wordt dit jaar dé klapper? Het aanstaande EK lijkt voorals nog niet de boeken in te gaan als het kampioenschap van de origine le vondsten. „Veel merken grijpen terug op eerdere successen", con stateert Frank de Bruin, markering- strateeg bij bureau Activate&Co. „Bavaria heeft een nieuwe versie van de jurkjes, Plus deelt weer juichbandjes uit en Coop haalt de Buddies opnieuw van stal. Bier merken en supermarkten móéten wel met iets komen, ook al is het herhalingsactie, anders laten ze ge woonweg omzet liggen." Wel nieuw is dat adverteerders na de vrouw in 2010 nu het huisdier in het vizier hebben als Oranjefan. De Bruin: „Zo kunnen baasjes bij aankoop van blikken honden- en kattenvoer een oranje bandana be machtigen voor om de nek van Topscorers Het koelkrat van Grolsch foto GPD hun trouwe viervoeter." Opval lend is ook dat gastlanden Polen en Oekraïne de marketingmensen van populaire merken niet hebben weten te inspireren tot originele ac ties, zegt De Bruin. „Dat was tijdens de toernooien in Duitsland en Zuid-Afrika wel an ders. Neem alleen al de populari teit van de Lederhose en de vuvuze- la. Ik zou me kunnen voorstellen dat het bijvoorbeeld voor een bouwmarkt, waarvan de meesten nog moeten komen met acties, nogal voor de hand ligt om een link te leggen met Polen en klus sen." Tussen de traditionele 'wegwerp- spullen' als leeuwtjes, toeters, vlag getjes, petjes, tafelvoetbalspellen en shirtjes, zullen we dit jaar meer artikelen zien met een blijvend ka rakter, zegt Piet-Hein van Aalst, strategiedirecteur van pr-bureau Weber Shandwick. „Zoals het elek trische koelkrat van bierbrouwer Grolsch. Dat is niet oranje, maar groen, en dus ook na het EK nog bruikbaar. Merken spelen daarmee in op de vraag van consumenten naar duurzame en verantwoorde producten." Anno 2012 is het sociale netwerk, en Facebook in het bijzonder, dé pleisterplaats voor de Oranjefan, stellen de marketingspecialisten eensgezind. „Tijdens het WK van twee jaar geleden speelden de sociale media nog nauwelijks een rol, nu is Facebook niet meer Weg te denken als onderdeel van de EK-campagnes", zegt Van Aalst. Met onder meer games, prijsvra gen en 'like'-acties rond Oranje hengelen de merken naar zo veel mogelijk online aandacht. Adverteerders proberen te verras sen door via verschillende media in te spelen op de actualiteit. Van Aalst: „Niet voor niets hebben de billboardbedrijven nu al extra personeel ingehuurd om tijdens het EK snel de posters te kunnen wisselen." Niemand is evenwel op het idee gekomen'is om de fanschare van Oranje online uit te dagen om dé ultieme Oranjegadget te beden ken, zegt De Bruin. „Een gemiste kans, want dat was ongetwijfeld een onbetwiste klapper gewor den." in euro per m3 €0,4317 Bureau Activate&Co laat tijdens elk WK en EK Voetbal consumen tenonderzoek doen naar de succes volste campagnes. De Top 5 aller tijden: O 1WeSpies (Albert Heijn, bij het EK 2008) 0 2- ieesüës (Albert Heijn, bij het WK 2010) O 3. Vöèiballcrat: (Amstel, bij het EK 2000) O 4. Heiiraelkemi Moed (bij het EK 2000) 5. Oranjevla (Campina, bij het EK 2000)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 15