Kritiek op gratis ov-pas 65-plusser De molen moet terug in de samenleving 141 zeeland Uw Nieuwe Toekomst kan geen cijfers geven, maar wei resultaten Kaas én jam, graag almanak Kaal Veertien molens maandag 14 mei 2012 Hnnr Dnmain um n^mma i iann-ari Hit iaor mnpr pr \rr\r\r At door Remain van Damme TERNEU2EN - Terneuzens raadslid Rian de Feijter van de politieke partij TOP/GB vindt het niet te recht dat fitte 65-plussers gratis met de bus mogen, terwijl oudere mensen met een beperking moe ten betalen voor de Wmo-regio- taxi (Wet Maatschappelijke Onder steuning). „Ik heb daar een dubbel gevoel over", zegt de in Axel woonachtige De Feijter. „Er is in mijn ogen toch sprake van rechtsongelijkheid." In Zeeuws-Vlaanderen mogen 65-plussers al langer gratis met de bus mee. Aanvankelijk draaide de provincie voor de helft van de kos ten op, maar de drie Zeeuws- Vlaamse gemeenten nemen dat binnenkort over. De drie gemeenten denken dat er door het aanbieden van gratis ver voer meer ouderen de bus nemen en de Wmo-kosten voor de regio taxi aanmerkelijk zullen dalen. Het geld dat dan uitgespaard wordt, kan weer gebruikt worden om het gratis busvervoer te finan cieren. Want ook dat kost behoor lijk wat geld. Rian de Feijter, die jarenlang in Zeeuws-Vlaanderen in de zorg werkte, heeft haar twijfels. „Vanaf Tip? redactie@pzc.nl Niels van vier gaat sinds februari naar school en sindsdien maakt hij met veel plezier dagelijks de tocht naar school. Tussen de middag komt hij echter net zo lief even naar huis om een boterham te eten. Vier lentes jong is natuurlijk nog niet oud ge noeg om alleen naar huis te fietsen, dus komt zijn vader hem ophalen om hem naar huis te begeleiden. Zo ook die vrijdag, toen vader - in ge sprek met andere ouders - bij het hek op zijn telg stond te wachten. Niets aan de hand, zo leek het, maar tijdens het eten bleek anders. „Ik zag je niet toen ik uit school kwam", zei Niels. Vader, verontwaardigd: „Maar ik stond er toch?" Ja, maar ik dacht dat dat kale mannetje ie mand anders was!" Zeeuws-Vlaanderen kent veertien molens waarvan de wieken nog regelmatig draaien: in Kloosterzande, Kuit aart, Hulst, Hoek, Spui, Axel, Biervliet, Ijzendijke, Schoondijke, Cadzand, Zuidzande,Retranchement (fo to), Nieuwvliet en Sluis. 1 januari dit jaar moet er voor de regiotaxi betaald worden. Dat is vijftig eurocent per zone. Elke zo ne is ongeveer vier kilometer lang. Wethouder Co van Schaik vertel de onlangs in de raadscommissie Omgeving dat de gemeente op el ke zone 3,70 euro toelegt. Als Wmo-mensen dus vaker de bus pakken, wordt dat geld uitge spaard." De Feijter zegt die redenering best te kunnen volgen. Maar zegt ook: „Het klopt dat de regiotaxi van deur tot deur gaat en de bus van halte naar halte. Als je dus met de bus gaat, moet je af en toe wat lo pen, daar ontkom je meestal niet aan. Maar ja, als je een beperking hebt en dat niet kunt, ben je wél aangewezen op de regiotaxi en daar moet dan door die mensen wél voor betaald worden." Rian de Feijter zegt begrip te kun nen opbrengen voor het financiële aspect, maar de rechtsongelijkheid blijft toch knagen. „Het kan toch niet zijn dat fitte 65-plussers met een auto of elektri sche fiets in de garage voor niets met de bus mogen", zegt ze. „En een niet fitte 65-plusser met een beperking zonder auto moet dan wel betalen om ergens naar toe te kunnen." De molenaars in Zeeuws-Vlaan deren zijn oud, en er zijn er te weinig van. Hoog tijd voor nieuw bloed. door Martijn de Koning We hebben er ééntje: Jelle de Groote van de molen in Hoek. Die is net in de veer tig. De rest is zo ongeveer bejaard." Ton Koops, molenaar van De Wit te Juffer in Ijzendijke, zegt het met een knipoog, maar zijn boodschap is er niet minder serieus om: Zeeuws-Vlaanderen schreeuwt om jonge molenaars. „Het lukt nu nog net om alle veer tien molens in de regio te beman nen", vertelt de 67-jarige Koops, die het woord voert namens alle molenaars. „Maar eigenlijk kan nie mand van ons op vakantie of ziek worden. Dat werkt natuurlijk niet." Daar komt dus bij dat de meeste molenaars op leeftijd zijn. „Het is best een zware hobby", geeft Koops aan. „En los daarvan vallen er binnen tien jaar natuur lijk sowieso mensen weg." Het ideaalbeeld van Koops: meer dere personen die zich inzetten voor één molen. „En dat hoeven niet allemaal mensen te zijn die kunnen malen", geeft hij aan. „Als er twee, drie molenaars zijn, is dat voldoende. De anderen kunnen zich op een andere manier inzet ten. Onderhoud, rondleidingen; dat soort dingen." Daarmee komt Koops bij zijn vol gende doel. „Molens moeten veel meer onderdeel zijn van de samen leving. Ze staan meestal midden in het dorp, en toch is het jaren lang gewoonte geweest dat de mo lenaar naar binnen ging en de deur achter zich dicht trok." Dat is wel veranderd, maar toch worden kansen niet benut, vindt Koops. „In potentie is er zóveel mogelijk. Waarom worden er bijna nergens souvenirs verkocht, pannenkoeken gebakken of thee geschonken? Op de zolder van een molen kun je le zingen geven, of schoolklassen ont vangen. Dat hoeft heus niet elke dag. Maar vooraLop zaterdag, wan neer de meeste molens draaien, zou zoiets in veel dorpen prima lo pen." Overigens móet het die kant ook op om de molens te behou den, geeft Koops aan. „Multifunc tioneel gebruik is voorwaarde van het Rijk om nog subsidie te geven. Zonder die bijdragen zijn molens bijna niet in stand te houden." Koops, in het dagelijks leven kun stenaar, geeft zelf het 'goede voor beeld' doordat hij in zijn molen een expositie van oude gereed schappen toont. „Maar dat stelt niet zoveel voor", steekt hij de hand ook in eigen boezem. „Ik kan niet zoveel tijd steken in de molen als ik zou willen. En in je eentje kun je niet zoveel." En dus hoopt Koops op de komst van vrijwilligers, het liefst mensen die ook bereid zijn een opleiding tot molenaar te vol gen. „Belangstellenden kunnen op zaterdag meelopen met de huidige molenaars. Dat kan heel vrijblij vend. Wie het leuk vindt, kan een opleiding volgen." Die is best pit tig, erkent Koops. „De cursus is enorm veelzijdig, maar dat maakt het natuurlijk ook extra leuk. Je krijgt les in cultuurhistorie, moet de molen zelfleren kennen en na tuurlijk alles rond het draaiproces. Ook kennis van het weer is uiterst belangrijk. Je moet op tijd kunnen ingrijpen als het nodig is. Maar die verantwoordelijkheid maakt het wél extra boeiend." Ton Koops hoog op zijn molen boven Ijzendijke. „Ik zou best méér willen doen met de molen, maar in m'n eentje gaat dat niet." BRESKENS - Ruim achthonderd grote sneeën brood werden gisteren gesne den, belegd en verkocht tijdens de Moederdagmarkt in Breskens. Bakker Stephan Willemsen (op de foto zijn vrouw Angelique) had hiervoor een speciaal XXL-brood gebakken. Acht teams van twee min of meer be kende Bressiaanders wisselden elkaar af om de soms dunne, soms dikke of scheve boterhammen te smeren. Boterhammen met kaas en ham waren in trek, jam en hagelslag of pasta werd minder gevraagd. Af en toen kwam er iemand die kaas én jam op zijn brood wilde. Alles kon, en alles voor een euro per boterham. Die kwam ten gunste van Kika. foto Mark Neelemans door Martijn de Koning TERNEUZEN - Het is erg moeilijk de resultaten van Uw Nieuwe Toe komst precies te meten, erkent het bestuur van de promotiecampag ne die de drie gemeenten en het bedrijfsleven samen voeren om Zeeuws-Vlaanderen bekender en gewilder te maken. Aan kritische raadsleden die al meerdere keren vroegen om concrete resultaten, "kan dus niet helemaal tegemoet worden gekomen. Dat mensen zich dankzij de cam pagne in de regio hebben geves tigd, is zeker, meldt Uw Nieuwe Toekomst in een evaluatierapport. Maar hoeveel precies, dat valt niet uit te zoeken. De campagne omvat overigens veel méér dan alleen het werven van nieuwe inwoners, verklaart het bestuur, dat onder meer be staat uit de drie burgemeesters. Tastbare resultaten zijn ook het sa menbrengen van onder meer ma kelaars om een gezamenlijke pro motiecampagne in Vlaanderen te beginnen, en het starten van een onderzoek naar breedbandinter net in de regio. Uw Nieuwe Toekomst wil graag nog minstens drie jaar verder, en heeft daarom de drie gemeenten opnieuw om een financiële bijdra ge gevraagd. Terneuzen betaalt jaarlijks 37.500 euro, Sluis en Hulst leggen 18.750 euro bij. Dat is 25 pro cent minder dan de afgelopen drie jaar. Er wordt gekeken of bespaard kan worden op deelname aan de emigratiebeurs door samen op te trekken met de gemeenten Gent en de regio Meetjesland. Meedoen aan de emigratiebeurs koste afgelo pen jaar 65.000 euro. De gemeenteraden moeten de ko mende weken nog akkoord gaan, maar dat lijkt geen probleem: on danks wat kritische kanttekenin gen lijkt een meerderheid van alle drie de raden de meerwaarde van de campagne in te zien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 70