Kritiek op gratis
ov-pas 65-plusser
De molen moet terug
in de samenleving
141 zeeland
Uw Nieuwe Toekomst kan geen
cijfers geven, maar wei resultaten
Kaas én jam, graag
almanak
Kaal
Veertien molens
maandag 14 mei 2012
Hnnr Dnmain um n^mma i iann-ari Hit iaor mnpr pr \rr\r\r At
door Remain van Damme
TERNEU2EN - Terneuzens raadslid
Rian de Feijter van de politieke
partij TOP/GB vindt het niet te
recht dat fitte 65-plussers gratis
met de bus mogen, terwijl oudere
mensen met een beperking moe
ten betalen voor de Wmo-regio-
taxi (Wet Maatschappelijke Onder
steuning).
„Ik heb daar een dubbel gevoel
over", zegt de in Axel woonachtige
De Feijter. „Er is in mijn ogen toch
sprake van rechtsongelijkheid." In
Zeeuws-Vlaanderen mogen
65-plussers al langer gratis met de
bus mee. Aanvankelijk draaide de
provincie voor de helft van de kos
ten op, maar de drie Zeeuws-
Vlaamse gemeenten nemen dat
binnenkort over.
De drie gemeenten denken dat er
door het aanbieden van gratis ver
voer meer ouderen de bus nemen
en de Wmo-kosten voor de regio
taxi aanmerkelijk zullen dalen.
Het geld dat dan uitgespaard
wordt, kan weer gebruikt worden
om het gratis busvervoer te finan
cieren. Want ook dat kost behoor
lijk wat geld.
Rian de Feijter, die jarenlang in
Zeeuws-Vlaanderen in de zorg
werkte, heeft haar twijfels. „Vanaf
Tip? redactie@pzc.nl
Niels van vier gaat sinds februari
naar school en sindsdien maakt hij
met veel plezier dagelijks de tocht
naar school. Tussen de middag komt
hij echter net zo lief even naar huis
om een boterham te eten. Vier lentes
jong is natuurlijk nog niet oud ge
noeg om alleen naar huis te fietsen,
dus komt zijn vader hem ophalen
om hem naar huis te begeleiden. Zo
ook die vrijdag, toen vader - in ge
sprek met andere ouders - bij het hek
op zijn telg stond te wachten.
Niets aan de hand, zo leek het, maar
tijdens het eten bleek anders. „Ik zag
je niet toen ik uit school kwam", zei
Niels. Vader, verontwaardigd:
„Maar ik stond er toch?" Ja, maar
ik dacht dat dat kale mannetje ie
mand anders was!"
Zeeuws-Vlaanderen kent veertien molens waarvan de
wieken nog regelmatig draaien: in Kloosterzande, Kuit
aart, Hulst, Hoek, Spui, Axel, Biervliet, Ijzendijke,
Schoondijke, Cadzand, Zuidzande,Retranchement (fo
to), Nieuwvliet en Sluis.
1 januari dit jaar moet er voor de
regiotaxi betaald worden. Dat is
vijftig eurocent per zone. Elke zo
ne is ongeveer vier kilometer lang.
Wethouder Co van Schaik vertel
de onlangs in de raadscommissie
Omgeving dat de gemeente op el
ke zone 3,70 euro toelegt. Als
Wmo-mensen dus vaker de bus
pakken, wordt dat geld uitge
spaard."
De Feijter zegt die redenering best
te kunnen volgen. Maar zegt ook:
„Het klopt dat de regiotaxi van
deur tot deur gaat en de bus van
halte naar halte. Als je dus met de
bus gaat, moet je af en toe wat lo
pen, daar ontkom je meestal niet
aan. Maar ja, als je een beperking
hebt en dat niet kunt, ben je wél
aangewezen op de regiotaxi en
daar moet dan door die mensen
wél voor betaald worden."
Rian de Feijter zegt begrip te kun
nen opbrengen voor het financiële
aspect, maar de rechtsongelijkheid
blijft toch knagen.
„Het kan toch niet zijn dat fitte
65-plussers met een auto of elektri
sche fiets in de garage voor niets
met de bus mogen", zegt ze. „En
een niet fitte 65-plusser met een
beperking zonder auto moet dan
wel betalen om ergens naar toe te
kunnen."
De molenaars in Zeeuws-Vlaan
deren zijn oud, en er zijn er te
weinig van. Hoog tijd voor
nieuw bloed.
door Martijn de Koning
We hebben er ééntje:
Jelle de Groote van
de molen in Hoek.
Die is net in de veer
tig. De rest is zo ongeveer bejaard."
Ton Koops, molenaar van De Wit
te Juffer in Ijzendijke, zegt het met
een knipoog, maar zijn boodschap
is er niet minder serieus om:
Zeeuws-Vlaanderen schreeuwt om
jonge molenaars.
„Het lukt nu nog net om alle veer
tien molens in de regio te beman
nen", vertelt de 67-jarige Koops,
die het woord voert namens alle
molenaars. „Maar eigenlijk kan nie
mand van ons op vakantie of ziek
worden. Dat werkt natuurlijk
niet." Daar komt dus bij dat de
meeste molenaars op leeftijd zijn.
„Het is best een zware hobby",
geeft Koops aan. „En los daarvan
vallen er binnen tien jaar natuur
lijk sowieso mensen weg."
Het ideaalbeeld van Koops: meer
dere personen die zich inzetten
voor één molen. „En dat hoeven
niet allemaal mensen te zijn die
kunnen malen", geeft hij aan. „Als
er twee, drie molenaars zijn, is dat
voldoende. De anderen kunnen
zich op een andere manier inzet
ten. Onderhoud, rondleidingen;
dat soort dingen."
Daarmee komt Koops bij zijn vol
gende doel. „Molens moeten veel
meer onderdeel zijn van de samen
leving. Ze staan meestal midden
in het dorp, en toch is het jaren
lang gewoonte geweest dat de mo
lenaar naar binnen ging en de
deur achter zich dicht trok." Dat is
wel veranderd, maar toch worden
kansen niet benut, vindt Koops.
„In potentie is er zóveel mogelijk.
Waarom worden er bijna nergens
souvenirs verkocht, pannenkoeken
gebakken of thee geschonken? Op
de zolder van een molen kun je le
zingen geven, of schoolklassen ont
vangen. Dat hoeft heus niet elke
dag. Maar vooraLop zaterdag, wan
neer de meeste molens draaien,
zou zoiets in veel dorpen prima lo
pen." Overigens móet het die kant
ook op om de molens te behou
den, geeft Koops aan. „Multifunc
tioneel gebruik is voorwaarde van
het Rijk om nog subsidie te geven.
Zonder die bijdragen zijn molens
bijna niet in stand te houden."
Koops, in het dagelijks leven kun
stenaar, geeft zelf het 'goede voor
beeld' doordat hij in zijn molen
een expositie van oude gereed
schappen toont. „Maar dat stelt
niet zoveel voor", steekt hij de
hand ook in eigen boezem. „Ik
kan niet zoveel tijd steken in de
molen als ik zou willen. En in je
eentje kun je niet zoveel."
En dus hoopt Koops op de
komst van vrijwilligers, het
liefst mensen die ook bereid zijn
een opleiding tot molenaar te vol
gen. „Belangstellenden kunnen op
zaterdag meelopen met de huidige
molenaars. Dat kan heel vrijblij
vend. Wie het leuk vindt, kan een
opleiding volgen." Die is best pit
tig, erkent Koops. „De cursus is
enorm veelzijdig, maar dat maakt
het natuurlijk ook extra leuk. Je
krijgt les in cultuurhistorie, moet
de molen zelfleren kennen en na
tuurlijk alles rond het draaiproces.
Ook kennis van het weer is uiterst
belangrijk. Je moet op tijd kunnen
ingrijpen als het nodig is. Maar die
verantwoordelijkheid maakt het
wél extra boeiend."
Ton Koops hoog op zijn molen boven Ijzendijke. „Ik zou best méér willen
doen met de molen, maar in m'n eentje gaat dat niet."
BRESKENS - Ruim achthonderd grote sneeën brood werden gisteren gesne
den, belegd en verkocht tijdens de Moederdagmarkt in Breskens.
Bakker Stephan Willemsen (op de foto zijn vrouw Angelique) had hiervoor
een speciaal XXL-brood gebakken. Acht teams van twee min of meer be
kende Bressiaanders wisselden elkaar af om de soms dunne, soms dikke of
scheve boterhammen te smeren. Boterhammen met kaas en ham waren in
trek, jam en hagelslag of pasta werd minder gevraagd. Af en toen kwam er
iemand die kaas én jam op zijn brood wilde. Alles kon, en alles voor een
euro per boterham. Die kwam ten gunste van Kika. foto Mark Neelemans
door Martijn de Koning
TERNEUZEN - Het is erg moeilijk de
resultaten van Uw Nieuwe Toe
komst precies te meten, erkent het
bestuur van de promotiecampag
ne die de drie gemeenten en het
bedrijfsleven samen voeren om
Zeeuws-Vlaanderen bekender en
gewilder te maken. Aan kritische
raadsleden die al meerdere keren
vroegen om concrete resultaten,
"kan dus niet helemaal tegemoet
worden gekomen.
Dat mensen zich dankzij de cam
pagne in de regio hebben geves
tigd, is zeker, meldt Uw Nieuwe
Toekomst in een evaluatierapport.
Maar hoeveel precies, dat valt niet
uit te zoeken.
De campagne omvat overigens
veel méér dan alleen het werven
van nieuwe inwoners, verklaart
het bestuur, dat onder meer be
staat uit de drie burgemeesters.
Tastbare resultaten zijn ook het sa
menbrengen van onder meer ma
kelaars om een gezamenlijke pro
motiecampagne in Vlaanderen te
beginnen, en het starten van een
onderzoek naar breedbandinter
net in de regio.
Uw Nieuwe Toekomst wil graag
nog minstens drie jaar verder, en
heeft daarom de drie gemeenten
opnieuw om een financiële bijdra
ge gevraagd. Terneuzen betaalt
jaarlijks 37.500 euro, Sluis en Hulst
leggen 18.750 euro bij. Dat is 25 pro
cent minder dan de afgelopen drie
jaar. Er wordt gekeken of bespaard
kan worden op deelname aan de
emigratiebeurs door samen op te
trekken met de gemeenten Gent
en de regio Meetjesland. Meedoen
aan de emigratiebeurs koste afgelo
pen jaar 65.000 euro.
De gemeenteraden moeten de ko
mende weken nog akkoord gaan,
maar dat lijkt geen probleem: on
danks wat kritische kanttekenin
gen lijkt een meerderheid van alle
drie de raden de meerwaarde van
de campagne in te zien.