16 Toch gebeurt het: Ik schiet volkomen vol Dat blijkt met name op de repetitie van donderdag. O, wat gaat dit goed wor den! Langzamerhand vallen zelfs de kleinste details op hun plek. Aan het eind van de repetitie wer ken we aan het slotdeel, het Re quiem aeternam. Binnen mijn oeuvre neemt dit deel een bijzon dere plaats in, omdat de muziek voor mijzelf een uiterst intense emotionele waarde heeft, al ben ik er na al die jaren nog steeds niet achter hoe dat komt. Het is bijna zover. Het con cert begint om zeven uur. Tien minuten voor aan vang zit er een handvol mensen in een zaal met vierhonderd stoelen en begin ik me langzaam zorgen te maken. Dan stroomt binnen enke le minuten de zaal vol. Ik schat dat er zo'n driehonderd mensen zijn. De uitvoering is overweldigend. Natuurlijk gaan er rare minimale dingetjes fout die de hele week goed zijn gegaan. Maar de sfeer, de intentie, de dynamische contras ten en de emotie die Marcel Ver hoeff, mezzo-sopraan Blandu Mi- haela en het koor en orkest neer zetten, maken op mij een diepe in druk. Na een lange stilte volgt een minutenlange staande ovatie. Dergelijke loftuitingen zijn er eer der geweest. En toch twijfel ik vaak. Thuis in mijn werkkamer worstelend met weerbarstige no ten. Hier in Roemenië - tijdens een enerverende en fantastische week - komt de zekerheid terug. Ik heb wat te melden als componist. Aan het werk! Iwee borreltjes urn i zeeland in de vorige eeuw AlFi Componist Douwe Eisenga bij uitvoering Requiem 1953 in Roemenië T maandag 14 mei 2012 tmn m mmmmmam Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91,4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Het café van Kerkwerve - rechts op de Raadkaart van vorige week - roept herinneringen op aan ge zellige avonden, uitbaters en stam gasten. „Mijn man dronk toen hij zeven tien jaar was met zijn vrienden Jo- han van der Wekken (van de Wer- ve) en Wim de Oude in het café van Jan Neele een borreltje op za terdagavond", weet Leny Quist- den Boer uit Zierikzee. „Het wa ren nooit meer dan twee borrel tjes, want voor meer consumpties was geen geld." Het café dat tegenwoordig Café 't Oekje heet, heeft in de loop van de jaren verschillende kasteleins gehad die de scepter zwaaiden. Evertse wordt genoemd, Jan Neele en Van de Bout. Die laatste was ook slager en huisslachter, schrijft J.C. de Vlieger-van de Wekken uit 's-Heer Hendrikskinderen. „De bij naam van Van de Bout was trok-us. Hij had de winkel om de hoek. In de huisjes aan de over kant van de straat woonden Urba- nus Neele en Gillis de Wit. Daar achter bakker van de Hulle en de smid Kesteloo." In de oorlog moest de vader van J.C. de Vlieger 's nachts de wacht houden op de toren. „Bij luchtge vechten is een Duits vliegtuig ge raakt en dat kwam bij de familie Ringelberg tegen de schuur." Links op de foto - die volgens meerdere inzenders in 1902 geno men moet zijn - staat de hervorm de kerk. Deze kerk werd in 1900 ge bouwd naar een ontwerp uit 1895 van L. Couvée, zegt Peter de Rooij uit Kloetinge. De preekstoel (1700) is afkomstig uit de afgebroken mid deleeuwse voorganger. Henk Keste loo uit Brouwershaven herinnert eraan dat Kerkwerve in augustus het 800-jarig bestaan viert. De winnaars zijn: L v.d. Wekken-Ber- revoets, Zierikzee; M. Blom, Kapelle; L. Quist-Den Boer, Zierikzee. In de Roemeense stad lasi be leefde 'Requiem 1953' van de Middelburgse componist Dou we Eisenga vrijdag zijn buiten landse première. Radio Romania was lovend sprak van 'een van de grootste composities uit de ze tijd'. Eisenga schreef het werk tien jaar geleden in het kader van de 50-jarige herdenking van de Watersnoodramp.Hij was de afgelopen dagen bij de repeti ties en de uitvoering en hield een dagboek bij. Maandagmiddag, vijf uur. Op het vliegveld in lasi staat een jonge vrouw met de parti tuur van het requiem in haar han den. Samen met koordirigent Doru Morariu komt ze me opha len. In de auto op weg naar het ho tel begint Doru vrijwel onmiddel lijk te vertellen over de raakvlak ken in mijn stuk met de Roemeen se cultuur. De hinkende maatsoor ten en sommige melodieën zijn sterk verwant met Roemeense volksmuziek. De volgende morgen tref ik Marcel Verhoeff aan bij het ontbijt. Mar cel, gastdirigent bij de Filarmonica de Stat lasi, heeft het orkest overge haald om mijn requiem uit te voe ren. Hij heeft er al een dag repete ren op zitten en vertelt over de enorme inzet van koor en orkest. Samen lopen we naar de vaste stek van het gezelschap, de Filhar- moni. De stad lasi is druk bezig met de renovatie van diverse ge bouwen. De Opera staat momen teel in de steigers en moet over een paar maanden klaar zijn. Daar na is het onderkomen van het or kest aan de beurt. Dat is niets te vroeg. De concertzaal heeft een enorme charme, maar kan veel meer dan een lik verf gebruiken. De tegenstelling tussen de armoe digheid van het gebouw en de enorme klankrijkdom van lcoór en orkest; kan niet groter zijn. Het koor is al wat langer met het stuk bezig en klinkt ronduit fantastisch. Bij het orkest kunnen we onmid dellijk aan de slag met zaken als ba lans en interpretatie. Technisch zijn er namelijk nauwelijks tot geen problemen. Wat een geweldi ge musici zijn dit! Ook de repetitie op woens dag vindt plaats van tien tot twee. De muziek, de koor- en orkestklank, de balans, al les groeit en groeit met ieder uur. Na afloop worden Doru, Marcel en ik opgehaald voor een inter view bij de regionale radio. Het ge sprek wordt afwisselend in het En gels, Frans en Roemeens gevoerd. Tot mijn verassing is die laatste taal voor een aardig deel te volgen, 's Middags en 's avonds hebben Marcel en ik veel tijd om met el kaar door te brengen. We voeren lange, intensieve en tegelijkertijd vrolijke gesprekken. De rode draad in onze conversatie draait om keu zes maken in je leven, om het vol gen van je hart. Marcel is er stellig van overtuigd dat ik me wederom Douwe Eisenga fulltime op het componeren moet storten. Ik ben daar niet zeker van. De combinatie met mijn werk voor de Zeeuwse Concertzaal heeft ook aantrekkelijke kanten. Hoe dan ook, ik merk snel dat de ze man - met wie ik op muzikaal gebied heel veel gemeen heb - een van de aardigste mensen is die ik gedurende mijn loopbaan als com ponist ben tegengekomen. Boven dien is het een ongelofelijk gepas sioneerde vakman. De bezielde interpretatie die Mar cel en zijn musici aan het deel ge ven, maken dat ik volkomen vol schiet. Ik weet wat er komt. Ik ken het noot voor noot. Ik wóón in de ze muziek. En toch gebeurt het. Ik heb zo'n 150 man tegenover me op het podium zitten en de tranen lopen over mijn wangen. Poeh. 's Avonds sta ik voor een wat klei ner publiek. Ik ben uitgenodigd door de universiteit van lasi om een lezing te houden over de re- foto Mechteld Jansen cente ontwikkelingen in de heden daagse muziek. Er zijn ongeveer 25 studenten en docenten aanwezig. Enigszins improviserend vertel ik in vogelvlucht over de klassieke muziek van de laatste 200 jaar. Vrijdagochtend hebben we een korte en veelbelovende generale. De middag gebruik ik om na te denken over de doelen in mijn le ven. - HT. Het orkest en koor tijdens het slotapplaus. foto Douwe Eisenga

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 52