zeeland 117 Blues al twintig jaar thuis in Kwadendamme Orkest schittert Nu een Bel-SMS-Web abonnement incl. 1000MB voor 25.- /mnd Icpn winkel lcprL.com 0800 maandag 14 mei 2012 door jeanette Vergouwen De sfeer tijdens het optre den van het Orkest van de Achttiende eeuw was bijzonder. Musici en pu bliek (volle zaal) wisten dat Frans Brüggen, oprichter en bezieler van dit orkest, in het ziekenhuis lag. Hij heeft dit orkest jarenlang ge kneed en musici en dirigent vor men een eenheid. Nu was hij de grote afwezige. Kenneth Montgo mery verving hem. Brüggen ver vangen is onmogelijk, maar Mont gomery kweet zich goed van zijn taak. De uitgevoerde werken beho ren tot het vaste repertoire. „De sound van het orkest is er en we spelen zoals altijd, maar ik mis de magie van Frans", vertelde een van de musici. De symfonie nr. 104 (London) van Haydn, een technisch complex werk, werd spannend vertolkt. Ge weldige accenten en effecten maak ten de uitvoering contrastrijk. Het klarinetconcert van Mozart is een meesterwerk. Hoeprich speelde het in de originele zetting op bas sethoorn. Zijn toonvoering is per fect: prachtige volle lage tonen en spitse loopjes. Wat een techniek en ook een geweldig stijlgevoel. De zangerige melodie van het Adagio werd langzaam en sterk emotio neel vertolkt. In het rondo, dat lichtvoetig gebracht werd, was er een volmaakt evenwicht tussen ly risme en virtuositeit. KLASSIEKE MUZIEK Orkest van 18e eeuw Werken van Haydn, Mozart, en Van Beethoven. Door orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Ken neth Montgomery, m.m.v. Eric Hoeprich (klarinet). Gehoord op zondag 13 mei, Grote Kerk Veere De Zevende symfonie van Ludwig van Beethoven kent een ingewik kelde structuur. Maar nog nooit hoorde ik zo'n transparante uitvoe ring. De veranderingen van toon aard, de ritmeonderbrekingen, de speciale effecten die verkregen wer den door accelerando's, de spreken de afwisseling van zacht en hard, alles werd door het orkest helder gespeeld. Alle motieven en the ma's kwamen duidelijk uit. Zo klonk de langzame mars in het Al legretto beklijvend en was de in breng van houtblazers en kopers smaakvol. Het Presto, dat lijkt op een scherzo, werd briljant gebracht en het trio, gespeeld door fagotten, klarinetten en hoorns, klonk als een religieuze hymne. Het slotdeel met een grillig ritme (accenten op een zwakke tijd) kreeg een levendi ge, soms sprankelende, invulling. Het Orkest bewees met dit concert dat het van internationale waarde is. Ik hoöp van harte dat het orkest nog lang blijft bestaan, liefst met Frans Brüggen erbij. door René de Dreu Voordat The Juke Joints Zaterdagavond hun tradi tionele bijdrage leveren op het Bluesfestival Kwa dendamme, verloot Peter Kempe nog even - onder luid gejuich van de ruim 1200 bezoekers - een wit te Fender Stratocaster. Een cadeau tje van organisator Kempe om twintig jaar'Bluesfestival in zijn 'hometown' extra luister bij te zet ten. „Dit doen we alleen om de twintig jaar, dus het is wel bijzon der." Op de gitaar stonden de handteke ningen van de artiesten die het ju bileumfestival kleur gaven. Later op die avond kregen de festivalbe zoekers als cadeau de band die ze zelf hadden mogen kiezen: de Schotse Nimmo Brothers. Blues met een hoog rockgehalte en voor veel fans een niet te onderdrukken drang om luchtgitaar te spelen op de stratocaster die ze niet gewon nen hadden. Marcel Moonen uit het Brabantse Meijel had de echte prijs. De laat ste tien edities was hij er altijd bij en een gesigneerde stratocaster, de gitaar waarop zijn held Rory Gal lagher furore maakte, is voor hem een echte trofee. „Toevallig speel ik ook een beetje gitaar, maar ben wel linkshandig. Deze zal meer symbool staan voor een in Neder land bijzonder bluesfestival, klein en compact en altijd met pareltjes uit de hedendaagse blues. Maar ook voor de vriendschappen die je hieraan overhoudt." Peter Kempe en mede-organisator Kees Wielemaker lieten ook via de line-up dat jubileum doorklinken. Een paar acts die dankzij succes in Ben Prestage met zijn onemanband op het kleine buitenpodium. foto Willem Mieras het verleden terugkeerden, maar ook bijzondere namen die al lan ger op hun wensenlijst stonden. „We wilden dit festival toch iets speciaals meegeven en dat blijkt uit het programma", vertelt Wiele maker, zelf niet echt een fan van cajun of zydeco. „Maar wel als ik Dwayne Dopsie hoor. Hij stond hier met zijn band voor een exclu sief optreden in Nederland." Dopsie en zijn Zydeco Hellraisers losten de verwachtingen volledig in. Een Jimi Hendrix op accordeon en een show die niet alleen ener gie vreet maar dat ook levert. Met de zydecoroots van zijn legendari sche vader als fundament tilt hij met zijn band de zydeco naar nieu we hoogten. Halverwege de zater dagmiddag bracht Dopsie niet al leen een stampvolle tent in bewe ging maar ook letterlijk het hele podium dat bijna bezweek onder de meefeestende muzikanten. Dat het ook mogelijk is om als so list te imponeren bewees daarvoor Ben Prestage al op het kleine 'Juke Joint' buitenpodium. De van het platteland van Florida afkomstige, flink bebaarde bluesartiest tovert in z'n eentje een onemanband te voorschijn. Door twee verschillen de microfoons zong hij zelfs duet ten en met zijn voeten stuurde hij een compleet drumstel aan met ook nog eens verschillende ritmes. Toch is het de vooral in traditione le swampblues gedrenkte muziek die indruk maakt. Teksten met veel humor, maar ook melancho lie en de gave om het publiek in zijn muziek te trekken. Dat laatste lukt veel bands in Kwadendamme. Vooral de Delta-, Mississippi- en Chicagoblues doen het er altijd goed. De vaten waar huisband The Juke Joints ook uit put. Daarin schuilt de kracht van het festival. The Juke Joints komen overal, heb ben daardoor veel fans, maar ook contacten zodat ze het beste op dat gebied voor het festival (en de diverse bluesroutes) aan zich kun nen binden. Net als het publiek is het ook backstage een grote fami lie waar iedereen zich thuis voelt. De uit Seattle afkomstige Lady A, voor het eerst met haar Baby Blues Funk Band in Nederland, liet weten dat ze nooit verwacht had dat Nederland zo meeleeft met de blues. „I'm in love with the Hollandians", zei ze bij iedere cd die ze na haar concert signeer de. Kort daarvoor had ze in ieder ge val de mooiste bluesy versie van Sam Cookes Bring It On Home la ten horen uit de twintig jaar festi valgeschiedenis. De dag daarna kon ze, weliswaar minder als een blauwdruk van Tina Turner maar wel met dezelfde passie, het festi val tijdens de ook al traditionele gospelmis afsluiten. Met meer kleur in bluesvariëteiten en vanaf de eerste dag veel hoogte punten blijft het voor de organisa tie een kunst karakter en sfeer klein te houden. De kaarten voor de volgende editie zijn met zo'n feestelijke editie al bijna verkocht. Zeker eentje voor Marcel Moonen die met zijn stratocaster zater dagnacht tussen de honderden tentjes en campers laat op zoek ging naar zijn slaapplek in 'Bluestown Kwadendamme'. Bijvoorbeeld met de gratis Samsung Galaxy SU 450' min/sms 1000 MB 3 maanden zorgeloos wennenaanMB's - - ":V^ een 2-jarig Bet-SMS-Web abonnement de eerste 8 maanden voor 25,- /mnd. x 8 maanden betaal je de reguliere abonnementskosten of pas je je abonnement sluit je aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 37