zeeland 117
Blues al twintig jaar thuis in Kwadendamme
Orkest schittert
Nu een Bel-SMS-Web
abonnement incl. 1000MB
voor 25.- /mnd
Icpn winkel lcprL.com 0800
maandag 14 mei 2012
door jeanette Vergouwen
De sfeer tijdens het optre
den van het Orkest van
de Achttiende eeuw was
bijzonder. Musici en pu
bliek (volle zaal) wisten dat Frans
Brüggen, oprichter en bezieler van
dit orkest, in het ziekenhuis lag.
Hij heeft dit orkest jarenlang ge
kneed en musici en dirigent vor
men een eenheid. Nu was hij de
grote afwezige. Kenneth Montgo
mery verving hem. Brüggen ver
vangen is onmogelijk, maar Mont
gomery kweet zich goed van zijn
taak. De uitgevoerde werken beho
ren tot het vaste repertoire. „De
sound van het orkest is er en we
spelen zoals altijd, maar ik mis de
magie van Frans", vertelde een van
de musici.
De symfonie nr. 104 (London) van
Haydn, een technisch complex
werk, werd spannend vertolkt. Ge
weldige accenten en effecten maak
ten de uitvoering contrastrijk. Het
klarinetconcert van Mozart is een
meesterwerk. Hoeprich speelde
het in de originele zetting op bas
sethoorn. Zijn toonvoering is per
fect: prachtige volle lage tonen en
spitse loopjes. Wat een techniek
en ook een geweldig stijlgevoel. De
zangerige melodie van het Adagio
werd langzaam en sterk emotio
neel vertolkt. In het rondo, dat
lichtvoetig gebracht werd, was er
een volmaakt evenwicht tussen ly
risme en virtuositeit.
KLASSIEKE MUZIEK
Orkest van 18e eeuw
Werken van Haydn, Mozart, en
Van Beethoven. Door orkest van
de Achttiende Eeuw o.l.v. Ken
neth Montgomery, m.m.v. Eric
Hoeprich (klarinet). Gehoord op
zondag 13 mei, Grote Kerk Veere
De Zevende symfonie van Ludwig
van Beethoven kent een ingewik
kelde structuur. Maar nog nooit
hoorde ik zo'n transparante uitvoe
ring. De veranderingen van toon
aard, de ritmeonderbrekingen, de
speciale effecten die verkregen wer
den door accelerando's, de spreken
de afwisseling van zacht en hard,
alles werd door het orkest helder
gespeeld. Alle motieven en the
ma's kwamen duidelijk uit. Zo
klonk de langzame mars in het Al
legretto beklijvend en was de in
breng van houtblazers en kopers
smaakvol. Het Presto, dat lijkt op
een scherzo, werd briljant gebracht
en het trio, gespeeld door fagotten,
klarinetten en hoorns, klonk als
een religieuze hymne. Het slotdeel
met een grillig ritme (accenten op
een zwakke tijd) kreeg een levendi
ge, soms sprankelende, invulling.
Het Orkest bewees met dit concert
dat het van internationale waarde
is. Ik hoöp van harte dat het orkest
nog lang blijft bestaan, liefst met
Frans Brüggen erbij.
door René de Dreu
Voordat The Juke Joints
Zaterdagavond hun tradi
tionele bijdrage leveren
op het Bluesfestival Kwa
dendamme, verloot Peter Kempe
nog even - onder luid gejuich van
de ruim 1200 bezoekers - een wit
te Fender Stratocaster. Een cadeau
tje van organisator Kempe om
twintig jaar'Bluesfestival in zijn
'hometown' extra luister bij te zet
ten. „Dit doen we alleen om de
twintig jaar, dus het is wel bijzon
der."
Op de gitaar stonden de handteke
ningen van de artiesten die het ju
bileumfestival kleur gaven. Later
op die avond kregen de festivalbe
zoekers als cadeau de band die ze
zelf hadden mogen kiezen: de
Schotse Nimmo Brothers. Blues
met een hoog rockgehalte en voor
veel fans een niet te onderdrukken
drang om luchtgitaar te spelen op
de stratocaster die ze niet gewon
nen hadden.
Marcel Moonen uit het Brabantse
Meijel had de echte prijs. De laat
ste tien edities was hij er altijd bij
en een gesigneerde stratocaster, de
gitaar waarop zijn held Rory Gal
lagher furore maakte, is voor hem
een echte trofee. „Toevallig speel
ik ook een beetje gitaar, maar ben
wel linkshandig. Deze zal meer
symbool staan voor een in Neder
land bijzonder bluesfestival, klein
en compact en altijd met pareltjes
uit de hedendaagse blues. Maar
ook voor de vriendschappen die je
hieraan overhoudt."
Peter Kempe en mede-organisator
Kees Wielemaker lieten ook via de
line-up dat jubileum doorklinken.
Een paar acts die dankzij succes in
Ben Prestage met zijn onemanband op het kleine buitenpodium. foto Willem Mieras
het verleden terugkeerden, maar
ook bijzondere namen die al lan
ger op hun wensenlijst stonden.
„We wilden dit festival toch iets
speciaals meegeven en dat blijkt
uit het programma", vertelt Wiele
maker, zelf niet echt een fan van
cajun of zydeco. „Maar wel als ik
Dwayne Dopsie hoor. Hij stond
hier met zijn band voor een exclu
sief optreden in Nederland."
Dopsie en zijn Zydeco Hellraisers
losten de verwachtingen volledig
in. Een Jimi Hendrix op accordeon
en een show die niet alleen ener
gie vreet maar dat ook levert. Met
de zydecoroots van zijn legendari
sche vader als fundament tilt hij
met zijn band de zydeco naar nieu
we hoogten. Halverwege de zater
dagmiddag bracht Dopsie niet al
leen een stampvolle tent in bewe
ging maar ook letterlijk het hele
podium dat bijna bezweek onder
de meefeestende muzikanten.
Dat het ook mogelijk is om als so
list te imponeren bewees daarvoor
Ben Prestage al op het kleine 'Juke
Joint' buitenpodium. De van het
platteland van Florida afkomstige,
flink bebaarde bluesartiest tovert
in z'n eentje een onemanband te
voorschijn. Door twee verschillen
de microfoons zong hij zelfs duet
ten en met zijn voeten stuurde hij
een compleet drumstel aan met
ook nog eens verschillende ritmes.
Toch is het de vooral in traditione
le swampblues gedrenkte muziek
die indruk maakt. Teksten met
veel humor, maar ook melancho
lie en de gave om het publiek in
zijn muziek te trekken. Dat laatste
lukt veel bands in Kwadendamme.
Vooral de Delta-, Mississippi- en
Chicagoblues doen het er altijd
goed. De vaten waar huisband The
Juke Joints ook uit put. Daarin
schuilt de kracht van het festival.
The Juke Joints komen overal, heb
ben daardoor veel fans, maar ook
contacten zodat ze het beste op
dat gebied voor het festival (en de
diverse bluesroutes) aan zich kun
nen binden. Net als het publiek is
het ook backstage een grote fami
lie waar iedereen zich thuis voelt.
De uit Seattle afkomstige Lady A,
voor het eerst met haar Baby
Blues Funk Band in Nederland,
liet weten dat ze nooit verwacht
had dat Nederland zo meeleeft
met de blues. „I'm in love with
the Hollandians", zei ze bij iedere
cd die ze na haar concert signeer
de.
Kort daarvoor had ze in ieder ge
val de mooiste bluesy versie van
Sam Cookes Bring It On Home la
ten horen uit de twintig jaar festi
valgeschiedenis. De dag daarna
kon ze, weliswaar minder als een
blauwdruk van Tina Turner maar
wel met dezelfde passie, het festi
val tijdens de ook al traditionele
gospelmis afsluiten.
Met meer kleur in bluesvariëteiten
en vanaf de eerste dag veel hoogte
punten blijft het voor de organisa
tie een kunst karakter en sfeer
klein te houden. De kaarten voor
de volgende editie zijn met zo'n
feestelijke editie al bijna verkocht.
Zeker eentje voor Marcel Moonen
die met zijn stratocaster zater
dagnacht tussen de honderden
tentjes en campers laat op zoek
ging naar zijn slaapplek in
'Bluestown Kwadendamme'.
Bijvoorbeeld met de gratis
Samsung Galaxy SU
450' min/sms 1000 MB
3 maanden zorgeloos
wennenaanMB's
- - ":V^
een 2-jarig Bet-SMS-Web abonnement de eerste 8 maanden voor 25,- /mnd.
x 8 maanden betaal je de reguliere abonnementskosten of pas je je abonnement
sluit je aan