steekwapens van straat Theo Maassen pakt bij Kamer wil dat overheid spoor gaat beheren 5 Atsma: chaos dreigt bij waterschappen Straf verdubbeld voor bezwangeren dochter Serviër dreigde met dijkexplosie 'RET luistert passagiers niet af Oranjegadget: de Timosjenko-vlecht Oppositie-wet tegen aanbesteden van ov Ajax zijn derde voctbalprijs vrijdag 11 mei 2012 DEN HAAG Als de Tweede Kamer de Water schapswet niet wil behandelen nu het kabinet is gevallen, kunnen de waterschappen niet meer functio neren. Ook is het dan niet haalbaar op tijd verkiezingen te organiseren voor de waterschappen. Dat schreef staatssecretaris Atsma (In frastructuur en Milieu) donderdag in een brief aan de Kamer. ZWOLLE Een 51-jarige man uit Callantsoog die jarenlang zijn minderjarige dochter misbruikte, is donderdag door de rechtbank tot zes jaar cel veroordeeld. Het Openbaar Ministe rie had drie jaar geëist. De recht bank strafte een stuk zwaarder om dat de veroordeelde zijn dochter op haar 12e zwanger maakte. Het meisje moest abortus laten plegen. BELGRADO Op verzoek van de Nederlandse jus titie heeft de politie in Servië een man aangehouden die op YouTube had gedreigd Nederlandse dijken op te blazen. Dat meldden Servi sche media donderdag. Hij zou het dreigement uitvoeren als bij de ver kiezingen van afgelopen zondag 'patriottische partijen' in Servië aan de macht zouden komen. ROTTERDAM Het Rotterdams openbaarvervoers bedrijf RET luistert geen gesprek ken af van passagiers in tram, me tro of bus. „Wij zijn geen onder deel van de AIVD", zei een woord voerster na ophef over een artikel op de website van Elsevier. Daarin wordt het ov-bedrijf beschuldigd van het afluisteren van passagiers voor beveiligingsdoeleinden. DEN HAAG Het kan zomaar hét Holland-hebbe ding worden tijdens het EK voet bal in Oekraïne: een oranje vlecht, gedrapeerd zoals oud-premier Joe- lia Timosjenko. Bedenker Jan Hoet- mer ziet in de iconische vlecht niet alleen een gat in de markt, hij wil tegelijk een politiek statement ma ken tegen de slechte behandeling van de draagster ervan. DEN HAAG Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht moeten hun eigen ge meentelijke vervoersbedrijf hou den. De aanbesteding die het in middels gevallen kabinet verplicht stelde, moet worden terugge draaid. Dat vinden oppositiepar tijen PvdA, D66, GroenLinks en SP. Ze dienden daartoe donderdag ge zamenlijk een wetsvoorstel in. AMSTERDAM dermes beboet met 350 euro. Op deze manier hoopt de politie het aantal steekpartijen onder jonge ren te verminderen. De kleinere stiletto's, val- en vlindermessen zijn gemakkelijk te verbergen, maar niet minder scherp of gevaar lijk. Ze zijn ook simpel te verkrij gen en op elke kermis te winnen. Volgens de stichting Consument en Veiligheid werden vorig jaar minstens 970 mensen behandeld in ziekenhuizen voor verwondin gen die waren veroorzaakt door een mes. Het ministerie van Justitie en Vei ligheid hield daarom een grote campagne om jongeren hun mes sen te laten inleveren zonder straf rechtelijke gevolgen. De rappers Ri co en Sticks werden samen met re gisseur Marco Grandia ingehuurd om een muziekclip op te nemen die via sociale media als YouTube, Hyves en Facebook is verspreid. „Normaal zijn dit soort boodschap pen van de overheid" nogal saai en belerend waardoor ze hun doel voorbijschieten," zegt regisseur Grandia. „In dit geval was de clip zelfs vernieuwend omdat we het hebben opgenomen met een 360 graden camera, waardoor je bijzon dere effecten krijgt." In sommige steden maakten men sen dankbaar gebruik van de ano nieme wapencontainers om van ander ongewenst wapentuig af te komen. Hij ontvreemdde bij PSV al eens de UEFA Cup uit 1978 en een pla quette die de Eindhovenaren in 1988 kregen als deelnemer aan de strijd om de Europese Supercup. En nu heeft Theo Maassen ook bij aartsrivaal Ajax toegeslagen. De ca baretier toonde donderdagavond bij De Wereld Draait Door de kam- pioensschaal die de Amsterdam mers vorige week hadden ontvan gen. Een Ajax-woordvoerder beves tigde dat het de echte schaal betrof. Maar de 'diefstal' was volgens hem allerminst spectaculair verlopen. „Ik heb een licht vermoeden dat het een pr-stunt van de Ajax Expe rience betreft", sprak hij myste rieus. „Het gaat om de echte schaal, maar hij zal vrijdagochtend ge woon weer te bewonderen zijn in de Ajax Experience. Hoe ik dat ze ker weet? Tsja, sommige stunts moet je niet uitleggen." den haag - Het geduld van de poli tiek met Prorail is op. Een meerder heid van de Tweede Kamer wil dat de overheid het beheer van het spoor in Nederland per direct over neemt. „We betalen er flink voor, dan willen we ook invloed", liet WD-Kamerlid Charlie Aptroot donderdag weten. Zijn partij wil Prorail opheffen en de taken volle dig bij Rijkswaterstaat in staatshan- den brengen. De PW heeft dezelf de mening. Eerder drong onder meer de Christenunie aan op de ze oplossing. Prorail kwam de laatste tijd regel matig negatief in het nieuws, door problemen op het spoor in de win ter bijvoorbeeld. Aanhoudende zorg was er daarnaast ook over de precieze inzet van geld voor het spoor. Ook ontstond ophef over hoge beloningen voor de top van het bedrijf „Prorail is log en duur. Ze bouwen daar maar aan de organisatie, maar de ronde doen over de toekomst. „Ordening op het spoor is een poli tieke verantwoordelijkheid", is het enige wat een woordvoerster van Prorail kwijt wilde. Jerry Pique van CNV Vakmensen vindt dat Prorail zeker geen staats bedrijf moet worden. „De over heid is al 100 procent eigenaar en heeft genoeg invloed uit kunnen oefenen. Dat weten Kamerleden ook, maar toch krijgt Prorail alle verwijten. Vervoerders en Prorail werken ook behoorlijk goed sa men. Wat ontbreekt is echter één persoon die kan zeggen: zo gaan we het doen. Bij winterweer kij ken de beide bedrijven elkaar aan en wachten af wie met een voor stel over een speciale dienstrege ling komt. De verantwoordelijkhe den zijn niet duidelijk." zie onze website:binnenland Bekijk het interview met WD-kamerlid Charlie Aptroot Medewerkers van Prorail aan het werk bij het spoor. foto Marcel Antonisse/ANP goede investeringen voor het spoor komen er niet", concludeert Aptroot, die wil dat Rijkswater staat een aparte afdeling voor het spoor krijgt. Enkele andere politieke partijen denken over het weer samenbren gen van NS en Prorail onder één leiding. „De overheid is voor 100 procent eigenaar van NS en Pro rail, maar heeft weinig tot niets te zeggen", zei SP-Kamerlid Farshad Bashir. In het verleden was, naast het ver voer, het beheer van de rails, wis sels en bovenleidingen onderdeel van het staatsbedrijf NS. Daaraan kwam een einde toen er een split sing werd aangebracht tussen het spoorvervoer (met als grootste spe ler de NS), en beheer (Prorail). Pro rail is vervolgens door de overheid op afstand gezet. Reizigersvereniging Rover - vindt dat de spoorbeheerder direct on der het ministerie zou moeten val len. Rover heeft al geruime tijd klach ten over Prorail, over onder meer 'de chronische seinstoringen, de slechte informatievoorziening en de blunders van de verkeerslei- ding'. Prorail zelf en de Nederlandse Spoorwegen willen niet reageren op de verschillende scenario's die foto Caroline Koning/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 5