steekwapens van straat Theo Maassen pakt bij
Kamer wil dat overheid spoor gaat beheren
5
Atsma: chaos dreigt
bij waterschappen
Straf verdubbeld voor
bezwangeren dochter
Serviër dreigde
met dijkexplosie
'RET luistert
passagiers niet af
Oranjegadget: de
Timosjenko-vlecht
Oppositie-wet tegen
aanbesteden van ov
Ajax zijn derde voctbalprijs
vrijdag 11 mei 2012
DEN HAAG
Als de Tweede Kamer de Water
schapswet niet wil behandelen nu
het kabinet is gevallen, kunnen de
waterschappen niet meer functio
neren. Ook is het dan niet haalbaar
op tijd verkiezingen te organiseren
voor de waterschappen. Dat
schreef staatssecretaris Atsma (In
frastructuur en Milieu) donderdag
in een brief aan de Kamer.
ZWOLLE
Een 51-jarige man uit Callantsoog
die jarenlang zijn minderjarige
dochter misbruikte, is donderdag
door de rechtbank tot zes jaar cel
veroordeeld. Het Openbaar Ministe
rie had drie jaar geëist. De recht
bank strafte een stuk zwaarder om
dat de veroordeelde zijn dochter
op haar 12e zwanger maakte. Het
meisje moest abortus laten plegen.
BELGRADO
Op verzoek van de Nederlandse jus
titie heeft de politie in Servië een
man aangehouden die op YouTube
had gedreigd Nederlandse dijken
op te blazen. Dat meldden Servi
sche media donderdag. Hij zou het
dreigement uitvoeren als bij de ver
kiezingen van afgelopen zondag
'patriottische partijen' in Servië
aan de macht zouden komen.
ROTTERDAM
Het Rotterdams openbaarvervoers
bedrijf RET luistert geen gesprek
ken af van passagiers in tram, me
tro of bus. „Wij zijn geen onder
deel van de AIVD", zei een woord
voerster na ophef over een artikel
op de website van Elsevier. Daarin
wordt het ov-bedrijf beschuldigd
van het afluisteren van passagiers
voor beveiligingsdoeleinden.
DEN HAAG
Het kan zomaar hét Holland-hebbe
ding worden tijdens het EK voet
bal in Oekraïne: een oranje vlecht,
gedrapeerd zoals oud-premier Joe-
lia Timosjenko. Bedenker Jan Hoet-
mer ziet in de iconische vlecht niet
alleen een gat in de markt, hij wil
tegelijk een politiek statement ma
ken tegen de slechte behandeling
van de draagster ervan.
DEN HAAG
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag
en Utrecht moeten hun eigen ge
meentelijke vervoersbedrijf hou
den. De aanbesteding die het in
middels gevallen kabinet verplicht
stelde, moet worden terugge
draaid. Dat vinden oppositiepar
tijen PvdA, D66, GroenLinks en SP.
Ze dienden daartoe donderdag ge
zamenlijk een wetsvoorstel in.
AMSTERDAM
dermes beboet met 350 euro. Op
deze manier hoopt de politie het
aantal steekpartijen onder jonge
ren te verminderen. De kleinere
stiletto's, val- en vlindermessen
zijn gemakkelijk te verbergen,
maar niet minder scherp of gevaar
lijk. Ze zijn ook simpel te verkrij
gen en op elke kermis te winnen.
Volgens de stichting Consument
en Veiligheid werden vorig jaar
minstens 970 mensen behandeld
in ziekenhuizen voor verwondin
gen die waren veroorzaakt door
een mes.
Het ministerie van Justitie en Vei
ligheid hield daarom een grote
campagne om jongeren hun mes
sen te laten inleveren zonder straf
rechtelijke gevolgen. De rappers Ri
co en Sticks werden samen met re
gisseur Marco Grandia ingehuurd
om een muziekclip op te nemen
die via sociale media als YouTube,
Hyves en Facebook is verspreid.
„Normaal zijn dit soort boodschap
pen van de overheid" nogal saai en
belerend waardoor ze hun doel
voorbijschieten," zegt regisseur
Grandia. „In dit geval was de clip
zelfs vernieuwend omdat we het
hebben opgenomen met een 360
graden camera, waardoor je bijzon
dere effecten krijgt."
In sommige steden maakten men
sen dankbaar gebruik van de ano
nieme wapencontainers om van
ander ongewenst wapentuig af te
komen.
Hij ontvreemdde bij PSV al eens
de UEFA Cup uit 1978 en een pla
quette die de Eindhovenaren in
1988 kregen als deelnemer aan de
strijd om de Europese Supercup.
En nu heeft Theo Maassen ook bij
aartsrivaal Ajax toegeslagen. De ca
baretier toonde donderdagavond
bij De Wereld Draait Door de kam-
pioensschaal die de Amsterdam
mers vorige week hadden ontvan
gen. Een Ajax-woordvoerder beves
tigde dat het de echte schaal betrof.
Maar de 'diefstal' was volgens hem
allerminst spectaculair verlopen.
„Ik heb een licht vermoeden dat
het een pr-stunt van de Ajax Expe
rience betreft", sprak hij myste
rieus. „Het gaat om de echte schaal,
maar hij zal vrijdagochtend ge
woon weer te bewonderen zijn in
de Ajax Experience. Hoe ik dat ze
ker weet? Tsja, sommige stunts
moet je niet uitleggen."
den haag - Het geduld van de poli
tiek met Prorail is op. Een meerder
heid van de Tweede Kamer wil dat
de overheid het beheer van het
spoor in Nederland per direct over
neemt. „We betalen er flink voor,
dan willen we ook invloed", liet
WD-Kamerlid Charlie Aptroot
donderdag weten. Zijn partij wil
Prorail opheffen en de taken volle
dig bij Rijkswaterstaat in staatshan-
den brengen. De PW heeft dezelf
de mening. Eerder drong onder
meer de Christenunie aan op de
ze oplossing.
Prorail kwam de laatste tijd regel
matig negatief in het nieuws, door
problemen op het spoor in de win
ter bijvoorbeeld. Aanhoudende
zorg was er daarnaast ook over de
precieze inzet van geld voor het
spoor. Ook ontstond ophef over
hoge beloningen voor de top van
het bedrijf
„Prorail is log en duur. Ze bouwen
daar maar aan de organisatie, maar
de ronde doen over de toekomst.
„Ordening op het spoor is een poli
tieke verantwoordelijkheid", is het
enige wat een woordvoerster van
Prorail kwijt wilde.
Jerry Pique van CNV Vakmensen
vindt dat Prorail zeker geen staats
bedrijf moet worden. „De over
heid is al 100 procent eigenaar en
heeft genoeg invloed uit kunnen
oefenen. Dat weten Kamerleden
ook, maar toch krijgt Prorail alle
verwijten. Vervoerders en Prorail
werken ook behoorlijk goed sa
men. Wat ontbreekt is echter één
persoon die kan zeggen: zo gaan
we het doen. Bij winterweer kij
ken de beide bedrijven elkaar aan
en wachten af wie met een voor
stel over een speciale dienstrege
ling komt. De verantwoordelijkhe
den zijn niet duidelijk."
zie onze website:binnenland
Bekijk het interview met
WD-kamerlid Charlie Aptroot
Medewerkers van Prorail aan het werk bij het spoor.
foto Marcel Antonisse/ANP
goede investeringen voor het
spoor komen er niet", concludeert
Aptroot, die wil dat Rijkswater
staat een aparte afdeling voor het
spoor krijgt.
Enkele andere politieke partijen
denken over het weer samenbren
gen van NS en Prorail onder één
leiding. „De overheid is voor 100
procent eigenaar van NS en Pro
rail, maar heeft weinig tot niets te
zeggen", zei SP-Kamerlid Farshad
Bashir.
In het verleden was, naast het ver
voer, het beheer van de rails, wis
sels en bovenleidingen onderdeel
van het staatsbedrijf NS. Daaraan
kwam een einde toen er een split
sing werd aangebracht tussen het
spoorvervoer (met als grootste spe
ler de NS), en beheer (Prorail). Pro
rail is vervolgens door de overheid
op afstand gezet.
Reizigersvereniging Rover - vindt
dat de spoorbeheerder direct on
der het ministerie zou moeten val
len.
Rover heeft al geruime tijd klach
ten over Prorail, over onder meer
'de chronische seinstoringen, de
slechte informatievoorziening en
de blunders van de verkeerslei-
ding'.
Prorail zelf en de Nederlandse
Spoorwegen willen niet reageren
op de verschillende scenario's die
foto Caroline Koning/GPD