Geluidsscherm langs het spoor Etmaal op de iets voor Sierra Leone 241 zeeland Niet gratis parkeren in Marconigebied Goes Vlissingen heeft extra rekenwerk door moeilijke financiële toekomst Goes ziet af van spoorbak Cycling Frank vrijdag 11 mei 2012 Wie Frank wil steunen vindt de gegevens op www.lion-lieart.nl Wie raadt hoeveel kilometers Frank aflegt met Pinksteren, kan een Zwitsers (lerenhorloge winnen. Stuur een e-mail naar info@lion-heart.nl met als onderwerp 'Cycling Frank'. door Luc Oggel GOES - Goes ziet definitief af van de aanleg van een spoorbak om ge luid- en trillingshinder van goede rentreinen tegen te gaan. In plaats daarvan komt er nu onder meer een één meter hoog geluids scherm door de stad. Goes is al jaren bezig met een op lossing voor de spoorproblema- tiek. De hoop was gevestigd op een spoorbak op maaiveldniveau, maar onderzoek wees uit dat die voorziening te weinig soelaas biedt. Voor Goes was een reductie van vijftig procent van de trillin gen en decibellen het minimum om groen licht te geven voor de aanleg (kosten 40 miljoen euro), maar volgens de bureaus TNO en Peutz is het rendement 'slechts' 37 procent. Tegen de verwachting in levert ook een permanente snel heidsverlaging te weinig op. De geluids- en trillingshinder zal wat burgemeester en wethouders betreft nu te lijf worden gegaan met andere maatregelen, zoals een scherm van een meter hoog langs een aanzienlijk deel van het spoor. door Luc Oggel GOES - Het Goese college van bur gemeester en wethouders gaat niet in op het verzoek van de CDA-frac- tie om het betaald parkeren in het Marconigebied in Goes tijdelijk af te schaffen. Het CDA wil naar aanleiding van klachten van ondernemers dat het betaald parkeren bij wijze van proef wordt afgeschaft. Veel bezoe kers zouden niet weten dat er moet betaald op de meubelboule vard - met bekeuringen tot gevolg, bovendien zouden klanten juist wegblijven als gevolg van het be taald parkeren en uitwijken naar Verder zal de kruiswissel ter hoog te van voormalig Ockenburgh wor den verwijderd en zal er groot on derhoud aan het spoor worden uit gevoerd. Daarbij wordt de ligging van het spoor verbeterd en is er extra aandacht voor de overweg aan de Buys Ballotstraat door bij voorbeeld het aanpassen, verwijde ren of verplaatsen van zogeheten elektrische scheidingslassen. On danks herhaalde verzoeken wil spoorwegbeheerder ProRail de tril lingshinder niet specifiek aanpak ken, omdat wetgeving onbreekt. Het bedrijf vreest voor precedent werking in den lande als het dat in Goes wel doet. Aanwonenden van de spoorlijn zijn schriftelijk op de hoogte gesteld van het collegebe- sluit. In die brief wordt het woord 'geluidsscherm' overigens verme den. De Belangenvereniging Aan wonenden Spoorlijn (BAS) is niet blij met het besluit van het college. De vereniging heeft eerder al aan gegeven genoegen te nemen met een reductie van 37 procent van de geluids- en trillingshinder en vindt daarom dat de spoorbak wel moet worden aangelegd. andere steden, stellen de onderne mers. Volgens burgemeester René Ver hulst werkt het afschaffen van het tarief van 30 eurocent per uur in de hand dat treinreizigers en werk nemers van bedrijven en kantoren in de omgeving hun auto massaal in de Marconistraat gaan zetten, waardoor er voor klanten van de winkels geen plek meer is. Ook wijst hij erop dat er indertijd in sa menspraak met de ondernemers voor is gekozen om betaald parke ren in te voeren. „Als ze daar nu anders over denken, dan zullen we daarover nog een keer met hen in overleg gaan." Frank Rammeloo is sinds donder dag voor de negende keer in drie jaar in Sierra Leone. Als hij met Pinksteren terug is, wil hij 25 uur non-stop fietsen voor een goed doel: een ziekenhuis. door Claudia Sondervan Van Middelburg via Gel- dermalsen, Enschede, Zwolle over de Velu- we naar Utrecht en dan naar Capelle aan de IJssel. Dat is ruwweg de route die Frank Rammeloo in 25 uur tijd, op Eerste en Tweede Pinkster dag in één ruk wil gaan fietsen. Mensen die raden hoeveel kilome ters hij zal afleggen, maken kans op een Zwitsers polsuurwerk - één van de geschonken prijzen. „Ik heb drie rustmomenten van vijf minuten gepland. Als ik om 9.00 uit Middelburg vertrek, ben ik tegen 07.00 uur de andere dag in Capelle aan de IJssel. Dan heb ik van de 25 uur nog ongeveer drie uur om naar Middelburg te ko men." Daar woont de Zeeuws-Vlaming. In Goes is hij ingenieur voor Zebra Special Products; dat bedrijf bouwt in de plaats Yele in Sierra Leone een waterkrachtcentrale in een rivier met een waterzuivering die de regio, waar zesduizend men sen wonen, van stroom en schoon water gaat voorzien. Opdrachtge ver voor het project, met steun van de Nederlandse overheid, is de Nederlandse ontwikkelings hulporganisatie Lion Heart Foun dation uit Capelle aan de IJssel - vandaar Rammeloos aankomst daar op Tweede Pinksterochtend. Rammeloo: „Het gaat om een cen trale die in de jaren zeventig is ge bouwd, maar die door het uitbre ken van de burgeroorlog in Sierra Leone nooit is gebruikt. Zebra Spe cial Products is aangetrokken om de centrale gebruiksklaar te krij gen. Het is een heel arme regio. Dat zag ik tijdens mijn werkbezoe ken als ik er rondreed met mijn mountainbike. Lion Heart wil met de verkoop van stroom uit de cen trale een ziekenhuis financieren. Er staat nu een medisch centrum, ik wil 10.000 euro bijeenbrengen voor het bevallingshuis." Rammeloo kreeg steun van veel bedrijven, vaak in de vorm van on derdelen. De publieksactie belooft prijzen: „Fietsen is mijn hobby. Het is niet leuk om geld te schooien. Die mensen hebben het zwaar; laat mij dan één dag af zien!" OLOV® Goes Pearyweg 17 (Car Village®) Tel. 0113 - 275000 olov.nl door Maurits Sep VLISSINGEN - De financiële toe komst van Vlissingen is zo ondui delijk en kwetsbaar dat de gemeen te de zomer nodig heeft om in beeld te brengen welke extra maat regelen nodig zijn om een begro ting voor 2013 te maken. Gebruikelijk is om al in het voor jaar op een rij te zetten welke in vesteringen nodig zijn, hoeveel geld dat gaat kosten, welke bedrei gingen er zijn en hoeveel bezui nigd moet worden. Maar dat lukt dit jaar niet. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft onlangs een pakket extra eisen op tafel ge legd, die ook financieel gevolgen hebben. Bovendien is in Den Haag een nieuw bezuinigingsakkoord ge sloten, waarvan onduidelijk is wat dat voor Vlissingen betekent. En dan wil er ook maar geen einde ko men aan de bouwcrisis, wat nade lig is voor het Scheldekwartier. „We zijn financieel nu wel in even wicht, maar er zitten kwetsbare elementen in die een behoorlijke impact kunnen hebben", verklaart wethouder van financiën Jacques Damen. „En ik vind dat we reke ning moeten houden met de don kere wolken boven ons." Vast staat dat er meer bezuinigd moet worden dan de tien miljoen euro waarmee al rekening werd ge houden, zegt Damen. Maar hoe veel meer, dat moet nog blijken. „En daar hebben we meer tijd voor nodig. We moeten alles nu zorgvuldig uitwerken. Daar zullen we ook maatschappelijke organisa ties en het bedrijfsleven bij betrek ken om de gevolgen te kunnen in schatten." Volgens Damen zal Vlissingen 'hard snoeien, maar niet de bo dem eruit slaan'. Behalve de al ge plande bezuiniging van tien mil joen heeft Vlissingen ook voor vol gend jaar tien miljoen aan investe ringen gepland. Het is nog niet dui delijk of die allemaal doorgaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 56