Geluidsscherm
langs het spoor
Etmaal op de iets
voor Sierra Leone
241 zeeland
Niet gratis parkeren
in Marconigebied Goes
Vlissingen heeft extra rekenwerk
door moeilijke financiële toekomst
Goes ziet af van spoorbak
Cycling Frank
vrijdag 11 mei 2012
Wie Frank wil steunen vindt de gegevens op
www.lion-lieart.nl Wie raadt hoeveel kilometers Frank
aflegt met Pinksteren, kan een Zwitsers (lerenhorloge
winnen. Stuur een e-mail naar info@lion-heart.nl met
als onderwerp 'Cycling Frank'.
door Luc Oggel
GOES - Goes ziet definitief af van
de aanleg van een spoorbak om ge
luid- en trillingshinder van goede
rentreinen tegen te gaan. In plaats
daarvan komt er nu onder meer
een één meter hoog geluids
scherm door de stad.
Goes is al jaren bezig met een op
lossing voor de spoorproblema-
tiek. De hoop was gevestigd op
een spoorbak op maaiveldniveau,
maar onderzoek wees uit dat die
voorziening te weinig soelaas
biedt. Voor Goes was een reductie
van vijftig procent van de trillin
gen en decibellen het minimum
om groen licht te geven voor de
aanleg (kosten 40 miljoen euro),
maar volgens de bureaus TNO en
Peutz is het rendement 'slechts' 37
procent. Tegen de verwachting in
levert ook een permanente snel
heidsverlaging te weinig op.
De geluids- en trillingshinder zal
wat burgemeester en wethouders
betreft nu te lijf worden gegaan
met andere maatregelen, zoals een
scherm van een meter hoog langs
een aanzienlijk deel van het spoor.
door Luc Oggel
GOES - Het Goese college van bur
gemeester en wethouders gaat niet
in op het verzoek van de CDA-frac-
tie om het betaald parkeren in het
Marconigebied in Goes tijdelijk af
te schaffen.
Het CDA wil naar aanleiding van
klachten van ondernemers dat het
betaald parkeren bij wijze van
proef wordt afgeschaft. Veel bezoe
kers zouden niet weten dat er
moet betaald op de meubelboule
vard - met bekeuringen tot gevolg,
bovendien zouden klanten juist
wegblijven als gevolg van het be
taald parkeren en uitwijken naar
Verder zal de kruiswissel ter hoog
te van voormalig Ockenburgh wor
den verwijderd en zal er groot on
derhoud aan het spoor worden uit
gevoerd. Daarbij wordt de ligging
van het spoor verbeterd en is er
extra aandacht voor de overweg
aan de Buys Ballotstraat door bij
voorbeeld het aanpassen, verwijde
ren of verplaatsen van zogeheten
elektrische scheidingslassen. On
danks herhaalde verzoeken wil
spoorwegbeheerder ProRail de tril
lingshinder niet specifiek aanpak
ken, omdat wetgeving onbreekt.
Het bedrijf vreest voor precedent
werking in den lande als het dat in
Goes wel doet. Aanwonenden van
de spoorlijn zijn schriftelijk op de
hoogte gesteld van het collegebe-
sluit. In die brief wordt het woord
'geluidsscherm' overigens verme
den. De Belangenvereniging Aan
wonenden Spoorlijn (BAS) is niet
blij met het besluit van het college.
De vereniging heeft eerder al aan
gegeven genoegen te nemen met
een reductie van 37 procent van de
geluids- en trillingshinder en
vindt daarom dat de spoorbak wel
moet worden aangelegd.
andere steden, stellen de onderne
mers.
Volgens burgemeester René Ver
hulst werkt het afschaffen van het
tarief van 30 eurocent per uur in
de hand dat treinreizigers en werk
nemers van bedrijven en kantoren
in de omgeving hun auto massaal
in de Marconistraat gaan zetten,
waardoor er voor klanten van de
winkels geen plek meer is. Ook
wijst hij erop dat er indertijd in sa
menspraak met de ondernemers
voor is gekozen om betaald parke
ren in te voeren. „Als ze daar nu
anders over denken, dan zullen we
daarover nog een keer met hen in
overleg gaan."
Frank Rammeloo is sinds donder
dag voor de negende keer in
drie jaar in Sierra Leone. Als hij
met Pinksteren terug is, wil hij
25 uur non-stop fietsen voor
een goed doel: een ziekenhuis.
door Claudia Sondervan
Van Middelburg via Gel-
dermalsen, Enschede,
Zwolle over de Velu-
we naar Utrecht en
dan naar Capelle aan
de IJssel. Dat is ruwweg de route
die Frank Rammeloo in 25 uur
tijd, op Eerste en Tweede Pinkster
dag in één ruk wil gaan fietsen.
Mensen die raden hoeveel kilome
ters hij zal afleggen, maken kans
op een Zwitsers polsuurwerk -
één van de geschonken prijzen.
„Ik heb drie rustmomenten van
vijf minuten gepland. Als ik om
9.00 uit Middelburg vertrek, ben
ik tegen 07.00 uur de andere dag
in Capelle aan de IJssel. Dan heb
ik van de 25 uur nog ongeveer drie
uur om naar Middelburg te ko
men."
Daar woont de Zeeuws-Vlaming.
In Goes is hij ingenieur voor Zebra
Special Products; dat bedrijf
bouwt in de plaats Yele in Sierra
Leone een waterkrachtcentrale in
een rivier met een waterzuivering
die de regio, waar zesduizend men
sen wonen, van stroom en schoon
water gaat voorzien. Opdrachtge
ver voor het project, met steun
van de Nederlandse overheid, is
de Nederlandse ontwikkelings
hulporganisatie Lion Heart Foun
dation uit Capelle aan de IJssel -
vandaar Rammeloos aankomst
daar op Tweede Pinksterochtend.
Rammeloo: „Het gaat om een cen
trale die in de jaren zeventig is ge
bouwd, maar die door het uitbre
ken van de burgeroorlog in Sierra
Leone nooit is gebruikt. Zebra Spe
cial Products is aangetrokken om
de centrale gebruiksklaar te krij
gen. Het is een heel arme regio.
Dat zag ik tijdens mijn werkbezoe
ken als ik er rondreed met mijn
mountainbike. Lion Heart wil met
de verkoop van stroom uit de cen
trale een ziekenhuis financieren.
Er staat nu een medisch centrum,
ik wil 10.000 euro bijeenbrengen
voor het bevallingshuis."
Rammeloo kreeg steun van veel
bedrijven, vaak in de vorm van on
derdelen. De publieksactie belooft
prijzen: „Fietsen is mijn hobby.
Het is niet leuk om geld te
schooien. Die mensen hebben het
zwaar; laat mij dan één dag af
zien!"
OLOV® Goes Pearyweg 17 (Car Village®) Tel. 0113 - 275000 olov.nl
door Maurits Sep
VLISSINGEN - De financiële toe
komst van Vlissingen is zo ondui
delijk en kwetsbaar dat de gemeen
te de zomer nodig heeft om in
beeld te brengen welke extra maat
regelen nodig zijn om een begro
ting voor 2013 te maken.
Gebruikelijk is om al in het voor
jaar op een rij te zetten welke in
vesteringen nodig zijn, hoeveel
geld dat gaat kosten, welke bedrei
gingen er zijn en hoeveel bezui
nigd moet worden. Maar dat lukt
dit jaar niet. Een meerderheid van
de gemeenteraad heeft onlangs
een pakket extra eisen op tafel ge
legd, die ook financieel gevolgen
hebben. Bovendien is in Den Haag
een nieuw bezuinigingsakkoord ge
sloten, waarvan onduidelijk is wat
dat voor Vlissingen betekent. En
dan wil er ook maar geen einde ko
men aan de bouwcrisis, wat nade
lig is voor het Scheldekwartier.
„We zijn financieel nu wel in even
wicht, maar er zitten kwetsbare
elementen in die een behoorlijke
impact kunnen hebben", verklaart
wethouder van financiën Jacques
Damen. „En ik vind dat we reke
ning moeten houden met de don
kere wolken boven ons."
Vast staat dat er meer bezuinigd
moet worden dan de tien miljoen
euro waarmee al rekening werd ge
houden, zegt Damen. Maar hoe
veel meer, dat moet nog blijken.
„En daar hebben we meer tijd
voor nodig. We moeten alles nu
zorgvuldig uitwerken. Daar zullen
we ook maatschappelijke organisa
ties en het bedrijfsleven bij betrek
ken om de gevolgen te kunnen in
schatten."
Volgens Damen zal Vlissingen
'hard snoeien, maar niet de bo
dem eruit slaan'. Behalve de al ge
plande bezuiniging van tien mil
joen heeft Vlissingen ook voor vol
gend jaar tien miljoen aan investe
ringen gepland. Het is nog niet dui
delijk of die allemaal doorgaan.