AMBACHT Puzzel van gekleurde ruitjes wonenn fl I g et mooiste is als je pre- vrijdag 11 mei 2012 Ambachtslui over hun bijna vergeten beroepen. Deze week: de glazenier, door llze Rike Vak en studie Bij de Omderne- mersvereniging van Glazeniers zijn vijftig glazeniers aan gesloten. Leden hebben allen een EVC-certificaat, een kwaliteitswaar borg voor opdracht gevers. In Nederland zijn meerdere opleidin- gen tot glazenier. Vakschool Schoon hoven is de bekend ste. Sint-Lucas in Boxtel heeft een al gemenere opleiding tot creatief vakman. 'w II cies dat ene ruitje kunt vinden dat mist of stuk I was gegooid. De goede LJ U kleur, de goede struc tuur, zodat je het verschil niet ziet als het raam weer in het kozijn zit. Dat is soms een hele puzzel", vertelt Henk Schoonenberg. Sinds zijn 16e zit Schoonenberg 'in het glas'. Hij werkte onder meer aan de res tauratie van de Sint Janskathedraal in zijn woonplaats Den Bosch en hij her stelde en plaatste talloze andere bijzon dere ramen, in zowel monumenten als woonhuizen. „Glas in lood is weer he lemaal in. Veel nieuwbouwhuizen wor den gebouwd in jarendertigstijl, inclu sief glas in lood, dat aan de laatste ei sen moet voldoen. Voor de milieu-ei sen kunnen we in eigen beheer glas in lood in geïsoleerd glas verwerken. Dat doen we ook in bestaande huizen, waarvan de bewoners het karakteristie ke glas in lood willen behouden." De taakverdeling binnen 'Schoonen berg Glazenier', dat Henk Schoonen berg in 1990 startte, is duidelijk. Zijn vrouw José Rombouts, van oorsprong reclameschilder, bemoeit zich met het maken van glas in lood. Zoon Robin zorgt voor de moderne invloeden bin nen het familiebedrijf, zoals het ma ken van glazen tafels, vitrinekasten, douchewanden en strakke glazen wan den voor achter aanrechtblokken. Zelf gaat Schoonenberg het liefst op pad, onder meer om te kijken hoe ver vallen ramen kunnen worden gerepa reerd. Dat is nog een hele toer. „Vooral in hoge kerken is het moeilijk in te schatten hoeveel werk een restauratie project vergt. Bij het maken van een of ferte staat er over het algemeen geen steiger, dus vanaf de grond moet ik in schatten wat eraan mankeert. Ik heb wel een verrekijker, maar pas als het werk begint, zie je van dichtbij de wer Henk Schoonenberg Glazenier Specalismen: glas in lood brandschilderen kelijke staat. Soms blijkt dan pas dat een ruit vol haarscheurtjes zit." De hele ruit moet dan voorzichtig uit de sponning worden genomen om in de werkplaats de beschadigde delen te kunnen vervangen door 'nieuw' glas. „We hebben onze leveranciers die de meest bijzondere soorten glas kunnen leveren. En we bewaren altijd restjes van vorige projecten; je weet maar nooit waar je het nog kunt gebruiken", zegt José Rombouts, terwijl ze laat zien hoe je de loden H-strips door snijdt. Dat gaat vrijwel zonder kracht te zetten, want lood is heel zacht. „De kruisingen soldeer ik aan elkaar." Als specialisme heeft Henk Schoonen berg zich bekwaamd in het brandschil deren van glas. Boven de werkplaats heeft hij een rustig plekje waar hij van elke gewenste afbeelding een gedetail leerde werktekening maakt, die hij met behulp van een lichtbak overtrekt op het glas. „Dat doe ik met een che misch middeltje, grisaille, vermengd met azijn en Arabische gom. De con tourlijn brand ik meestal in het glas, in de oven. Daarna vul ik de velden in met grisaille, aangemaakt met water, om schaduwtonen te maken." Het uiteindelijk resultaat mag er zijn, blijkt uit de ramen die in de werk plaats staan uitgestald en uit foto's van projecten die Schoonenberg laat zien. Van een enorm Mariabeeld tot kleine ronde medaillons. Glas in lood krijgt extra diepte met gebrandschilderde schaduwen. „Als het licht erdoorheen valt, is het nog mooier." www.schoonenbergglazenier.nl Foto's: 1. Vader en zoon Schoonenberg. 2. Stukjes glas op voorraad. 3. José Rombouts last de loodkrui- singen aan elkaar. 4. Gebrandschilderd eindproduct. 5. Henk Schoonenberg bezig met in kleuren. foto's Sandra Peerenboom Reageren? wonen@wegener.nl Glazenier en techniek Een glazenier maakt kunstzinnige glasobjecten die als ruit in een gebouw kunnen wor den geplaatst. De ruiten verschillen van gewone ramen door gebruik van glas in lood of gebrandschilderd glas. Glas in lood is het bekende, vaak gekleurde, glas tussen loden strips. Het is in vroe ger tijden ontstaan doordat een groot raam niet uit één stuk kon worden gemaakt. Door kleur te gebruiken, werden later voorstellingen met de ruitjes vervaardigd, vooral in kerken. De stukken glas worden in een patroon vastgezet in H-vormige lood lijsten, die op de punten waar zij elkaar kruisen op elkaar worden gesoldeerd. Glas kan talloze kleuren hebben. Door brandschilderen zijn daar schakeringen in aan te brengen, zo ontdekte men in de vroege middeleeuwen. Bij brandschilderen worden op het glas eerst de contouren van een afbeelding aangebracht. Vaak wordt het dan al voor de eerste keer in de oven gedaan, om de contouren vast te zetten. Daarna wordt de complete afbeelding ingekleurd met grisaille. Daar waar de afbeel ding lichter moet zijn, wordt de grisaille weggehaald. Door gebruik te maken van ver schillend 'gereedchap, zoals een daskwast of spateltje, ontstaan schaduwen, soms met een patroon. Uiteindelijk gaat het glas weer de oven in. De prijs per vierkante meter voor blank glas in lood begint bij 150 euro. Gebruik van ander glas kan leiden tot een verdubbeling van de prijs. De kosten van brandschilde ren hangen onder meer af van het ontwerp en de grootte van de afbeelding.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 47