weer 19 Hyundai toont met 530 oog voor detail Infiniti maakt de grote FX nog gedistingeerder Dacia voegt de Lodgy aan het programma toe vrijdag 11 mei 2012 Jjiyiiindai 1301.6' ;G01 ©MoS©©- Tot in de details volwaardig. Bagage 378-1.316 liter. Gewicht 1.168 kg. Benzine 1.6 1,135 pk. Vanaf 16.995 euro, i-Motion 18.995 euro. Plus: materialen, binnenruimte, motor. Min: cruise control. een flinke klus. Er zijn keurige materialen gebruikt en voor een groot deel zijn harde kunststoffen uitgebannen. De vormgeving sluit op de i40 aan en door hier en daar van metaalkleurige accenten gebruik te maken, oogt het geheel gebalanceerd. Bekerhou ders, volop bergvakken, bedieningsknop pen op het stuur; het is allemaal van de par tij en wordt intuïtief gevonden. De i30 overtuigt wat binnenruimte betreft. Waar Koreaanse auto's in het verleden wei eens tussen de gebruikelijke Europese seg menten in vielen, schaart de i30 zich met de hoofd-, been- en bagageruimte tussen de koplopers. Ook aan het meubilair is veel aandacht besteed. Op langere afstanden on dersteunen de stoelen voldoende, terwijl de gebruikte stoffen en de contrasterende stik sels blijk geven van oog voor detail. De i-Motion uitvoering is de tweede in de lijn en is allesbehalve kaal. De auto heeft on der meer een handbediende airco, een au dio-installatie met externe aansluitmogelijk heden en.Bluetooth en natuurlijk zaken als elektrische ramen en spiegels, alsmede een- Het lijkt of de nieuwe Hyundai i3o gewoon de opvolger is van zijn voor ganger. Maar de enorme stap voor waarts die wordt gezet, staat voor de hele ontwikkeling van het merk. door Tony Vos Nog geen vijfjaar geleden was er de eerste Hyundai i30. Het was de eer ste auto van het merk, ontwikkeld in en speciaal afgestemd op Euro pa. Hij moest potten breken in het segment van onder meer de Volkswagen Golf Door scherpe prijsstelling en geboden kwaliteiten veroverde Hyundai met haar middenklasser voorzichtig een positie.,, De nieuwe i30 is volledig van het niveau van Europese en Aziatische merken. Het model ging er vooral op het gebied van vormgeving en materialen fors op vooruit. De vormgeving volgt de weg die het merk eerder met de i40 insloeg. Dat betekent nog wel een wat drukke belijning op het front, maar verder komt de nieuweling heel eigen over. De auto heeft vanuit alle hoeken be zien verrassende details, die keurig in har monie zijn met elkaar. Een vergelijkbare stap betreft het interieur. Waar de bestaande i30 zich nog kenmerkte door eenvoud, klaarden de ontwerpers nu Met de tweede generatie i30 staat Hyundai üp Europees en Japans niveau. foto's Automedia trale vergrendeling met afstandsbediening. Ook cruise control zit er standaard op. Dat kan worden ingezet ter verhoging van het comfort en verlaging van het brandstofver bruik. Maar in heuvelachtig gebied zet deze voorziening zichzelf hinderlijk uit als gedu rende enkele minuten de ingestelde snel heid niet kan worden bereikt. Voorin ligt de redelijk nieuwe 1.6 liter benzi nemotor met directe inspuiting. Deze levert een vermogen van 135 pk en komt aan een eveneens keurig koppel van 148 Nm. Zeker in het vlakke Nederland presteert de Hyun dai naar behoren, met een top van 190 kilo meter per uur en een acceleratie van 0 naar 100 in 9,9 seconden. Let wel, we praten hier over de enige beschikbare benzinemotor, die wordt aangeboden voor een prijs waar bij de concurrentie vaak de 100 pk maar net aantipt. De benzinemotor komt volgens de officiële cijfers in aanmerking voor 20 pro cent bijtelling, ook na 1 juli. Een praktijkre sultaat van 1 op 15 sluit daar netjes op aan. Ook aan het onderstel is veel aandacht ge schonken. Het rijgedrag is vergaand neu traal en vooral afgestemd op comfort, pre cies zoals de gemiddelde koper dat wil. De elektrische stuurbekrachtiging laat geen ste ken vallen, zodat Hyundai met de nieuwe i30 een uitstekend totaalproduct neerzet. Uiteraard ook weer tegen nette prijzen, van af 16.995 euro. Vanaf 18.745 euro, 1.6 TI-VCT Trend 21.995 euro. Hooggewaardeerde midden klasser met krachtige vorm geving en uitstekend onder stel. Bagage 363-1.148 liter. Gewicht 1.196 kg. Benzine 1.6 1,125 pk. Plus: uitstraling, rijgedrag, keuzemogelijkheden. Min: duurder in zuinige varianten. CONCURRENT *Kia Cee'd 1.6 GDI Plus: uitstraling, materiaalgebruik, rijgedrag. Min: weinig kleurrijk. Onderhuids vrijwel identiek aan Hyundai i30, maar geeft een andere indruk door zeer Europees ogende vormge ving. Bagage 380-1.318 liter. Gewicht 1.268 kg. Benzine 1.6 1,135 pk. CÜMCöEP.ËNT Toyota Auris 1.3 WT-i Comfort Wordt vooral als hybride ver kocht, gezien relatief beschei den meerprijs afgezet tegen belastingvoordelen. Bagage 354-828 liter. Gewicht 1.195 kg. Benzine 1.3 I, 100 pk. Plus: grappige interieurdetails, kwaliteit. Min: prijs, bescheiden motor. door Willem de Volder Maar 22 consumenten in Nederland kochten vorig jaar een Infiniti. Aan de gedistingeerde uitstraling van het premiummerk van Nissan kan het niet liggen, net zomin als aan de techniek. Wellicht aan de prijs? Want de grote FX, die onlangs een lichte facelift onderging, staat van af 85.240 euro in de showroom. Aan de prijs werd niet getornd, wel aan het design. Met name de bumper kreeg een wat andere snit, de grille werd verfijnd naar voor beeld van de conceptcar Essence. Verder doen nieuwe kleuren hun intrede in de FX-lijn, waaronder een zelfherstellende lak. De FX-range voor 2012 heeft vier uitvoeringen. De FX37 GT is de in stapper, biedt een omvangrijk luxe pakket en is voorzien van een 3.7 li ter V6 benzinemotor met een ver mogen van 320 pk. De instapdiesel (3.0 liter V6, 238 pk) heeft dezelfde luxe aan boord en kost 3.800 euro meer. Infiniti levert ook de S-ver sie met deze motoren. Die is ge stoeld op sportief gebruik, met aan passingen aan stuurinrichting en onderstel. Ook onderscheidt deze versie zich door grotere 21-inch wielen, koplampen achter rook- glas en een Lane Departure-sys- teem, dat waarschuwt bij ondoor dacht verlaten van de rijbaan. De FX 37 S is er vanaf 88.590 euro en de diesel in die outfit vanaf 92.390 euro. Elke Infiniti FX heeft vierwielaandrijving en een zeven- traps transmissie. Handmatig scha kelen kan ook. Achter het stuur zit ten handels van massief magne sium, waarmee de hoogwaardige materiaalkeuze door Infiniti nog eens wordt onderstreept. Voor de echte liefhebber: er komt een Vettel-editie van de FX, in een oplage van tweehonderd stuks. Die is uitgerust met een 420 pk sterke V8-motor. door Tony Vos Financiële kommer en kwel noopt de consument tot een ander bestedingspatroon. Compactere, zuiniger en vooral goedkopere auto's vinden gretig af trek, waarmee het Europese succes van Dacia is verklaard. Het eind ja ren zestig met hulp van Renault in Roemenië opgezette merk kreeg in 2004 weer glans toen de Logan werd gelanceerd: de zogenaamde 5.000-euro-auto, gerekend zonder per land verschillende belastingen. Dacia was bedoeld als merk voor opkomende markten, maar zelfs de Parijse beaumonde sloot de be taalbare auto in de armen. Inmid dels is er sprake van een groeiend programma, met de ruimtewagen De FX: sportieve luxe. foto Infiniti Marokkaanse Dacia. foto Automedia Lodgy als laatste toevoeging. Toch maakt Dacia zich volgens program madirecteur Arnaud Jaeger alweer op voor het volgende model. „Dat wordt dit jaar nog gelanceerd en wordt de tweede auto die we in onze splinternieuwe fabriek in het Marokkaanse Tanger produceren." Over welk model de volgende nieuwe Dacia is, laat Jaeger zich niet uit, maar het schijnt dat het een middenklasse sedan wordt. „Dacia heeft sinds de herlancering inmiddels royaal meer dan twee miljoen auto's verkocht. En dan moet je bedenken dat buiten Euro pa Dacia's onder een Renault-label worden verkocht en hier nog niet eens zijn bijgeteld." Wellicht klinkt het opmerkelijk dat Dacia bij de ontwikkeling van nieuwe modellen niet de hoogste notering bij de EuroNCAP bots- proeven nastreeft. Drie sterren worden het waarschijnlijk voor de Lodgy Maar door het aanscherpen van de normen komt drie sterren anno 2012 overeen met vier of vijf sterren van een paar jaar geleden. Vier airbags, ABS en zelfs ESP zijn standaard, al voor de basisprijs van 14.990 euro. Citroën DS3 heeft handtekening Loeb Rallyrijder Sébastien Loeb staat al lang onder contract bij Citroën. Het merk bracht al eens speciale edities met de handtekening van Loeb, maar die kwamen nooit naar Nederland. Dat gebeurt wel met de Citroën DS3 Racing Loeb. Voor 38.990 euro heeft Citroën, vier exemplaren voor Nederland. Skoda Citigo stelt zich bescheiden op De VW Up, Seat Mii en Skoda Citi go werden tegelijk ontwikkeld en wijken weinig van elkaar af. De Up is al verkrijgbaar, de Mii is al geprijsd en nu is het de beurt aan Skoda. Dat plaatst de Citigo tus sen de soortgenoten in vanaf 7.990 euro (inclusief ESP). Meer prijs voor de vijfdeurs: 320 euro. Liefhebbers van Saab gaan voor allerlaatste Het woord 'herstart' lijkt bij Saab verdwenen. Wel heeft de dealer in Trollhattan nog een serie laatste exemplaren, die deze maand afge bouwd en verkocht worden. Lief hebberssite SaabsUnited vergaar de geld voor de aankoop van de daadwerkelijk allerlaatste Saab.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17