weer 19
Hyundai toont met
530 oog voor detail
Infiniti maakt de grote
FX nog gedistingeerder
Dacia voegt de Lodgy
aan het programma toe
vrijdag 11 mei 2012
Jjiyiiindai 1301.6' ;G01 ©MoS©©-
Tot in de details volwaardig. Bagage 378-1.316 liter.
Gewicht 1.168 kg. Benzine 1.6 1,135 pk.
Vanaf 16.995 euro, i-Motion 18.995 euro.
Plus: materialen, binnenruimte, motor.
Min: cruise control.
een flinke klus. Er zijn keurige materialen
gebruikt en voor een groot deel zijn harde
kunststoffen uitgebannen. De vormgeving
sluit op de i40 aan en door hier en daar van
metaalkleurige accenten gebruik te maken,
oogt het geheel gebalanceerd. Bekerhou
ders, volop bergvakken, bedieningsknop
pen op het stuur; het is allemaal van de par
tij en wordt intuïtief gevonden.
De i30 overtuigt wat binnenruimte betreft.
Waar Koreaanse auto's in het verleden wei
eens tussen de gebruikelijke Europese seg
menten in vielen, schaart de i30 zich met de
hoofd-, been- en bagageruimte tussen de
koplopers. Ook aan het meubilair is veel
aandacht besteed. Op langere afstanden on
dersteunen de stoelen voldoende, terwijl de
gebruikte stoffen en de contrasterende stik
sels blijk geven van oog voor detail.
De i-Motion uitvoering is de tweede in de
lijn en is allesbehalve kaal. De auto heeft on
der meer een handbediende airco, een au
dio-installatie met externe aansluitmogelijk
heden en.Bluetooth en natuurlijk zaken als
elektrische ramen en spiegels, alsmede een-
Het lijkt of de nieuwe Hyundai i3o
gewoon de opvolger is van zijn voor
ganger. Maar de enorme stap voor
waarts die wordt gezet, staat voor
de hele ontwikkeling van het merk.
door Tony Vos
Nog geen vijfjaar geleden was er de
eerste Hyundai i30. Het was de eer
ste auto van het merk, ontwikkeld
in en speciaal afgestemd op Euro
pa. Hij moest potten breken in het segment
van onder meer de Volkswagen Golf Door
scherpe prijsstelling en geboden kwaliteiten
veroverde Hyundai met haar middenklasser
voorzichtig een positie.,,
De nieuwe i30 is volledig van het niveau
van Europese en Aziatische merken. Het
model ging er vooral op het gebied van
vormgeving en materialen fors op vooruit.
De vormgeving volgt de weg die het merk
eerder met de i40 insloeg. Dat betekent nog
wel een wat drukke belijning op het front,
maar verder komt de nieuweling heel eigen
over. De auto heeft vanuit alle hoeken be
zien verrassende details, die keurig in har
monie zijn met elkaar.
Een vergelijkbare stap betreft het interieur.
Waar de bestaande i30 zich nog kenmerkte
door eenvoud, klaarden de ontwerpers nu
Met de tweede generatie i30 staat Hyundai üp Europees en Japans niveau. foto's Automedia
trale vergrendeling met afstandsbediening.
Ook cruise control zit er standaard op. Dat
kan worden ingezet ter verhoging van het
comfort en verlaging van het brandstofver
bruik. Maar in heuvelachtig gebied zet deze
voorziening zichzelf hinderlijk uit als gedu
rende enkele minuten de ingestelde snel
heid niet kan worden bereikt.
Voorin ligt de redelijk nieuwe 1.6 liter benzi
nemotor met directe inspuiting. Deze levert
een vermogen van 135 pk en komt aan een
eveneens keurig koppel van 148 Nm. Zeker
in het vlakke Nederland presteert de Hyun
dai naar behoren, met een top van 190 kilo
meter per uur en een acceleratie van 0 naar
100 in 9,9 seconden. Let wel, we praten hier
over de enige beschikbare benzinemotor,
die wordt aangeboden voor een prijs waar
bij de concurrentie vaak de 100 pk maar net
aantipt. De benzinemotor komt volgens de
officiële cijfers in aanmerking voor 20 pro
cent bijtelling, ook na 1 juli. Een praktijkre
sultaat van 1 op 15 sluit daar netjes op aan.
Ook aan het onderstel is veel aandacht ge
schonken. Het rijgedrag is vergaand neu
traal en vooral afgestemd op comfort, pre
cies zoals de gemiddelde koper dat wil. De
elektrische stuurbekrachtiging laat geen ste
ken vallen, zodat Hyundai met de nieuwe
i30 een uitstekend totaalproduct neerzet.
Uiteraard ook weer tegen nette prijzen, van
af 16.995 euro.
Vanaf 18.745 euro, 1.6 TI-VCT Trend 21.995 euro.
Hooggewaardeerde midden
klasser met krachtige vorm
geving en uitstekend onder
stel. Bagage 363-1.148 liter.
Gewicht 1.196 kg. Benzine
1.6 1,125 pk.
Plus: uitstraling, rijgedrag, keuzemogelijkheden.
Min: duurder in zuinige varianten.
CONCURRENT *Kia Cee'd 1.6 GDI
Plus: uitstraling, materiaalgebruik, rijgedrag.
Min: weinig kleurrijk.
Onderhuids vrijwel identiek
aan Hyundai i30, maar geeft
een andere indruk door zeer
Europees ogende vormge
ving. Bagage 380-1.318 liter.
Gewicht 1.268 kg. Benzine
1.6 1,135 pk.
CÜMCöEP.ËNT Toyota Auris 1.3 WT-i Comfort
Wordt vooral als hybride ver
kocht, gezien relatief beschei
den meerprijs afgezet tegen
belastingvoordelen. Bagage
354-828 liter. Gewicht
1.195 kg. Benzine 1.3 I,
100 pk.
Plus: grappige interieurdetails, kwaliteit.
Min: prijs, bescheiden motor.
door Willem de Volder
Maar 22 consumenten in
Nederland kochten vorig
jaar een Infiniti. Aan de
gedistingeerde uitstraling van het
premiummerk van Nissan kan het
niet liggen, net zomin als aan de
techniek. Wellicht aan de prijs?
Want de grote FX, die onlangs een
lichte facelift onderging, staat van
af 85.240 euro in de showroom.
Aan de prijs werd niet getornd,
wel aan het design. Met name de
bumper kreeg een wat andere snit,
de grille werd verfijnd naar voor
beeld van de conceptcar Essence.
Verder doen nieuwe kleuren hun
intrede in de FX-lijn, waaronder
een zelfherstellende lak.
De FX-range voor 2012 heeft vier
uitvoeringen. De FX37 GT is de in
stapper, biedt een omvangrijk luxe
pakket en is voorzien van een 3.7 li
ter V6 benzinemotor met een ver
mogen van 320 pk. De instapdiesel
(3.0 liter V6, 238 pk) heeft dezelfde
luxe aan boord en kost 3.800 euro
meer. Infiniti levert ook de S-ver
sie met deze motoren. Die is ge
stoeld op sportief gebruik, met aan
passingen aan stuurinrichting en
onderstel. Ook onderscheidt deze
versie zich door grotere 21-inch
wielen, koplampen achter rook-
glas en een Lane Departure-sys-
teem, dat waarschuwt bij ondoor
dacht verlaten van de rijbaan.
De FX 37 S is er vanaf 88.590 euro
en de diesel in die outfit vanaf
92.390 euro. Elke Infiniti FX heeft
vierwielaandrijving en een zeven-
traps transmissie. Handmatig scha
kelen kan ook. Achter het stuur zit
ten handels van massief magne
sium, waarmee de hoogwaardige
materiaalkeuze door Infiniti nog
eens wordt onderstreept.
Voor de echte liefhebber: er komt
een Vettel-editie van de FX, in een
oplage van tweehonderd stuks.
Die is uitgerust met een 420 pk
sterke V8-motor.
door Tony Vos
Financiële kommer en kwel
noopt de consument tot een
ander bestedingspatroon.
Compactere, zuiniger en vooral
goedkopere auto's vinden gretig af
trek, waarmee het Europese succes
van Dacia is verklaard. Het eind ja
ren zestig met hulp van Renault in
Roemenië opgezette merk kreeg
in 2004 weer glans toen de Logan
werd gelanceerd: de zogenaamde
5.000-euro-auto, gerekend zonder
per land verschillende belastingen.
Dacia was bedoeld als merk voor
opkomende markten, maar zelfs
de Parijse beaumonde sloot de be
taalbare auto in de armen. Inmid
dels is er sprake van een groeiend
programma, met de ruimtewagen
De FX: sportieve luxe. foto Infiniti Marokkaanse Dacia. foto Automedia
Lodgy als laatste toevoeging. Toch
maakt Dacia zich volgens program
madirecteur Arnaud Jaeger alweer
op voor het volgende model. „Dat
wordt dit jaar nog gelanceerd en
wordt de tweede auto die we in
onze splinternieuwe fabriek in het
Marokkaanse Tanger produceren."
Over welk model de volgende
nieuwe Dacia is, laat Jaeger zich
niet uit, maar het schijnt dat het
een middenklasse sedan wordt.
„Dacia heeft sinds de herlancering
inmiddels royaal meer dan twee
miljoen auto's verkocht. En dan
moet je bedenken dat buiten Euro
pa Dacia's onder een Renault-label
worden verkocht en hier nog niet
eens zijn bijgeteld."
Wellicht klinkt het opmerkelijk
dat Dacia bij de ontwikkeling van
nieuwe modellen niet de hoogste
notering bij de EuroNCAP bots-
proeven nastreeft. Drie sterren
worden het waarschijnlijk voor de
Lodgy Maar door het aanscherpen
van de normen komt drie sterren
anno 2012 overeen met vier of vijf
sterren van een paar jaar geleden.
Vier airbags, ABS en zelfs ESP zijn
standaard, al voor de basisprijs van
14.990 euro.
Citroën DS3 heeft
handtekening Loeb
Rallyrijder Sébastien Loeb staat al
lang onder contract bij Citroën.
Het merk bracht al eens speciale
edities met de handtekening van
Loeb, maar die kwamen nooit
naar Nederland. Dat gebeurt wel
met de Citroën DS3 Racing Loeb.
Voor 38.990 euro heeft Citroën,
vier exemplaren voor Nederland.
Skoda Citigo stelt
zich bescheiden op
De VW Up, Seat Mii en Skoda Citi
go werden tegelijk ontwikkeld en
wijken weinig van elkaar af. De
Up is al verkrijgbaar, de Mii is al
geprijsd en nu is het de beurt aan
Skoda. Dat plaatst de Citigo tus
sen de soortgenoten in vanaf
7.990 euro (inclusief ESP). Meer
prijs voor de vijfdeurs: 320 euro.
Liefhebbers van Saab
gaan voor allerlaatste
Het woord 'herstart' lijkt bij Saab
verdwenen. Wel heeft de dealer in
Trollhattan nog een serie laatste
exemplaren, die deze maand afge
bouwd en verkocht worden. Lief
hebberssite SaabsUnited vergaar
de geld voor de aankoop van de
daadwerkelijk allerlaatste Saab.