Het loopt storm bij de trainingen II Iedereen wil een goed diploma, maar het tijdstip van invoering van de hogere eisen is verkeerd De lat bij de examens ligt dit jaar hoger. Mi nister Van Bijsterveldt wil een einde aan de zesjes-cultuur en de 'calculerende leerling'. LAKS-bestuurslid Alderik Oosthoek als topsport vrijdag 11 mei 2012 door Harry Havekes illustratie Mark Reijntjens Voor het vmbo is het al be gonnen, maar havisten en vwo'ers ervaren maandag het uur van de waarheid. Gymnastiekzalen, klaslo kalen en aula's vol leerlin gen die met het zweet in de handen wachten op de docent die de enveloppe met examens opent. Dit jaar is de span ning nog groter dan andere jaren. De exa meneisen zijn namelijk aangescherpt. Demissionair minister Mar ja van Bijster veldt van Onderwijs wil geen 'cultuur van zesjes'. Ook houdt ze niet van 'calcu lerende leerlingen' die de schoolexamens goed gemaakt hebben en nu uitrekenen wat het laagste cijfer is dat ze zich bij het centraal examen kunnen permitteren om toch nog te slagen. De lat moet om hoog. Stress dus voor de examenkandidaten van dit jaar.„Zeker meer stress", zegt Al derik Oosthoek van scholierenvakbond LAKS. „Ons meldpunt voor examen- klachten gaat maandag pas open, maar we hebben op het reguliere meldpunt al meer klachten ontvangen dan andere ja ren. En omdat we zelf allemaal scholier zijn, merken we dat het leeft op school. In het najaar hebben we onderzocht hoe veel scholieren op de hoogte waren van de nieuwe eisen. Tachtig procent bleek van niets te weten. Dat is nu ongetwij feld minder, maar er zal nog steeds een groep zijn die niet op de hoogte is. On der deze groep die slecht voorbereid is, zal nu de genadeklap vallen." Toch hebben scholen wel geanticipeerd op de nieuwe eisen. „Bijvoorbeeld met extra cursussen. Veel scholen gaven in de meivakantie nog bijscholing." Dat de eisen omhoog gaan, stuit bij het LAKS op geen bezwaar. „Iedereen wil een goed diploma, maar het tijdstip van invoering is verkeerd. We willen liever dat de basis versterkt wordt. Er zijn nog te veel ophokuren en onbevoegde lera ren. En het onderwijs kampt nog steeds met een lerarentekort. Je kunt beter dat eerst verbeteren en dan pas de eisen aan passen dan andersom." Ook de scholen zitten in hun rats. De VO-raad, de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs, liet de nieuwe ei sen los op de examenresultaten van vo rig jaar. „We kwamen uit op 18.000 extra gezakten", aldus Sjoerd Slagter, voorzit ter van de VO-raad. Met name bij vmbo -b en -k verdubbelde het aantal mensen dat het niet haalde. Reden voor de scho len om zich aan te passen: hogere eisen om over te gaan naar de examenklas en extra voorlichting naar ouders en leerlin gen. „Iedereen zit nou vol spanning te wachten. Komen onze verwachtingen uit of krijgt de regering gelijk en gaan de prestaties omhoog." Slagter weet dat de sombere voorspelling van 18.000 extra ge- zakten niet zal uitkomen. Maar hij ver wacht wel een harde klap onder vmbo- leerlingen. Slagter: „Havo- en vwo-leer- lingen bereiden zich beter voor. Een vm- bo'er werkt voor wat ie waard is. Ze zijn minder calculerend en kunnen moeilij ker er een schepje bovenop doen." Hoewel hij niet tegen hogere eisen is, waarschuwt hij wel dat de nadruk niet te veel op selectie moet liggen. „De kern taak van het onderwijs is mensen kan sen bieden. Vergelijk het maar met de ci- to-toets. Dat is een heel mooi instru ment om voor iemand de beste leerroute te bepalen. Maar het is verworden tot een spel van winnaars en verliezers: mag je naar havo of vwo of niet." Naast de scherpere examenei sen krijgt een aantal leerlin gen ook te maken met toela tingseisen voor hun vervolg opleiding. Staatssecretaris Halbe Zijlstra wil dat universiteiten en hogescholen gaan selecteren aan de poort. Door al leen gemotiveerde studenten toe te la ten, zal er minder uitval tijdens de stu die zijn, zo is het idee. Op sommige opleidingen, die maar een beperkt aantal plaatsen hebben, kom je alleen via loting, waarbij een goede cijfer lijst je kansen vergroot. Maar andere scholen experimenteren al met selectie- gesprekken, vooruitopend op een moge lijke landelijke invoering. Daar moet je la ten zien dat je een gemotiveerde student zult zijn die een goede kans maakt de op leiding succesvol af te ronden. Bij deze gesprekken kan de opleiding je niet laten 'zakken', maar je wel sterk ontraden om de studie te volgen. Slagter: „Invoering van motivatiegesprek- ken juichen we toe. Uit alle onderzoeken blijkt dat de motivatie een erg goede voorspellende succesfactor is, misschien nog wel belangrijker dan een cijferlijst. Maar voor de leerling betekent het wel weer een extra onzekerheid erbij." Hij weet niet hoeveel scholen hier op in spelen, maar wel dat het door decanen en studieloopbaanbegeleiders wordt op gepikt. „Daar moet iheer aandacht voor komen. We zien nu dat havo'ers en vwo' ers geen goed beeld hebben van de stu die die ze willen volgen." Naast alle stress voor leerlingen, zijn er ook nog de leraren die onder druk staan. Uit een onderzoek van uitgeverij Malm- berg blijkt dat de overgrote meerderheid van de docenten (85 procent) stress er vaart in deze tijd. Ze blijven tot na de examens betrokken bij hun leerlingen en zijn zenuwachtig als ze weten dat een leerling er niet zo goed voorstaat. Het spannendst vinden ze het moment van het nakijken. Een kwart van de docen ten voelt zich zelfs verantwoordelijk voor de fouten die hun leerlingen ma ken. En ook op het docentencorps heb ben de strengere exameneisen hun weer slag. Een op de vijf heeft minder vertrou wen in een goede uitslag. Strengere eisen Wie vroeger de schoolexamens goed had gemaakt, kon slecht scoren bij het centraal schriftelijk examen en toch slagen. Het was mogelijk om voor alle centrale examens een onvoldoende te halen en die te compenseren met goede cijfers van de schoolexamens. Daar komt nu een einde aan. Het gemiddelde, onafgeron de cijfer van het centraal examen moet minimaal een 5,5 zijn. Wie een 5,4 haalt, is gezakt. In de beroepsgerichte leerweg van het vmbo telt het cij fer van het schoolexamen niet meer twee keer. School examen en centraal examen tellen even zwaar mee voor het eindcijfer. Volgend jaar worden de eisen verder aangescherpt. Dan mogen havo- en-vwo-leerlingen voor Nederlands, Engels en wiskunde maximaal één 5 halen. Examentrainingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Leerlingen die vrezen bij het exa men de plank mis te slaan en scholieren die hun cijfer willen opkrik ken om hun kansen bij een inloting te vergroten, weten de weg te vinden naar de klasjes die hogescholen en universitei ten organiseren. Examentrainer Lyceo zag het aantal deel nemers verdubbelen van ongeveer 5.000 vorig schooljaar tot to.ooo nu. De trainer geeft op tien locaties indivi duele begeleiding en geeft op scholen training aan klassen. „De druk op de scholen groeit", verklaart Lyceo-direc- teur Bram Masselink de toegenomen be langstelling. „De onderwijsinspectie kijkt naar de resultaten en ook ouders verwachten van een school dat die het maximale doet om hun kind voor te be reiden op het examen." „Bij de individuele begeleiding zien we dat de groei voor een groot deel komt door de scherpere eisen die dit jaar bij het examen worden gesteld. Een deel van de groei wordt natuurlijk verklaard doordat het fenomeen examentraining gemeengoed begint te worden." Ook volgend jaar verwacht hij een groei van het aantal leerlingen dat de trainin gen volgt. „Onze groei wordt vooral ge- remd door het vinden van gekwalifi ceerd personeel. Om de kwaliteit te kun nen waarborgen, hebben we dit jaar al enkele scholen nee moeten verkopen." Masselink ziet zijn dienst als een aanvul ling op het reguliere onderwijs. „Dat is toegerust op het overbrengen van nieu we kennis, maar een school heeft de tijd noch de middelen om leerlingen in klei ne groepjes op het examen voor te berei den." De meest gevolgde trainingen komen uit het beta-pakket: scheikunde, wiskunde, natuurkunde en economie. Afgelopen week stond de telefoon niet stil. Last-minute bellers. „Als je een gro ve scheiding aan mag brengen, dan kun je zeggen dat nu de havo-jongens bellen. Die laten de dingen meer op hun beloop en komen op het laatste moment tot de conclusie dat ze wel wat begeleiding kun nen gebruiken. In het begin van het jaar zien we dat vwo-meisjes zich aanmel den. Die zijn toch serieuzer bezig met hun toekomst en met de planning." Dit weekeinde vinden de laatste trainin gen plaats. Er zijn niet veel plaatsen meer open.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11