Dwayne Dopsie is
ambassadeur zydeco
Buitenkansje voor
muziekliefhebbers
2 uit
zaterdag
5 mei
toten met
woensdag 23 mei
Voorpremières
Le fiis de l'Autre
donderdag 10 mei 2012
Frans Brüggen
door Jeanette Vergouwen
Weinig orkesten of en
sembles hebben wereld
wijd grote bekendheid.
Het Orkest van de Achttiende
Eeuw, dat zondag in de Grote
Kerk in Veere een concert ver
zorgt, hoort in dit rijtje thuis. Het
orkest werd in 1981 door Frans
Brüggen opgericht. Hij wordt ge
zien als dé kenner van achttien-
de-eeuwse muziek. Muziekpo-
dium Zeeland begint het zomersei
zoen 2012 dus met een klapper.
De inmiddels 77-jarige Brüggen
studeerde dwarsfluit en blokfluit.
Hij verzorgde vele recitals als flui
tist, maar leverde dit instrument
toch in om zich meer te wijden
aan het dirigeren. Hij doceerde
aan het conservatorium in Den
Haag en de Harvard University.
In 1981 richtte hij het Orkest van
de Achttiende Eeuw op. Brüggen
is gespecialiseerd in muziek uit de
laatbarok en de klassieke periode.
De Oeuvreprijs Edison Klassiek
2012, die hij onlangs kreeg toege
kend, kan worden gezien als een
kroon öp het werk.
Zijn orkest komt elk jaar bij elkaar
en repeteert dan enkele dagen, om
daarna op tournee te gaan. De
meer dan vijftig musici uit 23 lan
den spelen op authentieke instru
menten of kopieën van deze perio
de-instrumenten.
Het programma van de huidige
tournee bevat puur klassieke wer
ken, met Symfonie 101 van Joseph
Haydn, het overbekende klarinet
concert van Wolfgang Amadeus
Mozart (met Eric Hoeprich als so
COLOFON
UitCids: elke donderdag als bijlage
bij de PZC.
Informatie over voorstellingen, restau
rants, exposities, winkels, evenementen
en films.
U kunt ons informeren:
E-mail: redsec@pzc.nl
Website: www.pzc.nl/uit - op de si
te is een formulier beschikbaar,
waar u alle gegevens over voorstel
ling of evenement kunt invullen.
PZC-redactiesecretariaat,
Postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Telefoon: 0118 434010
Redactie:
Jan van Damme: 0118 434014,
j.vandamme@pzc.nl
Rolf Bosboom: 0118 434006,
r.bosboom@pzc.nl
Advertenties:
Verkoopteam Zeeland:
0118 434070,
teamzeeland@pzc.nl
list) en de Zevende Symfonie van
Ludwig van Beethoven.
Het programma is een kolfje naar
de hand van Brüggen en zijn musi
ci. Symfonie 101 in D van Haydn
kreeg als titel 'De Klok' mee, om
dat het ritmische motief in het An
dante het beeld van een tikkende
pendule opriep.
In 1791, zijn sterfjaar, schreef Mo
zart als laatste orkestrale werk het
Klarinetconcert. Hij componeerde
het voor Anton Stadler, een virtu
oos klarinettist. Het werk is eigen
lijk geschreven voor bassethoorn,
een instrument dat enkele tonen
lager kan spelen dan de normale
besklarinet. Mozart maakt maxi
maal gebruik van de mogelijkhe
den van het instrument. Hét is
een wondermooi concert met eeri
ontroerend middendeel.
De zevende symfonie van Van
Beethoven werd door Richard
Wagner de 'Apotheose van de
dans' genoemd. Het werk wordt
in alle delen gedomineerd door
het ritme. Wagner zat er dus niet
ver naast. Er zijn stiltematen en er
wordt regelmatig gemoduleerd.
Opvallend is de inbreng van de
pauken en het abrupte einde van
de symfonie.
Dirigent Frans Brüggen mag dan
oud en broos ogen, in hem bruist
nog steeds de muzikale passie. Mu
ziek is zijn leven en doet hem le
ven. Voor de Zeeuwse muzieklief
hebbers is het een buitenkans om
deze musicus en zijn orkest aan
het werk te zien en te horen.
Zondag 13 mei in de Grote Kerk van
Veere. Aanvang: 15.30 uur.
Het Bluesfestival in Kwaden-
damme beleeft dit weekeinde
zijn twintigste editie. Een van
de artiesten op het imposante
programma is de Amerikaan
Dwayne Dopsie, met zijn band
The Zydeco Hellraisers.
door René de Dreu
Het lijkt er steêds meer
op dat Dwayne Dopsie
(1979) bezig is met een
missie. Al heel vroeg
trad hij in de voetsporen van zijn
legendarische vader Alton Joseph
Rubin, beter bekend als 'Rockin'
Dopsie' (1932-1993). Nog voor zijn
tiende verjaardag stond Dwayne
naast hem op het podium. Alles
draaide in het ouderlijk huis om
de zydeco en vooral de accordeon
die daarin een dominante rol
speelt. Rockin' Dopsie heeft die ty
pische in tradities gewortelde cre
oolse variant van de meer folky ca
jun een nieuwe dimensie gegeven
en tot ver buiten Louisiana popu
lair gemaakt. Zijn jongste zoon
Dwayne is door datzelfde vuur ge
grepen en verkondigt de zydeco
als een bevlogen ambassadeur
over de hele wereld.
Louisiana is de bakermat van die
muziek die in het begin van de
twintigste eeuw voortkomt uit de
traditionele Franstalige cajun-. De
cajun was het terrein van de blan
ke bevolking en overgeleverd door
de Franse kolonisten. De zydeco is
de creoolse vertaling, wel met
bijna dezelfde instrumentatie -
met naast de accordeon ook een
belangrijke rol voor het wasbord -
maar vooral een grote dosis zwarte
blues.
„Mijn vader is mijn grootste muzi
kale held, ik heb eigenlijk nooit an
deren nodig gehad om me aan te
spiegelen. Hij is mijn leermeester
en het was niet meer dan logisch
dat ik het stokje van hem over
nam", liet hij onlangs weten.
Nog voordat hij het instrument
kon tillen, betoverde de accordeon
hem. „Door veel naar mijn vader
te luisteren en als kind naar zijn
vingers te kijken als hij speelde,
leerde ik de essentie van de mu
ziek en de techniek. De zydeco is
zo een onlosmakelijk deel van me
zelf geworden."
Enkele jaren na de dood van zijn
vader verruilt hij de klaslokalen
voor het podium. Dwayne verlaat
op zijn achttiende het ouderlijk
huis in Lafayette Louisiana en gaat
richting New Orleans. In een club
speelt hij met zijn eerste band vijf
lange avonden per week. Hij kiest
de artiestennaam van zijn vader.
„Zydeco beperkt zich niet tot wel
omschreven muzikale regels die
bijvoorbeeld volksmuziek zoals ca
jun kenmerken. Het geeft vrijheid
zolang het gevoel en de klankkleu
ren maar herkenbaar blijven", ver
klaarde Dwayne de vele invloeden
die ook hij in zijn muziek toelaat.
Zoals Clifton Chenier en Rockin'
Dopsie in de tweede helft van de
vorige eeuw naast de traditie en
de blues vooral de rock-'n-roll in
de muziek brachten, zo experimen
teert Dwayne met r&b en zelfs
hiphop. Het geeft de zydeco de
glans van muziek die met de tijd
meegaat.
De stem van Dwayne schuurt
meer dan die van zijn vader, tek
sten krijgen bij de zoon ook meer
aandacht. Maar wat niet verdween
zijn de vooral spontane uitvoerin
gen van alle nummers die min of
meer op het podium ontstaan. In
dat opzicht is zydeco ook verwant
aan de jazz, het uitwerken van the
ma's en de invulling die de mu
ziek op dat moment vraagt. Een
manier van musiceren die ook
voortkomt uit de lange sessies die
vanaf de begin jaren zydeco dans
avonden kenmerkten. Muziek die
net als de blues het dagelijks leed
zodanig verpakt dat het in een
vaak dansbare versie de last ver
licht.
Dwayne Dopsie is inmiddels de
ambassadeur die de muziek van
zijn vader en voorvaderen uit Loui
siana op ieder podium dat hem
een kans biedt doorgeeft. Die po
dia liggen verspreid over de hele
wereld. Missie geslaagd.
Dwayne Dopsie The Zydeco
Hellraisers, zaterdag vanaf 16.25 uur
op Bluesfestival Kwadendamme.
Dwayne Dopsie
EELAHD
81 tl mÊÈÊÊÊmÊMm I
Jü
Provincie ZééiaM
Mogelijk gemaakt doof
de Provincie Zeeland
In het kader van de Maand van
de Vrijheid vertoont 'Film by
the Sea door het jaar' de exclu
sieve voorpremière van Le fils de
l'Autre van Lorraine Levy. De voor
stellingen zijn dinsdag 15 mei om
20.00 uur in CineCity Terneuzen
en woensdag 16 mei om 19.30 uur
in CineCity Vlissingen.
Hoofdpersoon van de film is. Jo
seph. Net wanneer hij zijn dienst
plicht bij het Israëlische leger wil
beginnen, ontdekt hij dat hij niet
de biologische zoon van zijn
ouders is en dat hij bij zijn geboor
te verwisseld werd met Yacine,
kind van een Palestijnse familie
uit de Westelijke Jordaanoever. De
ze onthulling verandert het leven
van beide families ingrijpend.