141 consument Hoe duurzaam is een merk? Fair zout PLASTIC AFVAL KUN JE BETER SCHEIDEN koopwaar donderdag 10 mei 2012 Duurzaamheid is een argu ment waarmee bedrijven graag koketteren. Dat is niet voor niets, want we vinden het milieu belangrijk. Maar hoe herkennen we een duur zaam bedrijf? Rank a brand helpt. door Sandra van Maanen illustratie Jos Diender In de supermarkt worden groenten en fruit, vlees, zuivel en ook steeds meer houdbare producten voorzien van een groen label. De keuze voor duur zaam lijkt daar makkelijk. Maar bij kleding, sportschoenen, auto's, elektronica, telecom en bijvoor beeld reizen is het al een stuk lasti ger kiezen voor de meest groene en faire variant. En hoe zit het met (web)winkels? Zijn die wél of helemaal niét kritisch waar het hun inkoop betreft? Op de site Rankabrand.nl zie je in één oogopslag welke grote en klei ne merken de kritische duurzaam- heidstoets met glans, danwel met het schaamrood op de kaken, heb ben doorstaan. Sta je op dit mo ment voor de keuze een universi taire studie te gaan volgen, dan zie je ook direct dat de 'groenste' uni versiteit die van Maastricht is. Juist omdat we weten dat produc tieprocessen en arbeidsomstandig heden in lagelonenlanden niet al tijd fair zijn en steeds meer produc ten van ver komen, groeit de be hoefte aan duidelijkheid. In win kel, showroom en commercial ziet alles er even gelikt en aantrekkelijk uit, maar het ware verhaal achter mobieltje, merkspijkerbroek, linge rie of kekke auto kan heel anders klinken. Rank a brand, sinds 2010 de groot ste merkenvergelijkingssite van Ne derland, hanteert een lijst met vas te thema's waarop producten wor den getoetst op het terrein van ar beidsomstandigheden, milieu en klimaat. Rank a brand begon met mode. Logisch, want iedereen kent de beelden van mensonteren de arbeidsomstandigheden en kin derarbeid in ateliers in India, Chi na en andere verre landen. Zelfs peperdure merken worden daar voor een schijntje geproduceerd. Hoe zit het met jouw favoriete jeans? Is die fair of unfair? En wat weet je van de herkomst van je sneakers? Inmiddels zijn ruim vierhonderd merken getoetst, maar werden ook modeketens als C&A, Marks 8c Spencer en Zara beoordeeld. Net als honderden andere produc ten, waarvan nu achthonderd mer ken actief online staan, verspreid over 13 sectoren. Rank a brand voorziet hiermee in de behoefte meer te weten over het product en de maker(s) ervan. Dat levert ver rassend vergelijkingsmateriaal op. Kijk bijvoorbeeld eens bij koffie- merken en ontdek dat een kopje Redbeens stukken vriendelijker is dan Nescafé. En vergelijk de Won- derbra eens met een beha van Triumph. Surprise: ook daarachter kan een behoorlijk duurzaam heids dilemma schuilgaan. Vakantieaanbieders worden ook onder de loep genomen. Daarbij wordt het reisaanbod niet alleen vergeleken op afstand (vlieguren of autokilometers), maar is ook ge keken naar alternatieve suggesties van de aanbieder die vakantie vie ren duurzamer maken en arbeids^ BEDANKT! In Nederland hebben we het afgelopen jaar met elkaar een enorme hoeveelheid aan plastic verpakkingsafval ingezameld om te recyclen. Meer dan we hadden gehoopt.Van boterkuipjes en folies, tot yoghurtbekers en shampooflessen. Dus daarom bij deze een bloemetje in stijl. Bedankt Nederland, goed bezig en ga vooral zo door! www.pBastic-heroes.nl omstandigheden van de medewer kers van hotels en resorts in be stemmingen ver weg verbeteren. Rank a brand beoordeelt het groe ne en eerlijke beleid dat merken zelf op hun site publiceren aan de hand van een vragenlijst. Labels die geen openheid van za ken geven, krijgen geen punten; merken die zich publiekelijk ver antwoorden wel. Rank a brand heeft inmiddels ge leerd om te gaan met gladde mar- ketingtaal. Dat levert geen punten op. Goed onderbouwde informa tie daarentegen wel. De kritiek die Rank a brand in het begin vaak kreeg op de onderzoeksmethode (bedrijven zouden op hun sites liegen, het Onderzoek zou zich te veel richten op marketing in plaats van duurzaamheid), klinkt niet meer. Inmiddels doen bedrijven misschien nog veel méér dan op hün sites staat en bie- door Wouter Klootwijk Miljonair worden is niet moeilijk. Je moet alleen weten waar je het zoeken moet. Zo als bij spruitjes. Het verschil in prijs tussen gewone spruitjes in de supermarkt en zogenoemde schoongemaakte (waarbij het bui tenste blad er dan af is) is zó groot, dat je omgerekend wel 100 euro per uur kunt verdienen met spruitjes schoonmaken. Ik vroeg me eerder eens af hoe de prijs van zout in strooibusjes tot stand komt, of in flesjes met een plastic maaldop erop. Wie ver dient er waar en wanneer aan? Als er fairtrade op staat en het zout meer dan het dubbele kost dan unfair zout, wil ik weten waar mijn goeie geld blijft. Ik kreeg een uitvoerige e-mail naar aanleiding van mijn gemijmer. Een mooi verhaal van een student Strategie Product Design aan de TU Delft. Met een tip voor wie miljonair wil worden. De student werkt aan een project in India, in de staat Gujarat. Je hebt er zoutboeren. Ze pompen zout water op, laten het water ver dampen en verkopen het zout.- Daarvoor gebruiken ze handpom pen of pompen met dieselmoto ren. De student uit Delft bedacht dat het beter met windmolens kan. Dat kon zelfs heel goed en daarmee waren de zoutboeren een beetje geholpen. Maar voor hun zout kregen ze nog steeds een schijntje. De Delftse student zegt: 'Wij hebben hun zout gewas sen, verpakt en weten te positio neren als topkwaliteit zout in In diase supermarkten. Hierdoor wordt het zout voor 50 keer zo veel verkocht. De winst wordt ge bruikt voor windmolens en de boeren krijgen een betere prijs'. Op de website Teamfourd.nl kun je foto's en filmpjes bekijken over het zoutproject en de verhalen (in het Engels) lezen over de ontwik keling van het merk Chakar- di-zout (fair, eco-friendly, healthy

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 14