'Vroeger stonden wij ook te stampvoeten'
241 zeeland
Vlissingse reisgids voor
fietsers en wandelaars
Explosiemeters
brandweer Veere
woensdag 9 mei 2012
'Het is goed als mensen me op straat
aanspreken, maar nog beter is het
als ze me altijd weten te bereiken'
'Collega's van de surveillance vinden het
altijd fijn om bij mij in de auto te zitten.
Jij hebt de lijntjes, zeggen ze'
Joanne Kodde
Cindy Bijsterveld
DE NIEUWE FIAT PUNTO TWINAIR
NU MET GRATIS COOL&BLUE PAKKE
FIAT PUNTO
TIJDELIJK V.A.
€10.990,-
fUj.
Prijs is incl, BTW, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Gè!donde^ibéelcjing:k3ii afwijken van de werkelijkheid. Delinan-:
cfetlng lit dsvorm van njet-dpörlópènd krediet wordt u aangeboden door Fiat financial Solutions handelsnaam van FGAiCapital B1V (AFM'
vergun'riiiigsnumTner 12013694) onder voorbehoud van kredietaccëptatie en toetsing BKR Ie Tiel. Max, kredlelbedrag'€ 6.500,-. Deze:
i rmaneierlngsaclla Is geldig tol en met30 junl-20Ta;Prljs en uitvoering kunnen aan veranderlng oiiderhevlBzljnzonder vooralgaande opgave.
3 jaar garantie is opgebouwd uit 2 jaar fabrieksgarantie en 1 jaar. Extra Garantie. De compensatie van wegenbelasting per 2014is gebaseerd
op de-wsgenbelastlngtaneven zoals bekend per 1 april 2012 én zal als korting worden verrekende® jaar geen wegenbelasting is niet geldig
voor de Fiat Punto 1.2 benzinemotor. Vanatprgs 10.990,- is gebaseerd op de 1.2 Pop 3-deurs actieaanbieding Deze actie is geldig t/m 30
juni 2012. Vraag naar de voorwaarden. 'Bron: Jato Dynamics. Gebaseerd op de voiumegerelaieerde gemiddelde COj-ultstoot(g/km) van dè
best verkochte Europese automerken In 2011. - - - -
Let op! Geld lenen kost geld
www.automondo.nl
hebben we er vijf in beslag geno
men. Bossenburgh is een lastige
wijk, met die bloemkoolvorm,
maar alle achterommetjes ken ik
inmiddels als mijn broekzak. In de
wijk is de laatste jaren veel geïnves
teerd door de gemeente en l'Es-
caut. Dat merk je. En dat merken
de bewoners ook. Tijdens vergade
ringen van het buurtcomité is de
klaagzang een stuk verminderd.
Als ik hoor dat er deurmatten op
de agenda staan, dan denk ik: het
gaat best goed."
De wijkagenten zijn er
bijna altijd bij, als zulke
bijeenkomsten plaatsvin
den. „We proberen zo zichtbaar
mogelijk te zijn", legt Kodde uit.
„Dat betekent echter niet dat we
hele dagen door de straten fietsen.
Dat is een heel ouderwets beeld
van een wijkagent. Tegenwoordig
ben je meer een buurtregisseur.
Zo noemen ze dat ook in andere
steden. Ik probeer elke dag in de
wijk te zijn, maar dat lukt niet. Bo
vendien is onze continue aanwe
zigheid slechts schijnveiligheid.
Het is goed als mensen me op
straat aanspreken, maar nog beter
is het als ze me altijd weten te be
reiken. Ook als ik achter mijn bu
reau zit. Sociale media helpen daar
bij. Ik heb er zelfs een keer een fiet
sendiefstal mee opgelost."
Om de zoveel dagen
draaien Kodde en Bijster
veld nog mee in de sur
veillance, waaruit ze zelf ook af
komstig zijn. Collega's vinden het
altijd fijn om bij hen in de auto te
zitten, merkt Bijsterveld. „Jij hebt
de lijntjes, zeggen ze. Ik denk dat
elke agent die heeft, maar voor
ons zijn ze korter geworden. Ik
heb meer begrip gekregen voor ex
terne partners, zeg maar de instan
ties. In de noodhulp heb je er geen
boodschap aan als Emergis geen
tijd heeft, als je om één uur 's
nachts bij een suïcidaal iemand
staat. Vroeger stond ik dan ook
wel eens te stampvoeten. Nu weet
ik hoe het werkt en ben ik veel ge
duldiger. Daardoor worden men
sen gerichter geholpen."
DOMBURG - De Veerse brandweer
wil de huidige explosiemeters ver
vangen. Het onderhoud van de uit
2006 stammende apparatuur
wordt te kostbaar. Bovendien is
een meter al uit bedrijf omdat die
niet te repareren was. Daar is nu
tijdelijk een vervangend apparaat
voor ingezet. In samenwerking
met de Stadsgewestelijke Brand
weer heeft de gemeente Veere ge
zocht naar een geschikte leveran
cier. Het gaat om acht explosiege
vaarmeters en een koolmonoxide-
meter. De meetapparatuur be
hoort tot de standaarduitrusting
van een tankautospuit. Het Veerse
college van burgmeester en wet
houders heeft voor de aanschaf
ruim zesduizend euro begroot.
VLISSINGEN - Wie wandelend
en/of fietsend Vlissingen wil ont
dekken, heeft nu de beschikking
over een nieuwe reisgids. Odyssee
Reisgidsen heeft een gids uitge
bracht over de stad, geschreven
door Ellen De Vriend.
Zij heeft zes tochten beschreven
die de bezoeker door Vlissingen lei
den. Volgens de uitgever is Vlissin
gen veel meer dan een toeristen-
of kustplaats. Die stad heeft vol
gens Odyssee ook in het voor- en
naseizoen heel wat te bieden. Er
wordt gesteld dat Vlissingen een
stad is met een interessante ge
schiedenis, bijna driehonderd rijks
monumenten, monumentale
pleintjes, moderne architectuur,
tientallen kunstwerken, musea en
attracties voor alle leeftijden. Ook
tref je in Vlissingen authentieke
winkels, die je nergens anders
hebt en die het stadshart zo bijzon
der maken, aldus Odyssee. „Verder
zijn er chique hotels met luxe ter- S
rassen, maar ook bruine kroegjes
en eetcafeetjes., En elke buurt
heeft een eigen sfeer. Als je een
maal écht met Vlissingen kennis
hebt gemaakt, verandert het beeld
wat je eerder van de stad had Voor
altijd." Ellen De Vriend schreef eer
der boeken als 'Scheepsbergers in
actie op de Westerschelde' (1998) '£p
en '100 jaar Scheldemond' (2008).
Nu hun opleiding is afgerond en
de vier wijkagenten echt zijn 'los
gelaten' in Vlissingen, weten ze
het zeker: dit is heel leuk werk.
En nuttig ook.
door Wendy van den Hurk
Zoals laatst, die naaktlo
per. Vroeger ging je
daar met de surveillan
ce naartoe, om hem
van straat te halen en
dan ontdekte je een dag later bij
de koffiemachine dat collega's er
ook al een paar keer geweest wa
ren. De zaak werd niet opgelost,
de man stokte in het systeem. Je
plakte pleisters, maar de wond ge
nas niet. Nu is hij via ons begeleid
gaan wonen."
Zomaar een voorbeeldje van wijka
gent Cindy Bijsterveld, die de wa-
terwijken, Paauwenburg en Bos
senburgh in Vlissingen onder haar
hoede heeft. „Als wijkagent zit je
veel dichter op de bewoners en de
instanties. Je helpt de juiste lijntjes
leggen. Dat ontlast niet alleen
'blauw', zoals wij de surveillance
noemen, maar vooral de bewoners
zijn ermee geholpen. Je zit er veel
dichter op. Zo dicht, dat mensen
ons bij de voornaam aanspreken.
Of voorgegaan door 'Euj!', zoals
jongeren dat wel eens doen. Geeft
allemaal niet. We houden het
graag laagdrempelig."
Dat heeft namelijk ook zo
zijn effecten, heeft Joanne
Kodde, die werkt in het
Middengebied, inmiddels ge
merkt. „Enkele bewoners wisten
wie had ingebroken in woningen
aan de Schuitvaartgracht, en tegen
mij wilden ze dat wel vertellen.
Uit de verklaringen kon ik ook af
leiden wie de branden hadden ge
sticht. En zo heb ik ook een grote
rol in de zaak van de overval op
Hotel Piccard kunnen spelen. Men
sen vertrouwen je, omdat ze je
kennen. Dat gaat soms zo ver dat
een paniekerig echtpaar, waar de
noodhulp op af was gestuurd,
mijn naam maar bleef roepen. Of
Wijkagenten Joanne Kodde (links) en Cindy Bijsterveld hebben allebei het idee dat het in 'hun' wijken door hun
aanwezigheid en hulp een stuk rustiger is geworden dan voorheen. foto Lex de Meester
een vrouw die alleen aangifte bij
mij wilde doen, en bij niemand an
ders. Eigenlijk is dat niet de bedoe
ling, maar vooruit."
Andersom kent Kodde de mensen
in het Middengebied inmiddels zo
goed, dat toen ze op het bureau fo
to's van een vechtpartij in Goes
zag, ze gelijk de 'rotgastjes' uit
haar wijk herkende. „Ik ken ze alle
maal. Ik weet hoe ze heten, waar
ze wonen, alles. Ik weet ook dat ze
niet allemaal rottig zijn. Dat het
soms echt maar spelen is. Dat pro
beer ik bewoners ook duidelijk te
maken. Dat als die jongens elkaar
een hand geven, dat dat dan niet
direct betekent dat ze aan het dea
len zijn. Alles wat ze doen, moet
je beoordelen bij daglicht."
Beide agenten hebben het idee dat
het in hun wijken een stuk rusti
ger is dan voorheen. Bijsterveld:
„Waar we in Bossenburgh nu veel
meldingen over krijgen, zijn pitbi-
kes. Daar hebben bewoners last
van. En omdat ze verboden zijn,
'Die rotgastjes, ik ken ze
intussen allemaal. Maar
ik weet ook dat ze niet
allemaal rottig zijn.'
Gem. brandstofverbruik: 4,2 1/100 km (1 op 23,8). CO,,: 98 g/km.
Fia De laagste gemiddelde G( 3 n'Europa