Terneuzen diep in de schulden Alles Wisselt Stacaravanmakelaar is gestaag gegroeid Verhuizing scheelt minuten 201 zeeland Vlissingse reisgids voor fietsers en wandelaars Maaskantrefzeri.nl - /r; l BUSREIZEN 2012 Ondernemersplein Heisa om lege granaten op milieustraat Hulst dinsdag 8 mei 2012 Discussie over bezuiningen of juist investeren door Harmen van der Werf TERNEUZEN - Het moet maar eens afgelopen zijn, vindt het Terneu- zense raadslid Charles ten Hengel (D66). „We zadelen als gemeente toekomstige generaties op met een enorme schuldenlast. Dat kan niet langer." Zijn collega Henk Sierse- ma (CDA) ziet dat heel anders. „Juist in deze crisistijd moeten we blijven investeren." Ten Hengel en Siersema staan lijn recht tegenover elkaar. Ten Hengel is lid van de oppositie. De Temeu- zense coalitie van TOP/Gemeente belangen, PvdA en CDA investeert de gemeente het graf in, luidt kort weg zijn kritiek. WD en Christen- Unie delen die. Siersema wil daar niks van weten. „Waarom zou je van je schuldenpositie een pro bleem maken, zolang je je schul den kunt betalen?" Dat Terneuzen verhoudingsgewijs veel schulden heeft, kan sinds kort niemand meer ontkennen. Op ver zoek van de oppositie is het huis houdboekje van de gemeente door accountantsbureau Deloitte aan een stresstest onderworpen. De al gemene conclusie is dat de ge meente financieel gezond is, met als grootste pijnpunten: risico's door een overschot aan onverkoch te bedrijventerreinen en vooral de schuldenpositie. Terneuzen torste eind vorig jaar een schuldenlast van bijna 173 miljoen euro, terwijl die eind 2006 'slechts' 108 miljoen euro was. In 2011 was de gemeente 8,6 miljoen euro aan rente kwijt voor leningen. Volgens Deloitte nadert de schul denlast 'de kritische norm'. Ter neuzen scoort daarmee ook lande lijk hoog. Nederland telt 441 ge meenten. Wat betreft schuldenlast staat Terneuzen op de 380ste plek, terwijl Terneuzen wat betreft de lokale lastendruk juist laag staat, op de 41ste plaats. Om de schuldenlast te verminde ren, zou Terneuzen de gemeentelij ke belastingen kunnen verhogen. 0£ geeft wethouder Co van Schaik (PvdA), een stop zetten op investeringen. „Dat is aan de ge meenteraad." De schuldenlast is sinds 2003 sterk opgelopen door forse investeringen in scholen, cul turele en sportvoorzieningen, we gen en rioleringen. Volgens Ten Hengel moet vooral met voorzie ningen slimmer worden omge sprongen. NORMANDIE, BRETAGNE JERSEY 8 dagen v.a* €599,- ■F'||i 8-daagse excursiereis per Comfoit-Class tou- ■yfll ringcar; met o.a.. Honfleui;Arromanches, Mont i St Michel.Verblijf in goed middenklasse hotel op basis van half-pension. U reist Comfort-Class! VERTREK: I JULI, 26 AUGUSTUS,'l6 SEPT. E.A. PRACHTIG SALZKAMMER- GUT 7 dagen v.a. €499,- S7-daagse excursiereis per Comfort-Class tou- I ringcar; met o.a. St. Wolfgang, Bad Ischl, Salzburg, Mondsee, Hailstatt en Königssee. Verblijf in 4-steiren hotel o.b.v. half-pension, li reist Comfort-Class! VERTREK: 20 MEI, 17 JUNI, I JULI E.A. RONDREIS ENGELAND- SCHOTLANÖ 80 dagen y.a, €799,- j BI O-daagse rondreis per Comfort-Class touring car; met o,a.York, Edinburgh, Fort William, Skye. Verblijf in goede middenklasse hotels op basis van 8x half-pension. U reist Comfort-Class! VERTREK: 27 MEI, 3, 17 JUNI, I JULI E.A. RONDREIS ROEMENIE 12 dagen v.a. €699,- ■pn 12-daagse rondreis per Comfort-Class 'Lourmg- ■Wb car, met o.a. Karpaten,Transsylvanië, Kasteel van Dracula en Bukarest Verblijf op basis van half- pension. U reist Comfort-Oass! VERTREK: I JULI, 26 AUGUSTUS E.A. MEER INFORMATIE OP. WWW.MAASKANTREIZEN.NL EEN GRATIS BROCHURE MORGEN IN HUIS? BEL 0412-482828 NATUURLIJK KUNT U OOKTERECHT BIJ UW ANVR-REISBURO! yfiEï- rfi&SSs VMf OP AL ONZE KÉZEN ZIJN NAGENOEG ALLE EXCURSIES INBEGREPEN TENZIJ ANDERS VERMELD. OOK GENIET U OP AL ÓNZE REIZEN AfWg sew VAN HAlc-PENSIONVERZORGING EN REIST U PER LUXE COMfORTOASS TOURINGCAR. EEN OPSTAPPLAATS IS AU1JDIN-OÉBUUW! MAASKANT REIZEN MR, VAN COOTMST RAAT H S3?? AR LI TH INFO@MAASKANT.COM Elk park heeft een eigen visie. Daarom zijn er zoveel mogelijkheden, schetst Jan Deurloo. Het chaletpark Alles Wisselt in Ellemeet bijvoorbeeld zet in op chalets die iets hebben van een Zeeuws boerderijtje. door Esme Soesman Zes jaar geleden is Jan Deurloo met zijn be drijf op Schou- wen-Duiveland begon nen. Inmiddels zijn er stacaravanmakelaars op Walche ren, de Bevelanden, de Zuid-Hol landse eilanden en in West-Bra bant en Gelderland actief Plannen om op korte termijn verder- uit te breiden, heeft Deurloo niet. „Ik heb geen haast en ik moet er een goed gevoel bij hebben. Daarnaast wil ik genoeg aandacht kunnen be steden aan ons eigen gebied." Want op Schouwen-Duiveland al leen al is genoeg gaande in de branche waar Deurloo zit. De sta caravanmakelaar fungeert als be middelaar bij de aan- en verkoop van mobiele bungalows. Dat bete kent dat Deurloo (met zijn mede werkers Colinda Kort en Sandra van Luijk) op zoek gaat naar de door klanten gewenste chalets of stacaravans op de door hen ge droomde plekjes. Ofj andersom, op zoek gaat naar klanten voor par ticulieren of bedrijven die een mo biele bungalow verkopen. Daar naast doen leveranciers en fabri kanten van stacaravans met enige regelmaat een beroep op de regio nale kennis van de stacaravanma kelaar om hun klanten van dienst te kunnen zijn. „We weten veel in de regio; zijn hier vaak op pad." Meldt een klant z'ich aan dan is het vooral zaak om goed te luiste ren. „Wat willen mensen? In de na tuur, dichtbij liet strand of vlakbij een dorp? Wat zijn hun wensen?", schetsen Deurloo en Kort hun werkwijze. Daarna volgt het mee denken en eventueel het kriskras over het eiland rijden om klanten alle mogelijke opties te laten 'bele ven'. „Het is een hele vrolijke, fris se handel. Waarin we ook echt tijd voor mensen willen uittrekken. Ze steken er heel veel geld in", ver klaart Deurloo de aanpak. „Het is natuurlijk ook een happy feeling cultuur. Je wilt mensen een goed gevoel geven", voegt Kort toe. Het idee van de stacaravanmake laar komt oorspronkelijk uit de ko ker van de voormalige werkgever van Deurloo en Kort; de eigenaar van een stacaravancentrum. Daar klopten weieens oud-klanten bij de showroom aan die hun spulle tje na een paar jaar weer kwijt wil den. Deurloo besloot (met instem ming van zijn voormalige werkge ver en met medewerking van Kort) meer met dat idee te doen. Met inmiddels een uitgebreide por tefeuille als resultaat. Daarnaast heeft het bedrijf zich de laatste twee jaar via een soort franchi- se-formule verder verspreid bin nen en buiten Zeeland. „Franchise vind ik zo'n zwaar woord,-het is meer een samenwerking", aldus Deurloo. Al is er zeker wel sprake van eenzelfde basis. „Nee, ik ga niet met iedereen in zee. Het is se rieuze handel. Bij elke chalet of sta caravan die we verkopen hebben wij een verantwoordelijkheid. Naar de koper toe natuurlijk maar ook naar de parkeigenaren." MiDDELBURG - Voor tweederde van de inwoners van Walcheren is de reistijd naar de nieuwbouwlocatie van de ADRZ in de Mortiere bij Middelburg korter dan naar het huidige ziekenhuis aan de Koude- kerkseweg in Vlissingen. Dat geldt ook voor een kwart van de inwoners van de'gemeente Vlis singen, namelijk de 11.000 inwo ners van Souburg en Ritthem: Een kleine 70.000' Walchenaren heb ben er voordeel bij, ruim 45.000 nadeel. De PZC heeft tnet route planner van de ANWB de reistijd berekend vanuit de dorpen op Walcheren en wijken in Middel burg en Vlissingen. Voor de plaat sen langs de kust van Vlissingen tot aan Domburg, is 'Vlissingen' sneller bereikbaar, hoe noordelij ke^ hoe kleiner de verschillen. VLISSINGEN - Wie wandelend en/of fietsend Vlissingen wil ont dekken, heeft nu de beschikking over een nieuwe reisgids. Odyssee Reisgidsen heeft een gids uitge bracht over de stad, geschreven door Ellen De Vriend. Zij heeft zes tochten beschreven die de bezoeker door Vlissingen lei den. Volgens de uitgever is Vlissin gen veel meer dan een toeristen- of kustplaats. Die stad heeft vol gens Odyssee ook in het voor- en naseizoen heel wat te bieden. Ze stelt dat Vlissingen een stad is met een interessante geschiedenis, bijna driehonderd rijksmonumen ten, monumentale pleintjes, mo~» derne architectuur, tientallen kunstwerken, musea en attracties voor alle leeftijden. Ook tref je in Vlissingen authentieke winkels, die je nergens anders hebt en die het stadshart zo bijzonder maken, aldus Odyssee. „Verder zijn er chi que hotels met luxe terrassen, maar ook bruine kroegjes en eetca- feetjes. En elke buurt heeft een ei gen sfeer. Als je eenmaal écht met Vlissingen kennis hebt gemaakt, verandert het beeld wat je eerder van de stad had voor altijd." Ellen De Vriend schreef eerder boeken als Scheepsbergers in actie op de Westerschelde (1998) en 100 jaar Scheldemorid (2008). Bij het bepalen van de reistijd is geen rekening gehouden jaiet het risico van gesloten spoorwegover gangen, bruggen, zomerse drukte, verkeerslichten of zoeken naar een parkeerplaats dat de reis kan ver tragen. Volgens de routeplanners is het maximale voor- of nadeel van ver huizing van het. ziekenhuis tien mi nuten. HULST - Uiteindelijk had het niet zo veel om het lijf, dat alarm op de mi- leustraat in Hulst. Vrijdag was er een mortiergranaat gevonden in de container voor oud ijzer. Of-ie op scherp stond, was toen niet duide lijk. Maar de overheid nam geen ri sico. Veiligheid boven alles, luidde het motto. Dus ging het terrein za terdag en gisterochtend dicht, 's Nachts werd er ook gepatrouil leerd door een beveiligingsdienst. Gisteren kwam de Explosieven Op- ruimings Dienst langs bij het ter rein aan de Afrikaweg. Die vond na een uurtje nog een tweede granaat. Die was eveneens ontdaan van de springlading.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44