Terneuzen diep
in de schulden
Alles Wisselt
Stacaravanmakelaar
is gestaag gegroeid
Verhuizing scheelt minuten
201 zeeland
Vlissingse reisgids voor
fietsers en wandelaars
Maaskantrefzeri.nl
- /r; l
BUSREIZEN
2012
Ondernemersplein
Heisa om lege
granaten op
milieustraat Hulst
dinsdag 8 mei 2012
Discussie over bezuiningen of juist investeren
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN - Het moet maar eens
afgelopen zijn, vindt het Terneu-
zense raadslid Charles ten Hengel
(D66). „We zadelen als gemeente
toekomstige generaties op met een
enorme schuldenlast. Dat kan niet
langer." Zijn collega Henk Sierse-
ma (CDA) ziet dat heel anders.
„Juist in deze crisistijd moeten we
blijven investeren."
Ten Hengel en Siersema staan lijn
recht tegenover elkaar. Ten Hengel
is lid van de oppositie. De Temeu-
zense coalitie van TOP/Gemeente
belangen, PvdA en CDA investeert
de gemeente het graf in, luidt kort
weg zijn kritiek. WD en Christen-
Unie delen die. Siersema wil daar
niks van weten. „Waarom zou je
van je schuldenpositie een pro
bleem maken, zolang je je schul
den kunt betalen?"
Dat Terneuzen verhoudingsgewijs
veel schulden heeft, kan sinds kort
niemand meer ontkennen. Op ver
zoek van de oppositie is het huis
houdboekje van de gemeente door
accountantsbureau Deloitte aan
een stresstest onderworpen. De al
gemene conclusie is dat de ge
meente financieel gezond is, met
als grootste pijnpunten: risico's
door een overschot aan onverkoch
te bedrijventerreinen en vooral de
schuldenpositie. Terneuzen torste
eind vorig jaar een schuldenlast
van bijna 173 miljoen euro, terwijl
die eind 2006 'slechts' 108 miljoen
euro was. In 2011 was de gemeente
8,6 miljoen euro aan rente kwijt
voor leningen.
Volgens Deloitte nadert de schul
denlast 'de kritische norm'. Ter
neuzen scoort daarmee ook lande
lijk hoog. Nederland telt 441 ge
meenten. Wat betreft schuldenlast
staat Terneuzen op de 380ste plek,
terwijl Terneuzen wat betreft de
lokale lastendruk juist laag staat,
op de 41ste plaats.
Om de schuldenlast te verminde
ren, zou Terneuzen de gemeentelij
ke belastingen kunnen verhogen.
0£ geeft wethouder Co van
Schaik (PvdA), een stop zetten op
investeringen. „Dat is aan de ge
meenteraad." De schuldenlast is
sinds 2003 sterk opgelopen door
forse investeringen in scholen, cul
turele en sportvoorzieningen, we
gen en rioleringen. Volgens Ten
Hengel moet vooral met voorzie
ningen slimmer worden omge
sprongen.
NORMANDIE, BRETAGNE
JERSEY 8 dagen v.a* €599,-
■F'||i 8-daagse excursiereis per Comfoit-Class tou-
■yfll ringcar; met o.a.. Honfleui;Arromanches, Mont i
St Michel.Verblijf in goed middenklasse hotel op basis
van half-pension. U reist Comfort-Class!
VERTREK: I JULI, 26 AUGUSTUS,'l6 SEPT. E.A.
PRACHTIG SALZKAMMER-
GUT 7 dagen v.a. €499,-
S7-daagse excursiereis per Comfort-Class tou- I
ringcar; met o.a. St. Wolfgang, Bad Ischl, Salzburg,
Mondsee, Hailstatt en Königssee. Verblijf in 4-steiren
hotel o.b.v. half-pension, li reist Comfort-Class!
VERTREK: 20 MEI, 17 JUNI, I JULI E.A.
RONDREIS ENGELAND-
SCHOTLANÖ 80 dagen y.a, €799,- j
BI O-daagse rondreis per Comfort-Class touring
car; met o,a.York, Edinburgh, Fort William, Skye.
Verblijf in goede middenklasse hotels op basis van 8x
half-pension. U reist Comfort-Class!
VERTREK: 27 MEI, 3, 17 JUNI, I JULI E.A.
RONDREIS ROEMENIE
12 dagen v.a. €699,-
■pn 12-daagse rondreis per Comfort-Class 'Lourmg-
■Wb car, met o.a. Karpaten,Transsylvanië, Kasteel
van Dracula en Bukarest Verblijf op basis van half-
pension. U reist Comfort-Oass!
VERTREK: I JULI, 26 AUGUSTUS E.A.
MEER INFORMATIE OP. WWW.MAASKANTREIZEN.NL
EEN GRATIS BROCHURE MORGEN IN HUIS? BEL 0412-482828
NATUURLIJK KUNT U OOKTERECHT BIJ UW ANVR-REISBURO!
yfiEï- rfi&SSs
VMf OP AL ONZE KÉZEN ZIJN NAGENOEG ALLE EXCURSIES INBEGREPEN TENZIJ ANDERS VERMELD. OOK GENIET U OP AL ÓNZE REIZEN AfWg
sew VAN HAlc-PENSIONVERZORGING EN REIST U PER LUXE COMfORTOASS TOURINGCAR. EEN OPSTAPPLAATS IS AU1JDIN-OÉBUUW!
MAASKANT REIZEN MR, VAN COOTMST RAAT H S3?? AR LI TH INFO@MAASKANT.COM
Elk park heeft een eigen visie. Daarom zijn er zoveel mogelijkheden, schetst
Jan Deurloo. Het chaletpark Alles Wisselt in Ellemeet bijvoorbeeld zet in op
chalets die iets hebben van een Zeeuws boerderijtje.
door Esme Soesman
Zes jaar geleden is Jan
Deurloo met zijn be
drijf op Schou-
wen-Duiveland begon
nen. Inmiddels zijn er
stacaravanmakelaars op Walche
ren, de Bevelanden, de Zuid-Hol
landse eilanden en in West-Bra
bant en Gelderland actief Plannen
om op korte termijn verder- uit te
breiden, heeft Deurloo niet. „Ik
heb geen haast en ik moet er een
goed gevoel bij hebben. Daarnaast
wil ik genoeg aandacht kunnen be
steden aan ons eigen gebied."
Want op Schouwen-Duiveland al
leen al is genoeg gaande in de
branche waar Deurloo zit. De sta
caravanmakelaar fungeert als be
middelaar bij de aan- en verkoop
van mobiele bungalows. Dat bete
kent dat Deurloo (met zijn mede
werkers Colinda Kort en Sandra
van Luijk) op zoek gaat naar de
door klanten gewenste chalets of
stacaravans op de door hen ge
droomde plekjes. Ofj andersom,
op zoek gaat naar klanten voor par
ticulieren of bedrijven die een mo
biele bungalow verkopen. Daar
naast doen leveranciers en fabri
kanten van stacaravans met enige
regelmaat een beroep op de regio
nale kennis van de stacaravanma
kelaar om hun klanten van dienst
te kunnen zijn. „We weten veel in
de regio; zijn hier vaak op pad."
Meldt een klant z'ich aan dan is
het vooral zaak om goed te luiste
ren. „Wat willen mensen? In de na
tuur, dichtbij liet strand of vlakbij
een dorp? Wat zijn hun wensen?",
schetsen Deurloo en Kort hun
werkwijze. Daarna volgt het mee
denken en eventueel het kriskras
over het eiland rijden om klanten
alle mogelijke opties te laten 'bele
ven'. „Het is een hele vrolijke, fris
se handel. Waarin we ook echt tijd
voor mensen willen uittrekken. Ze
steken er heel veel geld in", ver
klaart Deurloo de aanpak. „Het is
natuurlijk ook een happy feeling
cultuur. Je wilt mensen een goed
gevoel geven", voegt Kort toe.
Het idee van de stacaravanmake
laar komt oorspronkelijk uit de ko
ker van de voormalige werkgever
van Deurloo en Kort; de eigenaar
van een stacaravancentrum. Daar
klopten weieens oud-klanten bij
de showroom aan die hun spulle
tje na een paar jaar weer kwijt wil
den. Deurloo besloot (met instem
ming van zijn voormalige werkge
ver en met medewerking van
Kort) meer met dat idee te doen.
Met inmiddels een uitgebreide por
tefeuille als resultaat. Daarnaast
heeft het bedrijf zich de laatste
twee jaar via een soort franchi-
se-formule verder verspreid bin
nen en buiten Zeeland. „Franchise
vind ik zo'n zwaar woord,-het is
meer een samenwerking", aldus
Deurloo. Al is er zeker wel sprake
van eenzelfde basis. „Nee, ik ga
niet met iedereen in zee. Het is se
rieuze handel. Bij elke chalet of sta
caravan die we verkopen hebben
wij een verantwoordelijkheid.
Naar de koper toe natuurlijk maar
ook naar de parkeigenaren."
MiDDELBURG - Voor tweederde van
de inwoners van Walcheren is de
reistijd naar de nieuwbouwlocatie
van de ADRZ in de Mortiere bij
Middelburg korter dan naar het
huidige ziekenhuis aan de Koude-
kerkseweg in Vlissingen.
Dat geldt ook voor een kwart van
de inwoners van de'gemeente Vlis
singen, namelijk de 11.000 inwo
ners van Souburg en Ritthem: Een
kleine 70.000' Walchenaren heb
ben er voordeel bij, ruim 45.000
nadeel. De PZC heeft tnet route
planner van de ANWB de reistijd
berekend vanuit de dorpen op
Walcheren en wijken in Middel
burg en Vlissingen. Voor de plaat
sen langs de kust van Vlissingen
tot aan Domburg, is 'Vlissingen'
sneller bereikbaar, hoe noordelij
ke^ hoe kleiner de verschillen.
VLISSINGEN - Wie wandelend
en/of fietsend Vlissingen wil ont
dekken, heeft nu de beschikking
over een nieuwe reisgids. Odyssee
Reisgidsen heeft een gids uitge
bracht over de stad, geschreven
door Ellen De Vriend.
Zij heeft zes tochten beschreven
die de bezoeker door Vlissingen lei
den. Volgens de uitgever is Vlissin
gen veel meer dan een toeristen-
of kustplaats. Die stad heeft vol
gens Odyssee ook in het voor- en
naseizoen heel wat te bieden. Ze
stelt dat Vlissingen een stad is met
een interessante geschiedenis,
bijna driehonderd rijksmonumen
ten, monumentale pleintjes, mo~»
derne architectuur, tientallen
kunstwerken, musea en attracties
voor alle leeftijden. Ook tref je in
Vlissingen authentieke winkels,
die je nergens anders hebt en die
het stadshart zo bijzonder maken,
aldus Odyssee. „Verder zijn er chi
que hotels met luxe terrassen,
maar ook bruine kroegjes en eetca-
feetjes. En elke buurt heeft een ei
gen sfeer. Als je eenmaal écht met
Vlissingen kennis hebt gemaakt,
verandert het beeld wat je eerder
van de stad had voor altijd."
Ellen De Vriend schreef eerder
boeken als Scheepsbergers in actie
op de Westerschelde (1998) en 100
jaar Scheldemorid (2008).
Bij het bepalen van de reistijd is
geen rekening gehouden jaiet het
risico van gesloten spoorwegover
gangen, bruggen, zomerse drukte,
verkeerslichten of zoeken naar een
parkeerplaats dat de reis kan ver
tragen.
Volgens de routeplanners is het
maximale voor- of nadeel van ver
huizing van het. ziekenhuis tien mi
nuten.
HULST - Uiteindelijk had het niet zo
veel om het lijf, dat alarm op de mi-
leustraat in Hulst. Vrijdag was er
een mortiergranaat gevonden in de
container voor oud ijzer. Of-ie op
scherp stond, was toen niet duide
lijk. Maar de overheid nam geen ri
sico. Veiligheid boven alles, luidde
het motto. Dus ging het terrein za
terdag en gisterochtend dicht,
's Nachts werd er ook gepatrouil
leerd door een beveiligingsdienst.
Gisteren kwam de Explosieven Op-
ruimings Dienst langs bij het ter
rein aan de Afrikaweg. Die vond na
een uurtje nog een tweede granaat.
Die was eveneens ontdaan van de
springlading.