21 zeeland
55
Evenwicht tussen
veilig en beschikbaar
]|3
KL
TTT"
irm
ap
it
Regels vuurwerk overtreden
Leider
m
PZC
dinsdag
e krant 6 weken voor 18 euro
dinsdag 8 mei 2012
door Marleen Blommaert
Terwijl ik over de kreek uit
kijk, gaan de beelden van
het politieke schouwto
neel van de afgelopen da
gen door mijn hoofd. Verkiezin
gen in Griekenland, waar een fas
cistische partij een grote zege
haalt. Verwonderlijk is het niet
maar beangstigend wel. De nieu
we Franse president die een uitzin
nige menigte toeschreeuwt op de
Place de la Bastille, loeiende volks
stammen en schreeuwende man
nen: ook dat boezemt me angst in.
In het Kremlin tussen al het klater
goud zien we Poetin de eed afleg
gen. Hij en Medvedev doen een
stoelendansje met als decor zwaar
artilleriegeschut, vaandels en mili
tair vertoon. Gorbatsjov was ook
uitgenodigd. Jammer dat we geen
liplezende Kremlinwatchers meer
hebben, want hij maakte een op
merking toen Poetin sprak over de
mocratie. Ik kan mij vergissen
maar volgens mij was het een
sneer. Sterke mannen en vaandels,
daar ben ik ook een beetje huive
rig voor. De camera volgt de eenza
me president over de rode loper
als hij na afloop het Kremlin ver-
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118-43 4000
Uitgever
Charles van den Oosterkamp
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118-43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
Merken en Diensten, Business-to-Business/
de Ondernemer, Zorg, Onderwijs,
Onroerend Goed
T: 0118-434070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bei: 088- 013 99 10
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229,4800 MB Breda
Familieberichten:
088-0139 999
Abonnementsprijzen
Maand 27,50 (acceptgiro €30,75)
Kwartaal 77,65 (acceptgiro €80,85)
Jaar €296,50 (acceptgiro €299,95)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 77,65 per kwartaal (nazsi
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 80,85 per kwartaal (na28)
ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (p6)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 9910
Woonplaats
Telefoonnummer
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
RekeningnummerHandtekening
uur was de Westerscheldetunnel vo
rig jaar niet beschikbaar door inci
denten met passerende voertuigen
laat. Vlak voor de uitgang lijkt hij
zich opeens te realiseren dat hij de
blinde vrouw uit het publiek nog
zou kussen. 'Het draaiboek!', lijkt
hij te denken. Hij keert om, grijpt
haar en zoent haar. Dat levert al
tijd een mooi plaatje op: de sterke
leider (man) die zich bekommert
om de weerloze (vrouw). Maar het
heeft ook iets verontrustends.
Plaatjes, het wereldtoneel als strip
verhaal. Een wereld met helden en
schurken is overzichtelijk.
De beelden van politieke kopstuk
ken in ons land zijn minder beang
stigend, eerlijk helder Henk, bij
voorbeeld, met zijn groene petjes.
Alle omroepen op tv en radio lij
ken nu overgenomen door de
zendtijd voor politieke partijen.
Nu het CDA waar De Leider moet
worden gekozen. Straks richting
de verkiezingen, alle leiders. Ik
kijk naar een vlucht ganzen die
haar de kreek scheert. Ze hebben
geen vaste leider, degene die aan
kop vliegt wisselt voortdurend, ze
helpen elkaar ten bate van het ge
heel. Maar ze hoeven 's avonds dan
ook niet aan te schuiven bij Pauw
en Witteman.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Het was de afgelopen tijd
een veel gehoorde klacht: de
Westerscheldetunnel is va
ker dicht. „Niet waar", zegt
directeur Harald Schoenma
kers, „we communiceren er
alleen meer over."
Het is een subtiel even
wicht. De NV Wester
scheldetunnel is voort
durend op zoek naar
een maximale beschikbaarheid
van de verbinding tussen Mid
den-Zeeland en Zeeuws-Vlaande
ren. Maar dan wel met behoud
van de veiligheid voor de gebrui
kers én de werknemers van de tun
nel. Directeur Harald Schoenma
kers: „Daarmee schipperen we
niet."
De cijfers laten er geen twijfel over
bestaan: met de beschikbaarheid
van de Westerscheldetunnel is
niets mis. Bij het ontwerp was een
van de eisen dat de route onder de
Westerschelde 98 procent van de
tijd beschikbaar zou zijn. De laat
ste vijfjaar is dat - met uitzonde
ring van 2009 - zonder meer ge
haald. Schoenmakers begrijpt wel
waarom bij klanten van zijn be
drijf de indruk bestaat dat de tun
nel vaker dicht is. „We hebben in
2010 en 2011 twee vervelende lang
durige incidenten gehad. Dan krijg
je reacties als: het is ook altijd wat
met die tunnel."
Die indruk wordt ook gewekt
doordat de NV Westerscheldetun
nel veel actiever is met de melding
van incidenten die oponthoud ver
oorzaken. Schoenmakers: „Negen
jaar geleden was de verstrekking
van dit soort informatie nog geen
item. Er ging hooguit een telefoon
tje naar de krant met de medede
ling dat de tunnel dicht was ge
weest. Daar konden de lezers de
volgende dag kennis van nemen.
Zo werkt het niet meer." In 2005
w
verschenen de eerste infopanelen
langs de toeleidende wegen. Het
tunnelbedrijf gebruikt nu internet,
e-mail, sms, Twitter, RSS-feeds en
binnenkort ook een speciale app
voor smartphones om iedereen
die zich op deze dienstverlening
heeft geabonneerd op de hoogte
te stellen van incidenten die voor
vertraging kunnen zorgen. Vierent
wintig uur per dag, zeven dagen in
de week. Alleen de sms-dienst is
van 23 tot 6 uur niet in de lucht.
Schoenmakers, droogjes: „We den
ken dat onze klanten het niet op
prijs stellen wanneer ze in het
holst van de nacht worden gewekt
met een sms-je waarin we melden
dat een auto wordt weggesleept."
De NV Westerscheldetunnel kijkt
ook naar mogelijkheden om de
aanpak van incidenten te verbete
ren. Het wegslepen van een stilge
vallen personenauto vergt een
stremming van maximaal een
kwartier. Dat is de tijd die de tun-
nelwacht nodig heeft op zijn ber
gingswagen vóór het gestrande
voertuig te manoeuvreren en de
sleepstang te bevestigen. Wanneer
tussen 6 en 9.30 uur of tussen
15.00 en 19.30 uur een vrachtwa
gen door pech in de tunnel is ge
strand, dan blijft het voertuig
staan tot de drukte voorbij is. Zo
lang er nog een chauffeur in zit,
mag het verkeer met 50 km per
uur passeren. Is de bestuurder op
gepikt door een tunnelwacht, mag
het 20 km sneller. De opgetrom
melde berger moet aangeven of de
gestrande vrachtwagen binnen
een uur kan worden weggesleept.
Zo niet, dan mag de berging pas
na 19.30 uur worden uitgevoerd.
Schoenmakers: „De stremmingen
in 2010 en 2011 hebben te zien ge
geven dat het verkeer in Zeeuws-
Vlaanderen ernstig wordt ont
wricht als de tunnel langer dan
een uur dicht is. Dat willen we
zien te voorkomen."
wmtrnrnmamm
door Marcel Modde
m mei persoonsgegevens, In het colofon treft u nadere informatie aan,
MIDDELBURG - Bij bijna de helft
van alle grote vuurwerkevenemen
ten in Zeeland zijn vorig jaar mis
standen geconstateerd. Met uitzon
dering van één geval konden de
overtredingen snel worden opge
lost en was er verder geen gevaar,
aldus het jaarverslag van de provin
ciale toezichthouder.
De vuurwerkcoördinator conclu
deert dat het schouwspel tijdens
de Vlissingse kermis in juli terecht
werd stilgelegd. Reden voor de
noodstop was een Belgische loods
boot, die 'ruim binnen de veilig
heidscirkel voer'. De boot beland
de zo precies in de baan van de op
gestelde waterbommen. Het onder
breken van de show had gevolgen
voor de kwaliteit van de presenta
tie en leidde tot teleurstelling van
publiek en opdrachtgevers.
In de meeste gevallen ging het om
betrekkelijk kleine overtredingen.
Bij 4 van de 21 gecontroleerde eve
nementen klopte de ingediende
'schietlijst' niet met de voorraad
ter plaatse. Eén keer stuitten con
troleurs op zogeheten cakeboxen
die aan elkaar waren vastgetaped.
Onverantwoord was ook de inzet
van een kind onder de zestien jaar
als assistent.
Tien jaar na de invoering van het
landelijk Vuurwerkbesluit (2002)
wordt duidelijk dat de samenwer
king tussen de verschillende hand
havers hun meerwaarde hebben,
aldus de Zeeuws coördinator. „Met
name de veiligheid bij de opslag
van consumentenvuurwerk en bij
het ontbranden van professioneel
vuurwerk is sterk toegenomen."
De wetenschap van preventieve
controles heeft daar volgens de toe
zichthouder zeker aan bijgedragen.
Ook al zijn niet alle gemeenten
even fanatiek, blijkt eveneens uit
het verslag. Noord-Beveland en
Reimerswaal beperkten hun con
trole van de voorzieningen tijdens
de verkoopdagen in 2011 tot één
keer, waar Goes en Vlissingen acht
inspecties uitvoerden.
Dit jaar zal bij de verkooppunten
van consumentenvuurwerk extra
worden toegezien op de stapel
hoogte van voorraaddozen.