DOORDENDEREN 9 spectrum IV m Zaterdag 5 mei 2012 foto's Janey van lerland/GPD f4 r. 4i Houten - naar het boek van Heieen van Royen. Die film was nog niet af toen ze al bezig was met de voorbereidingen van nummer twee: Loft. „Het is heel pittig in zo'n stroomversnelling te werken." Gelukkig, zegt ze, heeft ze een heel stabiel en gelukkig huwelijk met regisseur Maaik Krijgsman. Anders zou ze niet kunnen functioneren. Ze deelt het co-ouderschap over haar twee dochters met ex-man en óók regisseur Joram Lürsen. „Dat gaat heel goed. Als hij aan het filmen is, zijn ze bij mij en andersom. We zijn sowieso heel goed samen." Met Jackie nog niet af, heeft ze alweer de volgende projecten op stapel: Soof, waar voor zus Marjolein het scenario schrijft op basis van de columns van Sylvia Witte- man, en Koorts gebaseerd op de thriller van Saskia Noort. „Het heeft te maken met gretig willen leven. Als kind was ik altijd al bang dat ik iets zou missen. Ik houd ontzet tend van leven, ik ben superlevenslustig. Doodgaan lijkt me het ergste wat je kan overkomen." Heel veel doorzettingsvermogen, heel veel kracht, dat is wat de drie zussen gemeen hebben. „Ik sta nooit chagrijnig op, ik ben nooit somber. Dat vind ik zonde van de tijd." In 2010 tijdens de opnamen van Lof: stort te de stellage waarop ze stond in. Zelfs dat ernstig ongeluk leek haar er niet onder te krijgen. Op pure wilskracht stond ze na drie weken weer op de set, in het' gips, de op drie plaatsen gebroken kaken op elkaar gebonden. Toen haar man dodelijk onge rust bij de eerste hulp arriveerde, begroette ze hem stralend. „Ik heb zó'n mazzel ge had, zei ik tegen hem, ik had wel dóód kunnen zijn. Ik zag hem kijken, zo van: nou..:., mazzel?" Het was die dag lange tijd niet duidelijk hoe ze eraan toe was. Ze was af en aan bui ten bewustzijn, er werd gevreesd voor een schedelbasisfractuur. „Wat ik toen ook niet wist, is dat ik er heel raar uitzag. Mijn tanden lagen eruit, mijn kaak stond schreef, mijn gezicht was misvormd. Maar: zó'n big smile." Ambitieus en gedreven wil ze voor haar films het allerbeste gedaan hebben. Soms klagen mensen dat ze de lat te hoog legt. Dan is haar reactie: als het af is, ben je blij dat ik je geduwd hebt tot het uiterste. „Voor producenten lijkt het soms niet uit te maken. Als de film een succes wordt, is het goed genoeg. Maar ik wil niet dat de film beter is om tien of twintig mensen méér te trekken. Ik wil iedereen de beste film geven." Ze is altijd kritisch op haar werk: dit had beter gekund, dat had beter gemoeten. „Het is ook een vervelende eigenschap. Je loopt het risico dat de mensen met wie je werkt zich ondergewaardeerd voelen, als je zo zit te duwen en trekken. Het heeft de uitstraling van ontevredenheid, terwijl het vaak al zo goed is." Haar eigen man zegt: 'Jezus, hou op, laat de dingen toch een beetje gaan'. Haar moeder waarschuwt. „Ze zegt: 'Als je niet voor too maar voor 8o procent gaat, loop je misschien voor je eigen gevoel de kantjes eraf, maar kun je veel meer geven. Je brandt jezelf en de mensen om je heen op'. Maar heel irritant: zo voel ik het niet." Wat ze wel begint in te zien: als zij zo hard rent, doen anderen dat soms juist niet. „Misschien heeft mijn moeder gelijk en ligt een burn-out om de hoek. Zeker in combinatie met het ongeluk. Want dat heeft toch alle fundamenten aan het schud den gebracht. Toen Lof af was, merkte ik wat dat me gekost heeft." Erger misschien dan alle fysieke ongemak ken, is dat haar fundamentele gevoel van veiligheid aangetast is. Ze durft sinds het ongeluk niet meer te vliegen. Alleen met valium kon ze acht keer heen en weer naar Amerika voor Jackie. En tijdens een voorstelling van haar jongste dochter raak te zé in paniek toen iedereen op de tribu ne op en neer begon te springen. „Ik dacht: ik moet hier weg, ik voelde al die zit jes trillen." Ze is voor 20 procent arbeidsongeschikt verklaard. De gebroken vingers buigen niet meer. De verschoven kaak heeft geleid tot blijvende pijn in haar hoofd. De mobili teit van haar mond is verminderd. Dat speelt haar parten na een dag intensief pra ten, iets wat ze voor haar werk toch zo vaak moet doen. Haar concentratie is min der. Maar niemand die het aan haar zal merken. „Dat weet ik alleen maar zelf. Ik heb het er eigenlijk nooit over, omdat ik alleen maar aan het doordenderen ben." reageren? spectrum@wegener.nl Antoinette Bewmer Geboren op 2 augustus 1962 in Amstelveen. Getrouwd met Maaik Krijgs man, dochters Rosa (18) en Julia (14) met regisseur Jo ram Lürsen. O 1984-1989: theaterschool Amsterdam (regie). 1990-1993: opnameleider en regieassistent tv-series Pleidooi, Help en Sjans. 1993-1999: regisseur tv-se ries Spangen, Hertenkamp, 't Zal je maar gebeuren en Recht voor zijn Raab. 2000-2005: regisseur com mercials. 2006: regisseur jeugdserie Willemspark. 2007: documentaire See you in Vegas over illusionist Hans Klok, samen met Maaik Krijgsman. 2010: regisseur speelfilms De gelukkige huisvrouw en Loft (remake van Vlaamse thriller), allebei met meer dan 400.000 bezoekers en bekroond met een Platina Film. 2012: Regisseur Jackie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 41