Opleiding springt in gat in de markt W: 21 werken Verkoop fietsen uzi- zaterdag 5 mei 2012 AMSTERDAM - Fietsverkopers ho ren dankzij de tóenemende ver koop van e-bikes met traponder- steuning nog hun kassa's rinkelen. De verkoop van fietsen is vorig jaar gedaald met 1,4 procent naar 1,198 miljoen tweewielers. Maar dankzij de verkoop van de elektro nische bikes, die een stuk duurder zijn dan een 'gewone' fiets, bleef de schade beperkt voor de omzet. De omzet daalde met 0,6 procent, dankzij de hogere gemiddelde prijs van verkochte fietsen. Dat blijkt uit een vrijdag gepubli ceerde marktanalyse van brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging op basis van een Gfk-onderzoek onder winkels en consumenten. Vorig jaar werden 181.000 e-bikes verkocht, tegen 166.000 in 2010. De elektronische fietsen hebben daarmee nu een marktaandeel van 15,1 procent. Meer dan de helft van de nieuwe tweewielers valt nog steeds in de categorie stadsfiets. Het aantal verkochte nieuwe rij wielen via het web is gedaald van 129.000 in 2010 naar 93.000 in 2011. Wellness is geen hype. Nee, wellness is een trend. En een hele grote ook, zegt docente Margot Sprenkels. Zij doceert Spa en Gezondheidsleer aan de nieuwe opleiding Vitaliteitsmanagement Toerisme aan de HZ. „Mensen leven steeds bewuster en willen gezond van lijf en geest blijven. Onze stu die haakt daarop in." SCALDIS Mensen hechten steeds meer waarde aan gezondheid, zinvolle vrijetijdsbeleving, kwaliteit van leven en optimale dienstverlening. "De hbo-opleïding Vitaliteitsmanagement Toerisme leidt =e op tot professional die hier perfect op kan inspelen,vertelt studente Jinke. Ik vind voorat de vele' praktijkgerichte vakken leuk en leerzaam!" Na je opleiding ontwikkel jij toeristische arrangementen en wellnessconcepten. Je vertaalt de wensen van gasten naar de toeristische markt. Je kunt onder meer aan de slag als {assistentlmanager of bedrijfsleider bij een commercieel bedrijf in binnen- of buitenland op het gebied van toerisme of health lifestyle, maar je kunt natuurlijk ook je eigen bedrijf opzetten. Vitaliteitsmanagement Toerisme is uniek in Europa. international Business Languages Vitatfte-Hsman ag s m s rtf Toerisme Sport-Bewègingseducatie door Dennis Rijsbergen r ellness is een gat in de markt, zegt de do cente. Een markt die sterk in ontwikkeling is, ook in Zeeland. „Vitaliteit en ge zondheid worden toch vaak ge- linkt aan de zee en de kust. Zee land is dan ook een ideale wellnesslocatie." En dus ook dé plekfim een studie Vitaliteitsma- - nagement 8c Toerisme op te zet ten. De HZ begon er drie jaar geleden mee. De studie leidt jonge mensen op tot managers die aan de slag kunnen in de toerisme-, wellness- of zorgbranche. Zo kunnen ze na de opleiding bijvoorbeeld toeris tische arrangementen en wellness concepten opzetten.. Ook kunnen de studenten aan het werk als ma nager of bedrijfsleider van een commercieel bedrijf in binnen- of buitenland op het gebied van health en lifestyle. Maar ook het opzetten van grote evenementen en festivals behoort tot de moge lijkheden. „Of je begint je eigen be drijf in de vrijetijdssector", zegt Sprenkels. „Ondernemerschap is namelijk ook een belangrijk onder deel binnen de opleiding." De nieuwe opleiding heeft veel raakvlakken met een 'gewone' eco nomische opleiding. „Je zou het kunnen vergelijken met de studie vrijetijdsmanagement en andere economische opleidingen, maar dan met een sausje er overheen van wellness en vitaliteit", zegt Sprenkels. In het eerste en tweede jaar krijgen de studenten een bre de basis waarin economie en ma nagement aan bod komen. In het derde en vierde jaar gaan de stu denten zich specialiseren. „Studen ten kunnen dan een richting kie zen die ze leuk vinden. Ze kunnen bijvoorbeeld voor sportmanage- ment kiezen of zich richten op een baan in een wellnesscentrum of zich specialiseren in het opzet ten van bijvoorbeeld festivals. Het is dus een heel flexibele oplei- ding." Een voordeel van deze opzet is dat de studenten worden opgeleid voor een baan die ze erg graag wil len hebben, zegt Sprenkels. „We leiden ze dus niet op tot managers die vervolgens op de arbeidsmarkt erachter komen wat ze nu precies willen. Nee, via onder meer studie- loopbaancoaching gaan de studen ten zichzelf ontdekken en ontwik kelen, zodat ze precies weten wat ze willen vóór ze de markt op ko men. Volgens ons vergroot dat de kans op een baan die ze echt wil len." Ben je afgestudeerd als wellness- manager, dan is de opleiding breed genoeg om ook als manager in een andere tak van het. toerisme aan de slag te kunnen. „Of je kunt je eigen baan creëren en als zelf standig ondernemer aan de slag gaan", zegt Sprenkels. „We besteden veel aandacht aan ondernemerschap tijdens de oplei ding. Zo zetten de tweedejaars stu denten hun eigen studentenbe- drijf op. Samen met studenten van andere opleidingen ondervin den ze een jaar lang wat het in houdt om een eigen bedrijf te run nen." Welke richting je tijdens de studie Vitaliteitsmanagement 8c Toeris me uiteindelijk ook opgaat, aan het eind van de rit staan er creatie ve managers klaar, stelt de HZ. Jon ge mensen die in staat zijn nieuwe ideeën naar producten voor de toe ristische markt te vertalen. Maar ook managers die kunnen zorgen voor een optimale werksfeer, waar in resultaatgericht gewerkt wordt. Of zoals de website van de HZ be looft: 'Jij bent de spil van het be drijf en zorgt voor een evenwicht tussen locatie, beleving, duurzaam heid en management.' Mare de Groot. foto's Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 22