EwarUuj us iw&Ub Buiten, Si Bimteft fa ZZZZL *11 Gerust op reis begint met veiligheid Gratis training of houder - „Sinds de invoering van de SCE-keuring voor nieuwe schepen zijn deze veiliger geworden. Ze moeten nu aan een minimum aan eisen voldoen, ik denk dan vooral aan brandstofleidingen, ontluchting en dergelijke. Dit keurmerk heeft bijgedragen aan meer veiligheid, maar het betreft alleen de nieuwbouw", aldus Frans Maas, zelf al vele jaren succesvol wedstrijdzeiler en vooral ont werper van even succesvolle jachten. „Een schip ontwerpen en tekenen houdt meer in dan alleen het model, het casco, het gaat yooral ook om het technische gedeelte. Voor de keuring komt een inspecteur die speciaal voor CE aangesteld is. Alle technische instal laties worden apart gekeurd en moeten goed zijn." „Er is nauwelijks prijsverschil ontstaan door de keuring. Gasleidingen bijvoorbeeld moesten er altijd al zijn, maar waar vroeger soms al leen maar een stukje koper zomaar los lag te slingeren, moet alles nu van goede kwaliteit zijn en vooral vastliggen. Werven voldoen hier aan: het keurmerk is nodig bij verkoop van een schip. Maar ook een tekenaar houdt er rekening mee. Wij maken het bestek, schrij ven materiaal voor en soms ook de leveran ciers waarvan wij weten, dat ze CE-gekeurd materiaal verkopen. Dit geldt niet alleen voor zeiljachten maar ook voor motorboten. Zo kennen we de klassering A voor zeereizen (oceangoing), B voor kustwateren en C voor binnenwater en kleine motorboten. Deze klasse is zeker niet zeewaardig." „De klasse van het schip is feitelijk afhankelijk van zijn grootte. Ook voor de invoering van het CE-keurmerk werden schepen bij nieuw bouw gekeurd, toen nog door Lloyds. Maar dinsdag 1 mei 2012 die keurmeesters waren niet gespecialiseerd in jachtbouw en motorboten. Maar of een schip nu wel of niet is gekeurd: veiligheid hangt altijd af van de schipper. Net als bij een auto is het aan boord ook zo dat hét mis kan gaan als de chauffeur onbekwaam is. Dat geldt zeker voor het varen hier op de Westerschelde. Door onbekendheid met het water, de stroom en het tij worden mensen vaak bang. Hier varen moet men gewend zijn. Veiligheid? Moeilijk te omschrijven, het hangt altijd vooral af van de schipper en zijn bemanning." Roy van Aller is naast succesvol wedstrijdzei ler de grote organisator van Breskens Sailing Weekend: „De Westerschelde is een mooie rivier om op te varen, maar dan voor ervaren mensen. Varen op stroom is anders dan op het IJssel- of Veerse Meer of andere binnenwa teren. Een reis moet vooral goed voorbereid zijn. We hebben hier te maken met een heel druk vaarwater en de omstandigheden op het water kunnen snel veranderen. Men moet hier beschikken over een zeewaardig schip en een prima bemanning. Iemand die zonder erva ring zomaar de haven van Vlissingen uitvaart om over te steken, komt voor verrassingen te staan." „Ik raad altijd aan, de eerste keer iemand mee te nemen die de lokale omstandigheden kent. Wie de Westerschelde opvaart bij vlak water kan ineens te maken krijgen met het kenteren van het tij en daardoor met een andere stro ming. Zo iemand wordt onaangenaam verrast. Vooral mag men niet vergeten de luiken goed te sluiten, ook bij mooi weer. Vaart er een snel containerschip langs, dan rolt er al snel een golf water over het dek en het schip in. Schip en bemanning moeten zeewaardig zijn. Ik heb al ervaren zeilers uit andere gebieden hier zeeziek en soms bang zien worden, zeker als er ineens grote schepen naderen. Heel belangrijk is de radio: altijd de marifoon laten aanstaan op het blokkanaal waarin men vaart. De ka nalen staan op de zeekaart. En, niet vergeten, melden en vooral ook afluisteren! Zodat men een oproep van de verkeersleiding niet kan missen." Schipper Marcel van den Nieuwendijk van de Zeemanshoop kent de rivier voor Breskens goed: „De Westerschelde is een uiterst veilige rivier, maar de mensen die er op varen maken het soms onveilig. De complete rivier is radar- gedekt. Er is continu toezicht, de radarketens overlappen elkaar. Belangrijk voor de plezier- vaart is dat iedereen zich meldt via zijn mari foon en de nieuwste zeekaarten in zijn bezit heeft. Er verandert hier veel en de betonning wordt steeds aangepast. Dus: op de boeien letten! Hier op de rivier is er streng toezicht en er gebeurt vrij weinig. Dikwijls is het dan eigen schuld. Of een keer materiaalpech: dat kan iedereen overkomen." Wilma Valk Marcel van Nieuwendijk met de Zeemanshoop. PLAST/MO |(annad marmc Tijdelijk gratis veiligheids training bij aankoop van een Plastimo reddingvlot in tas. Al vanaf 769,- www.youtube.com/josboonewatersport Tijdelijk gratis RVS reddingvlotbeugei by aanköop verveen Plastimo,. redding vbt m,container!' i Al vanaf 799,- Jarenlange ervaring en continue innovatiedrang zorgen er voor dat Plastimo zich met recht toon aangevend kan noemen in de reddingvlotten branche. Het brede en afgewogen assortiment vlotten voldoet aan de Europese ISO - 9650 en uiterst hoge ISO-9001 normen. Het vertrouwen in de kwaliteit van uit de 12-jarige garantie die Plastimo al sinds 1989 biedt. Uitgerust met stabiliserende ballastzakken, dubbelwandige luchtkamers èn geïsoleerde bodem zijn de Plastimo vlotten de keuze bij uitstek voor iedere watersporter. Jos Boone Watersport adviseert u graag voor het juiste

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 35