EwarUuj us iw&Ub
Buiten, Si
Bimteft
fa
ZZZZL *11
Gerust op reis begint met veiligheid
Gratis training of houder
- „Sinds de invoering van de
SCE-keuring voor nieuwe
schepen zijn deze veiliger
geworden. Ze moeten nu
aan een minimum aan
eisen voldoen, ik denk dan
vooral aan brandstofleidingen, ontluchting
en dergelijke. Dit keurmerk heeft bijgedragen
aan meer veiligheid, maar het betreft alleen
de nieuwbouw", aldus Frans Maas, zelf al vele
jaren succesvol wedstrijdzeiler en vooral ont
werper van even succesvolle jachten.
„Een schip ontwerpen en tekenen houdt meer
in dan alleen het model, het casco, het gaat
yooral ook om het technische gedeelte. Voor
de keuring komt een inspecteur die speciaal
voor CE aangesteld is. Alle technische instal
laties worden apart gekeurd en moeten goed
zijn."
„Er is nauwelijks prijsverschil ontstaan door de
keuring. Gasleidingen bijvoorbeeld moesten
er altijd al zijn, maar waar vroeger soms al
leen maar een stukje koper zomaar los lag te
slingeren, moet alles nu van goede kwaliteit
zijn en vooral vastliggen. Werven voldoen
hier aan: het keurmerk is nodig bij verkoop
van een schip. Maar ook een tekenaar houdt er
rekening mee. Wij maken het bestek, schrij
ven materiaal voor en soms ook de leveran
ciers waarvan wij weten, dat ze CE-gekeurd
materiaal verkopen. Dit geldt niet alleen voor
zeiljachten maar ook voor motorboten. Zo
kennen we de klassering A voor zeereizen
(oceangoing), B voor kustwateren en C voor
binnenwater en kleine motorboten. Deze
klasse is zeker niet zeewaardig."
„De klasse van het schip is feitelijk afhankelijk
van zijn grootte. Ook voor de invoering van
het CE-keurmerk werden schepen bij nieuw
bouw gekeurd, toen nog door Lloyds. Maar
dinsdag 1 mei 2012
die keurmeesters waren niet gespecialiseerd in
jachtbouw en motorboten. Maar of een schip
nu wel of niet is gekeurd: veiligheid hangt
altijd af van de schipper. Net als bij een auto is
het aan boord ook zo dat hét mis kan gaan als
de chauffeur onbekwaam is. Dat geldt zeker
voor het varen hier op de Westerschelde. Door
onbekendheid met het water, de stroom en
het tij worden mensen vaak bang. Hier varen
moet men gewend zijn. Veiligheid? Moeilijk te
omschrijven, het hangt altijd vooral af van de
schipper en zijn bemanning."
Roy van Aller is naast succesvol wedstrijdzei
ler de grote organisator van Breskens Sailing
Weekend: „De Westerschelde is een mooie
rivier om op te varen, maar dan voor ervaren
mensen. Varen op stroom is anders dan op het
IJssel- of Veerse Meer of andere binnenwa
teren. Een reis moet vooral goed voorbereid
zijn. We hebben hier te maken met een heel
druk vaarwater en de omstandigheden op het
water kunnen snel veranderen. Men moet hier
beschikken over een zeewaardig schip en een
prima bemanning. Iemand die zonder erva
ring zomaar de haven van Vlissingen uitvaart
om over te steken, komt voor verrassingen te
staan."
„Ik raad altijd aan, de eerste keer iemand mee
te nemen die de lokale omstandigheden kent.
Wie de Westerschelde opvaart bij vlak water
kan ineens te maken krijgen met het kenteren
van het tij en daardoor met een andere stro
ming. Zo iemand wordt onaangenaam verrast.
Vooral mag men niet vergeten de luiken goed
te sluiten, ook bij mooi weer. Vaart er een snel
containerschip langs, dan rolt er al snel een
golf water over het dek en het schip in. Schip
en bemanning moeten zeewaardig zijn. Ik
heb al ervaren zeilers uit andere gebieden hier
zeeziek en soms bang zien worden, zeker als er
ineens grote schepen naderen. Heel belangrijk
is de radio: altijd de marifoon laten aanstaan
op het blokkanaal waarin men vaart. De ka
nalen staan op de zeekaart. En, niet vergeten,
melden en vooral ook afluisteren! Zodat men
een oproep van de verkeersleiding niet kan
missen."
Schipper Marcel van den Nieuwendijk van de
Zeemanshoop kent de rivier voor Breskens
goed: „De Westerschelde is een uiterst veilige
rivier, maar de mensen die er op varen maken
het soms onveilig. De complete rivier is radar-
gedekt. Er is continu toezicht, de radarketens
overlappen elkaar. Belangrijk voor de plezier-
vaart is dat iedereen zich meldt via zijn mari
foon en de nieuwste zeekaarten in zijn bezit
heeft. Er verandert hier veel en de betonning
wordt steeds aangepast. Dus: op de boeien
letten! Hier op de rivier is er streng toezicht en
er gebeurt vrij weinig. Dikwijls is het dan eigen
schuld. Of een keer materiaalpech: dat kan
iedereen overkomen."
Wilma Valk
Marcel van Nieuwendijk met de Zeemanshoop.
PLAST/MO
|(annad
marmc
Tijdelijk gratis veiligheids
training bij aankoop van een
Plastimo reddingvlot in tas.
Al vanaf 769,-
www.youtube.com/josboonewatersport
Tijdelijk gratis RVS
reddingvlotbeugei by
aanköop verveen Plastimo,.
redding vbt m,container!' i
Al vanaf 799,-
Jarenlange ervaring en continue innovatiedrang
zorgen er voor dat Plastimo zich met recht toon
aangevend kan noemen in de reddingvlotten
branche. Het brede en afgewogen assortiment
vlotten voldoet aan de Europese ISO - 9650 en
uiterst hoge ISO-9001 normen. Het vertrouwen
in de kwaliteit van
uit de 12-jarige garantie die Plastimo al sinds 1989
biedt. Uitgerust met stabiliserende ballastzakken,
dubbelwandige luchtkamers èn geïsoleerde
bodem zijn de Plastimo vlotten de keuze bij
uitstek voor iedere watersporter. Jos Boone
Watersport adviseert u graag voor het juiste