Gelukkig hebben we de foto's nog 181 zeeland Middelburg is één zondag boekenstad De Veerse portrettenquestie ging het land rond Martijn van der Walle verdedigt titel amuse-strijd Buitenhuis Borndal dinsdag 1 mei 2012 1 W door Annemarie Zevenbergen MIDDELBURG - Het boek staat cen traal tijdens de Kunst- Cultuurrou te zondag in Middelburg. Naast de route is er de jaarlijkse boeken markt op de Markt. De route zelf voert langs 37 locaties in de bin nenstad. Die zijn van 13.00 tot 17.00 uur geopend. Onder het motto 'Op bezoek bij' wordt dit jaar ook op een aantal zondagen een extra dimensie toe gevoegd aan de route. Een ieder kan dan kennismaken met gods diensten en levensbeschouwingen door een kijkje te nemen in een kerk, synagoge, moskee of ander bijzonder gebouw en daar uitleg krijgen over achtergronden, ge bouw en eventueel aanwezige kunst. Zondag staan om 14.00 uur de deuren open van de Oostkerk aan Oostkerkplein en om 15.00 uur die van -de moskee, Oostkerk straat-Ganzengang. Boeken zijn er verder te kust en te keur tijdens de jaarlijkse boeken beurs Middelburg Boekenstad op de Markt in Middelburg. Die ging in 1999 op bescheiden schaal van start met nog geen dertig kraam pjes. De beurs is inmiddels uitge groeid tot zo'n 140 kramen. De liefhebber van antiquariaten kan zijn hart ophalen bij diverse standhouders met boeken op het gebied van scheepvaart, esoterie, kinderboeken, Zeeuwse boeken en kaarten. Daarnaast staan er ook particulieren met van alles en nog wat, variërend van detectives, ro mans tot kookboeken en stripboe ken. In Nederland behoort Middel burg Boekenstad op de eerste zon dag in mei inmiddels tot de grote boekenmarkten. De kraampjes staan tussen 10.00 en 15.00 uur op de Markt. ZIERIKZEE - Drie Zeeuwse koks, on der wie titelverdediger Martijn van der Walle uit Vlissingen, zijn geselecteerd voor de strijd om de beste amuse met asperges, maan dag 7 mei in Zierikzee. Vanuit het hele land schreven 22 koks in. Zij moeten een een klein voorgerecht je maken waarin asperges zijn ver werkt. De jury bestaat uit Jos van Grunsven (Eurotoques Neder land), culinair journalist Ton de Zeeuw, wijnkoper Joost van Hurk, Wil van Bruchem van de bedrijfs organisatie en meesterkok Sjaak Jobse. Vorig jaar ging de wisseltro fee naar Martijn van der Walle van restaurant Martijn.. door Annraeimiarse Zevenbergen Er is altijd een 'kwestie' die de gemoederen bezighoudt. Is het niet een polder dan is het wel een kabinetscrisis. Ook in het verleden waren er kwesties. Soms op kleinere schaal, maar ze ker niet minder boeiend. Een voorbeeld van een Zeeuwse kwestie uit het verleden is de 'Veerse portrettenquestie'. Die speelde in de ambtsperiode van burgemeester Jacobus Snijders. Hij was Veers burgervader van 1866 tot 1880. Snijders woonde des tijds in het buitenplaats Borndal bij Veere. Dat werd rond 1875 gefo tografeerd door Carl Wilhelm Bau er. Die afbeelding is, evenals een portret van de burgemeester, te zien op de expositie 'Gelukkig heb ben we de foto's nog' in De Vier schaar in Veere. Maar nu de 'Veerse Questie': Jaco bus Snijders had tijdens zijn zit tingsperiode het plan opgevat om alle 500 mannelijke Veerenaren te laten fotograferen. Die foto's zou den dan in een album worden aan geboden aan de koning. Volgens een plaatselijke notaris was dit ech ter alleen ter meerdere glorie van de burgemeester. En zo ontstond er een hoogoplopend conflict tus sen beide heren. De pers kreeg lucht van de ruzie tussen burge meester en notaris en een rel was geboren. De 'questie' deed al snel landelijk de ronde. Snijders kon niet anders dan afzien van zijn plan, maar de foto's waren inmid dels wel gemaakt. Koning Wilhel- lm III heeft ze nooit ontvangen. In- het Rijksarchief zijn ze dan ook niet te vinden. Archivaris Peter Blom: „Een prach tige zaak. Helaas heb ik de foto's niet kunnen achterhalen. Mis schien heeft de burgemeester ze er gens in een kelder gedumpt. Ik had ze heel graag willen hebben." Buitenhuis Bomdal bij Veere was de residentie van burgemeester Jacobus Snijder. Hij was van 1866 tot 1880 burgemeester van Veere. De bui tenplaats is omstreeks '1-875 gefotografeerd door Carl Wilhelmus Bauer. (Zeeuws Archief) Hoe was vroeger de positie van fotografen? Wat legden zij vast op de gevoelige plaat en wie is de eerste gefotografeerde Veren aar? Vragen die beantwoord wor den op de expositie 'Gelukkig hebben we de foto's nog' in mu seum De Vierschaar in Veere. door Annemarie Zevenbergen Dominee Leendert Schouten (1828-1905) blikt ernstig in de came ra van fotograaf F. Böger. We schrijven Veere anno 1855. Hij is waarschijnlijk een van de eerste Veerenaren die zich liet fotograferen. Het portret van de deftige domi nee is één van de oude foto's die deel uitmaken van de tentoonstel ling 'Gelukkig hebben we de foto's nog', dinsdag geopend, in het Veer se museum De Vierschaar. De oude platen komen waarschijnlijk ook nergens beter tot hun recht dan in het oude stadhuis. Vergane glorie in een door de tand des tijds aangetast gebouw. Een porseleinkast uit 1780 is voor de gelegenheid omgetoverd tot portrettenkabinet. Ook de oudst bekende 'Veerse' foto is te zien, buitenhuis Rijnsburg bij Oostka- pelle uit i860. Het is zes jaar nadat de foto is gemaakt, afgebroken. Een rieten strandstoel, een camera uit de oude doos en een nage bootst fotoatelier van weleer ge ven de tentoonstelling extra ca chet. Archivaris Peter Blom wil met 'Ge lukkig hebben we de foto's nog' niet alleen het verhaal achter de fo to vertellen, maar ook het verhaal van de fotograaf Wat was zijn po sitie in het Veere van 1839 tot 1900? Daarna kwam Kodak met zijn 'klikklak'-camera op de markt en kon iedereen plaatjes schieten. „We laten hier de geschiedenis van de fotografie in Veere zien van af 1839, toen Daguerre zijn Daguerréotypieën ontwikkelde. Een foto-opname op een lichtge voelige, verzilverde koperplaat. De Franse staat omarmde hem en schonk de fotografie vervolgens aan de rest van de wereld", glim lacht Blom. „Ik speel al jaren met het idee om iets met fotografie te doen. Uiteindelijk heb ik het nu beperkt tot Veere. En dat was al een hele kluif. Het dateren van een foto is niet zo simpel als het lijkt." „Ik was ook geïnteresseerd in de positie van de fotografen in Veere destijds. Wat was hun rol in de sa menleving. Genoten ze enig aan zien. Eén van de eerste echte be roepsfotografen die ik tegenkwam, was Hendrik Hermanus Roelse. Hij had een atelier in Middelburg, maar'was geboren in Vrouwenpol der. Een aantal portretten van hem is hier te zien." Hij toont het portret van Jansje van Boven. Een dame in een fraaie japon, om streeks 1870 gefotografeerd door Roelse. Ook 'huisdoctor in Veere' Joseph Strehler stond voor de ca mera van Roelse, eveneens rond 1870. Welke chemicaliën Roelse gebruik te, valt af te lezen uit een bladzijde uit het gifregister van apotheek Van der Harst uit Middelburg (1866). Op die lijst onder meer broom en goudchloride. „We hebben de bezoekersregisters uit 1857 van het stadhuis bekeken. Kunstschilders kwamen daar vaak in voor, fotografen ondertekenden alleen met naam en niet met hun beroep. Zij zagen zichzelf niet di rect als kunstenaar." Een opvallende naam is ook die van Carl Wilhelm Bauer, een fre quent bezoeker aan Domburg, ze ker als daar koninklijk bezoek was. Blom: „Hij was een soort societyfo- tograaf. Fotografeerde graag ko ninklijke families en bood hen dan met veel egards zijn werk aan. Hij heeft Carmen Silva, de konin gin van Roemenië, vaak gefotogra feerd." Bauer nam in 1974 het Mid delburgse atelier van Roelse over. De familie Von Wied en Koningin Elisabeth van Roemenië, in Domburg be ter bekend ais Carmen Silva, geportretteerd door de destijds bekende foto graaf Carl Wilhelm Bauer (1844-1911). Hij was de voorloper van de huidige societyfotografen. reproductie van Zeeuws Archief Middelburg De vroegst bekende kleurenfoto van het Domburgse strandleven. Rond 1933 gemaakt door Wilhelm Tobien. (Zeeuws Archief)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 18