m op een antieke dildo media La vita bella 27 Van antieke dildo tot Russisch gevechtsvliegtuig: in Dealers komen de mafste spullen voorbij. Het is de overtreffende trap van Tussen kunst kitsch, te zien op Discovery Channel, door Rivka Croenier 3 Dealers. Vanaf morgen (zondag), Discovery Channel, 20.00 uur. TERUGGESPOELD media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 28 april 2012 Daar staan ze doorgaans", zegt antiekhandelaar Gillian Anderson Price. Vanuit de deuropening van haar win kel vol vintage spullen in de gewilde Londense wijk Prim rose Hill, wijst ze naar de overkant. Ze doelt op de paparazzi die hier vaak posten om een glimp op te vangen van haar be roemde clientèle. Kate Moss, Jude Law, de broertjes Gallagher; ze wippen regelmatig langs. Anderson Price is trots op haar 'fan tastische klantenbestand'. „Ze komen bij mij omdat ik zulke spannende, ongewone en geweldige spullen heb." Op de al even chique Pimlico Road geeft Ri chard Gauntlett, handelaar in prijzige curio sa, een rondleiding in zijn galerie vol bizar re zaken. Antieke dildo van walvisbot in houten doosje, met opdruk While I'm at sea. Enorme leren, handgemaakte schoen, opvouwbare zonnebril van Steve Mc Queen, de King of Cool van de jaren zestig. Een opgedofte Britse 'socialite' trippelt de winkel in om een enorme roze speelgoed auto te bekijken. Vanzelfsprekend onder het genot van een glas champagne. „Be vriend met William en Kate", fluistert de assistent van Gauntlett samenzweerderig. De Rolls Royce van 15.000 pond wordt niet direct ingepakt, de aspirant-koopster moet nog bedenken of dat ding wel écht in haar interieur past. In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Oorlogsfilms laten zien tot welke wreedheden mensen in staat zijn, maar bevatten vaak tegelij kertijd ook iets moois. Ze gaan over (naastenliefde en hoe sterk de mens kan zijn. Het Italiaanse, Oscarwinnende 'La vita bella' is geen uitzondering. Als er één film over de Tweede Wereldoorlog is die positivisme en overwinningsdrang uit straalt, is het wel deze kraker van regisseur én hoofdrolspeler Roberto Benigni. De Joodse Guido Orefïce (Benigni) is opti mistisch ingesteld. Een brokkenpiloot van de soort die altijd op z'n pootjes landt. Het eerste deel van de film is vooral ingeruimd Het team van Dealers krijgt de vreemdste objecten voorgeschoteld, foto Angus Young/Discovery Anderson Price en Gauntlett spelen een hoofdrol in de nieuwe serie Dealers op Discovery Channel, de overtreffende trap van Tussen kunst kitsch. In het program ma worden vijf internationale handelaren van naam opgesloten in een oude hangar, verstoken van moderne communicatiemid delen waarmee ze de prijs van spullen kun nen uitvogelen. Vervolgens komt publiek langs met vaak bizarre objecten. Van een stapel oude strips en een zeshonderd jaar oud vlijmscherp samoeraizwaard, tot een Russisch gevechtsvliegtuig. De handelaren houden het vervolgens niet bij een schat ting van de waarde, maar mogen met eigen geld tegen elkaar opbieden om de handel voor hun eigen zaak te bemachtigen. Producent David Mortimer zegt dat het programma is geïnspireerd op The antiques road show. „Niet voor niets het langstlopen- de programma op de Britse tv. Met Dealers geven we het een opfrisbeurt. Dat de handelaren vooraf geen idee hebben wat ze krijgen voorgeschoteld, maakt het an ders. En ze moeten tegen elkaar opbieden, wat de spanning nog meer verhoogt." Nikolas Robinson - pandjesbaas op stand, met verstand van horloges en diamanten - schuift ook aan in Dealers en vindt het spel fantastisch. „We nemen een enorm risico als we spullen kopen, zeker als het om een object gaat waar we geen verstand van heb ben. Bij sommige zaken voel je opwinding, maar je weet nooit zeker of je iets goeds hebt, omdat je het niet uit kunt zoeken. Als je het later aan een specialist voorlegt en het blijkt nog veel meer waard te zijn dan je dacht, dan is dat de ultieme kick." Anderson Price zweette peentjes bij de op names. „In deze wereld is reputatie alles. Je kunt het je eigenlijk niet veroorloven op tv een grote fout te maken. Als je een veel te hoge prijs noemt, staan er de volgende dag honderd mensen op je stoep met hetzelfde object. Tja, dan heb je echt een probleem." Er worden in de loop van het programma aardig wat schatten gevonden, belooft pro ducent Mortimer: „Zoals een 200 miljoen jaar oud fossiel van een zeebeest, in de show wordt het voor 30.000 pond gekocht, maar het is zeker een paar ton waard." Er.komt ook veel waardeloos spul voorbij. Gauntlett: „Er waren veel hebberige verko pers. Ze kijken op internet, vinden iets dat vaag op hun ding lijkt, zoeken nog even naar de hoogste prijs en dat willen ze er dan voor hebben." Anderson Price zucht hartgrondig: „Zoals die mensen die 60.000 pond voor een ijzeren long wilden. Totaal oninteressant, wat moet je ermee?" f>:* Reageren? redactie.media@wegener.nl mmm& mmmm. m KHHBHKH door Marlous Flier voor de scènes waarin hij z'n droomvrouw probeert het hof te maken. Dat de nazi's steeds meer voet aan de grond krijgen, blijft op de achtergrond. Guido doet of de Jodenhaat er niet is. En als hij er echt niet omheen kan, maakt hij er een grapje van. De kijker wil hem toeschreeuwen dat 'hij niet zo optimistisch en onbezorgd moet doen, het onheil komt in volle vaart op hem af. Maar Guido maakt alleen grapjes en dat wordt halverwege de film een beetje irritant Een sprong in de tijd redt de film. Guido en Dora zijn getrouwd, ze hebben een 5-jarig zoontje (Giosué) en de nazi's hebben het voor het zeggen. Op de verjaar dag van Giosué wordt de knaap met zijn va der opgepakt en op transport gezet naar een concentratiekamp. Maar zelfs in die grote misère blijft Guido opgewekt. Hij probeert de gruwelijke waar heid bij zijn zoontje weg te houden. Ze zit ten niet in een concentratiekamp, maakt hij hem wijs, maar in een moeilijk spel. De Toen Guido, Dora en Giosué nog een gelukkig trio waren in La vita bella. gevangenen zijn medespelers. Wie als eer ste duizend punten heeft verdiend, wint een echte tank. Guido doet alles om zijn spruit te beschermen. De eerdere irritatie over zijn optimisme, maakt plaats voor be wondering en respect. Je ziet Guido soms wankelen, maar hij hervindt zichzelf elke keer, in het belang van zijn kind. Tragische situaties verandert hij in hilarische frag menten. Als de gevangenen de kampregels krijgen toegeschreeuwd en hij die van het Duits naar het Italiaans moet vertalen, hangt hij zo'n verhaal vol flauwekul op over de spelregels, dat je wel moet lachen. Het is lachen tussen de tranen door. De afloop is tragisch. Enkele uren voordat de Amerikanen de gevangenen bevrijden, wordt Guido door een kampbewaarder doodgeschoten. Giosué heeft niets in de ga ten: hij heeft zich verstopt in een kist in de veronderstelling dat het spel bijna is afgelo pen. Uren later komt de eerste Amerikaan se tank het kamp binnenrijden: voor hem het teken dat hij de winst op zak heeft. Een dubbel einde. Mooi, omdat Guido een ul tiem offer heeft gebracht voor zijn zoon en Giosué zijn moeder Dora terugvindt. Diep triest, omdat de film laat zien dat zelfs de grootste optimist knakt bij zo veel ellende.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 91