ii spectrum De autoverkopers staan er alleen voor Zaterdag 28 april 2012 Reizigers bij tramlijn 1. Op de zijkant van de tram staat Kaliningrad in het klein afgebeeld met rechts daarvan het grote Rusland. De verbindende leuze luidt: 'Wij zijn Russen. worden voor samenwerking. Een eerste stap is in de maak. De Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergej Lavrov, en zijn Poolse collega, Radoslav Sikorski, kwa men eind 2011 overeen twee Poolse zones visumvrij te maken voor inwoners van Ka liningrad. Een dagje Gdansk ligt binnen be reik. De Polen op hun beurt mogen door heel Kaliningrad visumvrij reizen. Aleksej Ignatijev, directeur van een bureau voor regionale, economische ontwikkeling in Kaliningrad, benadrukt het belang van visumvrij reizen. In zijn werkkamer is het verleden niet ver weg. Kaarten van Königsberg, waaronder een originele plat tegrond uit 1945 met de Adolf Hitlerstras- se, hangen aan de muur. „Je moet het zien als een Baltische samenwerking. Het gaat niet alleen om Kaliningrad, maar om de sa menwerking met de landen om ons heen. Hoe gaat dat werken in de praktijk? Hoe werkt het op zakelijk niveau? Hoe ver loopt de grensbewaking? Dat kunnen we testen met het oog op afschaffing van het visum tussen de EU en Rusland." Ignatijev (53) ziet het helemaal zitten. Een visumvrij regime moet Kaliningrad naar een hoger niveau tillen. „Het vormt een sti mulans om zelf te veranderen. Wij kun nen aan de andere kant kijken hoe het daar gebeurt. Door samen te werken met bedrijven. Door op reis te gaan. Onze markten moeten concurreren met die uit NOORWEGEN Kaliningrad POLEN LITOUWEN RUSLAND I Moskou Polen, waar de prijzen lager liggen." Vooruitgang is ook het streven van Elmira Chajmoerzina (38), voorzitter van de regio nale afdeling van Verenigd Rusland. In haar werkkamer hangt links een portret van Vladimir Poetin, rechts van Dmitri Medvedev. „Het is ook onze droom. Kali ningrad moet het kruispunt worden van cultuur, geschiedenis en kennis." Maar de Rusissche regering manoeuvreert behoedzaam. Chajmoerzina weet dat in Moskou gediscussieerd wordt over de sta tus van Kaliningrad. Voorzichtig, want Moskou vreest voor een herhaling van het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Dat ook Rusland wordt uitgekleed. In de noordelij ke Kaukasus klinkt de roep' om meer zelf standigheid. In de Oeral en Siberië gaan stemmen op om meer macht naar zichzelf toe te trekken. Moskou houdt de regio's graag onder controle. Eigenzinnigheid heeft het Kremlin liever niet. „Kaliningrad is één van de 83 ondergeschikten", zegt de goedlachse Chajmoerzina. „De meest wes terse, maar wel de kleinste. Als Kalinin grad eigen regels krijgt, gaan andere gebie den in Rusland dat ook eisen." De inwoners van Kaliningrad willen niets liever dan dat ze zonder problemen kun nen reizen naar Europa. Zoals schoon heidsspecialisten Galina Silova (38) en Jele- na Lenjo (48), slager Oleg Vaviken (39) of de 25-jarige barman Dmitri. Hij bezit café Nordberg. Dat was vroeger een Duitse ne derzetting. Inmiddels maakt het deel uit van Kaliningrad. „Op deze manier hebben we weinig perspectieven. Als ik over land naar Rusland wil, moet ik een visum beta len. In Polen is de groente goedkoper, maar daar kan ik nu niet zomaar naar toe. Ik kan ook niet met mijn vriendins zoon naar een Pools waterpark. Wij, en alle lan den, moeten elkaar helpen." reageren? spectrum@wegener.nl Er rijdt amper een auto van Russi sche makelij door de straten van Kaliningrad. Een reclamebord laat zien waar de auto's wel van daan komen. 'Transport per vrachtwa gen. Van Europa naar Kaliningrad. Twee tot acht plaatsen'. Met de vrachtwagen worden nieuwe auto's uit Europa ge haald. Het bord hangt aan een hek van een automarkt. Zevenhonderd Europese auto's staan binnen de omheining te wachten op een koper. Dat duurt langer dan 3 jaar geleden, bromt de autoverko per Igor chagrijnig in zijn kantoor, dat hij deelt met zijn collega's Vladimir en Aleksandr. „Een auto levert 500 euro winst op. Vroeger verkocht ik één wagen per week, nu per twee maanden." De re den is dat de buitenlandse auto's fors duurder werden. De Russische regering verhoogde in 2009 de importtarieven om zo de nationale auto-industrie te bescher men. Kaliningrad genoot juist van de la gere tarieven. Nu kost een auto minstens 10.000 euro meer, claimt Vladimir. De autoverkopers lieten het er in 2009 niet bij zitten. Ze gingen de straat op uit protest Dat dijde uit. Ontevreden werk nemers uit onder meer de zorg en het on derwijs sloten zich aan. In januari 2010 waren het er tienduizend. Ze eisten het vertrek van gouverneur Georgi Boos van Kremlinpartij Verenigd Rusland. Moskou schrok, ontsloeg Boos en be noemde Nikolaj Tsoekanov tot zijn op volger. „Kaliningrad ligt ver van de macht", legt oppositielid Konstantin Dorosjok uit. „In het centrum van Euro pa en met specifieke mogelijkheden." Dorosjok gold als de initiatiefnemer van de protesten. Hij was autoverkoper, maar had het gevoel niets te kunnen uit richten. In een verlangen naar verande ring koos hij voor de politiek. Het heeft nog niks opgeleverd, vertelt Dorosjok. „De monopoliepositie van Verenigd Rus land en de hoge corruptie, niks is veran derd. De macht vertegenwoordigt nog al tijd het zakenleven." Eén partij vormt de luis in de pels. De Pa triotten van Rusland organiseerden in 2008 kleine protesten tegen de sluiting van een ziekenhuis en gingen mee in de latere demonstraties. De beweging zit met twee vertegenwoordigers in het re gionale parlement. „Mensen zien ons als de belangrijkste vij and van Verenigd Rusland", verklaart parlementslid Michail Tsjesalin. Hij somt de successen op, die de patriotten heb ben bereikt. „Boos is verdwenen. De mi nister van Gezondheidszorg stapte op. Het ziekenhuis dat dicht moest, bleef Open. Veteranen en leraren hebben socia le garanties gekregen." Maar de autoverkopers in Kaliningrad staan er alleen voor. Na de protesten is hun situatie onveranderd. De overheid moet daarom niet denken dat de onvre de is weggeëbd, waarschuwt Tsjesalin: „De mensen wachten af wat gouverneur Tsoekanov doet"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 75