9 spectrum - -?.y.*r*t£ Zaterdag 28 april 2012 f P X '7 \y B tend werden ervaren, hebben de eind streep niet gehaald. Het kabinet-Rutte wilde met die maatrege len een brug slaan naar de ontevreden bur gers, die zich massaal van de gevestigde po litiek hadden afgekeerd en hun toevlucht bij de PW hadden gezocht. Te vrezen valt dat door de val hun afkeer van de politiek alleen maar groter is geworden. De afgelopen maanden groeide de kritiek dat de coalitie het niet zou nauw nam met de grondrechten. In een aantal opzichten heeft het kabinet de grenzen van wat juri disch kan, opgezocht en proberen op te rekken. Vooral de eerste maanden van dit jaar - en de laatste van de coalitie - kwamen wets voorstellen naar buiten die volgens voor aanstaande juristen en de Raad van State strijdig zijn met verdragen op het gebied van de mensenrechten, zoals het boerka- yerbod, de wet op minimumstraffen en de verhoging van griffierechten. Of dat ook zo was, zullen we nooit weten, omdat de voorstellen na de breuk van tafel zijn en niet meer door de rechter kunnen worden getoetst. Ook de pogingen de Eu ropese regels op het gebied van gezinsvor ming en gezinshereniging op te rekken, zullen hoogstwaarschijnlijk worden ge staakt. Dat van het veiligheids- en immigratiebe leid weinig overblijft, is niet alleen een de ceptie voor Wilders, maar ook voor Rutte. Des te teleurstellender voor Rutte moet het zijn dat ook van dat andere speerpunt waarvoor hij de steun van Wilders nodig had, ordentelijke overheidsfinanciën, niets is terechtgekomen. Het kabinet trad aan met een begrotingste kort van 5,8 procent en vertrekt met een verwacht tekort van 4,6 procent. Volgens planning had dat 2,5 procent moeten zijn, een verschil van minimaal 12 miljard euro. illustratie Ruud Willems De Nederlandse economie bevindt zich bo vendien in een krimp en de werkloosheid loopt snel op. Politiek-inhoudelijk kun je het kabinet-Rutte dus geen succes noe men. Ook als politiek experiment slaat de balans negatief door. Aanvankelijk leek het nog goed te gaan. De WD en zelfs het CDA waren erg te spreken over de samenwer king met de gedoogpartner. Dat was puur op rationele gronden, want van vriend schap was geen sprake, zeker niet tussen CDA en PW. 'Geert levert', was steeds de zuinige conclu sie als naar de onderlinge verstandhouding werd gevraagd. De PW kwam haar afspra ken na. Voor het CDA, dat aan de samen werking met de PvdA in het vorige kabi net een klein trauma had overgehouden, was dat al heel wat. Fractievoorzitters Stef Blok (WD), Sy- brand van Haersma Buma (CDA) en pre mier Rutte en vicepremier Verhagen had den bovendien een goed gevoel bij het we kelijkse overleg met Wilders. Hij gaf keu rig vooraf aan als hij het kabinet zou aan vallen. Dat deed hij vervolgens zonder eni ge terughoudendheid, bijvoorbeeld als het over Europa en de eurocrisis ging- De WD, en in iets mindere mate het CDA, lieten hem begaan. Het versterk te het beeld dat de coali tie aan de leiband van de PW liep en niet omge keerd. Premier Rutte bleef stoïcijns. „We hebben een minderheids kabinet van WD en CDA, dat op een aantal punten afspraken heeft gemaakt met de PW", was zijn man tra. De oppositie beet zich de tanden stuk op deze verdeeldheid. Het leverde te nenkrommende debatten op over de stek ker er uittrekken en bedrijfspoedels. Zon der enig resultaat. Want bij de kabinetsfor matie had Wilders zijn coalitiepartners be loofd geen motie van wantrouwen tegen het kabinet te steunen. Door die afspraak vervloog ook een groot deel van de potentiële winst van het expe riment voor de parlementaire democratie. Op papier zou de macht van het parle ment bij een minderheidskabinet groeien. Het kabinet zou op zoek moeten naar wis selende meerderheden. Dat zou het debat ten goede komen. Niet een dictaat van een regeerakkoord, maar argumenten zouden de doorslag geven. Maar het gedoogakkoord bleek al snel evenzeer in beton gegoten als een normaal regeerakkoord. Als het kabinet wel de steun van oppositiepartijen nodig had, zo als bij de aanpak van de eurocrisis, hielden die er een naar gevoel aan over. Ze voel den zich meer en meer gebruikt om een coalitie die ze verfoeiden overeind te hou den. Omdat het landsbelang nu eenmaal groter was dan het partijbelang. Dat de PvdA.nu weigert het demissionaire kabi net aan een solide begroting te helpen, is hierop terug te voeren. Pas de laatste maanden begon de coalitie duidelijke scheuren te vertonen. Deels kwam dat door de dreiging van aanvullen de bezuinigingen, die vooral de PW pijn zouden doen. De PW kreeg bovendien te maken met interne scheuringen. Het CDA wilde laten zien dat het Wilders de baas kon. De stille hoop dat die partij electoraal zou worden opgegeten als ze medeverant woordelijk zou worden voor het regerings beleid, was niet uitgekomen. Het tegen deel leek te gebeuren: het CDA dreigde vol ledig te marginaliseren. De onderlinge stekeligheden namen toe. Uiteindelijk bleek de gedoogcoalitie niet sterk genoeg om de enorme problemen waarvoor Nederland staat, aan te pakken. Maar ondanks de magere resultaten zal de gedoogcoalitie als experiment een plaats krijgen in de politieke geschiedenis. Ook al is dat experiment mislukt en ligt herhaling niet voor de hand. reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 73