spectrum 2 Zaterdag 28 april 2012 AFFICHES P'ART O.DE RYCKER 8RUXEUI5 Met dit soort kunstige affiches vestigde de Red Star Line de aandacht op de overtocht naar de Verenigde Staten. illustraties archief stad Antwerpen Reddingsboei naar Drie miljoen Europeanen emigreerden tussen 1870 en 1930 vanuit Antwerpen naar Amerika en Canada met een schip van de Antwerpse rederij Red Star Line. Een miserabel bestaan en weinig hoop op betere tijden zetten ook duizenden Zeeuws-Vlamingen aan tot zo'n vaak onzeker avontuur. door Harold de Puysseleijr Geloof in het ideaal van de American Dream hield de meesten op de been. Ieder een dacht door keihard wer ken de top te kunnen berei ken. Het verhaal van de krantenjongen die eindigt als directeur van de krant, stond ook de achterblijvers voor ogen. Met dat idee in het achterhoofd mocht mijn vader graag vertellen over de briefwis seling met zijn rijke peetoom, die via Ant werpen en New York naar Chicago was geëmigreerd. Hoe suikeroom Aloijsius de Puysseleyr zijn miljoenenvermogen pre cies had vergaard, vertelde zijn verhaal ei genlijk nooit. Maar met een riante erfenis Passagiers op het zonnedek van één van de schepen van de Red Star Line. in het verschiet kon het nooit kwaad op die manier contact te onderhouden, knip oogde pa. Aloijsius de Puysseleyr was de oudste zoon uit een gezin van twaalf kinderen en trok de deur van het ouderlijk huis in zijn ge boortedorp Clinge in februari 1921 achter zich dicht. Met niet meer dan een koffer vol kleren en wat contant geld scheepte de 25-jarige vrijgezelle klompenmakersknecht in aan de Antwerpse Rijnkaai, op het goed koopste kaartje in derde klasse. Volgens het scheepsdocument in een databank op internet geeft hij aan de immigratie-autori teiten het adres van zijn oom in Chicago op als eindbestemming. Hoe zijn tiendaag se bootreis verliep is niet te achterhalen, maar gelukkig brengt de op feiten gebaseer de roman van Alex Van Haecke uitkomst. Met de Red Star Line naar Amerika vertelt het verhaal van de overtocht van een groepje Vlaamse dorpelingen, onder meer bezien door de ogen van Emiel-Jan van Ne- vele. Die reist als kroniekschrijver voor het Leuvense studentenblad 'Ons Leven' mee en beschrijft: het leven aan boord in de goedkoopste klasse op het tussendek, waar ook Aloijsius tijdens zijn reis verbleef. 'Veel meer dan behalve eten en slapen, nu en dan wat aan dek gaan zitten of daar waar het enigszins kan wat rondlopen, kaarten, zo maar wat babbelen of verhalen vertellen, kun nen de tussendekpassagiers niet doen. Het feit dat ze dicht op elkaar gedrumd, soms haast letterlijk boven en onder elkaar gestouwd, de reis moeten doormaken, bedrukt de sfeer. Ook het verschil in cultuur, gewoonten en gebrui ken, om nog maar van het verschil in gods dienst te zwijgen, zorgt nu en dan voor wre vel en onhebbelijke situaties. Maar het feit dat de emigranten heel de tijd kunnen uitkij ken naar de verlossende oplossing voor hun miserie maakt veel goed', tekent Van Nevele onder meer op in zijn schrijfblok. 'Het is alsof die gedachte die vreemde, volstrekt occasio neel samengestelde gemeenschap behoedt voor hoogoplopende practische of psychologi sche conflicten.' De reis naar het beloofde land Amerika was dus zeker geen pretje. Alleen de rijken konden zich de luxe van een eigen hut in de eerste of tweede klasse permitteren. De armen verbleven met duizend man op de tussendekken. In die ruimte zonder ramen moest alles gebeuren: wassen, plassen,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 66