221 zeeland De '1816' volgende zomer in Zeeland Groen licht bruggen over het Groote Gat De vogeltjes broeden eieren uit op de Kop, maar daar heeft u maling aan Anderhalfjaar celstraf voor afpersing almanak Een en al oor Roep om gratis openbaar vervoer scholieren Hulst vrijdag 27 april 2012 x doör Raymond de Frel Het dossier Kop van de Noordstraat in Terneu- zen kent vele hoofd stukken. Op papier. De omvorming van de verpauperde entree van het centrum van de ha venstad tot een bruisend geheel gaat tergend langzaam. Voor de buitenwereld in elk geval althans. Elke dag dat de verkrotte panden langer blijven staan, neemt de er gernis toe. Een vrouw uit Nisse greep onlangs een tolvrije tunnel dag aan om eens in Terneuzen te buurten. Ze parkeerde haar auto vlak voor de Kop. „Je moet echt door de zure appel bijten om bij het leukere deel van het centrum te komen, zeg. Dat kan toch echt niet meer", riep ze later tegen een Terneuzense collega. Nee, dat kan niet Maar het ge beurt toch. Een broedende kip moet je niet te veel storen, maar de gemeente Terneuzen beseft ook dat er iets zichtbaar moet worden. Om de buitenwereld te la ten zien dat er hard wordt ge werkt om tot de bouw van win kels en appartementen te komen, wilde de gemeente al tot sloop overgaan. Maar helaas, vogels en vleermuizen in de verpauperde panden staken daar een stokje voor. Ook die mag je tijdens het broeden niet storen. De sloop be gint daarom niet voor 15 juli. Dat nieuwsfeit zorgde voor de no dige reacties op onze website. Want vogels en vleermuizen de schuld geven? Dat gaat een aantal van de mensen die reageren veel te ver. „Het is natuurlijk ook voor het eerst dat vogels in het voor jaar broeden. Dat verwacht je niet Eigen onnadenkendheid af schuiven op broedende vogels is een beetje makkelijk", vindt 'Pa trick'. 'Thomas' plaatst, zoals gebruike lijk, ook vraagtekens. „O ja dus dit is de redenIemand die zich uitgeeft als 'binnenstadter' is ook cynisch. Hij of zij citeert eerst wethouder Frank van Hulle, die eerlijk zei dat de aanwezigheid van vogels in de panden niet was ingecalculeerd. Daarna volgt een vrije vertaling: „Met andere woor den: weer een reden om die zooi een tijd te laten staan." 'Terneuzense' heeft ook al geen goed woord over voor de vertra ging vanwege vogels en vleermui zen. „Ach ja, de gemeente Terneu zen zal alle wetten wel weer aan zijn broek lappen. Alweer." Nu kun je zeggen over het project wat je wilt, maar 'Terneuzense' heeft het dit keer niet bij het rech te eind. Het zijn juist de regels, uit de Flora- en Faunawet, die de sloop belemmeren. Bovendien koestert Terneuzen zijn stadsvo- gels via een speciaal project Als de mus of merel de stad zou verla ten, zou dat zonder twijfel ook voor veel digitaal gepiep zorgen. In dat licht geeft 'tony' een aardi ge kwinkslag aan de discussie met de opmerking 'dat er ook zeldzame mossen bij de verpau perde panden zijn geconstateerd'. 'Amateurhistoricus Edwin' is ei genlijk de enige die het uitstel van sloop als een kans ziet „Dan heeft de gemeente ook nog tijd om na te denken over de rooilijn van de Vlooswijkstraat. Het ge tuigt van weinig historisch besef om deze historische zeventiende eeuwse zichtlijn te verpesten." Reageer ook op artikelen op de website van de PZC. Post uw bijdrage on deraan een bericht. TERNEUZEN - Twee Terneuzenaren (20 en 21) zijn donderdag door de rechtbank in Middelburg ieder ver oordeeld tot een celstraf van acht tien maanden. Tegen het duo was voor elk achttien maanden geëist, waarvan zes maanden voorwaarde lijk. De 21-jarige mag nog eens - conform de eis - vijftig dagen lan ger achter de tralies als gevolg van een eerder vonnis. De twee probeerden in de late avond van 25 november twee 18-ja- rige Belgen uit Stekene geld af te Ze zaten genoeglijk op een terrasje, die drie vriendinnen. Even uit de sleur, even bij kletsen. De conversatie ging over telefoongesprekken en de dames waren stevig tegen elkaar aan het opbieden. Over hoe vermoeiend een telefoongesprek soms kan zijn. „Ik heb écht een keer de blaren op mijn tong gepraat. Heb ik dagen last van gehad", sprak de één. Een ander reageerde met de opmerking dat zij na langdurige telefoongesprekken vooral last heeft van een zeer oor. De derde verklaarde dat zij dat nou óók altijd heeft; zere oren na lang bellen. De vrouw met de blaren op. de tong bleek van zere oren géén last te heb ben. „Maar ja, ik luister ook eigen lijk nooit naar wat er tegen me ge zegd wordt." TU Delft, Damen Shipyards en De Vries Lentsch ontwik kelen een revolutionaire red dingboot voor de KNRM. Het schip komt in 2013 naar Breskens en Neeltje ]ans. door Ton van den Nouweland Project 1816; het klinkt als historie, maar het is toe komst. Want in juli vol gend jaar gaat de Koninklij ke Nederlandse Redding Maat schappij varen met een nieuw, ra dicaal ander type reddingboot. In het project 1816 - de naam komt van verzekeraar 'Noordholland- sche van 1816', die 1,5 miljoen op tafel legde - hebben de KNRM en haar partners de reddingboot op nieuw uitgevonden. Het twintig meter lange schip heeft een bijlboeg, uitlopend in een druppelvormige romp met V-kiel. Onder de boot zitten uit- schuifbare keggen. Dat alles moet het zeegangsgedrag verbeteren en tegelijkertijd het comfort van de bemanning verhogen. Die krijgt nu bij hoge golven klappen van zes maal de zwaartekracht. In de 1816 zijn dat nog smakken van 4 g. Door het kunststof dekhuis wordt de geluidsbelasting voor de red ders teruggebracht van 90 naar 75 decibel. Binnen werken roergan ger, communicator en navigator met multifunctionele beeldscher men waarmee ze, indien noodza kelijk, eikaars taken kunnen over nemen. Ook nieuw is de continue onlineverbinding met de Kust wacht, waarmee informatie over zoekgebieden en slachtoffers wordt uitgewisseld. Dat verhoogt de duidelijkheid en houdt de mari foon vrij voor noodoproepen. Het project 1816 zit nu in de aanbe stedingsfase. De bouw begint in juli en duurt een jaar. Na de doop blijft het schip kort in IJmuiden en begint daarna aan een tournee langs de kust. KNRM-woordvoer- der Kees Brinkman: „De beman ningen van Neeltje Jans en Bres kens krijgen het schip voor een testperiode tot hun beschikking." De boot gaat tussen 1,5 en twee miljoen euro kosten. China wil er waarschijnlijk ook een paar van. Reddingbootdag, zaterdag 28 april Bij alle stations mogen donateurs meevaren op de.reddingboten. Alle stations houden een fotowed strijd rond het thema 'stoer'. Inzen den kan tot 15 mei. Demonstraties met reddingshon den en een demonstratie kin- der-EHBO op station Veere. Varende scheepsmodellen zijn te zien bij het station Westkapelle. Daar staat ook een springkussen voor de kinderen. Op station Hans weert zijn spelle tjes 'reddingboeihangen' en 'keesje gooien' en verder demonstraties met het reddingsvlot. In Breskens is een ambulance te bezichtigen en houdt de brand weer demonstraties. Op het Grevelingenmeer bij sta tion Ouddorp takelt een Belgische helikopter een drenkeling op. Reddingbootdag duurt zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. persen. De Belgen waren op zoek naar hasj en de Terneuzenaren wis ten wel een adresje. Ze stapten bij de Belgen in de auto. Die werden prompt in de nek gegrepen en ge dwongen naar een pinautomaat te rijden om te pinnen. Dat mislukte doordat er geen saldo was. Afge sproken werd dat ze een dag later terug zouden komen om alsnog te betalen. In plaats daarvan deden de Belgen aangifte en zette de poli tie een val op, waarop de Terneu zenaren zijn opgepakt. Tip? redactie@pzc.nl Project 1816 is met bijlboeg en druppelromp een radicaal andere reddingboot. Het twintig meter lange en zes meter brede schip gaat tussen 1,5 en twee miljoen euro kosten. illustratie KNRM/De Vries Lentsch door René Hoonhorst OOSTBURG - Eind van dit jaar kun nen inwoners van Oostburg, na tuurliefhebbers en andere geïnte resseerden een rondje om de stad lopen. Twee vlonderbruggen over het Groote Gat geven wandelaars de kans om uit de stad naar de voormalige forten Nijevelt en Spek 8c Brood (en terug) te kuieren. De aanleg van de bruggen stond al enkele jaren op de rol. Mede om dat de bruggen deels met Euro pees geld worden gefinancierd, zijn ze niet in een bezuinigingsron de gesneuveld. Maar omdat het Groote Gat vanwege zeldzame plantjes als kruipend moeras- scherm en harig wilgeroosje onder het regime van Natura 2000 valt, kostte het doorlopen van de ver gunningsprocedures wat meer tijd. Om rekening te houden met de bij zondere natuurwaarden worden de bruggen niet aangelegd tijdens het broedseizoen. De Dienst Landelijk Gebied hoopt de overkluizingen over het Groote Gat dit najaar aan te leggen. Dan komt er ook een brug over de gracht bij het opnieuw opgerichte fort Berchem bij Retranchement en worden twee bestaande brug gen over de Linie of Passageule ver vangen. HULST - In navolging van het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers in de gemeente Hulst gaan er on der Hulster fracties stemmen op ook scholieren gratis met de bus te laten gaan. Veel scholieren uit de gemeente bezoeken het ROC in Terneuzen en Middelburg. Het bal letje werd opgegooid door Jo van Remortele (Groot Hontenisse) in de commissie Samenleving. Wet houder Clen de Kraker (vervoer) reageerde, evenals de meeste ande re commissieleden, enthousiast. „Die stap zouden we wel kunnen maken." Alleen Franco is Hoefna gels (ABGH) vond dat Hulst 'niet voor Sinterklaas moet spelen'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 70