Knolselderij, van zand tot klant Stem op uw favoriet en maak I kans op een leuke prijs! I Agrarisch! 2012 AGRARISCH ONDERNEMER Ti Zie Boerderij Hij Ondernemer FLYNTH irmers BOERDERIJ VANDAAG 2012 PAGINA 7 DOOR AART VAN C00TEN olang er, waar ook ter wereld, knolselderij wordt gegeten, is I er voor ons werk aan de win kel." Dat is de lijfspreuk van Luc Ber den uit Venlo. Op 42 hectare teelt hij de 'vergeten' groente knolselderij. Van dat areaal ligt sinds kort vijf hectare in Zuid-Spanje. Door ook in Spanje te produceren, kan hij jaarrond zijn afnemers beleve ren. Aan elke wens wil én kan hij vol doen: met blad, zonder blad, knollen van 0,8 kilo of 1,3 kilo, zes in een krat of zeven, heel of gesneden. Berden studeerde in Wageningen en begon ruim tien jaar geleden voor zich zelf. Hij voelt niets voor een baan op kantoor, nee, hij wil ondernemen. Hij heeft grond gekocht, experimenteerde met verschillende groentegewassen en koos in 2007 ondubbelzinnig voor één gewas: knolselderij. Beter een ding goed doen, dan twee dingen half. Knolselderij is een moeilijke en dure teelt en dat is voor hem juist een uitda ging. Berden programmeert en stuurt de teelt zodanig dat de afnemer die op 25 mei 3,5 ton knollen van 0,9 kilo wil hebben die ook krijgt. "Het aantal inko- In Wageningen gestudeerd, niet op een agrarisch bedrijf opgegroeid en toch een succesvol tuinbouwbedrijf beginnen. Dat tekent Luc Berden uit Venlo, inmiddels dé specialist in knolselderij. Hij heeft de hele keten in eigen hand. Aan eike wens, hoe apart ook, kan hij voldoen. pers neemt sterk af en bundelt zich in sterke inkooporganisaties", weet de te ler. "Daar moetje niet over mekkeren, maar naar handelen. Wie precies vol doet aan de gestelde eisen is een goede partner voor de inkopers van de super marktketens." Berden heeft inmiddels de hele keten in handen, van zand tot klant. Grond bewerken, planten, gewas verzorgen, oogsten, wassen, verpakken en vervoe ren. Door minder schakels over te laten aan andere partijen, verhoogt hij zijn toegevoegde waarde. Met zijn eigen vrachtwagencombinatie levert hij zijn product aan afnemers in een groot ge bied rond Venlo. Via verkooporganisa tie ZON Fruit Vegetables gaan zijn knollen de hele wereld over, van Rus land tot de Verenigde Staten. Hij draait er niet omheen, 2011 was fi nancieel gezien een belabberd jaar. Een groter areaal knolselderij in Europa en uitstekende teeltomstandigheden zorg den voor een hoge opbrengst en dus lage prijzen. De export naar zijn be langrijkste exportland Duitsland hal veerde. Berden ging niet bij de pakken neerzitten. "Samen met afzetorganisa tie ZON benaderden we supermarkten in België en Nederland. Met succes, ons product is nu ook te koop bij super markten Delhaize, C1000, Jap Linders en Jumbo. We voldoen aan elke wens." De Duitse consument kiest meer voor voedsel dat in eigen land is geprodu ceerd. Berden zeurt niet, dit jaar gaat hij over de grens met de productie be ginnen. Zo kan hij straks ook Deutsche Knollensellerie verkaufen. Kwaliteit staat hoog op de prioritei tenlijst van de teler. Zowel bij de oogst als in de wasserij staat kwaliteit boven capaciteit. Daar kiest hij bewust voor om stootplekken te voorkomen. De ho gere kostprijs neemt Berden voor lief. "Ik kies voor klanten die waarde hech ten aan kwaliteit en daar ook voor wil len betalen. Zo haal ik de extra kosten er weer uit." Zijn volgende uitdaging? "Samen met een bedrijf dat producten ontwikkelt en een chef-kok ben ik bezig om een kant en-klaar knolselderijproduct op de. markt te brengen. Dat duurt nog even, maar het gaat lukken. Knolselderij wordt hot." vandaag COLOFON Q. Seed 8 ninnwWradiw Deze bijlage valt niet onder verantwoording van de redactie van Wegener Media. Boerderij Vandaag is het financieel-economische vakblad voor de agrarische sector. De krant verschijnt vier keer per week. Elke vrijdag verschijnt het éxtra katern Boerderij Weekend. Van maandag tot en met zaterdag gaat een digitale nieuwsbrief naar de abonnees. De website www.boerderij.nl bericht 24/7 over actualiteiten. Boerderij Vandaag is een Reed Business uitgave. Hoofdredactie Jan Vullings Uitgever Aart Freriks Productie bijlage Citaat Vormgeving Erik van Aalst/Lex Aalders Sales director Niels Boersma Contactadres Hanzestraat 1, 7006 RH Doetinchem Postbus 4 7000 BA Doetinchem tel. (0314) 349911 Luc Berden: "Knolselderij wordt hot. Foto Bert Jansen Po-plamenScOf;! -.w The Green innovator Venj0 Pljnacker Bioembollentder jos BotM Obdam Good Farming Welfare varkens-houders Twan en Lu do Poels Meerlo Tomatenteler )os Loóije Maasdijk Organisatie EOERBERff groenten S.fruit Kijk op www.asrarischondernemer.nl voor de genomineerden, hun bedrijf en motivatie. Stemmen kan tot en met 19 mei a.s. ®ra somaag sgplemfer www.beleeflandleven.nl Beleef Landleven is een echt dagje uit voor iedereen die van het buitenleven houdt. Op een prachtige locatie komt het magazine Landleven tot leven. Wat kunt u verwachten? r Volg de gratis workshop van Alie van Veldhuizen Breng een bezoek aan de Veluwse verhalenver tellers Louis Fraanje en Joke Hooghoudt voor het geheimzinnige verleden van de Veluwe Ambachten van toen en nu Diverse proeverijen Combineer uw dagje Beleef Landleven met gratis bezoek aan het Nederlands Openluchtmuseum. Beleef Landleven wordt georganiseerd door Landleven en het Nederlands Openluchtmuseum. HMW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 55