Focus op smaak, niet op de kilo's Kraamkamer voor nieuwe tulpen AGRARISCH ONDERNEMER BOERDERIJ VANDAAG 2012 PAGINA 6 Voor tomatenteler Jos Looije uit Maasdijk tellen niet de kilo's, maar de kwaliteit. Daaruit haalt hij zijn marge en veel voldoening als agrarisch ondernemer. Voor hem is er niets mooiers dan het telen van een smakelijke tomaat die je bijna nergens anders aantreft. DOOR PETRA FRANS Piccolo's heten ze, de tomaten die Jos Looije teelt. De exemplaren met de hoogste kwaliteit gaan de deur uit als honingtomaten. Die hebben de allerbeste smaak, zijn vrij van res tanten bestrijdingsmiddelen en dag vers. Een kwart van de oogst gaat als honingtomaat naar groentespecialis ten. De overige tomaten zet Looije als cherrytrostomaten af bij onder andere Britse supermarkten. Ook in Spanje teelt hij losse cherrytomaten. Looije Tomaten zette niet van de ene op de andere dag een succesvol product in de markt. Het verhaal begon toen Jos Looije bij zijn vader in het bedrijf kwam en van specialisatie nog geen sprake was. Van diverse gewassen als spinazie, prei en bloemkool gingen va der en zoon in acht jaar tijd over op en kel tomaten. Eerst ronde tomaten, daarna vleestomaten, later losse cher rytomaten en troscherrytomaten. De keuze voor tomaten was mede in gegeven door een stage die Looije liep bij een bedrijf van Syngenta. "Daar leerde ik de mogelijkheden van toma ten kennen. Er zit veel genetische vari atie in, je kunt het verder ontwikke Jos Looije, tomatenteler Piccolo-tomatenteelt op vier locaties: Naaldwijk (66.000 m2), Maasdijk (ver pakking), Burgerveen (9 hectare), Spanje (55.000 m2) Piccolo in Neder land, In Spanje losse cherrytomaten marketing en verkoop in eigen hand afzet aan agf-specialisten en super markten 27 vaste medewerkers en circa 150 uitzendkrachten In Spanje ongeveer 50 medewerkers Tomatenteler Jos Looije focust bij de teelt op sm Foto Engel Lameijer len", legt hij uit. Met zijn broer Vincent ging hij verder. Enkele zware jaren volgden. Ze begonnen in Spanje om jaarrond losse cherrytomaten te kun nen telen. Ook dat was de eerste jaren moeilijk, maar leverde uiteindelijk een goedlopende vestiging op. Looije beschouwt het besluit om zelf zijn producten te gaan verkopen als een van zijn beste beslissingen. De toma tenteler en zijn medewerkers gaan zelf regelmatig de boer op om de consu ment de honingtomaat te laten proe ven. Het idee voor honingtomaten kreeg Looije op een originele wijze: via een bus Armani-scheerschuim die zijn vrouw hem gaf op Vaderdag. "Ik reali seerde me ineens hoe je met zo'n pro duct meerwaarde realiseert", zegt hij. "Het is met de toevoeging van een paar ingrediënten fijner om mee te scheren. Dat zie je in de kostprijs nauwelijks te rug, terwijl je op een bus van bijna 25 euro wel een marge van 18,19 euro hebt. Ik leerde hiervan dat beeldvor ming belangrijk is bij het verkopen van een product. Looije deed zelf marktonderzoek in Britse supermarkten. "Ik ben gewoon gaan kijken wat er ligt. Bij Marks Spencer trof ik zo zes jaar geleden to maten die uitzonderlijk lekker waren. Ik achterhaalde de zaadleverancier en ben toen verder gegaah met deze Picco lo's." In Nederland is hij daarmee de enige. De teelt is niet eenvoudig. Looije ge bruikt Franse en Italiaanse bemes tingsschema's, die niet zijn gericht op opbrengst per vierkante meter, maar op smaak. Zo ontstaat een tomaat waar bij de kwaliteit voor de kilo's gaat. Het focussen op smaak is een fijne manier van werken, vindt hij. Uitbreiding in de toekomst sluit Looije niet uit. Het belangrijkste vindt de. ondernemer dat consumenten de beste tomaten kunnen eten en mede werkers zich bij het bedrijf kunnen ontwikkelen. Jos Borst is een specialist in de tulpensector. Hij richt zich op nieuwe soorten. Borst is ook actief in het in bloei trekken van tulpenbloemen. Een deel van zijn bollen groeit in Chili en Nieuw- Zeeland. DOOR AART VAN COOTEN Iedereen die maar een beetje bekend is met de tulpenbranche kent Jos Borst (46) uit het Noord-Hollandse Obdam. Zijn bedrijf, Borst Bloembol len, is al decennialang een instituut in de bollensector. Borst is gespecialiseerd in de intro ductie en vermeerdering van nieuwe tulpensoorten, de zogenoemde culti- vars. Er zijn weinig tulpentelers in Ne derland die geen soorten uit de kraam kamer van Jos Borst in hun assorti ment hebben. De bollen die hij levert, zijn van bewezen kwaliteit en hebben een hoge marktpotentie. Dat weet hij absoluut zeker, anders zou hij ze niet naar de veiling brengen. Een van zijn eerste introducties was Strong Gold, een gele snijtulp die vol gens de kenners alle andere tulpen overtreft als het gaat om kwaliteit en houdbaarheid. Het was Borst die aan de wieg stond van de introductie van deze soort, meer dan 25 jaar geleden. Als 20-jarige jongeman kocht hij 3,5 kilo bollen van de toentertijd nieuwe cultivar, er was totaal slechts vijf kilo te koop, en stapte in de vermeerdering. Na vijf jaar ging hij echt verdienen aan de verkoop van Strong Gold. Inmid dels is deze robuuste tulp niet meer weg te denken. Nu zijn het weer andere Bedrijfsgegevens Jos Borst, Obdam (Noord-Holand) Vermeerderen en broei tulpenbollen Areaal: 91 hectare, waarvan 11 ha in Chili en 7 ha in Nieuw-Zeeland Broei: 20 miljoen stelen per jaar Aantal medewerkers: 30 www.borstbloembollen.nl Jos Borst: "Kwaliteit staat bij ons voorop." cultivars die hij met trots op de markt brengt. Antarctica bijvoorbeeld, San tander en Rambo. En niet te vergeten Strong Love, het rode zusje van Strong Gold. Borst is zelf geen veredelaar. Wel is hij lid van verschillende veredelingsor- ganisaties, waardoor hij precies weet wat er op dat vakgebied gebeurt en zo als een van de eersten met nieuwe cul tivars aan de slag kan gaan. Er gaan vele jaren overheen voordat hij zo'n nieuwe cultivar daadwerkelijk op de markt kan brengen. Dat doet hij pas als Foto Engel Lameijer hij zeker weet dat de bollentelers met deze nieuwe tulp niet op hun gezicht gaan. "Het merendeel van onze intro ducties is gelukkig goed uitgepakt, maar je weet het natuurlijk nooit ze ker." Naast vermeerdering van nieuwe cultivars houdt de vermeerderaar zich bezig met tulpenbroei. Daarbij worden jaarlijks in de maanden oktober tot en met mei zo'n twintig miljoen tulpen tot bloeien gebracht. Dat doet hij uit finan cieel oogpunt, de verkoop van de bloe men brengt geld in het laatje, maar ze ker ook om de nieuwe soorten beter be kend te maken onder bollentelers. Zijn potentiële afnemers zijn altijd welkom op het bedrijf in Obdam. Om in najaar en winter goed houdbare tulpen op de markt te kunnen brengen, kweekt hij inmiddels een deel van zijn bollen in Chili (ll hectare) en Nieuw- Zeeland (7 hectare). "De kostprijs is re latief hoog, maar omdat de kwaliteit van de bloemen veel beter is dan zoge heten ij stulpen kan het zeker uit. Kwa liteit staat bij ons altijd voorop", zegt Borst. Afgelopen jaar heeft de vermeerde raar en broeier van tulpen in Obdam zijn bedrijf uitgebouwd met een nieuwe kas en enkele schuren. Daardoor kan hij de broeierij concentreren op één lo catie. Voorheen huurde hij kassen op verschillende plekken. "We hoeven nu veel minder bloemen en mensen te transporteren. Bovendien kunnen we het arbeidsproces verder automatise ren." Dat laatste is ook gebeurd. Op zijn be drijf staan inmiddels twee robots die de tulpen in hoog tempo bossen. Borst: "De machine vervangt handarbeid. Een enorme investering, maar ik ben ervan overtuigd dat de robot zijn geld op brengt. Medewerkers kunnen het met de hand echt niet beter of sneller doen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 54