AGRARISCH ONDERNEMER jp ABNAMRO BOERDERIJ VANDAAG 2012 PAGINA 4 Marc van der Lee (Vion): eigenwijs is ook wijs Pierre Berntsen (ABN Amro): veelzijdigheid met passie Pierre Berntsen, directeur Agrarische Be drijven bij ABN Amro: "De agrarische on dernemer in dit land is van oudsher een vakbroeder die met passie voor zijn die ren en planten zorgt. Anno 2012 komt bij het ondernemerschap in de land- en tuin bouw meer kijken. Veelzijdigheid is een van de kernkwaliteiten van de onderne mer die vooruit wil. Zelfkennis is zo'n kwaliteit die eigenlijk onontbeerlijk is voor een goede onder nemer. Een topper onder de agrariërs weet wat hij wil, weet wat hij kan. Hij laat zich ondersteunen maar houdt zelf de regie en eindverantwoordelijkheid. Het is een type waar mensen graag voor en mee werken. Hij heeft lef, maar is ze ker ook van de risico's bewust. Een plan hebben, daar gaat het om. Daarvoor heb je een visie nodig die je vervolgens vertaalt naar doelen. Daar komt een plan ofwel strategie uit voort. Klinkt nogal theoretisch, maar is volgens mij wel de essentie van het ondernemer schap. In zo'n plan houd je rekening met de afzet, omgeving en organisatie. De exploitatie moet ook rondgezet kunnen worden en, zeker niet op de laatste plaats, het plan past bij de ondernemer. Waak ervoor dat je niet altijd op je tenen moet lopen of geen tegenvallers kunt opvangen. Een plan hebben is één, uit voeren is twee. De ondernemer die zich onderscheidt van zijn collega's kan orga niseren, heeft goed cijfermatig inzicht, is een doorzetter en heeft lol in verande ring. Passie en plezier zijn zeker ook be palend voor succes. De echte ondernemer wil samenwerken en zijn grenzen verleg gen en is bovendien leergierig. Hij kent het verschil tussen optimaal en maximaal. En dan nog iets. Een boer of tuinder die nooit de fout bij zichzelf zoekt, komt niet ver. Mijn advies is: kijk als onderne mer eerst wat je zelf anders of beter kunt doen voordat je je partner, zoon of voor lichter aanspreekt. Niet iedere ondernemer hoeft te beschik ken over al die kwaliteiten. Een agrariër 150 koeien. Andersom trouwens ook. Er zijn grote ondernemers die qua vakken nis en marktgerichtheid ver boven de middelmaat uitsteken, die hun medewer kers verantwoordelijkheid geven. Maar die vind je ook onder ondernemers met een relatief klein bedrijf. Bedrijfsgrootte is op zich geen kwaliteit van een onder nemer, zeker niet. Het gaat er veel meer om datje zorg en aandacht besteedt aan je product. Of dat nu een varken is of een paprika. Zeker, Vion doet zijn best om het ondernemerschap van zijn leveran ciers op een hoger peil te brengen. Bij voorbeeld via individuele begeleiding, de opzet van marktconcepten en groepsbij eenkomsten. Er bestaat een groot ver schil in ondernemerschap in de veehou derij, en dus is er ruimte voor verbete ring. Hoe beter de grondstof, hoe beter wij onze producten tot waarde kunnen brengen." Foto Bert Jansen Jan Breembroek (Flynth): ken je klant en buur Jan Potijk (ForFarmers): echte ondernemer wil groeien drijf naar handelt. Dat valt mijns inziens ook onder marktgerichtheid. Net als in andere sectoren heb je in de land- en tuinbouw goede en minder goede onderne mers. Dat is bij ForFarmers niet anders. Ik heb niet de arrogantie om te zeggen dat het ondernemerschap bij onze klanten beter is ontwikkeld dan bij de concurrent. Bovendien, wij zijn blij met elke klant. Dat neemt niet weg dat wij wel proberen het ondernemerschap op een hoger peil te brengen. Dat doen wij bijvoorbeeld met ons innovatiefonds Farmers for Farmers en de inzet van spe cialisten. Maar de ondernemer is verant woordelijk, wij gaan niet op zijn stoel zit ten." Foto Michel Zoeter Jan Potijk, commercieel directeur van veevoederbedrijf ForFarmers: "Een goe de agrarische ondernemer levert uitste kende prestaties in zijn tak van sport, of hij nu champignons teelt, koeien melkt of biggen produceert. De betere onder nemer is een vakman, weet alles van zijn product en is doorlopend bezig om de ef ficiency te verbeteren. Groei van het be drijf is een logische consequentie; be drijfsontwikkeling en ondernemerschap horen bij elkaar. Ik zeg daar wel iets bij: de betere ondernemer brengt precies in kaart wat de risico's zijn. Hij durft, maar neemt geen onverantwoorde risico's. De topondernemer hoeft niet per se in novatief te zijn. Hij moet de ontwikkelin gen in zijn vakgebied wel nauwlettend volgen en innovaties van anderen over nemen als dat op zijn eigen bedrijf gun stig kan uitpakken. Je hoeft niet altijd zelf voorop te lopen. De echte vernieu wers betalen vaak leergeld, dan kun je misschien beter iets later instappen. Het is dan wel nodig dat je weet wat er in je eigen sector gebeurt. Boeren en tuinders zijn onderdeel van de maatschappij, ze worden kritisch ge volgd. Wie zijn stal of kas niet uit komt, vangt weinig signalen op. In mijn visie zijn ondernemers alert, houden hun ogen en oren open en doen iets met wat ze zien en horen. Draagvlak en accepta tie zijn cruciaal voor de sector op langere termijn. Dat wil niet zeggen datje aan elke wens van iedere afnemer of buur vrouw tegemoet moet komen. De buur man heeft niet altijd gelijk. Onredelijke eisen hoefje niet in te willigen. Niet elke agrarische ondernemer hoeft marktgericht te zijn. In de melkveehou derij is het belangrijker dat de zuivelver- werkende industrie weet wat de consu ment wil dan dat elke melkveehouder zich daar op oriënteert. Het is natuurlijk wel handig als je iets weet van de zuivel- markt, maar ik vind het belangrijker dat de melkleverancier de signalen van zijn verwerker opvangt en daar op zijn be Jan Breembroek, directeur Agro Advies bij accountants- en adviesbureau Flynth: "Een topondernemer in de agrarische sector heeft oog voor markt en maat schappij. Hij weet wat er onder consu menten speelt, signaleert hoe wensen veranderen en houdt daar in zijn afzet strategie rekening mee. Sterker nog, de topondernemer weet ex tra inkomsten te genereren door zijn product zo op de markt te brengen dat de consument wordt verrast en er goed ,voor betaalt. Of het nu gaat om smaak of om verpakking. Zeker, dat laatste ook. Ik ken een potplantenkweker die zijn plan ten in fraaie potten zet en zo op de. markt brengt. Slim, daarmee onder scheidt deze ondernemer zich van zijn collega's. Er zijn varkenshouders die hun vlees onder een speciale merknaam ver markten. En vollegrondsgroentetelers die hun product verwerken en daarmee een lucratieve niche hebben gevonden. Veel boeren en tuinders leveren hun pro duct aan verwerkende bedrijven zoals zuiveleoöperatie FrieslandCampina. Daar zitten natuurlijk ook echte ondernemers onder. Zij denken mee met hun coöpera tie, leveren ideeën aan en lopen voorop als het gaat om verduurzaming. Actief meedoen, dat kenmerkt de goede onder nemer die een grondstof levert. Een topondernemer doet zijn dagelijkse werk zorgvuldig en kijkt vooruit. Hij be paalt zijn doelen op lange termijn en kiest een doelbewuste strategie. Kortom hij heeft een plan en kan organiseren. Durven kiezen, dat is een eigenschap waarmee de echte ondernemer zich on derscheidt van zijn gemiddelde collega's. Schaalgrootte en onderne merschap staan overi gens los van elkaar. Er zijn ondernemers die met een tuinbouwkas van een halve hectare een uitstekend rendement halen. Dan moet je wel een product hebben waarmee je de consu ment verrast. De omgeving is belangrijk. Wie zijn bu ren kent en rekening houdt met hun wensen en klachten bouwt sympathie op. Wie zijn agrarische buurman niet kent, schrijft al gauw een bezwaarschrift als deze een nieuwe stal wil bouwen. De kostprijs is belangrijk, zeker voor de genen die een buikproduct leveren. Dan gaat het vaak om de laatste cent. Maar voor ondernemers die hun product zelf vermarkten, ligt dat anders. Zij moeten hun vizier richten op de wens van hun klant. Het is onze uitdaging is om kansen die zij zien om te zetten in realistische plannen die uitvoerbaar en financierbaar zijn. Internationaal wordt enorm opgekeken tegen de prestaties van boeren en tuin ders in Nederland. Ik zie veel goede on dernemers, ook in deze moeilijke tijd." Foto Koos Groenewold die zijn product zelf vermarkt, heeft an dere competenties nodig dan zijn collega die levert aan de verwerkende industrie. Verkoop- en commu nicatievaardigheden zijn voor de eerste van groter belang dan de tweede. Als bank kijken we na tuurlijk ook naar ondernemerskwalitei ten. Bij degene die zijn bedrijf wil ver dubbelen en daarvoor veel geld nodig heeft, leggen we de lat hoger dan bij de gene die kleine stappen zet. Dat zal ie dereen trouwens begrijpen. Als bank staan we uiteindelijk toch aan de zijlijn. We begeleiden, stellen kritische vragen, brengen mogelijkheden in beeld. De ondernemer is verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen. Daarvoor is hij ondernemer geworden." Foto Ton Kastermans Marc van der Lee, directeur communica tie bij voedingsmiddelenbedrijf Vion Food Group: "Een topondernemer in de agrarische sector beheerst allereerst zijn vak. Op het terrein van vakkennis pres teert hij bovengemiddeld. Maar dat niet alleen. Een brede oriënta tie op markt en samenleving is ook een essentieel onderdeel van het agrarisch ondernemerschap. De echte ondernemer is doorlopend bezig om te analyseren wat er gebeurt buiten zijn melkstal, var kensstal of tomatenkas. Hij moet midden in de samenleving staan, weten wat de tegenwoordige consument verlangt, aan voelen wat de sentimenten zijn en daar vervolgens in zijn bedrijfsvoering slim op inspelen. Een goede ondernemer weet wat de afnemer van hem verwacht. Vergeet niet het aspect durf. De echte ondernemer toont durf, en dan heb ik het vooral over durf om te veranderen, risico's te nemen. Vroeger zeiden ze wei eens: 'jij bent te eigenwijs om voor een baas te werken, dan word je maar boer'. Eigenwijsheid heeft een negatieve la ding. Maar eigenwijs betekent voor mij ook dat je een eigen wijze kiest om je be drijf te ontwikkelen. Dat vraagt durf om buiten de gebaande wegen te gaan. Ei genwijs is ook wijs. Een goede onderne mer in de land- en tuinbouw is ook kos tenbewust, want anders sta je buiten de markt. Toch vind ik het belangrijker dat de ondernemer zich meer oriënteert op de wensen van de consu ment dan zuiver op zijn kostprijs. Wie aan de wensen voldoet, bindt zijn klanten, ook op lan ge termijn. Dan gaat het om kwaliteit, veiligheid en duurzaam geprodu ceerd. Om smaak en be leving. Omvang van het bedrijf, de schaalgrootte, zegt weinig over de mate van onderne merschap. Ik ken topondernemers met 50 koeien en middelmatige bedrijven met

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 52