Agrarisdtijf\ Ondernemer Rundveehouder en suikermaisteler Giel Hermans, Agrarisch Ondernemer 2011: "Een ondernemer is allereerst kwaliteits bewust." Foto Petra Vos Wat noemen ze dan wel? We praten met Jan Potijk, commercieel directeur van veevoederbedrijf ForFar- mers. Hij zegt: "De betere ondernemer is een vakman, weet alles van zijn product en is doorlopend bezig om de efficiency op zijn bedrijf te verbeteren." Volgens Potijk zoekt de echte ondernemer steeds naar nieuwe wegen om zijn bedrijf te ontwikkelen. "Hij durft, maar neemt geen onverantwoorde risico's." Topondernemer We gaan langs bij Marc van der Lee, directeur com municatie bij voedingsmiddelenbedrijf Vion Food Group, een grote vleesverwerker. Hij zegt: "Een top ondernemer weet wat de consument verlangt, voelt aan wat de sentimenten zijn en speelt daar vervolgens in zijn bedrijfsvoering handig op in." Van der Lee noemt meer kenmerken van onderne merschap. Deze bijvoorbeeld, ongetwijfeld doelend op de branche waarin Vion zelf opereert: "Een goede on dernemer weet precies wat de afnemers van zijn pro ducten van hem verwacht." Naar nummer drie, Jan Breembroek, directeur van Agro Advies bij het accountants- en adviesbureau Flynth (voorheen Gibo). Volgens hem weet de echte ondernemer extra inkomsten te behalen door zijn product zo op de markt te brengen dat de consument wordt verrast en er goed voor betaalt. "Dan heb ik het over smaak, kleur, vorm en ook over de verpakking." Breembroek verhaalt over een potplantenteler die meer geld verdient aan de pot dan aari de plant. "Kwestie van slim ondernemerschap." Dan de bankier, Pierre Berntsen, directeur Agrari sche Bedrijven bij ABN Amro. Hij heeft zich goed voorbereid, noemt in sneltreinvaart tientallen kern- merken van ondernemerschap. We pakken er een uit: "Een plan hebben, daar gaat het om. Daarvoor heb je een visie nodig die je vervolgens vertaalt naar doelen. Daar komt weer een strategie uit voort." Berntsen zegt ook: "Een boer of tuinder die nooit de fout bij zichzelf zoekt, komt niet ver. Een goede ondernemer onderzoekt eerst wat hijzelf beter had kunnen doen voordat hij zijn zoon of voorlichter de schuld geeft." Ze pakken allemaal hun eigen invalshoek, zich daar bij baserend op ondernemers waarmee zij een zakelij ke relatie hebben. Toch zijn er ook wel degelijk over eenkomsten. Alle vier noemen vakkennis en passie. En ook maatschappelijke oriëntatie. Pardon? Van der Lee legt uit: "Een topondernemer is altijd bezig om te analyseren wat er gebeurt buiten zijn melkstal of to- matenkas. Hij staat midden in de samenleving." En Potijk zegt het zo: "Een óndernemer is alert, houdt zijn ogen en oren open en doet daar iets mee. Draag vlak en acceptatie zijn cruciaal voor de toekomst van zijn bedrijf." - Nog een overeenkomst. Schaalgrootte van het be drijf en ondernemerschap hebben niets met elkaar te maken. De man van Vion, Van der Lee, licht dit state ment als volgt toe: "Ik ken topondernemers met 50 koeien en rommelaars met 150 koeien. Andersom trouwens ook." Daar zijn de anderen het allemaal vierkant mee eens. Kwaliteitsbewust Wat kenmerkt de echte agrarische ondernemer, luidt nog steeds de vraag. Wie kan dat nou beter beant woorden dan de Agrarisch Ondernemer van 2011? Op weg naar het Limburgse Kessel, waar rundveehouder en suikermaisteler Giel Hermans nog steeds teert op de roem die hem vorig jaar ten deel viel. Een ondernemer is allereerst kwaliteitsbewust, zegt Hermans. "Als je geen topkwaliteit produceert, kom je in de markt van prijsvechters en kiloknallers terecht. In die markt heb ik nooit gezeten, wil ik ook niet zitten." Volgens de winnaar van vorig jaar is de betere on dernemer leergierig. "Blijven leren, je hele leven lang, is een must. Op school leer je een manier van denken aan. Dat is de basis. In de praktijk, thuis op het bedrijf, leer je alles over planten, dieren en ma chines. Vervolgens is het belangrijk om op onderde len bij te scholen. Doe ik trouwens te weinig." Hermans noemt marktgerichtheid. Hij geeft kritiek op zijn collega's. "Veel boeren en tuinders zijn niet met de markt bezig. Ze leveren aan hun coöperatie, net zoals hun vader deed. Denken verder niet na. Ik vind datje altijd alert moet zijn. Kun je jouw product ook elders verkopen?" Moet de echte ondernemer tussen de gemiddelde boeren en tuinders niet vooral innovatief zijn? Her mans zet onmiddellijk een kanttekening: "Hij moet innovatief zijn, zeker, maar hij loopt niet te ver voor de muziek uit. De echte voorlopers halen de kastanjes uit het vuur en lopen klappen op, vooral in financieel opzicht." We laten de beste agrarische ondernemer van vorig jaar weer gewoon zijn werk doen en gaan te rade bij het befaamde landbouwkundige instituut LEI, onder deel van Wageningen Universiteit. Welke medewer ker weet alles over agrarisch ondernemerschap? De perswoordvoerder kijkt mee op de eigen website en concludeert uiteindelijk dat de vragen gesteld moeten worden aan Volkert Beekman, hoofd van de sectie Ondernemerschap, Kennis Innovatie wan het on derzoeksveld Sector Ondernemerschap. Welnu Volkert Beekman, ook voor u de vraag: wat kenmerkt de echte agrarische ondernemer? De we tenschapper wordt overvallen door de vraag, maar steekt na een korte adempauze toch van wal. "De be tere ondernemer heeft een antenne voor zijn omge ving, weet wat consumenten willen, kent zijn buren. Met die antenne vangt hij signalen op die hij vervol gens kan vertalen naar zijn bedrijf." Beekman heeft het over signalen uit de samenle ving over dierenwelzijn, gebruik van antibiotica bij dieren en bijvoorbeeld ammoniakuitstoot, kortom over boodschappen die te maken hebben met duur zaamheid van de agrarische bedrijfsvoering. "De on dernemer onder de ondernemers verzet zich niet, in tegendeel, hij honoreert de wensen en weet daar ex tra rendement uit te halen." De tweede kernkwaliteit volgens Beekman: graag wil len samenwerken. "De betere ondernemer gaat een intensieve relatie aan met leveranciers en afnemers." Samenwerking Samenwerken kan ook betekenen dat de ondernemer zijn productieketen verkort doordat hij de tussenhan del passeert. De pluimveehouders die Rondeel-eieren produceren voor Albert Heijn zijn daarvan een goed voorbeeld, zegt Beekman. Samenwerking kan ook met geheel andere partners zoals zorginstellingen, recreatieondernemers of koks. Verbindingen tot stand brengen en onderhou den vraagt veel van een ondernemer. De betere weet hoe hij dat aanpakt." Vlak voordat we de telefoon op hangen, zegt Beekman nog gauw: "Een ondernemer is natuurlijk allereerst een vakman, laat ik dat alsje blieft niet vergeten te zeggen. Hij heeft zijn bedrijfs voering tiptop in orde en weet over de jaren heen ge middeld een fatsoenlijk inkomen te verdienen." Wat kenmerkt de echte agrarische ondernemer, was de vraag. Er blijken vele antwoorden mogelijk. De vijf ondernemers die in deze krant aan het woord komen, laten zien wat zij onder ondernemerschap verstaan. Zij doen het gewoon. Dat is eigenlijk veel in teressanter.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 51