PROFITEER NU! wonen 5 UNIEK AANBOD Ravotten onder een rieten kapje Met zo'n prachtig speelhuisje in de tuin kan ik me voorstellen dat er verdacht vaak bij jullie wordt gespeeld... Larissa Zegers: „Ja, dat klopt wel. Onze dochters Puck van 8 en Keet (bijna 4) hebben nooit te klagen over vriendinnenbezoek. Het is dan ook een schattig huisje: best wel groot, zo'n 12 vierkante meter, en met openslaande deuren en een leuke rieten kap, heel sfeervol. Al gaat het de meiden natuurlijk vooral om wat er in staat. „Dat is waar. De blikvanger is het grote schoolbord, dat lange tijd bij mijn schoonouders in de garage hing. Verder hebben we een oude, gro te salontafel in de lengte doormidden gezaagd, en aan beide kanten van het huisje tegen de muur gemonteerd. Op de vloer ligt laminaat. En ja, er staan een paar stoelen en er ligt speelgoed." Helemaal meidenproof. „Ja. Het is echt hun honk. Vinden we prima, maar dan moeten ze hun huisje ook zelf schoonhouden, 'aan kant houden'. Ik moet zeggen: daar houden ze zich best redelijk aan. Groot onderhoud doen wij natuurlijk. Zo hebben vogels een deel van de rieten kap weggepikt om hun nestje ervan te bouwen. Daar kwamen we pas achter, toen het geen zin meer had er een net overheen te doen. Deze zomer herstellen we het." Stond het huisje al in de tuin toen jullie de woning kochten? „Ja. We zijn hier ruim vier jaar geleden inge trokken. We vielen op de grote tuin, grenzend aan het park, en op de aanwezigheid van een open haard. En ja: ook het tuinhuis vonden we schattig. Het stond alleen tot de nok vol met spullen. Wij ge bruiken het ook deels voor opslag. Het is in tweeën gesplitst. Aan de achterzijde is onze houtberging. Op het zoldertje staan de sei zoensspullen, zoals een barbecue en een slee." Het lijkt me een perfect 'aanleunhuisje', voor later, als de kinderen groot zijn en zij in jullie hoofdwoning trekken... „En wij in het speelhuisje? Voorlopig zéker niet. Als ze iets ouder zijn, wordt het vast zo'n hang-out voor tieners, samen chillen." NAMEN Larissa (39) en Jeroen Zegers (41) BEROEPEN zij: directeur van stichting, hij: planner WOONPLAATS Uden TWEEDE HUISJE sinds 2008 FUNCTIE speelplek voor dochters Puck en Keet, opbergruimte Larissa en Jeroen Zegers en hun dochters Puck en Keet in het speelhuis.foto's LZ P5K1 Reageren? wonen@wegener.nl Hippe voor- raadpotten met een goed verhaal uit de WAAR-winkel. vrijdag 27 april 2012 Niet elk tweede huisje staat in mondain Monte Carlo of in ongerept Varmland. De meeste staan in eigen tuin. door Jan van Mullem Reageren en aanmelden? wonen@wegener.nl arcus T 0118-623100 www.arcusprojectontwikkeiing.nlwww.woneninwissenkerke.nl www.otenticdesign.com www.wereldwinkels.nl www.ditiswaar.nl www.unseenproducts.nl www.wonderable.com Niet alleen omdat ze door de crisis niet meer zo maar alles kunnen kopen; ook de verantwoorde lijkheid voor het milieu speelt een rol en de wens origineel te zijn. Daarbovenop komt nog de her nieuwde aandacht voor ambacht en vakman schap. Mix dit met een portie reislust, et voila: de populariteit van fairtradeproducten is te begrij pen. Zelfs Hema doet mee, met de Return To Sen- der-collectie, onder aanvoering van Katja Schuur man. Met het verhaal achter de producten wil He- ma 'de cirkel rondmaken'. Want niet alleen over het leven van de arbeiders uit de armste landen ter wereld wordt verteld, op de website van Hema schrijven Nederlandse consumenten over 'het ge voel' dat ze bij hun waterkan of kussen hebben. Het is echter de vraag of de consument zich ook werkelijk verdiept in de erbarmelijke leefomstan digheden van de armste mensen ter wereld. In veel gevallen zullen consumenten toch vooral 'een leuk product' willen kopen. Veel fairtrademerken ontstaan doordat de oprich ters met eigen ogen zien dat niet iedereen het even goed heeft in de wereld. Bijvoorbeeld Ange- lie Ketelaars en Nishant Sahajpal uit het Noord-Brabantse Dinther. Tijdens hun reizen door Azië ontdekten ze mooie woonproducten, die ons Europese interieur kunnen aanvullen. De meubels en accessoires van hun merk Otentic wor den inmiddels in zo'n 150 winkels verkocht. Sa men met lokale producenten ontwikkelen ze nu trendy woonspullen. „We merken dat consumenten zich steeds bewus ter worden van wat ze kopen. Bovendien willen ze unieke producten. Vroeger kochten mensen fairtrade omdat ze mensen in arme landen zielig vonden. Nu willen ze gewoon mooie spullen en is het daarnaast prettig als die eerlijk zijn verhan deld. Mijn compagnon komt uit India, dus hij kent de cultuur en de taal. Dat is erg belangrijk als je wilt samenwerken. Je kunt niet zomaar spullen importeren uit het buitenland, er komt veel meer bij kijken." Die mooie fairtradespullen hoeven niet meer al leen in de Wereldwinkel verkocht te worden. Het merk Unseen Products doet dat juist liever niet, teneinde fairtradeproducten uit het 'zielige hoek je' te halen. De spullen van Unseen worden ver kocht bij hippe designwinkels. De Vries van de Wereldwinkels vindt dat geen probleem. „De We reldwinkel heeft een bepaald imago, wat voor sommige consumenten helaas ook een reden is ons juist niet te bezoeken. Daarom juichen wij het toe dat fairtrade-producten op steeds meer plekken verkrijgbaar zijn. Daar hebben wij ook baat bij." Ook op internationale meubelbeurzen zijn steeds vaker fairtradeproducten te vinden. Zo stond het Nederlandse merk Wonderable op de meubel beurs in Keulen. Oprichtster Carla Peters vertelde op de beurs dat ze al ruim vijftien jaar met pro ducten uit ontwikkelingslanden werkt. „Ik doe niet aan ontwikkelingshulp, ik doe zaken. Wij gaan voor bloeiende, welvarende gemeenschap pen in ontwikkelingslanden." Peters importeert geen spullen, maar als ontwerpster combineert zij elementen uit de Westerse designtraditie met handwerktechnieken uit verre landen. Een goed voorbeeld is haar vaas Thai blue, beschilderd met Thaise patronen, met een Delfts blauw molentje eraan. „Ik wil zó ontwerpen, dat iedereen er beter van wordt. Als dat lukt, ben ik gelukkig." Het DIK-servies van Piet Hein Eek voor Fair- Trade Original is een enorm succes. Inmiddels zijn er zeven vestigingen van, waar met name cadeauproducten worden verkocht. Momenteel wordt ook nagedacht over vernieu wing van de Wereldwinkels. Woordvoerder De Vries kan er nog niet veel over kwijt. „We zijn er intern mee bezig. In elk geval willen we nóg mooiere producten gaan aanbieden. We kijken daarbij goed naar trends. Spullen in het assorti ment houden puur vanwege het fairtrade-label, kan alleen als je ze ook daadwerkelijk verkoopt." Die vernieuwing is ook noodzakelijk omdat de concurrentie is toegenomen. De Wereldwinkel is immers allang niet meer de enige die het patent heeft op fairtrade. Er zijn talloze merken en voor al webwinkels die 'eerlijke producten' aan de man brengen. Daarnaast maken consumenten steeds bewustere keuzes voor hun (interieur)producten. Nieuw: kussens van Anne Claire Petit in de Wereldwinkel. Een vaas met een Thais patroon en een oer-Hollands molentje van Wonderable. - Ruime hoekwoning met mogelijkheid voor een garage - Met 3 slaapkamers en een Man te zolderverdieping - Kaveloppervlakte: 223 m2 - Inhoud: 460 m3 DE LAATSTE DE KORENMOLEN WISSENKERKE Noordeindstraat 35

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 41