Subaru XV verheft zich boven massa auto17 Lager verbruik bij gelijke prestaties S6/S7 met V8 Complete autobranche gericht op show Peking vrijdag 27 april 2012 Subaru zal altijd een buitenbeentje blijven. Het merk kiest letterlijk en figuurlijk niet voor het gebaande pad, ook niet met de nieuwe XV. Subaru XV 2.0i CVT Stoere hatchback standaard als 4x4. Bagage 380- 1.270 liter. Gewicht 1.355 kg. Benzine 2.0 I, 150 pk. Vanaf 27.495 euro, 2.0i Luxury Plus 32.495 euro. Plus: zitpositie, rijcomfort, aandrijflijn. Min: kleurloos interieur. Vanaf 35.335 euro. Plus: interieurruimte, stoere uitstraling. Plus: afwerking, fijne diesel, verbruik. Min: beperkt aanbod. Min: prijs, beperkt aanbod. door Tony Vos In het vlakke Nederland is Subaru vooral geliefd onder caravangebruikers vanwe ge de standaard vierwielaandrijving. Dat is voor de gemiddelde luxe-kampeerder een belangrijk pluspunt. Subaru stond jaren terug aan de wieg van een nieuwe niche van hoog op de poten geplaatste stationwa gons, met de Outback op basis van de grote Legacy. Dezelfde formule geldt nu voor de XV. Deze 4,45 meter lange vijfdeurs hatch back loopt vooruit op de later dit jaar te lan ceren nieuwe Impreza. De hoge stand op de wielen benadrukt niet alleen de vierwielaandrijving, maar geeft door de hogere bodemvrijheid ook meer nuttige mogelijkheden. Tegelijk mogen niet de eigenschappen van een echte terreinauto worden verwacht. De aandrijving werkt vol ledig automatisch. De versies met handge- schakelde versnellingsbak hebben een Limi ted Slip middendifferentieel, terwijl de uit voeringen met Lineartronic CVT een zoge naamde actieve koppelverdeling kennen. Het systeem houdt constant in de gaten wel CONCURRENT 0 vw Golf 2.0 TDI 4Motion Alleen verkrijgbaar in luxe Highline-uitvoering is de vier- wielaangedreven Golf een zeldzaamheid, alleen met die sel. Bagage 350-1.305 liter. Gewicht 1.351 kg. Diesel 2.0 1,140 pk. ke wielen grip hebben en regelt dan de ver deling van de aandrijfkrachten. Onder nor male omstandigheden is daar niets van te merken. Het voordeel komt naar boven op een gladde of glibberige ondergrond. De uitstraling van de XV wordt in dit geval sterk bepaald door de oranje lakkleur. De au to staat fors hoger op de wielen en heeft donkere randen langs bumpers, spatborden en over de dorpels. De deels donker gekleur de wielen sluiten daar keurig op aan. Portier grepen, spiegelbehuizing, dakspoiler en om lijsting van de mistlampen voor, worden in de carrosseriekleur gespoten, terwijl de grille een toefje chroom toevoegt. In het interieur overheerst de zakelijkheid. Zwarte materialen worden hier én daar afge wisseld met metaalkleurige details. Een kleurrijk stiksel of wat kleur in de bekleding zou al veel goed doen. Grote waardering krijgt de Subaru voor de stoelen, die uiter mate comfortabel zitten en waarbij de net wat hogere zitpositie al in het voordeel is bij het instappen. Het overzicht naar alle kan ten is goed; eindelijk weer eens een auto zonder al te dikke stijlen, die het zicht over De nieuwe Subaru XV loopt voor op de volgende generatie Impreza. foto's Automedia de schouder flink kunnen belemmeren. Na het omdraaien van de sleutel komt de 2.0 liter boxermotor tot leven. Een zeer re cente machine, die door het merk is ontwik keld om het brandstofverbruik terug te drin gen. Op dat vlak staan boxermotoren niet al te positief bekend. De nieuwe motor levert 150 pk en een prima koppel van 196 Nm bij 4.200 toeren per minuut. Naast de handge- schakelde zesbak is er dus nu ook een CVT, een continu variabele transmissie die bij Su baru de naam Lineartronic heeft gekregen. Direct nadat het gaspedaal wordt ingetrapt, geeft de motor thuis. De trekkracht is over tuigend en ondanks de typische roffel van dit type motor blijft het geluid zeer binnen de perken. De bak laat het motortoerental niet te hoog oplopen en wie handmatig wil schakelen, doet dat met behulp van twee flippers achter het stuur. In dat geval wor den vaste overbrengingen gekozen. Het brandstofverbruik in de praktijk is voor een dergelijk potente 2.0 liter met vierwielaan drijving met 1 op 11,5 beslist netjes. Opmerkelijk is dat de auto een hoogstaand comfort biedt. De grotere afstand tot het wegdek gooit hier beslist geen roet in het eten. Het is een uitstekende allrounder, die net wat verder komt dan de slechts voor- wielaangedreven concurrenten. De prijzen beginnen bij 27.495 euro voor de 1.6 liter, de 2.0 met CVT start vanaf 30.495 euro. door Willem de Volder Het brandstofverbruik reduce ren en de prestaties op een sportief niveau houden. Daar slaagt Audi in door de S6, de S6 Avant en de S7 te voorzien van een V8 in plaats van een V10. De 4.0 liter V8 bi-turbo verbruikt in de S6 9,7 liter per 100 kilometer (S6 Avant 9,8 liter) en dat is een kwart minder dan de vroegere tienpitter. Start/stop en intelligent cilindermanagement, dat bij lagere belasting vier cilinders op non-ac tief zet, liggen aan het terugdrin gen van het consumptiegedrag ten grondslag. Storende geluiden blijven bij het overschakelen van acht naar vier en andersom achterwege. Om die te onderdrukken, ontwikkelde Au di een systeem dat door middel van in het interieur geplaatste mi crofoons hinderlijke geluiden op merkt en die vervolgens neutrali seert door een tegengeluid. Nauw lettend hebben we het overschake len, dat ook op de display wordt gemeld, gevolgd en niets storends ontdekt. Verder hebben we ons niet laten afleiden door alle tech niek, maar er vooral van genoten. Dat betekent dat tijdens het over grote deel van de kennismaking al le acht cilinders werden aangespro ken. Veel toekomstige klanten zul len dat veelvuldig doen. De S6, de S6 Avant en de S7 vliegen met de 4.0 liter TFSI-motor binnen 5 se conden vanuit stilstand naar de 100 kilometer per uur. Tal van ui terlijke kenmerken onderstrepen de prestatiedrang van de anders zo brave sedan en Avant. Ook de vier- deurs coupé S7 staat het nieuwe jasje goed. Hij vaart wel bij Cilin ders On Demand en consumeert daardoor slechts 9,7 liter per 100 ki lometer. In mei wordt het drietal bij de dealer verwacht. Richtprij zen: S6 101.000 euro, S6 Avant 104.000 euro en S7 112.000 euro. door Willem de Volder De autobranche omarmt Chi na massaal. Het is immers daar waar geld kan worden verdiend. Op de persdag van de au toshow in Peking pakte het gros van de automerken fiks uit. Schoon, groot en duur lijken de sleutelwoorden. Zo presenteert Au di enkele Q3-varianten, waaronder een snelle RS en de A6 L e-tron. De verlengde hybride concept is in staat 80 kilometer elektrisch te rij den. Ook voorzien van een elektri sche aandrijflijn is de E-buster Speedster op basis van de Beetle. Dat is niet de enige nieuwigheid van Volkswagen, want ook de nieuwe Lavida krijgt voor het eerst een podium. Het is een samen Audi S6: zuiniger. foto WdeV Lamborghini Urus. foto Lamborghini gaan van de Jetta en de Passat. Ui teraard een sedan, want ook daar op zijn de Chinezen gek. Fiat speelt op die sedanvoorliefde in met de Viaggio. Die is op de Dodge Dart gebaseerd. De opvol ger van de Bravo, zo wordt reeds gefluisterd. Ook Renault gaat in grote sedans, met de Talisman, een nieuw vlaggenschip voor de Chinese markt. De grote sportmer ken nemen ook het podium in Pe king: Ferrari stelt een V12 hybride motor voor, Bentley komt nog eens met haar reeds bekritiseerde SUV naar buiten, zonder er aan te hebben getornd en Lamborghini presenteert de Urus SUV, een op vallende verschijning. Ford brengt wederom de EcoSport over het voetlicht en Peugeot ver rast met de Urban Crossover, een compacte SUV voor stedelijk ge bied. De uitgebouwde wielkasten wijzen op het vrijetijdskarakter van wellicht de 2008. De Peugeot lijkt aardig productierijp en maakt ongetwijfeld binnen afzienbare tijd ook zijn opwachting op de Eu ropese markt. Dat kan niet gezegd worden van alles wat in Peking te pronken staat. Ford Focus verkozen tot 'Trekauto van het Jaar' ANWB's Kampeer en Caravan Kampioen heeft de Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost uitgeroepen tot Trekauto van het Jaar 2012. Twee onafhankelijke jury's na men achttien auto's onder han den. Zowel bij de statische als bij de praktische vergelijking kwam de Focus als beste uit de strijd. Ibiza Cupra concept komt eind van het jaar Seat toont in Peking de Ibiza Cu pra concept, die vrijwel productie- klaar is. Hij wordt eind van het jaar verwacht en heeft een 180 pk sterke motor, zeventraps DSG- transmissie, elektronisch sperdif- ferentieel en speciale remmen. De driedeurs Cupra heeft tal van sportieve uiterlijke kenmerken. Tweecilinder voor Alfa Romeo MiTo De Alfa Romeo MiTo heeft voor taan de 85 pk TwinAir. De tweeci linder stoot 98 gram CO2 per kilo meter uit, is dit jaar vrij van bpm en wegenbelasting en kent 14 pro cent bijtelling. Groen en sportief gaan samen: verbruik 4.2 liter per 100 kilometer. Vanaf 17.050 euro. Vanaf 28.580 euro, 2.0 CWT X-clusive 35.430 euro. CONCURRENT i Kia Sportage 2.0 CWT AWD Wordt vooral als tweewiel- aandrijver gekocht, maar is in veel uitvoeringen, ook 4x4, te leveren, benzine en diesel. Bagage 564-1.353 li ter. Gewicht 1.425 kg. Benzi ne 2.0 I, 163 pk. Plus: vormgeving, binnenruimte, rijcomfort. Min: harde kunststoffen. Vanaf 33.590 euro. Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 Scout Skoda beperkt het 4x4-aan- bod in de Octavia Combi met benzinemotor alleen tot de stoer ogende Scout. Bagage 605-1.655 liter. Gewicht 1.430 kg. benzine 1.8 I, 160 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17