Subaru XV verheft
zich boven massa
auto17
Lager verbruik bij gelijke
prestaties S6/S7 met V8
Complete autobranche
gericht op show Peking
vrijdag 27 april 2012
Subaru zal altijd een buitenbeentje
blijven. Het merk kiest letterlijk en
figuurlijk niet voor het gebaande
pad, ook niet met de nieuwe XV.
Subaru XV 2.0i CVT
Stoere hatchback standaard als 4x4. Bagage 380-
1.270 liter. Gewicht 1.355 kg. Benzine 2.0 I, 150 pk.
Vanaf 27.495 euro, 2.0i Luxury Plus 32.495 euro.
Plus: zitpositie, rijcomfort, aandrijflijn.
Min: kleurloos interieur.
Vanaf 35.335 euro.
Plus: interieurruimte, stoere uitstraling. Plus: afwerking, fijne diesel, verbruik.
Min: beperkt aanbod. Min: prijs, beperkt aanbod.
door Tony Vos
In het vlakke Nederland is Subaru vooral
geliefd onder caravangebruikers vanwe
ge de standaard vierwielaandrijving. Dat
is voor de gemiddelde luxe-kampeerder
een belangrijk pluspunt. Subaru stond jaren
terug aan de wieg van een nieuwe niche
van hoog op de poten geplaatste stationwa
gons, met de Outback op basis van de grote
Legacy. Dezelfde formule geldt nu voor de
XV. Deze 4,45 meter lange vijfdeurs hatch
back loopt vooruit op de later dit jaar te lan
ceren nieuwe Impreza.
De hoge stand op de wielen benadrukt niet
alleen de vierwielaandrijving, maar geeft
door de hogere bodemvrijheid ook meer
nuttige mogelijkheden. Tegelijk mogen niet
de eigenschappen van een echte terreinauto
worden verwacht. De aandrijving werkt vol
ledig automatisch. De versies met handge-
schakelde versnellingsbak hebben een Limi
ted Slip middendifferentieel, terwijl de uit
voeringen met Lineartronic CVT een zoge
naamde actieve koppelverdeling kennen.
Het systeem houdt constant in de gaten wel
CONCURRENT 0 vw Golf 2.0 TDI 4Motion
Alleen verkrijgbaar in luxe
Highline-uitvoering is de vier-
wielaangedreven Golf een
zeldzaamheid, alleen met die
sel. Bagage 350-1.305 liter.
Gewicht 1.351 kg. Diesel
2.0 1,140 pk.
ke wielen grip hebben en regelt dan de ver
deling van de aandrijfkrachten. Onder nor
male omstandigheden is daar niets van te
merken. Het voordeel komt naar boven op
een gladde of glibberige ondergrond.
De uitstraling van de XV wordt in dit geval
sterk bepaald door de oranje lakkleur. De au
to staat fors hoger op de wielen en heeft
donkere randen langs bumpers, spatborden
en over de dorpels. De deels donker gekleur
de wielen sluiten daar keurig op aan. Portier
grepen, spiegelbehuizing, dakspoiler en om
lijsting van de mistlampen voor, worden in
de carrosseriekleur gespoten, terwijl de
grille een toefje chroom toevoegt.
In het interieur overheerst de zakelijkheid.
Zwarte materialen worden hier én daar afge
wisseld met metaalkleurige details. Een
kleurrijk stiksel of wat kleur in de bekleding
zou al veel goed doen. Grote waardering
krijgt de Subaru voor de stoelen, die uiter
mate comfortabel zitten en waarbij de net
wat hogere zitpositie al in het voordeel is bij
het instappen. Het overzicht naar alle kan
ten is goed; eindelijk weer eens een auto
zonder al te dikke stijlen, die het zicht over
De nieuwe Subaru XV loopt voor op de volgende generatie Impreza. foto's Automedia
de schouder flink kunnen belemmeren.
Na het omdraaien van de sleutel komt de
2.0 liter boxermotor tot leven. Een zeer re
cente machine, die door het merk is ontwik
keld om het brandstofverbruik terug te drin
gen. Op dat vlak staan boxermotoren niet al
te positief bekend. De nieuwe motor levert
150 pk en een prima koppel van 196 Nm bij
4.200 toeren per minuut. Naast de handge-
schakelde zesbak is er dus nu ook een CVT,
een continu variabele transmissie die bij Su
baru de naam Lineartronic heeft gekregen.
Direct nadat het gaspedaal wordt ingetrapt,
geeft de motor thuis. De trekkracht is over
tuigend en ondanks de typische roffel van
dit type motor blijft het geluid zeer binnen
de perken. De bak laat het motortoerental
niet te hoog oplopen en wie handmatig wil
schakelen, doet dat met behulp van twee
flippers achter het stuur. In dat geval wor
den vaste overbrengingen gekozen. Het
brandstofverbruik in de praktijk is voor een
dergelijk potente 2.0 liter met vierwielaan
drijving met 1 op 11,5 beslist netjes.
Opmerkelijk is dat de auto een hoogstaand
comfort biedt. De grotere afstand tot het
wegdek gooit hier beslist geen roet in het
eten. Het is een uitstekende allrounder, die
net wat verder komt dan de slechts voor-
wielaangedreven concurrenten. De prijzen
beginnen bij 27.495 euro voor de 1.6 liter, de
2.0 met CVT start vanaf 30.495 euro.
door Willem de Volder
Het brandstofverbruik reduce
ren en de prestaties op een
sportief niveau houden.
Daar slaagt Audi in door de S6, de
S6 Avant en de S7 te voorzien van
een V8 in plaats van een V10. De
4.0 liter V8 bi-turbo verbruikt in
de S6 9,7 liter per 100 kilometer
(S6 Avant 9,8 liter) en dat is een
kwart minder dan de vroegere
tienpitter. Start/stop en intelligent
cilindermanagement, dat bij lagere
belasting vier cilinders op non-ac
tief zet, liggen aan het terugdrin
gen van het consumptiegedrag ten
grondslag.
Storende geluiden blijven bij het
overschakelen van acht naar vier
en andersom achterwege. Om die
te onderdrukken, ontwikkelde Au
di een systeem dat door middel
van in het interieur geplaatste mi
crofoons hinderlijke geluiden op
merkt en die vervolgens neutrali
seert door een tegengeluid. Nauw
lettend hebben we het overschake
len, dat ook op de display wordt
gemeld, gevolgd en niets storends
ontdekt. Verder hebben we ons
niet laten afleiden door alle tech
niek, maar er vooral van genoten.
Dat betekent dat tijdens het over
grote deel van de kennismaking al
le acht cilinders werden aangespro
ken. Veel toekomstige klanten zul
len dat veelvuldig doen. De S6, de
S6 Avant en de S7 vliegen met de
4.0 liter TFSI-motor binnen 5 se
conden vanuit stilstand naar de
100 kilometer per uur. Tal van ui
terlijke kenmerken onderstrepen
de prestatiedrang van de anders zo
brave sedan en Avant. Ook de vier-
deurs coupé S7 staat het nieuwe
jasje goed. Hij vaart wel bij Cilin
ders On Demand en consumeert
daardoor slechts 9,7 liter per 100 ki
lometer. In mei wordt het drietal
bij de dealer verwacht. Richtprij
zen: S6 101.000 euro, S6 Avant
104.000 euro en S7 112.000 euro.
door Willem de Volder
De autobranche omarmt Chi
na massaal. Het is immers
daar waar geld kan worden
verdiend. Op de persdag van de au
toshow in Peking pakte het gros
van de automerken fiks uit.
Schoon, groot en duur lijken de
sleutelwoorden. Zo presenteert Au
di enkele Q3-varianten, waaronder
een snelle RS en de A6 L e-tron.
De verlengde hybride concept is in
staat 80 kilometer elektrisch te rij
den. Ook voorzien van een elektri
sche aandrijflijn is de E-buster
Speedster op basis van de Beetle.
Dat is niet de enige nieuwigheid
van Volkswagen, want ook de
nieuwe Lavida krijgt voor het eerst
een podium. Het is een samen
Audi S6: zuiniger.
foto WdeV Lamborghini Urus. foto Lamborghini
gaan van de Jetta en de Passat. Ui
teraard een sedan, want ook daar
op zijn de Chinezen gek.
Fiat speelt op die sedanvoorliefde
in met de Viaggio. Die is op de
Dodge Dart gebaseerd. De opvol
ger van de Bravo, zo wordt reeds
gefluisterd. Ook Renault gaat in
grote sedans, met de Talisman,
een nieuw vlaggenschip voor de
Chinese markt. De grote sportmer
ken nemen ook het podium in Pe
king: Ferrari stelt een V12 hybride
motor voor, Bentley komt nog
eens met haar reeds bekritiseerde
SUV naar buiten, zonder er aan te
hebben getornd en Lamborghini
presenteert de Urus SUV, een op
vallende verschijning.
Ford brengt wederom de EcoSport
over het voetlicht en Peugeot ver
rast met de Urban Crossover, een
compacte SUV voor stedelijk ge
bied. De uitgebouwde wielkasten
wijzen op het vrijetijdskarakter
van wellicht de 2008. De Peugeot
lijkt aardig productierijp en maakt
ongetwijfeld binnen afzienbare
tijd ook zijn opwachting op de Eu
ropese markt. Dat kan niet gezegd
worden van alles wat in Peking te
pronken staat.
Ford Focus verkozen tot
'Trekauto van het Jaar'
ANWB's Kampeer en Caravan
Kampioen heeft de Ford Focus
Wagon 1.6 EcoBoost uitgeroepen
tot Trekauto van het Jaar 2012.
Twee onafhankelijke jury's na
men achttien auto's onder han
den. Zowel bij de statische als bij
de praktische vergelijking kwam
de Focus als beste uit de strijd.
Ibiza Cupra concept
komt eind van het jaar
Seat toont in Peking de Ibiza Cu
pra concept, die vrijwel productie-
klaar is. Hij wordt eind van het
jaar verwacht en heeft een 180 pk
sterke motor, zeventraps DSG-
transmissie, elektronisch sperdif-
ferentieel en speciale remmen. De
driedeurs Cupra heeft tal van
sportieve uiterlijke kenmerken.
Tweecilinder voor
Alfa Romeo MiTo
De Alfa Romeo MiTo heeft voor
taan de 85 pk TwinAir. De tweeci
linder stoot 98 gram CO2 per kilo
meter uit, is dit jaar vrij van bpm
en wegenbelasting en kent 14 pro
cent bijtelling. Groen en sportief
gaan samen: verbruik 4.2 liter per
100 kilometer. Vanaf 17.050 euro.
Vanaf 28.580 euro, 2.0 CWT X-clusive 35.430 euro.
CONCURRENT i Kia Sportage 2.0 CWT AWD
Wordt vooral als tweewiel-
aandrijver gekocht, maar is
in veel uitvoeringen, ook
4x4, te leveren, benzine en
diesel. Bagage 564-1.353 li
ter. Gewicht 1.425 kg. Benzi
ne 2.0 I, 163 pk.
Plus: vormgeving, binnenruimte, rijcomfort.
Min: harde kunststoffen.
Vanaf 33.590 euro.
Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 Scout
Skoda beperkt het 4x4-aan-
bod in de Octavia Combi
met benzinemotor alleen
tot de stoer ogende Scout.
Bagage 605-1.655 liter.
Gewicht 1.430 kg. benzine
1.8 I, 160 pk.